Jump to content


Photo

Dreambox crashed bij starten opname

DM8000

  • Please log in to reply
96 replies to this topic

Re: Dreambox crashed bij starten opname #21 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 4 February 2024 - 23:16

+1 inderdaad

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Dreambox crashed bij starten opname #22 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 4 February 2024 - 23:18

/media/hdd zou er dan nog steeds moeten zijn. Het is immers een symlink…

Start Putty en log in op je DM8000.

cd /media/hdd <enter>

ls <enter>

Een dode symlink die je niet, wel met bijvoorbeeld

ls -la /media
maar dan zie je ook dat die 'dood' is.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Dreambox crashed bij starten opname #23 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 4 February 2024 - 23:37

ubi0:rootfs             223.7M    223.6M     84.0K 100% /
devtmpfs                 72.8M      4.0K     72.8M   0% /dev
tmpfs                    64.0K         0     64.0K   0% /media
tmpfs                    72.9M    216.0K     72.7M   0% /run
tmpfs                    72.9M    320.0K     72.6M   0% /var/volatile
Dit staat allemaal in je flash en die heeft op alle verschillende partities 0% ruimte vrij, om echt alles op te ruimen en schoon te krijgen is opnieuw flashen toch echt de enige goede methode.

 

Een nieuwe flash is normaal gesproken zo gedaan. Maar gaat dat nu niet fout omdat die root voor 100% vol is? En is het niet beter om eerst weer een harde schijf te plaatsen en daarna pas te flashen? En kan ik dan beter de laatst opgeslagen instellingen terugzetten (waarschijnlijk van de vorige flash) of een nieuwe backup van de huidige instellingen maken? Ik heb nu Pli 8.1. Dat bestand heb ik nog wel. Zal ik die gebruiken of de op deze site te downloaden 8.3? Pli 9 lijkt mij niet zo heel verstandig of wel?


Edited by tajvdz, 4 February 2024 - 23:39.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #24 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 4 February 2024 - 23:39

Als je nieuw flasht wordt de 'root' volledig gewist en opnieuw aangemaakt.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Dreambox crashed bij starten opname #25 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 4 February 2024 - 23:53

Als je nieuw flasht wordt de 'root' volledig gewist en opnieuw aangemaakt.

 

ok dus dat hij nu vol is heeft geen invloed? Als ik het scherm krijg om vanaf de pc de file te selecteren loop ik geen risico?

 

Maar wat te doen met mijn overige vragen? Flashen zonder harde schijf of eerst nieuwe plaatsen? Instellingen van de vorige keer of nieuwe aanmaken? Pli 8.1, 8.3 of 9?



Re: Dreambox crashed bij starten opname #26 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 5 February 2024 - 02:44

Flash uitgevoerd met de 8.1 die ik had. Ik had de oude instellingen terug gezet, geen nieuwe backup aangemaakt dus. Box werkt weer. De root staat nu op 41%. Ik moet wel wat instellingen zoals mounts opnieuw instellen en de harde schijf verwisselen. Het opname / timer probleem is opgelost en ook is de Dreambox weer via de pc bereikbaar dus de root nu ook.

Nu toch nog even een vraag. Hebben de instellingen invloed op de inhoud van de root? Ik ga de box net voor of na het verwisselen van de harde schijf weer flashen. Heeft de backup van de instellingen geen invloed op de root dan kan ik vast wat herstellen en opslaan. Anders wacht ik daar nog even mee en maak ik een backup van de instellingen als het weer werkt met nieuwe schijf.


Edited by tajvdz, 5 February 2024 - 02:45.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #27 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 5 February 2024 - 09:20

Een backup slaat alleen de instellingen van enigma2 op en de geïnstalleerde plugins, je kunt dus gewoon een backup gebruiken, die zet dus niet alle bestanden terug.

 

Ik snap sowieso niet dat je de harddisk er niet uit hebt gehaald, je geeft aan dat die niet goed is.

Overigens hoef je de box niet opnieuw te flashen na het vervangen van de disk.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Dreambox crashed bij starten opname #28 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 5 February 2024 - 14:48

Een backup slaat alleen de instellingen van enigma2 op en de geïnstalleerde plugins, je kunt dus gewoon een backup gebruiken, die zet dus niet alle bestanden terug.

 

Ik snap sowieso niet dat je de harddisk er niet uit hebt gehaald, je geeft aan dat die niet goed is.

Overigens hoef je de box niet opnieuw te flashen na het vervangen van de disk.

 

De harde schijf is kapot gegaan. Omdat de box wat onhandig staat en het gewoon bleef werken met opnamen op de nas heb ik het nog steeds niet gedaan. Maar de problemen die ik dus had zijn veroorzaakt omdat er bepaalde bestanden in de root terecht zijn gekomen. 

 

Ik dacht dat in de backup ook de root inhoud werd meegenomen vandaar mijn vraag. En om zeker te zijn dat ik na het vervangen van de harde schijf weer een lege root heb wil ik nog een keer flashen. Ook heb ik gister wat instellingen geprobeerd die toch niet goed hebben uitgepakt. Ik had bij een nas schijf in de mount opgegeven om deze lokatie als hdd replacement te gebruike. Ik heb dat weer uitgezet maar er zijn nog wat gekke dingen achtergebleven. Met een nieuwe flash is het weg. En in de laatst opgeslagen instellingen was de oude harde schijf aanwezig. Dus als ik eerst de schijf vervang en dan de instellingen gebruik met een flash dan moet alles weer goed staan.



Re: Dreambox crashed bij starten opname #29 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 5 February 2024 - 16:18

Je hebt het over ‘root’ als of je het over een harddisk hebt, je gebruikt de term te pas en onpas wat voor de gevorderde gebruiker wat vreemd over kan komen.

ik zal proberen het een beetje simpel uit te leggen…..

root kan een gebruiker zijn, dat is de admin maar root kan ook de ‘stam’ van een directorystructuur zijn, de stam heeft vervolgens subdirectories bijvoorbeeld een folder etc met daarin weer een folder enigma2.

Dat wordt weergegeven als /etc/enigma2 waarbij de eerste / de root voorstelt.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Dreambox crashed bij starten opname #30 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 5 February 2024 - 16:32

Ter aanvulling je ontvanger heeft geheugen en een NAND, het eerste is volatile en is te vergelijken met het geheugen van een PC. De NAND is als het ware een SSD/HDD en daar staat het besturingssysteem op, in dit geval OpenPLi. Als je flashed wordt alles op de NAND verwijderd en het besturingssysteem dat je wilt flashen weggeschreven cq. alles overschreven wat op de NAND staat. Bij een restore van een autobackup worden alleen configuratie gegevens (dat is een heel klein beetje data, zeg een paar MB's) teruggezet.

Techninsch gezien wordt bij een flash een root filessystem weg geschreven op de NAND en daarmee is alle data die erop stond weg.

 


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #31 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 5 February 2024 - 23:53

Je hebt het over ‘root’ als of je het over een harddisk hebt, je gebruikt de term te pas en onpas wat voor de gevorderde gebruiker wat vreemd over kan komen.

ik zal proberen het een beetje simpel uit te leggen…..

root kan een gebruiker zijn, dat is de admin maar root kan ook de ‘stam’ van een directorystructuur zijn, de stam heeft vervolgens subdirectories bijvoorbeeld een folder etc met daarin weer een folder enigma2.

Dat wordt weergegeven als /etc/enigma2 waarbij de eerste / de root voorstelt.

 

De rede dat ik het root noem is dat als ik met de verkenner de Dreambox aanklik ik wat mappen te zien krijgt waaronder root. dat staat in de NAND vermoed ik en die was bij mij vol gelopen..



Re: Dreambox crashed bij starten opname #32 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 6 February 2024 - 08:54

Dat snap ik maar een harddisk heeft ook een root, een USB stick heeft een root, elke device die je eventueel aansluit heeft een eigen 'root' maar dat is niet de root van het filesystem maar dat allemaal terzijde, het was meer een algemene opmerking betreffende termologie ;)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Dreambox crashed bij starten opname #33 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 6 February 2024 - 13:07

Dat snap ik maar een harddisk heeft ook een root, een USB stick heeft een root, elke device die je eventueel aansluit heeft een eigen 'root' maar dat is niet de root van het filesystem maar dat allemaal terzijde, het was meer een algemene opmerking betreffende termologie ;)

 

ok, nou ja ik heb altijd de root van de dreambox zelf bedoeld...



Re: Dreambox crashed bij starten opname #34 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 6 February 2024 - 21:55

Ik heb de harde schijf geplaatst en geinitialiseert. Ik dacht dat er dan ook een map movie aan werd gemaakt maar dat is niet zo. Is er nog ergens een mogelijkheid om de schijf als default opname / opslag lokatie in te stellen. Recording paths is een oplossing maar de epg.dat en crashlogs enzo moeten daar ook naar toe. Ik denk ook wel dat de verwijzingen weer goed staan als ik de instellingen terug zet na en flash.

Wat er nu opstaat is Openpli 8.1. Wat is het verschil met 8.3? Dat is de laatste Pli 8 die te downloaden is. Kwa groote zit er nagenoeg geen verschil in het nfi bestand. Ik kan ook eerst 8.1 terugzetten en instellen. En daarna een nieuwe backup maken. Dan is het en kleine moeite om over te gaan naar 8.3



Re: Dreambox crashed bij starten opname #35 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 7 February 2024 - 13:52

Ik heb maar geflashed met 8.3 en inderdaad werkte de verwijzingen naar de interne harde schijf daarna weer. Nu staat alles weer goed en heb ik een nieuwe backup van de instellingen gemaakt. Het enige wat na de flash altijd fout staat is de softcam. Die staat op CCcam die niet meer werkt. Het is een kwestie van Oscam selecteren maar de box heeft een reboot nodig om het te laten werken. Misschien dat het met deze opgeslagen instellingen wel goed gaat.



Re: Dreambox crashed bij starten opname #36 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 7 February 2024 - 14:44

Een oudere versie eerst flashen heeft nooit zin, er zijn van de ene naar de volgende versie zoveel updates dat je ook die moet flashen.

 

Alle belangrijke wijzigingen van een versie kun je vinden in de wiki, onder "release notes". Daarin vind je ook eventuele dingen die je moet doen VOOR het flashen, dus altijd verstandig die eerst te lezen.

 

De "movie" directory is een overblijfsel van uit de tijd dat een NAS duur en schaars was, en men de optie wilde om de harde schijf van de box als NAS in te zetten. Hij wordt dacht ik nog aangemaakt als de disk helemaal leeg is (bij de eerste opname die start, niet bij het initialiseren).

 

En waarom staat cccam op de box als je die niet gebruikt? Welke cam actief is, is geen instelling, en kan dus niet gebackuped worden. cccam wordt na een restore actief simpelweg omdat de c voor de o komt, en cccam dus de eerste is die geinstalleerd wordt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #37 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 13 February 2024 - 14:25

Een oudere versie eerst flashen heeft nooit zin, er zijn van de ene naar de volgende versie zoveel updates dat je ook die moet flashen.

 

Alle belangrijke wijzigingen van een versie kun je vinden in de wiki, onder "release notes". Daarin vind je ook eventuele dingen die je moet doen VOOR het flashen, dus altijd verstandig die eerst te lezen.

 

De "movie" directory is een overblijfsel van uit de tijd dat een NAS duur en schaars was, en men de optie wilde om de harde schijf van de box als NAS in te zetten. Hij wordt dacht ik nog aangemaakt als de disk helemaal leeg is (bij de eerste opname die start, niet bij het initialiseren).

 

En waarom staat cccam op de box als je die niet gebruikt? Welke cam actief is, is geen instelling, en kan dus niet gebackuped worden. cccam wordt na een restore actief simpelweg omdat de c voor de o komt, en cccam dus de eerste is die geinstalleerd wordt.

 

Ik had niet eerst een oudere versie eerst geflashed. Er stond 8.1 op en bij de eerste flash vorige week heb ik die 8.1 gebruikt om te kijken of het probleem met een flash was opgelost. Toen dat zo was heb ik de harde schijf in de box vervangen en heb ik daarna gelashed naar 8.3.

 

Ik heb verder nog nooit gelezen wat je moet doen voor een flash. Ik maak een backup met autobackup en flash een nieuwe image.

Is het trouwens verstandig om na een flash nog een software update vanuit de box te doen? En in dat lijstje met opties staat Update channel list only. Gaat die normaal gesproken met de volledige update mee?

 

Ik heb CCcam nu verwijderd via plugins. Eens kijken of het bij de volgende flash goed gaat. 

 

Maar nu het volgende. Gister rond deze tijd wilde ik een timer instellen en ik kreeg topen weer het groene scherm. Ik moest van huis af dus heb het zo gelaten. Gisteravond gekeken en de reeds ingestelde timers waren wel opgenomen. De rootfs bleek weer op 100% te staan. Toen weer geflashed en daarna was het 42%. In 5 dagen tijd is het dus van 42% tot 100% volgelopen. Wat zou dat kunnen veroorzaken? Ik heb net gekeken en het staat nu op 42%. Het lijkt dus niet geleidelijk te gaan maar ineens. Ik zie dat nu met harde schijf de crashlogs wel weer daar op terecht komen. Ook de epg.dat staat op de harde schijf. Ik heb ooit een swapfile aangemaakt op een compact flash. Waar is die instelling te bekijken? Misschien gaat daar iets mee mis?


Edited by tajvdz, 13 February 2024 - 14:33.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #38 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 13 February 2024 - 15:04

Ik heb verder nog nooit gelezen wat je moet doen voor een flash. Ik maak een backup met autobackup en flash een nieuwe image.

Is het trouwens verstandig om na een flash nog een software update vanuit de box te doen? En in dat lijstje met opties staat Update channel list only. Gaat die normaal gesproken met de volledige update mee?

 

 

Dat kan geen kwaad, maar aan een release verandert niet zoveel, omdat we die stabiel willen houden, het updaten van een release heeft alleen zin als er nieuwe zenderlijsten zijn, die lopen namelijk met een update mee, maar dan veranderd er natuurlijk niks aan OpenPLi.

M.b.t wat je wl weten wat je moet doen bij een flash, misschien ook dit eens lezen https://wiki.openpli...mage_support.29

 

 

Maar nu het volgende. Gister rond deze tijd wilde ik een timer instellen en ik kreeg topen weer het groene scherm. Ik moest van huis af dus heb het zo gelaten. Gisteravond gekeken en de reeds ingestelde timers waren wel opgenomen. De rootfs bleek weer op 100% te staan. Toen weer geflashed en daarna was het 42%. In 5 dagen tijd is het dus van 42% tot 100% volgelopen. Wat zou dat kunnen veroorzaken? Ik heb net gekeken en het staat nu op 42%. Het lijkt dus niet geleidelijk te gaan maar ineens. Ik zie dat nu met harde schijf de crashlogs wel weer daar op terecht komen. Ook de epg.dat staat op de harde schijf. Ik heb ooit een swapfile aangemaakt op een compact flash. Waar is die instelling te bekijken? Misschien gaat daar iets mee mis?

 

Een NAND is zomaar vol als je daar een opname naar weg schrijft, ik zou dus de opname locatie checken, cq een opname laten lopen en dan kijken waar deze terrecht is gekomen.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #39 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 13 February 2024 - 15:41

 

Ik heb verder nog nooit gelezen wat je moet doen voor een flash. Ik maak een backup met autobackup en flash een nieuwe image.

Is het trouwens verstandig om na een flash nog een software update vanuit de box te doen? En in dat lijstje met opties staat Update channel list only. Gaat die normaal gesproken met de volledige update mee?

 

 

Dat kan geen kwaad, maar aan een release verandert niet zoveel, omdat we die stabiel willen houden, het updaten van een release heeft alleen zin als er nieuwe zenderlijsten zijn, die lopen namelijk met een update mee, maar dan veranderd er natuurlijk niks aan OpenPLi.

M.b.t wat je wl weten wat je moet doen bij een flash, misschien ook dit eens lezen https://wiki.openpli...mage_support.29

 

Maar een zenerlijst kun je dus ook apart updaten? Of is dat wat anders?

 

 

Maar nu het volgende. Gister rond deze tijd wilde ik een timer instellen en ik kreeg topen weer het groene scherm. Ik moest van huis af dus heb het zo gelaten. Gisteravond gekeken en de reeds ingestelde timers waren wel opgenomen. De rootfs bleek weer op 100% te staan. Toen weer geflashed en daarna was het 42%. In 5 dagen tijd is het dus van 42% tot 100% volgelopen. Wat zou dat kunnen veroorzaken? Ik heb net gekeken en het staat nu op 42%. Het lijkt dus niet geleidelijk te gaan maar ineens. Ik zie dat nu met harde schijf de crashlogs wel weer daar op terecht komen. Ook de epg.dat staat op de harde schijf. Ik heb ooit een swapfile aangemaakt op een compact flash. Waar is die instelling te bekijken? Misschien gaat daar iets mee mis?

 

Een NAND is zomaar vol als je daar een opname naar weg schrijft, ik zou dus de opname locatie checken, cq een opname laten lopen en dan kijken waar deze terrecht is gekomen.

 

Zo ver ik weet komt daar geen opname in terecht. Alle opnames gaan naar de harde schijf. Maar goed ik kan het niet nakijken waar mee hij vol loopt. Vanaf de pc is de dreambox dan ook niet meer bereikbaar zodat ik niet in die root share kan komen waar de NAND inhoud in is te zien..

 



Re: Dreambox crashed bij starten opname #40 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 13 February 2024 - 15:59

Als het weer voor komt, is het wellicht verstandig om eerst eens even naar de oorzaak te zoeken, ipv direct weer flashen.

 

Als je dat ziet zitten, dan nu eerst het pakket coreutils installeren:

opkg install coreutils

nu er nog plek is.

 

Als de boel weer volgelopen is, kun je met

du -xh / | sort -h

alle directories op grootte controleren. Dan kun je direct zien waar mogelijk rare dingen staan.

 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.




Also tagged with one or more of these keywords: DM8000

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users