Jump to content

Photo

4K vs HD

• Please log in to reply
90 replies to this topic

Re: 4K vs HD #61 Tech

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,926 posts

+486
Excellent

Posted 28 December 2016 - 14:16

Ik ben het wel met Rob eens,

ik lees wel vaker dat er nieuwe apparaten op de markt komen en vervolgens volgens de gebruiker een enorme beeldverbetering oplevert ten opzichte van het vorige apparaat,

ik denk eerder dat je gevoel je voor de gek houdt, dan dat er echt significante verbeteringen zijn.

Het kan inderdaad komen dat de 'beeldverbeteraars' welke in mijn optiek nog nooit een beter beeld hebben opgeleverd, hier niet aktief zijn en daardoor ook (positief) bij kunnen dragen aan het gevoel.

Overigens is de afwezigheid van zulke zaken wel degelijk zichtbaar ;)

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....

Hardware: 2x Daily used Vu+ Ultimo 4K - Vu+ Duo 4K SE and a lot more.... - VisioSat BiBigsat - Jultec Unicable Multiswitch 4 positions: 19.2/23.5/28.2 East - Diseqc motorized flatdish antenna

Software : HomeBuild OpenPLi Develop and Scarthgap builds, local cards driven by OsCam

Press the Geplaatste afbeelding button on the buttom right of this message ;)

Have you tried our wiki yet? Many answers can be found in our OpenPLi wiki

Re: 4K vs HD #62 littlesat

• PLi® Core member
  • 57,187 posts

+699
Excellent

Posted 28 December 2016 - 14:20

Je zou hooguit (vooral) bij SD beeld betere kwaliteit kunnen verwachten omdat met nieuwe electronica misschien de upscaling naar (HD of UHD) beter is...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W

Re: 4K vs HD #63 HPPli

• Senior Member
  • 1,911 posts

+36

Posted 28 December 2016 - 14:44

ik lees wel vaker dat er nieuwe apparaten op de markt komen en vervolgens volgens de gebruiker een enorme beeldverbetering oplevert ten opzichte van het vorige apparaat,

ik denk eerder dat je gevoel je voor de gek houdt, dan dat er echt significante verbeteringen zijn.

Het kan inderdaad komen dat de 'beeldverbeteraars' welke in mijn optiek nog nooit een beter beeld hebben opgeleverd, hier niet aktief zijn en daardoor ook (positief) bij kunnen dragen aan het gevoel.

Welke gebruiker hier op dit board heeft het over ENORME beeldverbetering(en) en/of SIGNIFICANTE verbeteringen gehad bij komst van de nieuwe 4K receivers ?

Re: 4K vs HD #64 littlesat

• PLi® Core member
  • 57,187 posts

+699
Excellent

Posted 28 December 2016 - 15:04

Je zou hooguit (vooral) bij SD beeld betere kwaliteit kunnen verwachten omdat met nieuwe electronica misschien de upscaling naar (HD of UHD) beter is...

En aangezien de meeste zenders nog steeds in HD zijn ;)

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W

Re: 4K vs HD #65 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 46,969 posts

+542
Excellent

Posted 28 December 2016 - 15:11

Ik heb niet de behoefte om mensen te overtuigen. Als iemand intens gelukkig is met een nieuwe aankoop, ook al is het verschil noch subjectief noch technisch aan te tonen, dan is tóch het doel bereikt. Prima toch? Als die dan maar niet mijn redenatie met subjectieve argumenten gaan proberen onderuit te halen.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.

Re: 4K vs HD #66 HPPli

• Senior Member
  • 1,911 posts

+36

Posted 28 December 2016 - 15:28

Ik heb niet de behoefte om mensen te overtuigen. Als iemand intens gelukkig is met een nieuwe aankoop, ook al is het verschil noch subjectief noch technisch aan te tonen, dan is tóch het doel bereikt. Prima toch? Als die dan maar niet mijn redenatie met subjectieve argumenten gaan proberen onderuit te halen.

Inderdaad, zoals argumenten welke hier genoemd zoals; "wat zich tussen de oren allemaal afspeelt is een heel apart verhaal" en een "je hebt beeld of je hebt geen beeld, maar er zit niks tussen" welke worden jammer genoeg geciteerd door belangrijke Pli-members of zelfs Core-members :P  Over subjectieve redenatie gesproken ;)

Re: 4K vs HD #67 WanWizard

• PLi® Core member
  • 70,552 posts

+1,813
Excellent

Posted 28 December 2016 - 15:48

Die redenatie snap ik even niet.

Het hele punt is dat als de camera in de studio de bitstream "10101010" genereert, die bitstream ongewijzigd zo aan moet komen op je TV. En dat is voor alle digitale ontvangers, zelfs die van 15 jaar terug, hetzelfde. En je TV, vooropgesteld dat je daar niet aan gaat zitten prutsen tussen het wisselen van ontvanger, moet die bitstream in alle gevallen op dezelfde manier omzetten in beeld. Hieruit volgt dat in alle gevallen het beeld EXACT hetzelfde moet zijn.

Het punt is ook dat als het beeld NIET EXACT hetzelfde is, dit twee oorzaken kan hebben: "perceptie van de gebruiker", en "aanpassingen aan de bitstream tussen camera en TV". En in dat laatste geval vallen bijvoorbeeld up- en downscalers (in de box, in de TV, in een amp) die ingeschakelt worden als er een verschil in beeldformaat zit (uitzending is 704x576, box HDMI staat vast op 1080i, of uitzending is 1080i, en de box staat vast op 1080p), of andere "beeld verbeteraars".

Deze technische hulpmiddelen voor aanpassing van het beeld, en de algoritmes die gebruikt worden, kunnen natuurlijk per SoC en per box verschillen, wat je aan het eindresultaat kunt zien.

Maar je moet de twee dus niet mixen, en zeggen dat de bitstream ongewijzigd is, en er toch verschil is in beeld. Want dat is gewoon technisch onmogelijk.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.

Re: 4K vs HD #68 Bram55

• Senior Member
  • 935 posts

+13
Neutral

Posted 28 December 2016 - 16:06

Ook mijn kennis die advies heeft uitgebracht heeft nooit over ENORME verbetering gesproken, slechts over "een zichtbare verbetering". Ik heb in dit draadje ook aangegeven dat ik met een fallback tuner werk om meer tuners beschikbaar te hebben. Nu heb ik dus genoeg tuners aan boord en kan die fallback vervallen, iets wat ook weer voordelen oplevert omdat nu elke geplande timer in de timerlijst staat, lees 1 timerlijst ipv twee verschillende.

Ook het zeer snelle zappen is een vooruitgang. Ik ben nog niet zover met de installatie om dat zelf te constateren maar bij Asat is me dat verteld.

Bovenstaande is voor mij eigenlijk al genoeg om deze investering te doen rechtvaardigen.

En nogmaals dank voor alle hulp al moet ik eerlijk zeggen dat jullie goedbedoelde advies voor mij erg verwarrend was omdat er voor- en tegenstanders zijn in deze discussie en ik daar dus eigenlijk niets mee opschoot.

Ook enorm technisch allemaal, en die dag was ik dus niet op school.

Maar goed, hij staat er ben bezig met de installatie.

En Erik, je hebt gelijk. Ik ben een gelukkig man, maar dat was ik ook gisteren al toen ik deze box nog niet had.

Re: 4K vs HD #69 Rob van der Does

• Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 28 December 2016 - 16:47

@Rob, noem je deze uitspraken een technische uitleg ? Tijd om je eens beter en technischer te gaan verdiepen in de materie ! (ook hobby ! )

Toch zonde van het geld om zelf te gaan zien dat HD gewoon HD blijft (en SD blijft SD), ongeacht de gebruikte ontvanger. Die inmiddels zeer goedkope HD ontvanger van 5 jaar geleden biedt precies dezelfde beeldkwaliteit....

Dat betekent dus dat de oude ontvanger stuk was (of verkeerde instellingen gebruikte door b.v. de 'VideoEnhancement plugin' te benutten).

Je hebt het niet alleen tegen mij, maar ook tegen het degelijk onderbouwde verhaal van MiLo en Erik. Ik ondersteun hun verhaal alleen maar vanuit wat ik zelf zie en ervaar.

Er zit nu eenmaal geen 'beeldverbeteraar' in een 4k-ontvanger....

Nee absoluut niet. En dat heb ik ook nooit beweerd; wel even goed lezen :)

Ik heb niet de behoefte om mensen te overtuigen. Als iemand intens gelukkig is met een nieuwe aankoop, ook al is het verschil noch subjectief noch technisch aan te tonen, dan is tóch het doel bereikt. Prima toch?

En dat is precies wat ik, intussen een heleboel posttings geleden, bedoelde met 'tussen de oren'.

Als die dan maar niet mijn redenatie met subjectieve argumenten gaan proberen onderuit te halen.

Maar dat gebeurt dus wel :)

Hoe dan ook:

En Erik, je hebt gelijk. Ik ben een gelukkig man, maar dat was ik ook gisteren al toen ik deze box nog niet had.

getuigt van wijsheid. Veel plezier!

Re: 4K vs HD #70 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 46,969 posts

+542
Excellent

Posted 28 December 2016 - 16:55

Ja precies bram55. Uiteindelijk gaat het er om of je plezier hebt. Veel nieuwe knopjes kunnen ook voldoende reden zijn. Dat is iets met mannen meestal geloof ik ;) Aan de andere kant, vrouwen hebben dat dan weer met handtasjes en schoenen lol  :D 

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.

Re: 4K vs HD #71 HPPli

• Senior Member
  • 1,911 posts

+36

Posted 28 December 2016 - 17:23

Wat een "gekronkel" van jullie wijze mannen van OpenPi, die overigens een perfecte image hebben ontwikkeld en iedere keer ook nog eens verbeteren! Zelfs VIX-man Rob is inmiddels van jullie gecharmeerd.

Blijf gewoon verder bouwen aan de "01010-tjes" bij ons op het scherm te brengen, ik zie dankzij jullie "brouwsel" maar ook door de technische innovatie waarover @Wanwizzard" spreekt en welke door de fabrikanten worden ingebouwd/toegepast steeds verbeteringen aan het beeld. En ik bekijk dit met mijn ogen en niet met mijn oren

Edited by HPPli, 28 December 2016 - 17:26.

Re: 4K vs HD #72 Rob van der Does

• Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 28 December 2016 - 17:41

En ik bekijk dit met mijn ogen en niet met mijn oren

Daar ben ik dan wel weer blij om; en jij ook, want oren zien niet zo heel veel....

Re: 4K vs HD #73 WanWizard

• PLi® Core member
  • 70,552 posts

+1,813
Excellent

Posted 28 December 2016 - 18:11

ik zie dankzij jullie "brouwsel" maar ook door de technische innovatie waarover @Wanwizzard" spreekt en welke door de fabrikanten worden ingebouwd/toegepast steeds verbeteringen aan het beeld. En ik bekijk dit met mijn ogen en niet met mijn oren

Dat wordt ook nergens door ook maar iemand betwist. Maar wat jou perceptie is, en jou definitie van "beter" en "slechter", is subjectief, voor jou persoonlijk, en derhalve niet de discussie.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.

Re: 4K vs HD #74 HPPli

• Senior Member
  • 1,911 posts

+36

Posted 28 December 2016 - 18:19

ik zie dankzij jullie "brouwsel" maar ook door de technische innovatie waarover @Wanwizzard" spreekt en welke door de fabrikanten worden ingebouwd/toegepast steeds verbeteringen aan het beeld. En ik bekijk dit met mijn ogen en niet met mijn oren

Dat wordt ook nergens door ook maar iemand betwist. Maar wat jou perceptie is, en jou definitie van "beter" en "slechter", is subjectief, voor jou persoonlijk, en derhalve niet de discussie.

Helemaal mee eens, behalve het laatste.

Na mijn opmerking "Ik zie en hoor duidelijk verbeteringen t.o.v. mijn eerder Vu+Duo2." werd mijn ervaring ofwel mijn persoonlijke perceptie c.q. beleving van de nieuwe Vu+Uno 4K juist ter discussie gebracht door jullie :P

Terwijl mijn "subjectieve mening" als info enkel was bedoeld voor de TS !

Edited by HPPli, 28 December 2016 - 18:21.

Re: 4K vs HD #75 Tech

• Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,926 posts

+486
Excellent

Posted 28 December 2016 - 19:24

Welke gebruiker hier op dit board heeft het over ENORME beeldverbetering(en) en/of SIGNIFICANTE verbeteringen gehad bij komst van de nieuwe 4K receivers ?

Misschien moet ik dit even in het juiste perspectief plaatsen,

de opmerking over significant en enorm slaan meer op een testverslag van de VuUno4k welke ik onlangs voorbij zag komen, uitgevoerd door TotaalTV, uiteindelijk werd in de conclusie vermeld dat ze zelden een ontvanger op de testbank hebben gehad met zulke hoge beeldkwaliteit.

Dat is natuurlijk misleiding van de bovenste plank, er zijn best wel mensen die zich denk ik door zo'n verhaal laten leiden.

Verder is het maar net wat je er zelf bij wilt voelen :)

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....

Hardware: 2x Daily used Vu+ Ultimo 4K - Vu+ Duo 4K SE and a lot more.... - VisioSat BiBigsat - Jultec Unicable Multiswitch 4 positions: 19.2/23.5/28.2 East - Diseqc motorized flatdish antenna

Software : HomeBuild OpenPLi Develop and Scarthgap builds, local cards driven by OsCam

Press the Geplaatste afbeelding button on the buttom right of this message ;)

Have you tried our wiki yet? Many answers can be found in our OpenPLi wiki

Re: 4K vs HD #76 HPPli

• Senior Member
  • 1,911 posts

+36

Posted 28 December 2016 - 19:47

Misschien moet ik dit even in het juiste perspectief plaatsen,

de opmerking over significant en enorm slaan meer op een testverslag van de VuUno4k welke ik onlangs voorbij zag komen, uitgevoerd door TotaalTV, uiteindelijk werd in de conclusie vermeld dat ze zelden een ontvanger op de testbank hebben gehad met zulke hoge beeldkwaliteit.

Dat is natuurlijk misleiding van de bovenste plank, er zijn best wel mensen die zich denk ik door zo'n verhaal laten leiden.

Jullie blijven proberen om mijn eenvoudige melding richting TS, dus  "Ik zie en hoor duidelijk verbeteringen t.o.v. mijn eerder Vu+Duo2." en waarna een heftige discussie ontstond (die iedereen hier kan lezen in dit topic) in of naar een andere context te brengen.

Nu weer wijzen naar of in een andere richting over een testverslag met duidelijk commerciele en marketing technische bedoelingen zijn alleen verduidelijkingen van jullie zijde om eerder genoemde kromme beweringen zoals bijv. "wat zich tussen de oren allemaal afspeelt is een heel apart verhaal" en een "je hebt beeld of je hebt geen beeld", zijn echt pogingen van misleiding en "lulpraatjes" verdoezeling van dit topic. 

Nogmaals mijn waarneming was enkel info welke bedoeld voor de vraag van de TS !

Re: 4K vs HD #77 Bram55

• Senior Member
  • 935 posts

+13
Neutral

Posted 28 December 2016 - 22:21

@HPPli, waarvoor nogmaals dank.

Re: 4K vs HD #78 HPPli

• Senior Member
  • 1,911 posts

+36

Posted 28 December 2016 - 22:35

Geen dank,maar .............................. 

Ik merk gewoon dat jullie elkaar tegenspreken, althans dat maak ik eruit op. En omdat ik een heel goed advies per mail heb ontvangen van iemand die ook verstand van zaken heeft en wie ik blindelings vertrouw, ben ik er net een wezen halen.

De Ultimo 4k zit nu nog in de doos maar dat zal geen 5 minuten meer duren.

Ik weet het, een tegenvaller is dat ik nu even moet uitwijken en van PLI af moet stappen maar hoop dat dit snel teruggedraaid kan worden.

Voor vragen ga ik zolang naar het Duitse forum, of moet zijn dat die vraag hier reeds is gesteld.

Zag vanmiddag in 1 van je postings dat je de Ultimo 4K inmiddels hebt binnengekregen, belangrijkste vraag voor/van mij aan jou;

Wat zijn je eerste indrukken en hoe ervaar je de kwaliteit van je nieuwe receiver ?

Edited by HPPli, 28 December 2016 - 22:37.

Re: 4K vs HD #79 Bram55

• Senior Member
  • 935 posts

+13
Neutral

Posted 29 December 2016 - 12:34

Ben nog bezig met het uitzoeken van optimale instelling. En omdat het menu opties heeft die ik nog niet eerder heb gezien in de PLI images, en deze opties geen korte uitleg geeft wat het doet, is het dus uitproberen.

Maar de beeldkwaliteit lijkt wel wat beter maar minimaal. Audio weet ik nu nog niet want de ultimo geeft nu nog even het geluid via tv speakers. Dit wordt als ie de standaard box wordt aangesloten op de 7.1 speakerset.

Nu zit daar mijn et10k nog even op. Kom nu niet met technische vragen want daar heb ik geen kaas van gegeten.

Natuurlijk hoop ik op een snelle PLI image met hopelijk de vertrouwde omgeving / layout.

Zojuist 8 opnames gemaakt tegelijk met de DVD-S2 tuner. Gezocht naar een juiste skin die laat zien wat ik wil zien.

Ziet er allemaal wel goed uit. Timerlijst van de 10k overgezet, daarvoor moest ik wel met telnet init 3 en init 4 gebruiken anders ging het niet goed.

Het mounten van mijn nas schijven gaat niet vanzelf, daar ben ik nog niet uit.

Re: 4K vs HD #80 Rob van der Does

• Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 29 December 2016 - 12:39

Als ik mij goed herinner, heeft VTI de plugin 'VideoEnhancement' standaard in het image geplakt. Die zou je het beste de-installeren.

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users