Jump to content


Photo

Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit .....


  • Please log in to reply
95 replies to this topic

Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #41 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 26 July 2014 - 11:19

Hoe realiseer je zoiets met mplayer? Ik heb heb even -vf tfields=0 geprobeerd, maar dat leidt niet tot een weave.



Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #42 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 26 July 2014 - 11:54

Ehmmm, goeie vraag, is al weer een tijdje geleden dat ik het gedaan heb op die manier. Heb je ook de opmerking gezien dat het met mplayer niet goed werkt en dat het eigenlijk met mencoder gebruikt moet worden? Mijn ervaring is dat mplayer héél eigenwijs is met frame rates en dat het inderdaad best zou kunnen dat mplayer er uiteindelijk weer 25 fps van maakt, ook al gebruik je -fps 50.

 

Ik doe zelf deze filters aanroepen vanuit ffmpeg, mencoder is niet flexibel genoeg (alleen avi output) (die goed werkt).

 

Oh wacht, ik heb hier nog een scriptje staan. De crux is om yadif 1:0 te gebruiken zie ik. Ik gebruik dat om goed te croppen/schalen. Eerst op die manier progressief maken, dan croppen/schalen en weer interleaven.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #43 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 26 July 2014 - 12:06

veel dingen gelezen. Met veel eens en oneens. Wat ik heb gemerkt dat het verschil bij sport HD uitzendingen Duitsland gelijk heeft gehad. Bij voetbal wedstrijden is het beeld met 720 beter als met 1050.

1080i...

 

Dat voor sport en snelle bewegingen 720p beter is dan 1080i, daar is onder deskundigen helemaal geen discussie over. De discussie is in er feite over of je liever de sport-liefhebbers of de documentaire-liefhebbers voortrekt op je zender. Want voor een documentaire heb je helemaal niks aan die pure 50 fps en erger je je aan de rafelrandjes en schuine "trapjes"-lijntjes.

 

Wat het geluid betreft....wat een zooi is dat geworden. Slagwerken lijken bij mij op pannen en potten.

Geluid wordt meestal met mpeg1-layer-II meegezonden (ook wel bekend als mp2) en tsja, dat is gewoon technologie van 20 jaar terug. Je kunt er best een goede geluidskwaliteit mee verkrijgen, maar dan moet de bitrate aanmerkelijk hoger dan nu gebruikt wordt.

 

Los daarvan ís het geluid bij tv-uitzenden vaak gewoon slecht, al voordat het naar de encoder gaat. Ik weet ook niet wat dat is. Technici met verpeste oren, technici die niet weten wat ze doen of aanpassing aan de wens van het publiek (denk aan wat met geluid van FM-radio wordt gedaan, zie optimod, compressor en equalizer). Hierdoor is de "Night Of The Proms" elk jaar weer een tegenvaller, de meeste instrumenten hoor je totaal niet in de geluidssoep.

 

Ook hier geldt weer, bij de BBC weten ze wèl hoe het moet (en trekken ze zich kennelijk niks aan van wat "het publiek" voor vervormingen wenst).

 

En heb ik een goede installatie ja. Luidspeakers Bosse 601 serie iii piek 200 watt  voor l en r midden en achter marrant elk kanaal 250 watt 300 watt piek. echt nog hout gemaakt en geen rotzooi En daar hangt een versterker aan die eigenlijk te zwaar is voor de luidspeakers maar voluit draai je toch niet en dan zit er nog overbelasting op. stuur deze ook aan met mij keyboard en dan komt er iets uit mmmmmmm. 

Als ik Bose lees en dan ook nog eens 200 Watt en dan ook nog eens het woord "piek", tsja, wat kan ik dan nog zeggen... (en nee dat is geen compliment)

 

Dan maak ik ook zelf nog buizen versterkers, hele mooie. En daar kan eigenlijk dat nieuwe niet tegenop. Ik heb weleens de satbak er acht gehad, nu dat wil je die mooie buizen EL34 of zwaarder niet aan doen. Ik heb er een van 8 x el34 zo mooi. maar goed dat kun je niet vergelijken.

Een goede buizen-versterker geeft precies hetzelfde signaal als een goede transistor-versterker (waarbij je klasse A, AB, B en D transistor-versterkers eigenlijk al zowiezo niet over één kam kunt scheren) zolang de input binnen de specificaties blijft. Als je gaat oversturen dan clipt de buizenversterker wat minder hard dan een transistor. Clippen wil je alleen op een versterker voor een gitaar want het is vervorming en dat wil je niet op een hifi-versterker. Maar zelfs voor een gitaar-versterker zijn er veel subtielere en meer technische manieren om een rauw geluid te creëeren dan oversturen van een buizenversterker, we zijn intussen een jaar of vijftig verder met de techniek...


Edited by Erik Slagter, 26 July 2014 - 12:07.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #44 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 26 July 2014 - 13:02

De crux is om yadif 1:0 te gebruiken zie ik.

 

Je weet dat Yadif een echte de-interlacer is? :) En -vf yadif=1:0 geeft inderdaad een uitstekend 50Hz-beeld.



Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #45 Brains

  • Member
  • 9 posts

0
Neutral

Posted 26 July 2014 - 14:06

Dat wij verder met de techniek zijn, daar ben ik mij wel terdege van bewust, Heb ik mijn oren verknoeid nou nee, daar ben ik heel zuinig op. Wat die 200 watt ach het zegt niet zoveel, wat als je een 10 watt versterker hebt en je wilt een keer zo hard, heb je 10 x het vermogen nodig, dus 10 x 10 watt.

 

Het vergelijk van buizen en transistors gaat zo niet werken. Want een transistor is heel koud wat geluid betref en een buis heel warm. Het is maar wat je mooi vind, ieder zijn geluid. Ik zelf prefereer een buis. Maar voor dagelijks gebruik staat hier een joekel van sony te knorren al heel wat jaartjes en zou hem niet graag kwijt willen. Voor mooi in mijn geluidstudio heb ik mijn buizen staan heerlijk geluid en mijn vrienden die ook veel met muziek doen, komen graag er mee werken.

 

verder is dat met beeld het zelfde, de een houd van hard en helder en de andere van zacht en natuurlijker. Het is maar waar je van houd. Maar het geluid, daar krijg ik de rillingen van zo slecht tegenwoordig, het word maar geknepen in de onder en boven klank. Maar ik kan daar ook niet aan veranderen, dus heb er mee leren leven. Misschien teveel metertjes aangehad en teveel signaaltjes gezien.


TV panasonic VT10 50 inch, VU Ultimo twee tuners, dreambox 7020, Wavefrontier 90, 4lnb's QUAD .

Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #46 linux&os2

  • Senior Member
  • 80 posts

+2
Neutral

Posted 26 July 2014 - 15:54

Hoe realiseer je zoiets met mplayer? Ik heb heb even -vf tfields=0 geprobeerd, maar dat leidt niet tot een weave.

Om te deinterlacen met mplayer of mencoder gebruik ik altijd -vf pp=fd het rsultaat is IMHO vrij goed.

Ik weet niet welk algoritme er gebruikt wordt, het is zeker meer ingewikkeld dan de weave. Ik heb nu geen goesting om in de sourcecode van ffmpeg te neusen. misshien iemand anders.

Ik zal enkele screenshots nemen met mplayer en hier posten zodat je zelf kunt beoordelen.


Vu+ Duo2, OpenPLi 4.0, Triax 90cm rotor, Triax 80cm Triple Quad TV Vlaanderen LNB 19.2E 23.5E 28.2E, Sony KDL42W805a met ingebouwde Sattuner, Bose V35 surround.


Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #47 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 26 July 2014 - 16:01

Want een transistor is heel koud wat geluid betref en een buis heel warm.

Helemaal mee eens, een transistor doet "tokkerdetok" en een buis doet heel mooi "rinkeldekinkel" als hij tegen de vloertegels ketst.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #48 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 26 July 2014 - 16:05

Maar het geluid, daar krijg ik de rillingen van zo slecht tegenwoordig, het word maar geknepen in de onder en boven klank.

Helemaal waar, maar dat heeft niks met buizen of transistoren te maken. 't Zijn de mensen aan de knoppen en vooral degenen die over hun schouders heen staan te kijken die 't verpesten. Zowel radio als TV zitten tegenwoordig vol met vervorming en artefacten. Ik heb nog een tijd gedacht dat dat een truukje was om straks 96kHz/24bit te gaan verkopen, want de VHS banden werden ook steeds slechter toen de DVD op de markt kwam, maar 't blijkt nu toch echt gewoon om pure onkunde te gaan.

Edited by MiLo, 26 July 2014 - 16:05.

Real musicians never die - they just decompose

Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #49 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 26 July 2014 - 16:07

De crux is om yadif 1:0 te gebruiken zie ik.

Je weet dat Yadif een echte de-interlacer is? :) En -vf yadif=1:0 geeft inderdaad een uitstekend 50Hz-beeld.

Voor zover ik weet schakelt yadif in deze mode het e.e.a. uit. Maar wie weet en sta ik hier gecorrigeerd ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #50 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 26 July 2014 - 16:21

Dat wij verder met de techniek zijn, daar ben ik mij wel terdege van bewust, Heb ik mijn oren verknoeid nou nee, daar ben ik heel zuinig op. Wat die 200 watt ach het zegt niet zoveel, wat als je een 10 watt versterker hebt en je wilt een keer zo hard, heb je 10 x het vermogen nodig, dus 10 x 10 watt.

 

Dat is niet waar ik op doel. Waar het om gaat is dat je voor je "normaal" muziek luisteren en TV kijken (zonder ruzie van de buren) maximaal 5 W, maar meestal meer in de orde van grootte van 100 milliW gebruikt. Dat omdat geluid logaritmisch wordt ervaren. Voor gevoelsmatig een dubbel zo hard geluid, moet je tien keer zoveel vermogen aan de lucht afgeven. Dat is dan ook de reden dat bijna alle fatsoenlijke, non-PWM versterkers, in klasse AB werken, met overnamepunt tussen de 1 W en 5 W. Je luistert dan bijna altijd naar de crossover-vrije klasse A.

 

Piek-/Muziek-/Sinus-vermogen zijn allemaal uitvindsels van de marketing en totaal niet interessant. Het enige wat interessant is, is het vermogen wat de vesterker continu kan leveren, gedurende langere tijd (en niet twee seconden) bij een bepaalde vastgestelde vervorming. En dát vermogen, zal eerder bij de 10-25 W liggen dan bij de 100-500 W.

 

Bottom line: liever een versterker die 10 W levert met een minimum aan vervorming dan 200 W met een blokgolf aan de uitgang.

 

Het vergelijk van buizen en transistors gaat zo niet werken. Want een transistor is heel koud wat geluid betref en een buis heel warm. Het is maar wat je mooi vind, ieder zijn geluid. Ik zelf prefereer een buis. Maar voor dagelijks gebruik staat hier een joekel van sony te knorren al heel wat jaartjes en zou hem niet graag kwijt willen. Voor mooi in mijn geluidstudio heb ik mijn buizen staan heerlijk geluid en mijn vrienden die ook veel met muziek doen, komen graag er mee werken.

 

Ja, zo werkt het wel. Het verschil tussen een transistor en een buis zit in de operationele gebieden die je niet wilt gebruiken. Ik ben zelf al een aardig tijdje met audio bezig (jaartje of 30...) en mijn ervaring is dat als iets "warm" klinkt (ja, die ervaring ken ik echt wel), dat het dan technisch goed is (mits het niet betekent dat het midden-laag versterkt wordt t.o.v. de rest of dat het "wollig" wordt). Kil betekent technisch minder goed. Dan kan bijvoorbeeld komen door harmonische vervorming. Het extreem is "schel". Dus (ook?) een goede transistorversterker klinkt "warm".

 

 

verder is dat met beeld het zelfde, de een houd van hard en helder en de andere van zacht en natuurlijker. Het is maar waar je van houd. Maar het geluid, daar krijg ik de rillingen van zo slecht tegenwoordig, het word maar geknepen in de onder en boven klank. Maar ik kan daar ook niet aan veranderen, dus heb er mee leren leven. Misschien teveel metertjes aangehad en teveel signaaltjes gezien.

Zo simpel ligt het niet. Het is geen kwestie van een equalizer. Dynamiek wordt verwijderd (compressor) en details verdwijnen door slechte techniek en door een te lage bitrate van de mp2 encoder. Dat is met een equalizer niet te restaureren.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #51 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 26 July 2014 - 16:23

Hoe realiseer je zoiets met mplayer? Ik heb heb even -vf tfields=0 geprobeerd, maar dat leidt niet tot een weave.

Om te deinterlacen met mplayer of mencoder gebruik ik altijd -vf pp=fd het rsultaat is IMHO vrij goed.

Ik weet niet welk algoritme er gebruikt wordt, het is zeker meer ingewikkeld dan de weave. Ik heb nu geen goesting om in de sourcecode van ffmpeg te neusen. misshien iemand anders.

Ik zal enkele screenshots nemen met mplayer en hier posten zodat je zelf kunt beoordelen.

-vf pp=fd is de platste deinterlacer die er is. Dan kun je nog beter -vf pp=lb of -vf=yadif gebruiken. Maar het resultaat is 25p en het hadden het juist over 50i -> 50p en niet 50i -> 25p.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #52 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,309 posts

+691
Excellent

Posted 26 July 2014 - 18:02

Want een transistor is heel koud wat geluid betref en een buis heel warm.

Je voelt het ook... en kan het aan het stroomgebruik zien. Een buis klinkt niet alleen, maar wordt ook letterlijk warmer.... ;)


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #53 linux&os2

  • Senior Member
  • 80 posts

+2
Neutral

Posted 26 July 2014 - 18:39

Dat wij verder met de techniek zijn, daar ben ik mij wel terdege van bewust, Heb ik mijn oren verknoeid nou nee, daar ben ik heel zuinig op. Wat die 200 watt ach het zegt niet zoveel, wat als je een 10 watt versterker hebt en je wilt een keer zo hard, heb je 10 x het vermogen nodig, dus 10 x 10 watt.

 

Dat is niet waar ik op doel. Waar het om gaat is dat je voor je "normaal" muziek luisteren en TV kijken (zonder ruzie van de buren) maximaal 5 W, maar meestal meer in de orde van grootte van 100 milliW gebruikt. Dat omdat geluid logaritmisch wordt ervaren. Voor gevoelsmatig een dubbel zo hard geluid, moet je tien keer zoveel vermogen aan de lucht afgeven. Dat is dan ook de reden dat bijna alle fatsoenlijke, non-PWM versterkers, in klasse AB werken, met overnamepunt tussen de 1 W en 5 W. Je luistert dan bijna altijd naar de crossover-vrije klasse A.

 

Piek-/Muziek-/Sinus-vermogen zijn allemaal uitvindsels van de marketing en totaal niet interessant. Het enige wat interessant is, is het vermogen wat de vesterker continu kan leveren, gedurende langere tijd (en niet twee seconden) bij een bepaalde vastgestelde vervorming. En dát vermogen, zal eerder bij de 10-25 W liggen dan bij de 100-500 W.

 

Bottom line: liever een versterker die 10 W levert met een minimum aan vervorming dan 200 W met een blokgolf aan de uitgang.

 

Ooit had ik een Kenwood L01A, een beest van 2x450Weff continu

Er was een apparte power supply met een stuk of 6 transformatoren, waarvan 2 van rond de 500W

Ik had toen 8 boxen van 100W 6ohm dus kon het volume volledig open gezet worden (nooit gedaan want ik wou niet dat de bakstenen uit de muur loskwamen)...

De klank was echt subliem. (voor die tijd) het was een versterker die volledig DC gekoppeld is, je kon ook een lowpass van 30 Hz instellen.

Gemiddeld werd er geluisterd met inderdaad een 100tal mW de pieken waren ongeveer 4 W mischien iets meer ivm de traagheid van het meettoestel (analoog)

 

Nu bezit ik een Bose V35 surround. Deze met die kleine luidsprekers. Dit systeem kos ik in verband met de zeer slechte akoestische eigenschap van de living.

De V35 past zich aan deze situatie aan. De klank is zeer bevredigend gezien de akoestische toestand van de living.

Bose geeft geen cijfer van het vermogen; het is genoeg zeggen ze. Meer moet het inderdaad niet zijn.


Vu+ Duo2, OpenPLi 4.0, Triax 90cm rotor, Triax 80cm Triple Quad TV Vlaanderen LNB 19.2E 23.5E 28.2E, Sony KDL42W805a met ingebouwde Sattuner, Bose V35 surround.


Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #54 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 26 July 2014 - 18:56

Je voelt het ook... en kan het aan het stroomgebruik zien. Een buis klinkt niet alleen, maar wordt ook letterlijk warmer.... ;)

Hoeft niet per sé. Met een buis heb je natuurlijk de gloeidraad die warm wordt. Van het gebruik wordt een buis volgens mij niet eens zo heel veel warmer. Terwijl als je een versterker met transistors helemaal op klasse A instelt tot, zeg, 50 W, dan staat-ie continu 25+ W * aantal kanalen te dissiperen, geloof me, dan worden die transistors ook best warm. Ik had hiervoor een Rotel RA840BX4, klasse A tot 5 W, daar kon je na een kwartiertje ook wel bijna een eitje op bakken. Ik heb nu een klasse D versterker die volgens de theorie nauwelijks warm zou worden, maar dat valt helaas erg tegen.

Ik bedenk me net dat warmte wel degelijk invloed heeft op de warmte van het geluid. Een klasse AB en B versterker hebben een "instelpunt" waarbij de spanning op de uitgang zo goed als 0V is in idle. Dat punt wordt meestal ingesteld op een versterker die warm is, voor die tijd kan er een DC-offset in de uitgang zitten en dat beïnvloedt de geluidskwaliteit negatief.

Hoe bedoel je off-topic :D


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #55 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,806 posts

+187
Excellent

Posted 26 July 2014 - 19:39

Wat ik mis in deze dissertatie ;) is de invloed vd presentatie, zeg het type TV.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #56 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 26 July 2014 - 19:49

...Met een buis heb je natuurlijk de gloeidraad die warm wordt. Van het gebruik wordt een buis volgens mij niet eens zo heel veel warmer.

Naast de gloeidraad moet je ook nog iets van 400 Volt door de buis jagen om er iets mee te kunnen doen. Vandaar al die trafo's in een buizenversterker. Een groen energielabel gaan ze niet krijgen, vaak stoken ze al 100W aan statisch vermogen op, dus dan ben je met die klasse A beter af.

Overigens is die "klasse A" hype ook een beetje overdreven. Bij een klasse B versterker kun je door terugkoppelen de nuldoorgang vrij eenvoudig compenseren, dan blijft er al bijna geen effect meer van over op de uitgang, je ziet dan wel grote pieken in de opamps direct voor de eindtrap om die compensatie te doen. Het nuldoorgang effect is dan alleen nog het restant dat de opamps niet snel genoeg kunnen compenseren (slew rate), dus klein en hoogfrequent.
Bij een AB klasse zitten er meestal kleine weerstanden in de uitgangen van de eindtrap, hierdoor kun je een ruststroom door de transistor laten lopen zodat die continu in geleiding blijft, en het nuldoorgang effect ook bij kleine hoogfrequente signalen geheel kan worden gecompenseerd. Inderdaad kun je die rustinstelling zien als een "klasse A tot een bepaald niveau". Een AB versterker heeft net als een klasse A geen nuldoorgangeffect, ook niet bij hogere vermogens (want de terugkoppeling compenseert de rest).

Klasse D versterkers zijn overigens nagenoeg perfect lineair op een heel groot deel van hun bereik - in principe beter nog dan een klasse A. De klasse D in je mobieltje zal echter enigszins op "rendement" zijn getuned en niet zozeer op "geluidskwaliteit". Wel mooi hoe je uit een chipje van 2x2 mm een paar Watt vermogen kunt laten komen, en als je 't goed doet nog met erg goede kwaliteit ook.

Ik bedenk me net dat warmte wel degelijk invloed heeft op de warmte van het geluid. Een klasse AB en B versterker hebben een "instelpunt" waarbij de spanning op de uitgang zo goed als 0V is in idle. Dat punt wordt meestal ingesteld op een versterker die warm is, voor die tijd kan er een DC-offset in de uitgang zitten en dat beïnvloedt de geluidskwaliteit negatief.

Die offset zal niet meer dan een paar millivolts zijn, en het enige effect daarvan zal een kleine offset van de konus van je (bas) speaker zijn. Ik denk niet dat iemand dat als "warm" zou gaan omschrijven, maar ik heb sowieso geen flauw idee wat ik me bij "warm geluid" moet voorstellen.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #57 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 27 July 2014 - 09:59

Naast de gloeidraad moet je ook nog iets van 400 Volt door de buis jagen om er iets mee te kunnen doen. Vandaar al die trafo's in een buizenversterker. Een groen energielabel gaan ze niet krijgen, vaak stoken ze al 100W aan statisch vermogen op, dus dan ben je met die klasse A beter af.

Je hebt ook klasse-A versterkers in buizen. Dan mag je wel een 380V aansluiting maken :)

400V hoeft op zich niet verspillend te zijn, maar ik ben met je eens dat ik nog nooit een buizenversterker met een switching step-up converter gezien heb :)

Overigens is die "klasse A" hype ook een beetje overdreven. Bij een klasse B versterker kun je door terugkoppelen de nuldoorgang vrij eenvoudig compenseren, dan blijft er al bijna geen effect meer van over op de uitgang, je ziet dan wel grote pieken in de opamps direct voor de eindtrap om die compensatie te doen. Het nuldoorgang effect is dan alleen nog het restant dat de opamps niet snel genoeg kunnen compenseren (slew rate), dus klein en hoogfrequent.
Bij een AB klasse zitten er meestal kleine weerstanden in de uitgangen van de eindtrap, hierdoor kun je een ruststroom door de transistor laten lopen zodat die continu in geleiding blijft, en het nuldoorgang effect ook bij kleine hoogfrequente signalen geheel kan worden gecompenseerd. Inderdaad kun je die rustinstelling zien als een "klasse A tot een bepaald niveau". Een AB versterker heeft net als een klasse A geen nuldoorgangeffect, ook niet bij hogere vermogens (want de terugkoppeling compenseert de rest).

Klasse D versterkers zijn overigens nagenoeg perfect lineair op een heel groot deel van hun bereik - in principe beter nog dan een klasse A. De klasse D in je mobieltje zal echter enigszins op "rendement" zijn getuned en niet zozeer op "geluidskwaliteit". Wel mooi hoe je uit een chipje van 2x2 mm een paar Watt vermogen kunt laten komen, en als je 't goed doet nog met erg goede kwaliteit ook.

Ik ben (zelf) wel aardig op de hoogte met versterker-designs ;). Er zit toch altijd wat drift in nuldoorgang naargelang temperatuur, maar ik ben wel met je eens dat men dat met slimme truuks steeds beter onder controle krijgt. En er is een reden dat je pure klasse B versterkers niet in de praktijk tegenkomt. Maar puur klasse A heb ik ook altijd flauwekul gevonden, AB is een perfect compromis. Ik benieuwd of de klasse D straks uiteindelijk alles van AB gaat overnemen.

Die offset zal niet meer dan een paar millivolts zijn, en het enige effect daarvan zal een kleine offset van de konus van je (bas) speaker zijn. Ik denk niet dat iemand dat als "warm" zou gaan omschrijven, maar ik heb sowieso geen flauw idee wat ik me bij "warm geluid" moet voorstellen.

Enkele mV (AC dan wel) kun je al horen op zo'n grote conus, ik sta er altijd versteld van. In hoeverre een DC offset van een paar mV invloed heeft op het geluid zal wel meevallen inderdaad.

Maar verder:

- warm = goed (zoals ik eerder schreef) = niet kil = weining vervormd
- ik heb nergens geschreven dat dc offset voor een warm geluid zorgt, daar zou het eerder kil van worden

Dit heb ik al een paar keer eerder gemeld, maar ik ben dus erg teleurgesteld in mijn klasse D versterker, hij wordt nog warmer dan de AB die ik eerder had en het geluid is niet echt mooi (in ieder geval minder dan de AB). Ik vermoed dat hij gewoon te goedkoop was :(

Hoe waren we hier ook al weer gekomen? ;)

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #58 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,661 posts

+460
Excellent

Posted 27 July 2014 - 16:43

Het topic begon over beeldkwaliteit en is verzandt in geluidskwaliteit :)

 

Maar graag weer on topic, en als er verder gediscusseerd moet worden over geluid mag daar een nieuw topic voor gestart worden.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #59 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 27 July 2014 - 20:58

Kan je niet gewoon "beeld- en geluidskwaliteit" in de titel zetten? In een discussie over de kwaliteit van uitgezonden zenders komen beiden gewoon aan bod; en de oorzaken komen ook nog overeen.



Re: Geneuzel over beeld- en geluidskwaliteit ..... #60 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,411 posts

+395
Excellent

Posted 27 July 2014 - 22:54

Soms is het leven zo eenvoudig. Titel aangepast en neuzel maar lekker verder. ;)

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users