Jump to content


Photo

Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807


  • Please log in to reply
376 replies to this topic

Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #21 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 7 May 2014 - 16:41

Ik ook. Vandaar mijn reactie... ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #22 deleted

  • Senior Member
  • 702 posts

+48
Good

Posted 7 May 2014 - 19:17

Ik heb vandaag ook voor de eerste keer in me leven eens een keertje gesoldeerd.

 

Heb me een 3 stuks 330uf 25V 105°c modelletje gekocht, kosten 0.35 EUR per stuk, meteen ook maar een soldeerboutje en wat tin gekocht (altijd handig).

Ik lees nu pas het stukje over het keramisch dingetje, dus dat heb ik er niet op zitten.

 

In ieder geval hij werkt weer naar behoren, en heb nog twee stuks reserve, moest het weer voorkomen.

 

Maar nu de eigenlijke vraag, meer over het solderen op zich, ik had al wel een vermoeden dat ik iets vergeten te kopen was, dat was dus die vloeistof... is het een must of meer een gemak?

En dan dé vraag, oorspronkelijk was ik van plan om ook volledig de oude te verwijderen en het helemaal netjes te doen zoals het hoort, dus moederbord eruit.... maar ik heb die soldeerbout op max gezet, hij trok 39W uit de muur en die bestaande tin wilde niet smelten, uiteindelijk geduld op en dus maar op de bestaande beentjes gesoldeerd.

 

Heb je voor die bestaande tin, een nog zwaarder boutje nodig, wat is het verschil met de bestaande tin vs degene die ik gekocht heb, want die smolt vrij vlug...?

 

Gewoon wat vraagjes voor in de toekomst...



Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #23 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 7 May 2014 - 19:26

De oorspronkelijke onderdelen zijn gesoldeerd met een materiaal waar meer zilver in zit waardoor het smeltpunt aanzienlijk hoger ligt. Een normale soldeerbout heeft daar doorgaans behoorlijke problemen mee. Mijn zuigstation deed het de ene keer aanmerkelijk beter dan de andere keer. Het blijft soms gehannes. ;)

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #24 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 7 May 2014 - 19:40

...
 
Maar nu de eigenlijke vraag, meer over het solderen op zich, ik had al wel een vermoeden dat ik iets vergeten te kopen was, dat was dus die vloeistof... is het een must of meer een gemak?

Die vloeistof heb je niet nodig, sterker nog s39 in electronica gaat niet goed. Goed soldeertin is met harskern dat is de meeste gangbare consumenten tin om het maar zo te noemen. Verwarm met je boutje het onderdeel en plaats op het onderdeel je tin dus niet het tin op je soldeerbout doen.

Kijk hier b.v op youtube.com


 



Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #25 deleted

  • Senior Member
  • 702 posts

+48
Good

Posted 7 May 2014 - 20:03

Bedankt, leuk filmpje.

 

Denk dat ik het allemaal nog niet zo slecht heb gedaan, buiten dan dat men sponsje niet vochtig was  :D , men hand stilhouden was het moeilijkst.

 

Ik heb wel de indruk dat de soldeerverbindingen zoals door VU+ uitgevoerd, allemaal BOL stonden ipv HOL  :)

 

Weer wat bijgeleerd vandaag.



Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #26 Sterke-Jerke

  • Senior Member
  • 41 posts

0
Neutral

Posted 8 May 2014 - 09:03

Is er iemand in het Noorden van het land, die voor mij de C807 kan vervangen, incl extra kermaische? 

(Eventueel tegen beloning) 

Ik weet dat het eenvoudig is, maar ik ben waarschijnlijk net zoveel tijd kwijt, om alle spullen boel te verzamelen....

 

H.J.



Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #27 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 8 May 2014 - 09:35

@Frenske ~even off topic~ maar hoe werkt zo'n ding ik lees dat het pistool mist (http://www.tweedehan...-146284208.html). Gaat dat met orkaan kracht of zo ;)

 

De oorspronkelijke onderdelen zijn gesoldeerd met een materiaal waar meer zilver in zit waardoor het smeltpunt aanzienlijk hoger ligt. Een normale soldeerbout heeft daar doorgaans behoorlijke problemen mee. Mijn zuigstation deed het de ene keer aanmerkelijk beter dan de andere keer. Het blijft soms gehannes. ;)


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #28 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 8 May 2014 - 09:55

In de basis is het heel simpel. Je hebt een hol element, de soldeerbout, die uiteraard heet gestookt wordt. Door de holle ruimte wordt d.m.v. een leiding vacuüm getrokken d.m.v. een 'omgekeerde compressor'. Dit laatste is voor de beeldvorming. :)
Het opgezogen vuil (tinresten) wordt gefilterd en opgevangen. Zo werkt het zo'n beetje.

Ik 'kreeg' zo'n ding van een voormalig collega. Helaas is ook deze niet meer in topconditie, maar voor het normale desoldeerwerk is het een superding. Met de Duo heeft hij toch alweer iets meer moeite.

Maar die apparatuur heb je dan ook in verschillende prijsklasses. Van enige honderden euro's tot heel veel meer euro's. ;) En dan heb je nog de handige hobbyisten die zelf zoiets in elkaar geknutseld hebben met een oude vacuümpomp en een losse zuigbout.

Zo, en nu maar weer fijn ontopic. :)

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #29 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 8 May 2014 - 10:52

Ik wil daar toch nog iets aan toevoegen, wat denk ik toch wel on-topic is. Je kunt voor een tientje ofzo een desoldeerpomp kopen. Daar zit geen verwarming in, je moet het eilandje eerst goed heet stoken met de bout, maar daarna gaat het best goed. Voor het lastige werk heb je nog desoldeerlitze (desoldering wick), maar dat is relatief erg duur.

Soldeertin voor electronica zit (inderdaad) hars in, dus normaal niks extra nodig. Maar (wat Frenske ook al zegt), met loodvrije soldeertin gaat het allemaal wat lastiger, ik gebruik zelf al enige tijd niks anders meer. En dat betekent dat een super-schoon oppervlak nog meer een must is voor een goede verbinding. En daarom gebruik ik vaak wat extra hars (ook wel colofonium genoemd), dat kost dan ook weer ongeveer een tientje.

Voor eenmalig wat solderen misschien allemaal wat overdreven inderdaad.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #30 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 8 May 2014 - 13:31

Weer wat wijzer ;)


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #31 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 8 May 2014 - 14:13

Ik gebruik flux, nog makkelijker :) de resterende tin is voldoende om de zaak weer netjes te verbinden, helemaal makkelijk is het als je bijvoorbeeld de regulator moet vervangen, je haalt het ding eraf, beetje flux op de lege plek, nieuwe regulator op de plek en de pootjes even verwarmen, het tin trekt er vanzelf wel heen :) Uiteraard moet er dan nog wel wat tin achter zijn gebleven.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #32 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 8 May 2014 - 14:39

Ik gebruik flux, nog makkelijker :) de resterende tin is voldoende om de zaak weer netjes te verbinden, helemaal makkelijk is het als je bijvoorbeeld de regulator moet vervangen, je haalt het ding eraf, beetje flux op de lege plek, nieuwe regulator op de plek en de pootjes even verwarmen, het tin trekt er vanzelf wel heen :) Uiteraard moet er dan nog wel wat tin achter zijn gebleven.

Nu we er toch op doorgaan en de kennis groeit. Is dat niet hetzelfde als s39 (ik dacht overigens dat daar nog steeds zoutzuur in zat)

 

http://nl.wikipedia....x_(metallurgie)

http://nl.wikipedia.org/wiki/S-39


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #33 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 8 May 2014 - 14:45

Nee flux is bepaald niet hetzelfde. Flux is maar heel licht corrosief (waar het oppervlakte schoon van wordt), S39 is juist heel erg corrosief. Daarnaast zitten er in flux heel fijne zilverdeeltjes voor maximaal contact. Het is eigenlijk bedoeld voor het machinaal verwerken van boards met smd-componenten. Ik heb het zelf ook, maar ik gebruik het niet zo vaak. Ik vind dat het minder goed werkt dan hars (is voor machinale verwerking ook minder nodig) en het laat een plakkerig laagje achter. Ik ben meer fan van de hars. Wat daarvan achterblijft is hard en kun je makkelijk verwijderen (soms met een beetje alcohol).

 

EDIT: wel met Tech eens dat je met hars (of flux) jezelf een boel tin bespaart, het is dan opeens wel opnieuw te gebruiken en je hebt dan ook minder nodig.


Edited by Erik Slagter, 8 May 2014 - 14:46.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #34 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 8 May 2014 - 14:57

...dan ook maar een plus voor Tech ;)


Edited by 40H3X, 8 May 2014 - 14:57.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #35 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 8 May 2014 - 15:05

Misschien moeten we ergens anders maar doorgaan over soldeerhobby. Als ik eenmaal begin ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #36 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 8 May 2014 - 15:47

Lijkt me een goed plan om de solddeer info hier uit te filtreren, dan blijft het draadje zuiver voor wie een probleem heeft met C807, want anders wordt het alleen maar lastig om de juiste info er tussen uit te vissen

 

@Erik een dergelijk draadje kan denk ik geen kwaad, want er zijn hordes die nog met een veeg S39 en een bout met op de kop een plat geslagen spijker werken. :)


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #37 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 8 May 2014 - 16:08

"De soldeerbout" was toch een "ander" forum? :D :D :P


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #38 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 8 May 2014 - 16:17

http://www.sat4all.c...de-soldeerbout/ (zit overigens wel het rode lampje onder zien link)


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #39 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 8 May 2014 - 16:27

lol, die ja...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #40 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 8 May 2014 - 20:16

Of we gaan verder bij Elektor ofzo ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users