Jump to content


Photo

VU+ duo bevriest bij opname

vu+opnemen zappen bevriezen

  • Please log in to reply
33 replies to this topic

#1 barry7591

  • Senior Member
  • 40 posts

0
Neutral

Posted 10 January 2016 - 09:41

Na jarenlang probleemloos gebruik van mijn VU+ duo moet ik me toch weer tot het excellente Openpli forum wenden voor een oplossing van een probleem.

Tot gisteren gebruikte ik Openpli 2.0  Dat werkte altijd nog en ik ben geen heavy user dus ik kon datgeen ermee doen wat ik wilde. Soms kon ik drie programma's tegelijk opnemen en nog een kijken. De laatste weken echter kwam het steeds vaker voor dat bij zappen tijdens een opname de box bevroor en alleen met de uit-aan combinatie weer in beweging was te krijgen. Het leek er ook op dat de box bevroor als de opname stopte (klaar was). Dit probleem bleef zich herhalen en kwam steeds vaker voor. Hét moment om nu maar eens te upgraden naar Openpli 4.0. Dat heb ik gisteren gedaan met de laatst beschikbare versie. Resultaat: het probleem is nu nog frequenter geworden. Een opname starten en een keer zappen is fataal. De opname lijkt door te lopen (opname lampje brandt), maar de box beviest. Ik meende op het forum een mogelijk vergelijkbaar probleem te hebben gezien waarbij het advies was om CCcam 2.3.0 te gebruiken of OScam. Ik zie bij mijn applicaties alleen een lagere versie van CCcam, die ik ook had geinstalleerd. Na dit advies op het forum heb ik OScam gedownload en gebruikt. Geen oplossing. Probleem deed zich na drie keer zappen weer voor. M.a.w. HELP.

 


VUDuo+, OpenPli 4.0, 500 GB HDD


Re: VU+ duo bevriest bij opname #2 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,310 posts

+691
Excellent

Posted 10 January 2016 - 09:47

Een elco van de voeding defect misschien... Gebeurt wel vaker met deze box... (Zijn al meerdere draadjes hierover op dit forum)

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: VU+ duo bevriest bij opname #3 barry7591

  • Senior Member
  • 40 posts

0
Neutral

Posted 10 January 2016 - 10:08

Nog een aanvulling. Zie zojuist dat mijn harddisk nog 20 GB beschikbaar heeft. Inmiddels veel weggegooid en er is nu weer 250 GB vrij. Zou dit gerelateerd kunnen zijn aan het probleem? Zou het breemd vinden  dat het een relatie zou hebben met het bevriezen tijdens zappen.


VUDuo+, OpenPli 4.0, 500 GB HDD


Re: VU+ duo bevriest bij opname #4 barry7591

  • Senior Member
  • 40 posts

0
Neutral

Posted 10 January 2016 - 10:10

Is er een manier voor mij om uit te zoeken of zo'n elco kapot is of heb ik een expert nodig? Overigens kan ik geen relatie bedenken tussen een elco van de voeding en dit probleem. De box blijft het immers doen (de HDD blijft opnemen). Kunt U (littlesat) het mij uitleggen?


VUDuo+, OpenPli 4.0, 500 GB HDD


Re: VU+ duo bevriest bij opname #5 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,807 posts

+187
Excellent

Posted 10 January 2016 - 10:36

Misschien is een elco het probleem,misschien je harddisk of is het toch de cam? Als je vastloopt is de box dan niet meer toegangkelijk en wat doe je dan?

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: VU+ duo bevriest bij opname #6 barry7591

  • Senior Member
  • 40 posts

0
Neutral

Posted 10 January 2016 - 12:02

@40H3X: uit- en weer aanzetten. Slecht voor de HDD, maar er is geen andere oplossing. Hij reageert niet meer op de afstandsbediening. Het beeld blijft zichtbaar, maar stopt gewoon. Het lijkt er vooralsnog op dat wanneer ik geen opname maak het zappen gewoon goed blijft gaan. Ik meld me als ook dat fout gaat. Kost tijd om dat te testen.


VUDuo+, OpenPli 4.0, 500 GB HDD


Re: VU+ duo bevriest bij opname #7 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,807 posts

+187
Excellent

Posted 10 January 2016 - 13:06

Probeer volgende keer naar de box te gaan met telnet en tik daar reboot in. Als je wilt weten of je HDD niet te veel heel te lijden gehad, doe dan een test in PLI onder Systeem-Instellingen-Hardeschijf- Bestandsysteemcontrole cq. doe een Smartctl test onder telnet of formaat je schijf als dat kan.


Edited by 40H3X, 10 January 2016 - 13:07.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: VU+ duo bevriest bij opname #8 barry7591

  • Senior Member
  • 40 posts

0
Neutral

Posted 10 January 2016 - 13:52

@40H3X: Dank voor de tip. Als ik systeem wil controleren dan foutmelding: "Controleert bestandsysteem.... Fout: umount: can't forcibly umount /media/hdd: device or resource busy.". 

HDD draait niet als ik dit probeer. Dus hoezo busy.

 

Van Telnet heb ik geen verstand. Als ik dit moet uitvoeren graag wat meer info. Alvast bedankt.


VUDuo+, OpenPli 4.0, 500 GB HDD


Re: VU+ duo bevriest bij opname #9 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,807 posts

+187
Excellent

Posted 10 January 2016 - 15:26

Dan draait er nog een proces bv samba. Heb je de HDD geshared?


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: VU+ duo bevriest bij opname #10 barry7591

  • Senior Member
  • 40 posts

0
Neutral

Posted 10 January 2016 - 16:57

@40H3X: ja, hij is geshared met mijn laptop. Maar die staat uit (standby).  Weet nu inmiddels ook dat zappen langer goed gaat als de HDD niet actief is, maar uiteindelijk slaat de box weer vast. Heb de CD kaart nu in het tweede slot gestoken om uit te vinden of het probleem misschien daarin ligt. Nog geen uitsluitsel.


VUDuo+, OpenPli 4.0, 500 GB HDD


Re: VU+ duo bevriest bij opname #11 barry7591

  • Senior Member
  • 40 posts

0
Neutral

Posted 12 January 2016 - 20:44

@40H3x: de controle van de HDD stopt bij 25% en er komt een mededeling "unexpected inconsistency run fsck manually. nodes that were part of a corrupted orphan linked list found".

Ik kan nu de HDD in het netwerk niet meer benaderen. In de mediaspeler op de box zie ik de folders MOVIE, TEMP en EPG niet meer. Aleen de root files met folders als BIN enz. initialiseren een oplossing? Raak ik dan alle opnames kwijt? Blijft de Linux partitie bestaan? Gaarne nog wat ondersteuning. Alvast bedankt.


VUDuo+, OpenPli 4.0, 500 GB HDD


Re: VU+ duo bevriest bij opname #12 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,807 posts

+187
Excellent

Posted 12 January 2016 - 21:10

Ja dan raak je alles kwijt er zijn wat opties om data te redden, maar dat staat los van dit forum. Ik heb zelf ook een duo met hdd en voorlopig geen problemen. Ik kan me voorstellen dat het uitzetten van de box mbv de power schalekaar zijn tol heeft ge-eist. Tja en dan blijft er misschien niet veel anders over dan een format, maar ik kan natuurlijk niet inschatten hoe waardevol de data daarop voor je is.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: VU+ duo bevriest bij opname #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,685 posts

+1,741
Excellent

Posted 12 January 2016 - 23:00

Je zou kunnen beginnen met te doen wat er geadviseerd wordt, en fsck manueel starten...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ duo bevriest bij opname #14 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,807 posts

+187
Excellent

Posted 13 January 2016 - 06:34

Je kunt de data verplaatsen en dan een format doen. Ook is het een idee om de check te doen die WanWizard voorstelt.
Dan moet je eerst een unmount doen, stel je HDD is /dev/sda1

umount /dev/sda1
e2fsck /dev/sda1

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: VU+ duo bevriest bij opname #15 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 13 January 2016 - 17:26

Als je eerst de e2sck doet, heb je nog enige kans dat je wat data kunt redden. Als je dat (eigenwijs) niet doet, zul je zéker veel missen.

 

En dan daarna is alsnog het beste om alles te kopieren, te formatteren en terug te zetten.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: VU+ duo bevriest bij opname #16 barry7591

  • Senior Member
  • 40 posts

0
Neutral

Posted 14 January 2016 - 17:39

Dank voor de info.  Verlies van data neem op de koop toe. Belangrijk is dat mijn Linux installatie blijft bestaan anders heb ik echt een probleem, want geen Linux kenner. Als ik initialiseer via menu van de box blijft linux dan op de HDD staan? Zo ja, dan ga ik dat proberen.


VUDuo+, OpenPli 4.0, 500 GB HDD


Re: VU+ duo bevriest bij opname #17 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,447 posts

+43
Good

Posted 14 January 2016 - 18:21

Jouw firmware staat in flash en niet op de HDD want jouw box blijft werken als je die HDD eruit trekt. Ik zelf heb ook geen HDD in de stb's zitten.


Edited by catastrofus, 14 January 2016 - 18:22.

2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 9.0r/nb) + een et10k/osmini ((nb) geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: VU+ duo bevriest bij opname #18 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,685 posts

+1,741
Excellent

Posted 14 January 2016 - 22:19

Correct, er staat alleen data op de disk.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ duo bevriest bij opname #19 barry7591

  • Senior Member
  • 40 posts

0
Neutral

Posted 24 January 2016 - 12:30

Nog steeds bezig met het probleem. De box nu volledig van de stroom gehaald en na een dag weer aangesloten. Nu wordt het probleem ineens simpeler?  Want het beroemde rode lampje gaat branden, de HDD start op en de box geeft geen signaal. Dus toch condensator C807? Deze week dus even ter reparatie anbieden. Nog wel een vraag aan het forum. Zijn alle hiervoor beschreven verschijnselen een logische aanloop naar het uiteindelijke defect van de condensator? Kan zo'n ding langzaam kapot gaan en is het logisch dat een (zwakke) condensator er ineens helemaal mee stopt als hij een tijdje van de stroom is geweest? Kan zo'n langzaam instortende condensator aanloopproblemen (bevriezen) veroorzaken?

Alvast weer bedankt voor jullie input.


VUDuo+, OpenPli 4.0, 500 GB HDD


Re: VU+ duo bevriest bij opname #20 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,685 posts

+1,741
Excellent

Posted 24 January 2016 - 12:32

Ja.

 

De eerste symptomen zijn problemen met de harddisk en de tuners, dat zijn de grootste stroomvreters in de box. Bij mijn box uitte zich dat in spontane reboots zodra er een opname startte. Zo snel mogelijk laten fixen, anders gaat er nog meer stuk.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.




Also tagged with one or more of these keywords: vu+opnemen, zappen, bevriezen

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users