Jump to content


Photo

Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update!


  • Please log in to reply
1176 replies to this topic

Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #801 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 19 April 2012 - 15:09

Maar aangezien VU+ niet weet waar ze het moeten zoeken, kan het wel eens een lange wacht worden.

Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #802 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 19 April 2012 - 15:15

Precies. En bovendien, de bootloader is actief voordat linux actief is, en nooit tegelijk met de drivers dus.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #803 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 19 April 2012 - 15:43

Velen denken dat een bootloader een soort BIOS-functie vervult, maar dat is niet zo (andersom klopt beter).
De invloed van de bootloader op het uiteindelijke functioneren van een ontvanger is uiterst beperkt.

Edited by SatKiekerd, 19 April 2012 - 15:43.


Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #804 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 19 April 2012 - 16:11

Ik ben het maar deels met je uitspraak eens:

- De bootloader stelt wel degelijk initieel de hardware in, net zoals een bios dat doet, bij het opstarten
- In de tijd van ms/dos was het nog wel gebruikelijk (maar niet verplicht) om bios functies te gebruiken na het opstarten. Bios-aanroepen zijn om allerlei redenen zeer inefficient en worden daarom al sinds jaar en dag niet meer door zichzelf respecterende operating systems gebruikt, die spreken gewoon direct de hardware aan.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #805 kwajoep

  • Senior Member
  • 66 posts

+1
Neutral

Posted 19 April 2012 - 16:21

Effe een vraagje,
Ik ben teruggegaan naar de image van dec 2011, als ik nu weer naar de daily builds wil moet ik dan de bootloader ook weer updaten?

Xtrend ET 8000 met een Big Bisat met 5 LNB's


Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #806 Meega

  • Senior Member
  • 3,000 posts

+51
Good

Posted 19 April 2012 - 16:22

Is die bootloader dan daadwerkelijk dat stukje software wat op die bios lijkt als de box in bootmode staat?

ET10000+ Openpli 6.1,1m schotel 4x duo-lnb op vaste opstelling.

Momolights teensy 2.0 met 50 leds op een string ,150 channels
DM8000 Openpli 6.1 Release


Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #807 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 69,850 posts

+1,781
Excellent

Posted 19 April 2012 - 16:27

@kwajoep,

Nee, tenzij je die ook gedowngrade had

@Meega,

Ja.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #808 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 19 April 2012 - 16:32

Is die bootloader dan daadwerkelijk dat stukje software wat op die bios lijkt als de box in bootmode staat?

Nee.
Tenminste, niet als je het over een DUO hebt (waar de draad over gaat).

Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #809 Meega

  • Senior Member
  • 3,000 posts

+51
Good

Posted 19 April 2012 - 16:35

@kwajoep,

Nee, tenzij je die ook gedowngrade had

@Meega,

Ja.


Is die bootloader dan daadwerkelijk dat stukje software wat op die bios lijkt als de box in bootmode staat?

Nee.
Tenminste, niet als je het over een DUO hebt (waar de draad over gaat).


@wanwizard
Thanks

@Satkiekerd
Nee sorry ,ik had het over een dreambox ,maar wist niet dat dat anders was bij een duo.

ET10000+ Openpli 6.1,1m schotel 4x duo-lnb op vaste opstelling.

Momolights teensy 2.0 met 50 leds op een string ,150 channels
DM8000 Openpli 6.1 Release


Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #810 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 19 April 2012 - 16:53

Ik moet zeggen dat ik nu al een tijdje weer op de nieuwe kernel draai, met de kleine workaround en wat minder rytec sources, maar ik heb tot nu toe maar 1 vastloper gehad (waarschijnlijk loopt ie vannacht weer vast na deze opmerking zoals vorige keer :D ) dus alleszins acceptabel.

Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #811 BBsat

  • Senior Member
  • 508 posts

+6
Neutral

Posted 19 April 2012 - 17:40

Ik moet zeggen dat ik nu al een tijdje weer op de nieuwe kernel draai, met de kleine workaround en wat minder rytec sources, maar ik heb tot nu toe maar 1 vastloper gehad (waarschijnlijk loopt ie vannacht weer vast na deze opmerking zoals vorige keer :D ) dus alleszins acceptabel.

LOL ja dit blijven uiterst gevaarlijke uitspraken

Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #812 kwajoep

  • Senior Member
  • 66 posts

+1
Neutral

Posted 19 April 2012 - 17:42

Kan ik i.v.m. het geheugengebruik de picons beter uitschakelen of maakt dit niets uit?

Xtrend ET 8000 met een Big Bisat met 5 LNB's


Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #813 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 19 April 2012 - 17:46

Nog even over de BIOS: wat veel mensen "de bios" noemen of de "cmos", is in feite de "bios setup". Het is alleen paar schermen waar je dingen mee instelt die de eigenlijke bios gebruikt bij het opstarten.

Daarom is de vergelijking met een bootloader nog weer wat tricky, want een bootloader stelt ook vanalles in bij het opstarten, alleen niet alle bootloaders hebben een setup scherm. Dat maakt het daarmee niet wel of niet een "echt bios" of daarmee vergelijkbaar.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #814 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 19 April 2012 - 18:05

De BIOS van een PC kan in belangrijke mate de hardware-functionaliteit van een PC na het opstarten bepalen (al dan niet instelbaar in de BIOS-setup). Dat geldt voor een STB in veel mindere mate: apparaten worden wel of niet herkend en dus wel of niet gebruikt, maar de manier waarop die gebruikt worden wordt niet door de bootloader bepaald.
De 'bootlloader-functie' van een BIOS is slechts een deel van wat een BIOS doet; bij een bootloader is het alles.
Alleen al de naam BIOS (Basic Input Output System) geeft aan dat een BIOS meer is dan een bootloader.

Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #815 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 19 April 2012 - 18:14

Oorspronkelijk was dat zo bedacht. Bijna alle functionaliteit van de bios, wordt, NA het booten van het operating system, NIET meer gebruikt. Al heel lang niet meer. Nogmaals. Dus veel meer dan een bootloader is het echt niet. Na het bootstrappen van de hardware, laadt de bios de feitelijke bootloader (stage 1) uit de mbr en vanaf dat moment wordt eigenlijk alleen nog maar een aanroep van de bios gedaan om de geheugengrootte te bepalen. Dan heb je nog acpi, of dat bios is, is over te discussieren en dat kan wel of niet gebruikt worden. In de smi vind je een heel klein stukje bios dat altijd wordt aangeroepen adv bepaalde hardware events en voorkomt dat er dingen in rook op gaan, dat is dan imho weer wel bios. Het zou me niks verbazen als de broadcom chipsets ook een stukje smi hebben, overigens. Er is in ieder geval geen enkel OS sinds ms/dos dat nog bios gebruikt om bijvoorbeeld de harddisk aan te spreken, dat is even waar het om gaat.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #816 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 19 April 2012 - 18:21

..... Er is in ieder geval geen enkel OS sinds ms/dos dat nog bios gebruikt om bijvoorbeeld de harddisk aan te spreken, dat is even waar het om gaat.

Dat klopt.
Maar b.v de ondersteuning van USB poorten kan nog steeds in veel BIOSsen geregeld worden. En zo zijn er wel meer zaken.

Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #817 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 19 April 2012 - 18:22

Dat is initialisatie van bepaalde registers van de hardware, waarbij de controller zich wel of niet kenbaar maakt via pci. Als het operating systeem eenmaal draait, zit de bios daar echt niet tussen.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #818 teletub

  • Senior Member
  • 199 posts

+2
Neutral

Posted 19 April 2012 - 18:29

De oplossing is eigenlijk dat VU zal de "bug" in hun drivers moet oplossen.... Zolang ze dat niet doen kunnen wij alleen maar wat simptomen bestrijden...

Maar als het uitschakelen van de Teletext cache helpt in combinatie met en een geheugeninstelling in een opstartscript ook... is dat het enige wat we kunnen doen....


Maar waarom hebben sommigen (met een vu duo) "nergens" last van en anderen wel?

Is er dan een manier om uit te vinden welke "drivers/dingen" de boel triggeren, anders zou iedereen met een vu duo toch last moeten hebben?
De mijne loopt soms 8 dagen zonder een herstart (en loopt dan nog niet vast) terwijl als je zo leest andere boxen het nog geen paar uur uithouden.

groet

ps dit topic ging toch over "vastlopers" :D ;)

Edited by teletub, 19 April 2012 - 18:31.

Vu + Ultimo 3x Dvb-C  met OpenPli
Zgemma H2 met OpenPli


Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #819 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 19 April 2012 - 18:37

Maar waarom hebben sommigen (met een vu duo) "nergens" last van en anderen wel?

Dat is het nare van een bug, zeker als het een bug is waarbij langzaam-maar-zeker het geheugen wordt opgegeten.

Is er dan een manier om uit te vinden welke "drivers/dingen" de boel triggeren, anders zou iedereen met een vu duo toch last moeten hebben?
De mijne loopt soms 8 dagen zonder een herstart (en loopt dan nog niet vast) terwijl als je zo leest andere boxen het nog geen paar uur uithouden.

Ja, probeer alle(!) verschillen maar in kaart te brengen. Ik denk dat je er een aardige voltijdjob aan zou hebben.

ps dit topic ging toch over "vastlopers" :D ;)

Ja, en volgens jou niet?

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vastlopers van VU Duo + sinds kernel en software update! #820 teletub

  • Senior Member
  • 199 posts

+2
Neutral

Posted 19 April 2012 - 18:46

Ja, probeer alle(!) verschillen maar in kaart te brengen. Ik denk dat je er een aardige voltijdjob aan zou hebben.


Ik ben dus blij dat ik "nergens" last van heb. Want ik heb al werk zat :D :D

Maar als er iets is/was waarmee een ander geholpen kan worden kwa wat er allemaal draait enzo op de box, ......... daar zijn we hier toch voor. ;)

groet

Vu + Ultimo 3x Dvb-C  met OpenPli
Zgemma H2 met OpenPli



4 user(s) are reading this topic

0 members, 4 guests, 0 anonymous users