Jump to content


Photo

Smartmontools installeren.

Telnet smartmontools Installatie

  • Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 kostenzer

  • Senior Member
  • 363 posts

+4
Neutral

Posted 12 May 2024 - 21:51

Hallo,

 

Ik vond in een van mijn vragen hoe je smartmontools zou kunnen installeren.

Dat lukt me nu niet.

 

Ik denk alles gedaan te hebben wat nodig is, maar het lijkt of smartmontools het niet meer doet.

Attached File  smartmontools.JPG   148.57KB   0 downloads

 

Dan wilde ik uitzoeken wat met smartmontools mogelijk is.

 

Wat ik uiteindelijk wil is gewiste bestanden terughalen.  Omdat openpli veel van Linux weg heeft, zocht ik onder Linux en vond ik:

https://itsfoss.com/...ed-files-linux/

 

Dus aan de kenners, zit ik op de goede weg?

Graag wat tips om die Linux-commando's op de juiste plek in te geven.

 

Alvast bedankt.

 

Rob

 

 


Xtrend 10000


Re: Smartmontools installeren. #2 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,791 posts

+469
Excellent

Posted 13 May 2024 - 08:32

Begin eerst maar eens met je DNS correct in te stellen, de downloadservers kunnen namelijk niet worden gevonden en dat is de reden waarom smartmontools niet kan worden opgehaald.

 

 De STB draait onder Linux, OpenPLi is een GUI.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....

Hardware: 2x Daily used Vu+ Ultimo 4K - Vu+ Duo 4K SE and a lot more.... - VisioSat BiBigsat - Jultec Unicable Multiswitch 4 positions: 19.2/23.5/28.2 East - Diseqc motorized flatdish antenna

Software : HomeBuild OpenPLi Develop and Scarthgap builds, local cards driven by OsCam

Press the rep_up.png button on the buttom right of this message ;)

Have you tried our wiki yet? Many answers can be found in our OpenPLi wiki


Re: Smartmontools installeren. #3 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,869 posts

+190
Excellent

Posted 13 May 2024 - 12:16

root@ustym4kpro:~# cat /etc/resolv.conf
# Generated by resolvconf
domain localdomain
nameserver 192.168.5.1

Het commando cat /etc/resolve.conf laat je DNS server (=nameserver) zien of gewoon in de OpenPLi bij netwerk gedeelte van het menu de gegevens checken. In mijn geval is dat hetzelfde als de gateway, bij meesten is het DNS server adres van de Internet prrovider.

 

Als je DNS goed hebt gezet check je of er wordt geresolved (dit is een vak term voor het omzetten van een domein naam naar een ip adres en dat is wat een DNS server doet) dat kan bijvoorbeeld met een ping naar Google

root@ustym4kpro:~# ping www.google.com
PING www.google.com (142.251.36.4): 56 data bytes
64 bytes from 142.251.36.4: seq=0 ttl=114 time=54.190 ms
64 bytes from 142.251.36.4: seq=1 ttl=114 time=138.443 ms
64 bytes from 142.251.36.4: seq=2 ttl=114 time=49.667 ms


O ja en als je iets gaat installeren altijd eerst een
 

opkg update

Pas daarna iets installeren.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Smartmontools installeren. #4 kostenzer

  • Senior Member
  • 363 posts

+4
Neutral

Posted 13 May 2024 - 20:01

De dns staat nu als volgt::

 

Nameserver 1.1.1.1
Nameserver 84.116.46.23

En ja, het installeren is nu gelukt. Nu nog kijken hoe ik van smartmontools gebruik kan maken. :unsure:


Edited by kostenzer, 13 May 2024 - 20:04.

Xtrend 10000


Re: Smartmontools installeren. #5 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,869 posts

+190
Excellent

Posted 14 May 2024 - 07:29

Mooi dat het is gelukt je gebruikt dus de DNS van Cloudflare -> 1.1.1.1 en als 2e die van Ziggo

MIscshien deze lezen https://forums.openp...-smartmontools/


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Smartmontools installeren. #6 kostenzer

  • Senior Member
  • 363 posts

+4
Neutral

Posted 14 May 2024 - 09:29

Ja die had ik ook al gevonden.  Daar zit niet in wat ik zoek.

Verder vond ik https://www.digitalo...-recovery-tools

 

Dan vraag ik me af in hoeverre dergelijke programma's in de STB kunt laten draaien.


Xtrend 10000


Re: Smartmontools installeren. #7 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,869 posts

+190
Excellent

Posted 14 May 2024 - 09:35

Testdisk en Photoreec horen bij elkaar. Even nuanceren deze tools draaien op een Linux distro als Ubuntu.

Rijst de vraag wat wil je met recovery tools op een zeer beperkte Linux (OE) onder OpenPLi die in de NAND draait? Op de HDD (ext3/4) waar deze tools voor zijn bedoeld staan alleen data, dus opnames, picons ed.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Smartmontools installeren. #8 kostenzer

  • Senior Member
  • 363 posts

+4
Neutral

Posted 14 May 2024 - 09:54

Ik wil verdwenen bestanden terug proberen te halen zoals je bij windows met o.a. Recuva kunt doen. Die wil ik dan op een andere ssd zetten.

Kan ik de schijf even uit de recorder halen, aan de windows machine hangen via usb en dan aan de slag gaan?  Ik bedenk nu ik dit schrijf, is er een linux bootstick te maken waarmee ik die bestanden terug kan halen? Moet ik eens naar zoeken.

 

Misschien dat hier wat bij is:  https://www.digitalo...-recovery-tools


Edited by kostenzer, 14 May 2024 - 09:58.

Xtrend 10000


Re: Smartmontools installeren. #9 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,570 posts

+143
Excellent

Posted 15 May 2024 - 08:19

Installeer een hdd in je box, dan kun je een map maken met al je bestanden die je op wil slaan. Als het om plugins gaat, die kun je via de feet zo terug vinden.

Re: Smartmontools installeren. #10 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,791 posts

+469
Excellent

Posted 15 May 2024 - 08:55

Kan ik de schijf even uit de recorder halen, aan de windows machine hangen via usb en dan aan de slag gaan?  Ik bedenk nu ik dit schrijf, is er een linux bootstick te maken waarmee ik die bestanden terug kan halen? Moet ik eens naar zoeken 

Recorder? Bedoel je daar de STB mee?

Afhankelijk van het gebruikte filesysteem op de disk, kan je die in een pc zetten en er iets mee doen.

Windows herkent (standaard) geen ext4 formaat dus als de disk dat fs heeft kan je er weinig mee.

Welke belangrijke bestanden staan er dan op?


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....

Hardware: 2x Daily used Vu+ Ultimo 4K - Vu+ Duo 4K SE and a lot more.... - VisioSat BiBigsat - Jultec Unicable Multiswitch 4 positions: 19.2/23.5/28.2 East - Diseqc motorized flatdish antenna

Software : HomeBuild OpenPLi Develop and Scarthgap builds, local cards driven by OsCam

Press the rep_up.png button on the buttom right of this message ;)

Have you tried our wiki yet? Many answers can be found in our OpenPLi wiki




Also tagged with one or more of these keywords: Telnet, smartmontools, Installatie

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users