Jump to content


Photo

Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien

Openpli 3.0 kernel 3.2 DM500HD

  • Please log in to reply
24 replies to this topic

#1 humptydumpty

  • Member
  • 13 posts

+1
Neutral

Posted 11 February 2014 - 17:01

Zou iemand me kunnen helpen met het volgende probleem:

 

Ik heb een DM500HD (orgineel) met Openpli 3.0 (laatste versie) en een via E-sata verbonden externe hardeschijf (medion 2TB) met eigenvoeding.

Die combinatie werkte altijd goed. Ik kon via mijn computer ook altijd de hardeschijf benaderen via verkenner en via DCC-2E.

Nu lukt dat niet meer. De Dreambox ziet hem niet meer en via de computer is hij niet meer te benaderen. De enige manier om de boel op te starten is de Dreambox opnieuw op te starten en tegelijk de stroom op de Harddisk aan uit te doen.

Dan ziet de Dreambox hem wel alleen niet op /media/hdd maar de dreambox maakt dan in /media/ een nieuwe verwijzing aan. dat was eerst /media/sdb1  en nu weer /media/sdc1. Een bestand via de computer op de Harddisk plaatsen lukt dan niet het schrijven stopt dan na een paar seconden. 

 

Raakt de hardeschijf in standby dan komt deze er niet meer uit en moet ik beiden weer opnieuw opstarten.

 

Hoe kan ik dit oplossen of wat zou het probleem kunnen zijn?

 

Bijvoorbaat mijn dank.



Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #2 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 11 February 2014 - 17:08

Het komt op mij over als een harde schijf die bijna op z'n einde is.

 

Als je 'm even hebt werken, wil je dan even de output van "dmesg" hier posten? En graag ook de output van smartctl -a /dev/sd* waar * = de letter waar de harddisk dan op zit. Het kan zijn dat je hiervoor eerst smartmontools moet installeren.

 

Mocht dan allemaal lukken, wil je dan ook met een smartctl -t long /dev/sd* doen (zelfde manier) en na een uur of twee, weer smartctl -a doen en weer de output posten?


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #3 humptydumpty

  • Member
  • 13 posts

+1
Neutral

Posted 13 February 2014 - 17:09

Smartmontools geinstalleerd op laptop met windows 7 en de HD via usb aangesloten. De HD werd herkend en de driver automatisch geinstalleerd. Daarna was de HD nergens te vinden behalve in het veilig uitwerpen via taakbalk/verborgen pictogrammen. Heb de voeding doorgemeten en die geeft gewoon 12v (12,12v), niets mis mee dus.

 

Wat nu?



Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #4 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 13 February 2014 - 17:12

Je kunt ook smartmontools op je ontvanger installeren, dat bedoelde ik. opkg install smartmontools. Jouw PC kan niks met de harddisk omdat hij het filesysteem niet herkent. Desalniettemin zou je wel de smart commando's er op los moeten kunnen laten.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #5 humptydumpty

  • Member
  • 13 posts

+1
Neutral

Posted 21 July 2014 - 20:08

Eindelijk even tijd om een update te geven.

Heb een synology nas gekocht en daar die HD via usb aangekoppeld. Toen daar alles naar toe geschreven. (na de opmerking van Erik dat de schijf op zijn einde is durfde ik niets meer en heb gewacht tot de Nas binnen was) Ben erg blij dat ik dat heb gedaan, De schijf doet nu niets meer.

 

Dank je wel Erik voor je advies. Je hebt ongeveer 1.5TB aan familie foto's en video gered.



Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #6 nietgiftig

  • Senior Member
  • 787 posts

+39
Good

Posted 22 July 2014 - 15:15

Dank je wel Erik voor je advies. Je hebt ongeveer 1.5TB aan familie foto's en video gered.

 

 

En nu heb je toch ook wel een backup van die gegevens die op die mooie nieuwe NAS staan.

Maar dan op een ander medium bijvoorbeeld een andere HDD, maar mogelijk ook op een ander adres dan waar jij woont.

Of bijvoorbeeld ergens in de "cloud" als je het niet erg vind dat onbekende figuren je data hebben.

 

Voor mogelijk over ..... maanden/jaren, als de zaak op de NAS in het ongerede raakt, of erger, als er brand uitbreekt?


Edited by nietgiftig, 22 July 2014 - 15:15.

 Hardware: Master VU Uno 4K SE  1x Mut@nt HD51.4K & 2x ZgemmaH9T
Software : Pli (v7) (7.1rc) 2019 


Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #7 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 22 July 2014 - 15:25

IK weet niet wat voor NAS je hebt maar de "betere" kunnen raid aan, vaak krijg je dan krijg je een keurig berichtje van je NAS als 1 vd 2 het loodje legt (of nog proffesioneler met een disk heartbeat ;))


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #8 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 22 July 2014 - 15:49

Twee dezelfde disken in dezelfde behuizing met dezelfde software en dezelfde hardware.

Niet erg nuttig als je wat redundantie wil, ik hoor iemand "als we gaan dan gaan we met z'n allen" zingen.

Beter is om gewoon een tweede disk met rsync te kopieren. En dan liefst eentje die in een ander gebouw staat. Met name fijn voor je zelfgemaakte foto's en filmpjes.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #9 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 22 July 2014 - 15:54

Ik doelde ook niet op RAID 0 maar 1 of hoger, maar in een ander gebouw is natuurlijk nog veiliger ;)


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #10 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 22 July 2014 - 16:57

Ja, doe maar een compleet failover systeem om je films veilig te stellen. ;)



Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 22 July 2014 - 17:08

Ik doe zelfs alle drie. :)

 

Een NAS met RAID-5 (en RE disks) voor dagelijks gebruik, nachtelijke rsync naar een lokale USB disk als backup (en die wissel ik eens in de zoveel tijd met een tweede die ik buitenshuis bewaar), en een nachtelijke rsync naar een server "in de cloud" voor alles wat echt belangrijk is.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #12 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 22 July 2014 - 17:40

Ik doe zelfs alle drie. :)

 

Een NAS met RAID-5 (en RE disks) voor dagelijks gebruik, nachtelijke rsync naar een lokale USB disk als backup (en die wissel ik eens in de zoveel tijd met een tweede die ik buitenshuis bewaar), en een nachtelijke rsync naar een server "in de cloud" voor alles wat echt belangrijk is.

 

Ik proef weer enige beroepsdeformatie :D  T


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #13 nietgiftig

  • Senior Member
  • 787 posts

+39
Good

Posted 22 July 2014 - 18:34

Ik proef weer enige beroepsdeformatie :D  T

 

 

Nee hoor, ik denk gewoon iemand die zijn belangrijke gegevens veilig wil stellen.

Is niet nodig totdat het opeens wel nodig was.

Maar als je opeens al je code kwijt bent, of meer, dan....

 

Denk niet dat je dat met films doet, of hooguit eentje die je leuk vind bijvoorbeeld Dombo, het olifantje.


 Hardware: Master VU Uno 4K SE  1x Mut@nt HD51.4K & 2x ZgemmaH9T
Software : Pli (v7) (7.1rc) 2019 


Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #14 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 22 July 2014 - 19:24

De waarheid ligt een beetje in het midden denk ik.

 

Ik maak inderdaad geen backups van opnames (idd, die staan ook op de NAS), en van alle code staan de repo's ergens in de cloud (lang leve git!).

 

Ik run een paar bedrijven, en de boekhouding van een vereniging, en ook alle zakelijke handel staat op de NAS. Het zou zeer onfortuinlijk zijn als ik door disk failure, brand of inbraak de boekhouding zou kwijt raken...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #15 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 23 July 2014 - 13:02

Ik proef weer enige beroepsdeformatie :D  T

 

 

Nee hoor, ik denk gewoon iemand die zijn belangrijke gegevens veilig wil stellen.

Is niet nodig totdat het opeens wel nodig was.

Maar als je opeens al je code kwijt bent, of meer, dan....

 

Denk niet dat je dat met films doet, of hooguit eentje die je leuk vind bijvoorbeeld Dombo, het olifantje.

 

Ik ben een groot fan van Disney en daar valt "Dumbo" ook onder, maar die gaat hier helaas niet mee de backup in ;). Hoe het ook zij, iedereen trekt  zijn eigen plan m.b.t. het maken van een backup, waar we het in ieder geval over eens zijn beter iets dan helemaal niets.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #16 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 23 July 2014 - 20:34

Ik heb vorig jaar een inbraak gehad. Stel je voor dat ze je computer/NAS/ontvanger-waar-je-je-disk-in-hebt-zitten zouden meenemen, dat is niet ondenkbeeldig. Ik had het geluk dat ze geen zin hadden om de lijvige server mee te nemen, maar daarnaast had ik natuurlijk ook "offsite" een backup. Beroepsdeformatie: misschien, maar zoals je ziet is het dus echt nodig. Een filmpje kun je verliezen, je administratie niet. Ik heb level 1 een schijf die raid-1 (mirror) is, dat heeft al een stuk of zes (!) keer heel veel gegevensverlies en heel veel tijd bespaard toen 1 van de 2 schijven kapot ging (bij harddisks is het niet de vraag óf ze stuk gaan, maar wanéér). Daarnaast elke nacht backup als beveiliging tegen onbedoelde verwijdering, aanpassing. Dan nog elke nacht een backup van een subset belangrijkste dingen naar een computer die vrij onvindbaar in m'n huis staat (voor de diefstal) en natuurlijk nog de regelmatige offsite backup voor als alles in rook op gaat. Ik heb nu dan wel 10 mbps upstream, maar dat is helaas bij lange na niet genoeg om al mijn dierbare spullen automatisch off-site te backuppen, dat zou toch wel perfect zijn.

 

Ik sta er toch wel van te kijken hoe weinig voorzichtig veel mensen zijn met hun dierbare gegevens.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #17 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 23 July 2014 - 23:43

Het hoeft toch niet allemaal elke keer over de lijn? Mijn remote backup is de meeste nachten wel met een half uur klaar, zoveel verandert er niet per dag...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #18 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 24 July 2014 - 08:01

Backup schema's hmmm ;)

Ik gebruik een incremental daily die na elke 6 incrementals een full backup maakt en version chains ouder dan 7 dagen worden ge-delete

Edited by 40H3X, 24 July 2014 - 08:03.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #19 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 24 July 2014 - 12:10

Ik gebruik een rsync gebaseerde oplossing.

 

Dat werkt alleen met *nix file systems en werkt met hardlinks, wat als voordeel heeft dat je na de eerste full backup uitsluitend incrementals maakt, maar je van elke dag een full backup hebt (door de hardlinks). Ik gebruik al jaren de Dirvish scripts om dat te automatiseren. Rsync doet daarnaast block comparison, dus zelfs binnen files gaat alleen het hoognodige over de lijn. Dat werkt zo efficient dat ik de elke eerste van de maand permanent bewaar, en de eerste van elke week in de laatste drie maanden, en de laatste dertig dagen beschikbaar heb.

 

Enige nadeel is dat rsync bij grote file systemen veel memory nodig heeft om zijn indexen te bouwen, maar tot op heden is mijn NAS niet tegen de limieten aangelopen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Externe Harddisk komt niet uit standby en wordt dan ook niet gezien #20 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 24 July 2014 - 12:46

Rsync is zeker een mooie tool. Heb ik mee gewerkt (volgens mij rond 1997), maar dat was, als ik me niet vergis, onder Slackware (het Vogelbek dier) mijns inziens toen de beste best Linux distributie. Het is vooral erg snel na de intitiele fase.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users