Jump to content

Photo

DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig

• This topic is locked This topic is locked
78 replies to this topic

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #21 littlesat

• PLi® Core member
  • 57,067 posts

+698
Excellent

Posted 28 April 2014 - 21:43

De stap van Full HD naar 4K is gewoon natuurlijk verloop waar je niet onderuit kunt.

Dat werd ook van 3D gedacht... Het probleem zal vooral worden gewone zenders... veel van heb zijn nu nog niet eens in HD geaccepteerd..

Voor BlueRay (of de opvolger ervan) is dat natuurlijk iets anders...

Maar de techniek zoekt weer de acceptatie van de consumenten op ;)

maar Sky begint naar verwachting over een jaar of 2 met UHD uitzendingen en die zou ik persoonlijk graag willen zien.

Over 2 jaar pas?

Als het niet echt nodig is zou ik momenteel geen grote investeringen meer doen maar wachten op een h265 stb.]

Eerst maar eens afwachten of dit ueberhaubt gaat werken op een opensource box ;)... en ook eerst eens afwachten hoeveel zenders hier ook echt mee gaan beginnen....

Persoonlijk verwacht ik dat UHD gewoon gaat floppen... net zoals dat met 3D gebeurt is... 4K TVs zullen uiteraard wel worden verkocht...

Edited by littlesat, 28 April 2014 - 21:45.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #22 Alain_sat

• Senior Member
  • 637 posts

+1
Neutral

Posted 28 April 2014 - 22:36

Ik denk toch dat er een verschil is.

Wie heeft nu zin om met een bril naar die filmen te kijken?

Maar, iedereen koopt een grotere TV en daar zijn de pixels dan weer belangrijk.

Ik zet bijna nooit geen SD zender meer op, dan verkies ik nog liever een ander programma.

Dus, ik geloof wel in 4K indien het een merkelijk verschil opleverd.

ET9000 en XP1000 VU+ Duo met OpenPli, veruit de beste decoder die ik de laatste jaren gekocht heb.

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #23 Rick Hunter

• PLi® Core member
  • 9,064 posts

+56

Posted 28 April 2014 - 23:17

De stap van Full HD naar 4K is gewoon natuurlijk verloop waar je niet onderuit kunt.

Dat werd ook van 3D gedacht... Het probleem zal vooral worden gewone zenders... veel van heb zijn nu nog niet eens in HD geaccepteerd..

Voor BlueRay (of de opvolger ervan) is dat natuurlijk iets anders...

Maar de techniek zoekt weer de acceptatie van de consumenten op ;)

>maar Sky begint naar verwachting over een jaar of 2 met UHD uitzendingen en die zou ik persoonlijk graag willen zien.

Over 2 jaar pas?

Als het niet echt nodig is zou ik momenteel geen grote investeringen meer doen maar wachten op een h265 stb.]

Eerst maar eens afwachten of dit ueberhaubt gaat werken op een opensource box ;)... en ook eerst eens afwachten hoeveel zenders hier ook echt mee gaan beginnen....

Persoonlijk verwacht ik dat UHD gewoon gaat floppen... net zoals dat met 3D gebeurt is... 4K TVs zullen uiteraard wel worden verkocht...

Ik denk er net zo over.

Dat de UHD tv's verkocht zullen gaan worden moet ik nog maar zien. Ze zijn te duur en er is nagenoeg geen content voor. Zolang televisieproviders niet in UHD gaan uitzenden.. kun je gewoon het 3D  senario volgen. De meeste providers zullen de komende jaren niet in UHD gaan uitzenden.. Laten ze eerst maar de HD straat eens inrichten.

Nu heb je deze zomer het WK voetbal.. Een aanjager om tv's te kopen.. (Al snap ik het niet waarom mensen hun tv ineens gaan upgraden vanwege voetbal.. maar goed). Dan duurt het weer 2 jaar voor de Olympische Spelen.. Ik geloof echt niet dat de TV providers dan al ruim met UHD aan het uitzenden zijn. 4 jaar dan..? neah.. De kosten zijn veel te hoog.

Een stap van SD naar UHD had nog gekunt.. maar HD naar UHD..

Laten we de televisie providers links liggen.. en dan kijkend naar VOD. voor UHD heb je veel bandbreedte nodig. Zolang niet overal breedband internet aangeboden wordt, zal UHD voor VOD echt niet van de grond komen.

Plinux member We have a.. (ehmm.. morgage) house.

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #24 Apple740

• Senior Member
  • 131 posts

+5
Neutral

Posted 29 April 2014 - 02:17

Wat ik al eerder aangaf, over een jaar of 3 zullen er niet eens meer Full HD tv's gemaakt worden, maar liggen er alleen 4K tv's in de winkel die dan net zo duur zullen zijn als Full HDTV's nu zijn. (Net als dat er nu geen SDTV's en ook vrijwel geen HD-Ready - 720p - tv's meer te koop zijn).

Hetzelfde gebeurd in de professionele tv productie wereld: over een poosje is er alleen nog maar 4k opnameapparatuur te koop.

3D is een apart verhaal. Dit is altijd al - decennia lang - een side gimmick geweest, tenzij ze ooit een brilloze methode uitvogelen die écht goed werkt en niet vermoeiend (voor sommigen zelfs ziekmakend) kijkt. In dat geval zou het zomaar de standaard van de toekomst kunnen worden.

Maar even los van alles; h265 op zich is gewoon enorm interessant voor providers, omdat het een flinke bandbreedtebesparing oplevert. Zodra h265 chipsets goed leverbaar worden zullen providers hier bovenop springen.
Binnen afzienbare tijd gaat dat proces plaatsvinden en daarom zou ik nu geen nieuwe mpeg4 stb meer kopen, tenzij het echt nodig is.

Edited by Apple740, 29 April 2014 - 02:18.

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #25 littlesat

• PLi® Core member
  • 57,067 posts

+698
Excellent

Posted 29 April 2014 - 06:48

@Apple740

TVs zullen er zeker wel zijn... blueray UHD disks of hoe die dingen gaan heten ook... maar de normale TV zenders zullen schaars zijn... Misschien een paar betaal Filmzenders en betaal Sportzenders, die niet gericht zijn op Nederland en voor een fixe extra prijs en dan heb je het gehad...

Welk jaar denk jij dat we Nederland 1 UHD gaan krijgen?... RTL nieuws is nog amper een paar weken geleden overgestapt naar HD...!

Maar de toekomst zal het leren...

De vraag is moet je wachten op nieuwe techniek... Als je dat doet dan kun je net zo goed met je MPEG2 SD ontvanger blijven zitten en met je VideoCD zolang die het nog doen :)

Nu weer even terug naar de DMM8K.... die gaat UHD in ieder geval helemaal niet meemaken....

Edited by littlesat, 29 April 2014 - 06:50.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #26 Zuppelan

• Senior Member
  • 1,408 posts

+62

Posted 29 April 2014 - 10:18

De nieuwe chipsets in de tweede generatie Linux-HD-ontvangers ondersteunen weliswaar nog geen H265/UltraHD, maar zijn wel degelijk een stuk geavanceerder dan die in de eerste generatie. Het gaat veel verder dan een snellere processor. Je kunt natuurlijk stellen dat sneller opstarten/zappen onzin is, transcoding onzin is, 1080p50 onzin is, gigabit ethernet onzin is, MPEG-AVC, en zo ongetwijfeld nog veel meer is, maar als ik een nieuwe ontvanger zou kopen, dan zou ik absoluut een nieuwe chipset willen.

Dat maakt, dat een tweedehands HD-ontvanger van de eerste generatie, wil hij aantrekkelijk zijn, significant goedkoper moet zijn dan een ontvanger van de tweede generator. Als zegmaar een Xtrend 10000 straks voor 500 euro te koop is, dan zou een nieuwe eerste generatie ontvanger met vergelijkbare uitrusting op de helft uitkomen. Dus zegmaar 250 euro zou een marktconforme prijs zijn voor bijvoorbeeld een nieuwe Vu+ Ultimo. Een tweedehandstoestel, zoals een DM8000, moet nog een stuk lager gaan zitten. Ik denk dat 150 euro een reële prijs voor zo'n ontvanger is

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #27 Apple740

• Senior Member
  • 131 posts

+5
Neutral

Posted 29 April 2014 - 10:35

Succes met het vinden van een DM8000 voor €150,-
De mijne, met 4 tuners aan boord waaronder 2xDVB-C, gaat hiervoor in geen 150 jaar weg. :)
Dat je een single tuner VU+ Ultimo €100,- hoger inschat reikt naar het belachelijke, ook al is ie nieuw.

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #28 Apple740

• Senior Member
  • 131 posts

+5
Neutral

Posted 29 April 2014 - 10:44

@Apple740

TVs zullen er zeker wel zijn... blueray UHD disks of hoe die dingen gaan heten ook... maar de normale TV zenders zullen schaars zijn... Misschien een paar betaal Filmzenders en betaal Sportzenders, die niet gericht zijn op Nederland en voor een fixe extra prijs en dan heb je het gehad...

Klopt. NL1 in Ultra HD zie ik niet voor 2020 gebeuren.
Maar dat CanalDigitaal NL1-HD in h265 uit gaat zenden verwacht ik wel over een jaar of 3.

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #29 Apple740

• Senior Member
  • 131 posts

+5
Neutral

Posted 29 April 2014 - 11:00

Succes met het vinden van een DM8000 voor €150,-
De mijne, met 4 tuners aan boord waaronder 2xDVB-C, gaat hiervoor in geen 150 jaar weg. :)
Dat je een single tuner VU+ Ultimo €100,- hoger inschat reikt naar het belachelijke, ook al is ie nieuw.

Slip of the tongue, de Ultimo heeft 2 (of 3) tuners, maar dat zijn er nog steeds geen 4.

Edited by Apple740, 29 April 2014 - 11:02.

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #30 Zuppelan

• Senior Member
  • 1,408 posts

+62

Posted 29 April 2014 - 11:13

Slip of the tongue, de Ultimo heeft 2 (of 3) tuners, maar dat zijn er nog steeds geen 4.

Toch wel: Plaats een dubbele DVB-S2-tuner en twee DVB-C/T-tuners en je hebt een vergelijkbare config als je DM8000. Er zijn genoeg redenen te verzinnen om een dusdanig uitgeruste Ultimo te prefereren boven een DM8000. Misschien andersom ook, maar tweedehands versus nieuw betekent dat de prijs toch onder die van de Ultimo gepositioneerd moet worden.

Dat jij je DM8000 niet voor dergelijke bedragen kwijt wilt, is prima, maar dat plaats ik toch meer in het hokje emotie vanwege wat het ding ooit gekost heeft.

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #31 Apple740

• Senior Member
  • 131 posts

+5
Neutral

Posted 29 April 2014 - 13:53

Dat jij je DM8000 niet voor dergelijke bedragen kwijt wilt, is prima, maar dat plaats ik toch meer in het hokje emotie vanwege wat het ding ooit gekost heeft.

Nee, dat komt omdat ik nog altijd enorm tevreden ben over mijn 8000 (simpelweg de beste aankoop in mijn leven geweest op stb gebied) en ik nog geen enkele reden zie om deze te vervangen.
Waarom zou ik mijn 8000 voor €150,- verkopen om vervolgens ruim het dubbele of driedubbele te moeten neertellen voor een nieuwe stb waar ik feitelijk niets meer mee kan dan 0,17 seconde sneller zappen?
Mijn 8000 gaat pas naar zolder voor een h265 stb, en dat duurt nog even.

Edited by Apple740, 29 April 2014 - 13:54.

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #32 Zuppelan

• Senior Member
  • 1,408 posts

+62

Posted 29 April 2014 - 15:39

Dat was de discussie niet: Ik ben ook nog lang niet uitgekeken op m'n Duo, dus ik zie ook niet in waarom ik dat geld zou moeten uitgeven. Het ging hier om de marktwaarde van het apparaat. En die is niet veel meer.

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #33 littlesat

• PLi® Core member
  • 57,067 posts

+698
Excellent

Posted 29 April 2014 - 18:14

Die DMM8K wordt door sommige nog voor meer dan 150 Euri verkocht... maar dat zijn degene die niet verder kijken... Doe er nu nog je voordeel mee zou ik zeggen :D

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #34 Apple740

• Senior Member
  • 131 posts

+5
Neutral

Posted 29 April 2014 - 18:21

Die DMM8K wordt door sommige nog voor meer dan 150 Euri verkocht...

Precies, omdat een DM8000 - en zéker met 4 tuners, een loopwerk en dikke harde schijf - meer waard is dan €150,- :)

maar dat zijn degene die niet verder kijken...

Als mijn 8000 nu de geest zou geven en jij biedt een complete 8000 aan voor €150,- dan kijk ik ook niet verder en kom ik vanavond nog langs om 'm op te halen. :)

Persoonlijk zou ik een prijskaartje van €250,- hangen aan een complete DM8000 (4 tuners, hdd en evt. loopwerk) en daar raak je 'm gegarandeerd voor kwijt.

Edited by Apple740, 29 April 2014 - 18:25.

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #35 littlesat

• PLi® Core member
  • 57,067 posts

+698
Excellent

Posted 29 April 2014 - 19:56

Het is duidelijk dat je .ig geen.van de alternatieven getest hebt...

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #36 Apple740

• Senior Member
  • 131 posts

+5
Neutral

Posted 29 April 2014 - 21:10

Het is duidelijk dat je .ig geen.van de alternatieven getest hebt...

Waarschijnlijk omdat er lange tijd geen alternatieve 4 tuner stb's geweest zijn en die keus is nog steeds niet groot.

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #37 WanWizard

• PLi® Core member
  • 70,247 posts

+1,798
Excellent

Posted 29 April 2014 - 21:50

Er zijn er genoeg om een vergelijking te kunnen maken.

Er zijn volgens mij maar 2 zaken (nog steeds) uniek aan de DM8000, en dat is de DVD speler en het aantal CI slots. Als dat een must is heb je weinig keuze.

Voor de rest is het een overpriced en underpowered box met te weinig geheugen, en heb ik hem nog nooit willen hebben.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #38 Apple740

• Senior Member
  • 131 posts

+5
Neutral

Posted 29 April 2014 - 22:49

Er zijn er genoeg om een vergelijking te kunnen maken.

Naast dat het aanbod aan 4 tuner stb's verre van groot is (en zéker niet in het verleden) had ik het anders moeten zeggen: ik heb nooit aanleiding gezien om te gaan vergelijken, altijd dik tevreden geweest met de 8000 - al bijna 6 jaar - en nog steeds.
Maar ik val in herhaling dus ik geloof dat ik er wel klaar mee ben hier. ;)

Edited by Apple740, 29 April 2014 - 22:51.

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #39 littlesat

• PLi® Core member
  • 57,067 posts

+698
Excellent

Posted 29 April 2014 - 22:53

Als je ziet hoe snel een moderne box opstart tov de dmm8k...? Dan wil je niet meer terug. Zeker als je aan het ontwikkelen bent en telkens enigma2 moet herstarten... Dan is de dmm8k momenteel echt not done... Ondanks dat daar nu ook ubifs op kan...

Re: DM8000 wat is die nog waard tegenwoordig #40 Frenske

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,487 posts

+397
Excellent

Posted 29 April 2014 - 23:29

Dit geldt niet voor de meeste eindgebruikers. Die herstarten niet zo bar vaak. En als het dan 2 min duurt, so what.
Ik was, ook op het moment van verkoop, nog steeds tevreden met de DM8000 maar ik wilde graag de ET9000 hebben die veel meer 'zou kunnen'. Ik miste wel gelijk de derde (DVB-C) tuner naast twee S2 tuners. Altijd fijn als backup omdat partnerbox en diverse andere handige hulpmiddelen er nog niet waren of sowieso niet konden werken. Maar inderdaad, het meeste is gezegd en dus is de DM 8000 waard wat de gek ervoor geeft. Akkoord?

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.

7 user(s) are reading this topic

0 members, 7 guests, 0 anonymous users