Jump to content

Photo

Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0

DM8000

• Please log in to reply
278 replies to this topic

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #181 ni_hao

• Senior Member
  • 846 posts

+5
Neutral

Posted 5 February 2011 - 15:19

Als het al een bug in de drivers zou zijn. dan zouden meerdere images er last van moeten hebben. Echter voor zo ver mij bekend is PLi de enige image die dergelijke bootproblemen heeft. Dan is het toch logisch dat je van de zijde van DMM niets hoeft te verwachten.

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #182 pieterg

• PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 5 February 2011 - 16:03

Ik blijf liever niet herhalen, volgens mij heb ik hetzelfde verhaal al een keer of tien gehouden ;)
steekwoorden:
race, timing etc.
dus nee, het hoeft niet zo te zijn dat elke image er evenveel last van heeft. En dat maakt ook niet uit, het is denk ik wel duidelijk waar het echte probleem zit.

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #183 aardbei

• Senior Member
  • 199 posts

+8
Neutral

Posted 6 February 2011 - 11:17

nogmaals, wij doen niks verkeerd.
Het is een bug in de drivers, en als je het mij vraagt, is het eentje uit de categorie beginnersfout.
Het is dat het dmm is, dus we geven ze nog maar even het voordeel van de twijfel, al duurt het naar mijn zin nu al veel te lang voordat er een fix komt.
Tot die tijd kunnen we hooguit wat spelen met timings en volgordes, om te kijken of iets er invloed op heeft.

En ik verwijs nogmaals naar de 1.0 beta, waar /etc/init.d/bootup er precies zo uitziet als je hierboven laat zien, en waar de problemen net zo erg waren.

Maar als je perce wilt, kan je dit nog proberen in je /etc/modutils/dreambox, alleen deze drie modules:

dreambox_keyboard
fp
bcm7400

Eventueel dan nog module-sleep msdelay=3000 of langer, bovenaan het lijstje, of juist onderaan.

Na elke wijziging
update-modules

Maar onze mogelijkheden zijn wel zo ongeveer uitgeput, er zit niks anders op dan te wachten op de echte fix, en die zal niet van ons komen.

Geldt dat rijtje drivers ook als minimaal voor een DM800?

mvrgr

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #184 aardbei

• Senior Member
  • 199 posts

+8
Neutral

Posted 6 February 2011 - 12:04

ja dus /images/smiley/cool.gif /images/smiley/grin.gif

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #185 ni_hao

• Senior Member
  • 846 posts

+5
Neutral

Posted 6 February 2011 - 14:08

dus nee, het hoeft niet zo te zijn dat elke image er evenveel last van heeft. En dat maakt ook niet uit, het is denk ik wel duidelijk waar het echte probleem zit.

Nou dat is wel erg zwak uitgedrukt. Andere images zoals originele DMM, Gemini (diverse soorten), OoZoon (diverse soorten), newnigma etc. hebben er helemaal geen last van. Het probleem zit dus in de OpenPLi images dat is duidelijk en dat blijkt ook uit de titel. De oplossing voor OpenPLi is een ander verhaal. Waarom gebruik je de boot sequence van andere images niet en dan 1 voor 1 wat modules en zo wijzigen met wat markeerpunten er in dan kun je toch achterhalen wat/wie/waarom de "boosdoener" is.

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #186 MiLo

• PLi® Core member
  • 14,055 posts

+298
Excellent

Posted 6 February 2011 - 14:41

Tuurlijk, de meerderheid heeft altijd gelijk, dat weet toch iedereen.

OpenPLi 1.0 gebruikte dezelfde boot sequence en had dezelfde boot problemen als OpenPLi 2.0. Dus we weten ook al dat het daar niet aan ligt.

Het feit dat uitsluitend en alleen de 8000 er last van heeft, dat zou toch aanwijzing genoeg moeten zijn, nietwaar?
Real musicians never die - they just decompose

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #187 ni_hao

• Senior Member
  • 846 posts

+5
Neutral

Posted 6 February 2011 - 15:45

OpenPLi 1.0 gebruikte dezelfde boot sequence en had dezelfde boot problemen als OpenPLi 2.0. Dus we weten ook al dat het daar niet aan ligt

Dat mag je uitleggen want zover mij bekend is juist de bootsequence van OpenPLi afwijkend t.o.v. anderen. Bovendien heb ik geen problemen met booten zodra ik in een multibootenvironment zit en juist niet de OpenPLi bootfiles e.d. gebruik. Dan ligt het m.i. toch aan het gedeelte voordat Enigma2 wordt geladen.

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #188 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 46,969 posts

+542
Excellent

Posted 6 February 2011 - 15:46

Het feit dat uitsluitend en alleen de 8000 er last van heeft, dat zou toch aanwijzing genoeg moeten zijn, nietwaar?

Nope, in ieder geval mijn dm800 heeft er ook last van (maar misschien
ben ik de enige?)

Verder had ik laatst iets heel vaags met mijn dm8000, de decrypter(s)
wilden niet meer werken, fta programma's gingen prima, cccam draaide
prima en gaf netjes cw's, maar geen beeld.

Uiteindelijk dus toch maar weer ge-reboot en toen begon de ellende
natuurlijk weer. Na een stuk of zes keer stond ik op het punt opnieuw te
flashen, had de dagelijkse image al gedownload en toen werkte het weer.
Dreigementen helpen soms ;-)

Aangezien het altijd werkt na een verse flash heb ik nog altijd het idee
dat het heel goed ook iets met de shutdown-procedure te maken kan hebben.

Het ging bij mij ook opeens werken toen ik na de shutdown de box een
minuutje uitgezet had. Misschien dat er een onderdeel niet goed gereset
wordt bij het aanzetten (waar kennen we dat ook alweer van ;-))?

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #189 pieterg

• PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 6 February 2011 - 15:55

met 7401 ipv 7400, maar dat had je vast al gevonden

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #190 MiLo

• PLi® Core member
  • 14,055 posts

+298
Excellent

Posted 6 February 2011 - 16:19

Dat mag je uitleggen want zover mij bekend is juist de bootsequence van OpenPLi afwijkend t.o.v. anderen.

OpenPLi 2.0 wel. OpenPLi 1.0 heeft hetzelfde "bootup" script als de andere images. Dus de oorzaak is niet wat jij de "boot sequence" noemt.

Dan ligt het m.i. toch aan het gedeelte voordat Enigma2 wordt geladen.

Ligt het ook, dat weten we ook al vanaf het begin. Je ziet al ruim voordat E2 start dat de driver niet gaat werken, omdat dan de achtergrond zwart blijft.

Het idee dat ook OpenPLi als een mak schaap achter DMM aan gaat lopen kun je wel uit je hoofd zetten, dat gaat niet gebeuren.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #191 aardbei

• Senior Member
  • 199 posts

+8
Neutral

Posted 6 February 2011 - 19:57

met 7401 ipv 7400, maar dat had je vast al gevonden

yeap, thnx!

@Milo, ook mijn DM800 heeft last van het bootissue, 't zijn dus in mijn beleving niet alleen de DM8000's

Ik zal de komende dagen eens regelmatig rebooten, als ie nu blijvend beter gaat met de minimale driverset dan meldt ik me weer (dus geen nieuws = geen goed nieuws in deze /images/smiley/wink.gif )

mvrgr

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #192 littlesat

• PLi® Core member
  • 57,396 posts

+708
Excellent

Posted 6 February 2011 - 20:44

Met mijn DM800 geen bootproblemen meer met die 3 seconden wachten voordat de drivers geladen worden...

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #193 aardbei

• Senior Member
  • 199 posts

+8
Neutral

Posted 13 February 2011 - 21:02

ik kan kiezen
1. bootissue 10sec beeld 2sec geen beeld etc.
2. bootissue helemaal geen beeld
3. bootissue, alleen geen PLi logo bij het opstarten, maar verder doet ie het wel
4. alles werkt normaal

en dat alles geheel afhankelijk van hoe de zon in 1 lijn met sagitarius t.o.v. de maan staat maar dan alléén als het middernacht is in Hongkong.

Anders gezegd, er zijn dagen dat ik kan rebooten tot ik een ons weegt, dan doet ie het altijd. Er zijn ook dagen dat het misgaat, dan gebeurt 1 van de opgesomde issues. Normaal lukt het me nog wel eens een relatie te leggen tussen oorzaak en gevolg, maar bij dit issue heb ik geen flauw idee waaraan slaag/faal-kans gerelateerd is.

De 3 sec. delay maakt het er bij mij niet beter op zo lijkt het, in tegendeel heb ik de indruk, maar goed het eea is voor mij zo onvoorspelbaar dat ook deze conclusie met een korrel zout genomen mag worden.

Eén ding zit ik wel mee in m'n maag, wat nou als het een driver-issue is maar dan in combinatie met cccam. cccam wordt niet ondersteunt (zeker niet openbaar ) door DMM dus gaat men het dan oplossen is de vraag.
Het antwoord zal wel zijn, jazeker want het belang van een goed werkende combi dmm cccam is te groot om het niet op te lossen, maar toch...

Het eea is voor mij trouwens geen drama, paar keer rebooten tot ie het doet en klaar weer. Ik reboot zowiezo alleen als ik een update gedaan heb en dat doe ik niet eens iedere week.

mvrgr

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #194 pieterg

• PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 13 February 2011 - 22:22

nee, het is niet gerelateerd aan softcams etc, het zit in de drivers. Opstart timing. Omdat wij ca 15 seconden sneller booten dan andere images (alleen is een sleep van 15s iets te eenvoudig geredeneerd)

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #195 bramjacobse

• Senior Member
  • 88 posts

0
Neutral

Posted 16 February 2011 - 20:25

Hi,

Met de drivers van 15-2-2011 heb ik geen boot problemen meer,
zelfs zonder de 3 seconden delay gaat bij mij het boot-en probleemloos.

Dm8000 beta

Bram

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #196 amigo

• Senior Member
  • 1,315 posts

+13
Neutral

Posted 16 February 2011 - 20:43

Heb jij mazzel, hier nog net zo /images/smiley/sad.gif

VU+ Ultimo 4K - 78 Triax met triple Quad 

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #197 aardbei

• Senior Member
  • 199 posts

+8
Neutral

Posted 16 February 2011 - 22:26

Net nwe secondstage + dvb drivers geinstalleerd, zal de komende week weer eens enthousiast rebooten kijken of het beter is.

Bemoedigend is in ieder geval dat ik nu al een paar keer keurig het logo blijf houden ipv dat het beeld even zwart wordt

Kreeg na install v.d. drivers bij de reboot trouwens eerst een segmentation-error bij het opstarten van enigma, bleek /etc/modutils/dreambox weg te zijn (die aangepaste met 3 drivers) originele (uit openpli) file teruggezet en update-... gedraait, toen deed ie het weer.

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #198 pieterg

• PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 16 February 2011 - 23:04

pas wel op, je kunt geen opnames meer afspelen met de nieuwe drivers.
Daarvoor is nog een e2 aanpassing nodig.

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #199 ni_hao

• Senior Member
  • 846 posts

+5
Neutral

Posted 17 February 2011 - 07:42

dat niet alleen er zit ook een bug in de drivers voor radio mode. Dus niet gebruiken.

Re: Weg naar oplossing bootprobeem PLi 2.0 #200 littlesat

• PLi® Core member
  • 57,396 posts

+708
Excellent

Posted 17 February 2011 - 08:01

Ook voor de radiomode is een aanpassing in enigma2 nodig...

http://openpli.git.s...57136ee267f1db5

Also tagged with one or more of these keywords: DM8000

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users