Ik snap wat je bedoelt: 4 clients vertonen ander gedrag dan duurzaam 4 ecm's per tijdsinterval opvragen. Als er idd 1 of meer gaan zappen gaat de boel uiteindelijk stotteren.
Maar efficient vraag je dan per tijdsinterval meer dan 4 ecm's op.
Vraagje: hoe herken je dat stotteren? Zwart beeld op 1 van de clients? Of op alle clients duurzaam zwart?
Ik probeer met alle middelen bij de clients "zwart" te voorkomen. In mijn zoektocht ben ik daarmee niet verder gekomen dan maximaal 3 normale tv-kijkers per kaart. Doe je er meer,dan gaat de boel inderdaad na verloop van tijd op op zwart, ofwel door de ingestelde oscam beperkingen, ofwel door de card-penalty. Je zult dus naast het onderscheid tussen clients/kaart of aantal sids/kaart ook nog onderscheid moeten maken tussen kijken (en dus af en toe zappen) of alleen opnemen en dus uitsluitend 1 sid vragen gedurende een lange tijd. En ik mis dat hier in alle tot dusver gedane tests.
Indien je minder dan, laten we zeggen 6 a 7 MG-3 kaarten (oranje) ter beschikking hebt lijkt het me alleen haalbaar om uit te gaan van clients/kaart. Bij 3 clients/kaart kun je in dat geval overwegen om loadbalancing in te stellen. Echter hoe minder kaarten, hoe groter de kans dat alle "plekken" bezet zijn (prime time-alle clients kijken tv en ook nog eens naar verschillende zenders) Wil je toch gegarandeerd beeld moet je dus deze waardes niet overschrijden.
Toch moet er bijna meer inzitten dan 3 clients/kaart. Laten we zeggen bijvoorbeeld 3.5 client per kaart. Als je dan 2 kaarten hebt zou je er in theorie bijvoorbeeld 7 gebruikers op kunnen laten lopen, Echter ik heb gemerkt dat de overgang van zo'n 7e client van kaart a naar kaart b ook met loadbalancing -voor deze client - niet helemaal soepel verloopt. Als je met usergroepen werkt /kaart, dus usergroep 1 (3clients) op kaart 1, usergroep 2 (3 clients) op kaart 2, enzovoort zie ik nog iets anders, nl binnen de usergroep/kaart combinatie wordt wel gecached, maar daarbuiten niet! Dus groep 1 maakt geen gebruik van de cache van groep2. en dat is weer heel jammer. Let wel, het gaat hier om slechts 1 instance van oscam, intern sharen!! Weet iemand hoe het toch mogelijk is om de caching zo in te stellen dat groep 1 users CW's uit de cache van groep 2 users kunnen halen?
Draai hier met de 4 / 10 instelling en heb nog nooit een kaart op zwart gehad. Heb 3 kaarten erin zitten (1 hoofdabo + 2 extra kaarten) en loadbalance mode op 2, waarmee elke kaart om-de-beurt aangesproken wordt. Ik zie de ECMRateLimit af en toe inschakelen waarna de volgende kaart gepakt wordt, en werkt tot nu toe vlekkeloos.