Jump to content


Photo

Dreambox crashed bij starten opname

DM8000

  • Please log in to reply
96 replies to this topic

Re: Dreambox crashed bij starten opname #41 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 13 February 2024 - 16:11

Het word wat onoverzichtelijk als er maar wordt gequote, dus even naar je vraag

  • Maar een zenderlijst kun je dus ook apart updaten? Of is dat wat anders?

Ja, dat kan zeker.

 

Attached Files


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #42 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 13 February 2024 - 16:19

Het word wat onoverzichtelijk als er maar wordt gequote, dus even naar je vraag

  • Maar een zenderlijst kun je dus ook apart updaten? Of is dat wat anders?

Ja, dat kan zeker.

 

 

Ok, Maar als je optie 1 kiest dan wordt ook de zenderlijst meegenomen?


Edited by tajvdz, 13 February 2024 - 16:19.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #43 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 13 February 2024 - 16:26

Als het weer voor komt, is het wellicht verstandig om eerst eens even naar de oorzaak te zoeken, ipv direct weer flashen.

 

Als je dat ziet zitten, dan nu eerst het pakket coreutils installeren:

opkg install coreutils

nu er nog plek is.

 

Als de boel weer volgelopen is, kun je met

du -xh / | sort -h

alle directories op grootte controleren. Dan kun je direct zien waar mogelijk rare dingen staan.

 

 

Ok, ik heb dit nu uitgevoerd en het werkt. Is dit na een nieuwe flash weer weg of blijft het staan of keert het met de autobackup terug? Na dit te hebben uitgevoerd is de opslag op 44% gekomen. Dat is normaal denk ik?

 

De rede dat ik de vorige keer heb geflashed omdat er geen andere mogelijkheden werden aangedragen. En gister heb ik het weer gedaan om de box weer snel operationeel te hebben.


Edited by tajvdz, 13 February 2024 - 16:29.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #44 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 13 February 2024 - 16:32

Snap ik, vandaar dat ik dit nu even post voor een volgende keer ;).

 

Ja, dat is normaal, dit installeert de volledige commandline toolset. En ja, elk pakket dat je installeert wordt meegenomen in de autoinstall lijst van de autobackup.

 

Als je dat niet wilt kun je hem weer verwijderen met

opkg remove coreutils

en na de eerstvolgende backup is hij dan ook weg uit de autoinstall lijst.
 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #45 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 13 February 2024 - 16:43

 

Ok, Maar als je optie 1 kiest dan wordt ook de zenderlijst meegenomen?

 

Ja zeker, bij update, wordt alles geupdate, feitelijk is het een

opkg update && opkg upgrade 

en dan wordt alles wat geïnstalleerd is meegenomen, zenderlijst, plugins etc.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #46 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 13 February 2024 - 17:02

 

 

Ok, Maar als je optie 1 kiest dan wordt ook de zenderlijst meegenomen?

 

Ja zeker, bij update, wordt alles geupdate, feitelijk is het een

opkg update && opkg upgrade 

en dan wordt alles wat geïnstalleerd is meegenomen, zenderlijst, plugins etc.

 

 

Ok, maar wat betreft updates vind ik het fijner om vanuit de box zelf te werken. Bij de images hier op de site staat de nieuwste 8.3 van 8 februari. De 8.3 image die ik vorige week heb geinstalleerd is een paar dagen ouder. Als ik met die oudere nu vanuit de box software update kies (niet uitgevoerd) dan staat er ook 8 februari als datum. Is het zo dat als ik nu de nieuwste 8.3 van 8 februari flash dat de software update in de box dan niets zal vinden? 



Re: Dreambox crashed bij starten opname #47 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 13 February 2024 - 17:17

Snap ik, vandaar dat ik dit nu even post voor een volgende keer ;).

 

Ja, dat is normaal, dit installeert de volledige commandline toolset. En ja, elk pakket dat je installeert wordt meegenomen in de autoinstall lijst van de autobackup.

 

Als je dat niet wilt kun je hem weer verwijderen met

opkg remove coreutils

en na de eerstvolgende backup is hij dan ook weg uit de autoinstall lijst.
 

 

 

Ok duidelijk. Dus maak ik een autobackup met de tool geinstalleerd dan wordt die meegenomen in de backup en verwijder ik hem eerst weer en maak daarna een backup dan zit hij daar niet in? Ik ben nu mijn box aan het instellen voor een goede backup. dat als het weer fout gaat en de oorzaak is nog niet achterhaald ik de box in een kwartier weer goed heb. 

Ik wil straks als er geen opnames lopen de nieuwste 8.3 met nieuwe autobackup flashen. Meteen daarna installeer ik de tool weer.

 

edit, de tool is nu weer verwijderd en plaats ik na een nieuwe flash die ik straks ga doen direct weer terug.


Edited by tajvdz, 13 February 2024 - 17:20.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #48 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 13 February 2024 - 17:19

Ok, maar wat betreft updates vind ik het fijner om vanuit de box zelf te werken. Bij de images hier op de site staat de nieuwste 8.3 van 8 februari. De 8.3 image die ik vorige week heb geinstalleerd is een paar dagen ouder. Als ik met die oudere nu vanuit de box software update kies (niet uitgevoerd) dan staat er ook 8 februari als datum. Is het zo dat als ik nu de nieuwste 8.3 van 8 februari flash dat de software update in de box dan niets zal vinden?

 
Dat is wat er gezegd wordt, wat er door Enigma bij een software update uit het menu gedaan wordt is precies hetzelfde wat je op de commandline zo doen. Niet meer en niet minder.
 
En je moet je niet blind staren op een datum.
 
De datum van de image ( = de datum die in de filename en op het bootscherm staat ) is de datum van het starten van een build run. Als die run 3 dagen duurt, is de image datum ook van 3 dagen terug, ook al is die betreffende image maar 10 minuten geleden gemaakt.
 
Verder heeft ook elk pakket zijn eigen build datum, en zijn er heel veel pakketten die niet per box, maar per CPU architectuur, of zelf maar 1 maal ("all"), gemaakt worden. Dat betekent als we tussendoor een box of een pakket bouwen voor dezelfde architectuur als jou box, dan is er een nieuw pakket. Volledig los van de datum van de image.
 
Daarom vind je ook in het about scherm twee data, de image build date en de last update date.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #49 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 13 February 2024 - 17:21

Ok duidelijk. Dus maak ik een autobackup met de tool geinstalleerd dan wordt die meegenomen in de backup en verwijder ik hem eerst weer en maak daarna een backup dan zit hij daar niet in?

 

Correct. In de backup zit alleen wat op het moment van het maken van de backup is geinstalleerd.

 

Mede om deze reden maak ik altijd backup op USB, dan kun je wisselen of een backup apart leggen indien nodig.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #50 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 13 February 2024 - 17:33

 

Ok duidelijk. Dus maak ik een autobackup met de tool geinstalleerd dan wordt die meegenomen in de backup en verwijder ik hem eerst weer en maak daarna een backup dan zit hij daar niet in?

 

Correct. In de backup zit alleen wat op het moment van het maken van de backup is geinstalleerd.

 

Mede om deze reden maak ik altijd backup op USB, dan kun je wisselen of een backup apart leggen indien nodig.

 

 

 

Ik heb ingesteld dat de oude backup bewaard wordt. Volgens mij is het zo dat als je de nieuwste dan even verplaatst en het woord backup uit de oudere haalt dat hij dan dat bestand mee neemt.

 

Hoe zit het met een zenderlijst? Zelf aangebrachte wijzigingen blijven behouden toch? En als ik een backup maak dan gaat de op dat moment actieve lijst mee en aanpassingen die je daarna doet niet?



Re: Dreambox crashed bij starten opname #51 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 13 February 2024 - 17:51

Ja, ook de zenderlijsten gaan mee de backup in.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #52 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 13 February 2024 - 18:28

Ja, ook de zenderlijsten gaan mee de backup in.

 

Ja dat klopt. Maar hij gaat mee hoe hij is op het moment van de backup? En wat je daarna veranderd niet?



Re: Dreambox crashed bij starten opname #53 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 13 February 2024 - 19:15

Ja, uiteraard, Zoals met alle zaken zo is, een backup is een snapshot van een moment in tijd.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #54 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 13 February 2024 - 19:18

Ja, uiteraard, Zoals met alle zaken zo is, een backup is een snapshot van een moment in tijd.

 

Ja ok. dan had ik na de backup van vorige week nog wat dingen veranderd want de lijst was na de flash niet zoals ik hem voor de flash had,. Ik zorg bij de volgende flash dat ik een backup maak net voor het flashen.



Re: Dreambox crashed bij starten opname #55 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 13 February 2024 - 19:22

Als je gewoon via het menu flasht, dan krijg je automatisch de vraag of je eerst een backup wilt maken. Is nog een stuk makkelijker dan hannessen met USB sticks... ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #56 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 13 February 2024 - 19:38

Als je gewoon via het menu flasht, dan krijg je automatisch de vraag of je eerst een backup wilt maken. Is nog een stuk makkelijker dan hannessen met USB sticks... ;)

 

Oh ik doe altijd in deep srtanby zetten. Dan aanzetten met onderste knopje ingedrukt houden tot er stop in het display komt. Daarna via de pc ip adres intypen en image uploaden.

 

Maar waar kan ik de instellingen van de swapfile die ik op de CF kaart had lopen terugvinden?



Re: Dreambox crashed bij starten opname #57 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 13 February 2024 - 20:00

Oh ja nog 2 vragen, welke mappen / bestanden staan er van oudsher op de interne harde schijf?

Kwa mappen heb ik nu lost + found (kwam automatisch) en movie die ik zelf heb aangemaakt.

Kwa bestanden staan er nu wat crashlogs en epg.dat.

 

Tweede wat mij opvalt is dat in 8.1 ik bij de autobackup een mogelijkheid was om aan te geven wat je in de backup wil. In 8.3 zie ik dat niet meer.

 

En ja wat in mijn vorige bericht stond over die swapfile.



Re: Dreambox crashed bij starten opname #58 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 13 February 2024 - 20:07

Oh ik doe altijd in deep srtanby zetten. Dan aanzetten met onderste knopje ingedrukt houden tot er stop in het display komt. Daarna via de pc ip adres intypen en image uploaden.

 

Ah, ja, een dreambox. Was helemaal vergeten dat we nog antiquairs in de zaal hadden... :P :lol:


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #59 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 14 February 2024 - 01:06

Ik heb een nieuwe flash uitgevoerd. Niet alle instellingen waren hersteld. Ik had wat aanpassingen gedaan in de zenderlijst. Ik had wat bouquets verwijderd en wat in bouquets aangepast. Dat was bewaard gebleven. Ik had ook de volgorde van de bouquets aangepast. Deze volgorde was weer zo als voor de wijziging. Een andere optie was dat ik in de Autobackup save previous backup op groen had gezet. Dit stond na de flash weer op rood. Op zich niet zo heel ernstig want als je een backup gaat maken kun je het weer op groen zetten. Iets anders waar denk ik geen oplossing voor is, bij een aantal Engelse zenders staat standaard bij audio visually impaired commentary geselecteerd in plaats van English. Maar ik denk dat standaard keuze 1 actief is? Of is dit wel ergens in te stellen?

 

Is het mogelijk om met de software update vanuit het menu de zenderlijst er buiten te houden? En is het mogelijk om alle wijzigingen in de lijst mee te nemen in de autobackup? Of moet ik dan de zenderlijst apart backuppen? Ik weet dat daar zo'n editor voor was. 

 

En ik ben nog steeds benieuwd naar de swap file. waar die instellingen staan.



Re: Dreambox crashed bij starten opname #60 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 14 February 2024 - 11:58

Ik had ook de volgorde van de bouquets aangepast. Deze volgorde was weer zo als voor de wijziging.

 

Geen idee waar dat opgeslagen wordt, en of dat gebackupt kan worden, daar moet een ontwikkelaar naar kijken.

 

Een andere optie was dat ik in de Autobackup save previous backup op groen had gezet. Dit stond na de flash weer op rood. Op zich niet zo heel ernstig want als je een backup gaat maken kun je het weer op groen zetten.

 

Dit was zo bedoeld door de ontwikkelaar, maar dat is niet duidelijk door de omschrijving van de optie. Dit is inmiddels aangepast, dus zal gefixt zijn in 9.1-release.

 

Iets anders waar denk ik geen oplossing voor is, bij een aantal Engelse zenders staat standaard bij audio visually impaired commentary geselecteerd in plaats van English. Maar ik denk dat standaard keuze 1 actief is? Of is dit wel ergens in te stellen?

 

Dan moet je naar je audio taal instellingen kijken. En als je manueel iets kiest, dan wordt dan onthouden.

 

Attached File  1_0_19_22C5_80D_2_11A0000_0_0_0_20240214105638.jpg   74.09KB   1 downloads

 

Belangrijk is dat hier de preferentie voor de AC3/AC3+ audio tracks aan staat.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.




Also tagged with one or more of these keywords: DM8000

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users