Jump to content


Photo

4K vs HD


  • Please log in to reply
90 replies to this topic

Re: 4K vs HD #81 Bram55

  • Senior Member
  • 917 posts

+13
Neutral

Posted 29 December 2016 - 15:30

Klopt Rob, deze wordt tijdens het flashen ook erop gezet. Ik heb die verwijderd. Maar het lag daar niet alleen aan want ik had in de firewall van mijn Nas een aantal ip-nummers opgegeven welke mochten connecten en daar zat het ip van de Ultimo niet bij.

Dus aangepast en klaar.



Re: 4K vs HD #82 Gullie

  • Senior Member
  • 34 posts

+2
Neutral

Posted 29 December 2016 - 18:23


 Want dat is gewoon technisch onmogelijk.

 

Zo is dat. Blijkbaar lopen er nog steeds mensen rond die denken dat UHD (of HD) TV's  een magisch module hebben ingebouwd die precies kan "zien" welke pixels

er tijdens een low-res opname "gemist" zijn en deze er op miraculeuze wijze "bij-toveren" tot HD en/of UHD....

 

Niet alleen het aantal pixels bepaalt of iets HD/UHD is. M.a.w. je kunt een 720x576 plaatje upscalen zoveel je wil, het zal nooit HD/UHD kwaliteit worden omdat simpelweg

de extra (detail)informatie ontbreekt bij de opname.



Re: 4K vs HD #83 Bram55

  • Senior Member
  • 917 posts

+13
Neutral

Posted 29 December 2016 - 20:33

Ander voorbeeld: Ik heb ook filmen als hobby. Dat doe ik met een HDR-FX1 van Sony. Als ik de film heb gemonteerd wordt die gerenderd en als een .TS file opgeslagen. Omdat in de familie mensen zijn die nog met een DVD speler zitten, heb ik die film gedowngrade en op DVD gezet. Het viel me op dat de DVD beter van kwaliteit was dan een gewone DVD hoewel het aantal pixels hetzelfde was. Ik zat ook toen op een forum voor ADOBE PREMIERE montage waar techneuten bijzitten uit de filmwereld. Ik heb hen de hier omschreven conclusie voorgelegd en gevraagd of dit suggestie was of niet. Het antwoord dat ik kreeg was dat de gedowngrade DVD wel degelijk beter van kwaliteit was en dat kwam doordat het bronmateriaal meer detail bevatte en dat hier een gedeelte van toch wordt meegenomen naar de DVD. Dus opnemen in HD en downgraden naar DVD geeft beter beeld dat hetzelfde filmpje meteen in DVD kwaliteit opnemen ondanks dat beide dezelfde resolutie hebben. Mochten jullie dit niet geloven dan zal ik proberen of ik die vraag terug kan vinden op dat forum en hier de link plaatsen.



Re: 4K vs HD #84 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 29 December 2016 - 20:47

Maar helemaal afgezien van de vraag of dat klopt of niet: dat heeft toch niets met het onderwerp te maken? Want hier gebeurt precies het omgekeerde (HD materiaal wordt uitgerekt).



Re: 4K vs HD #85 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,297 posts

+691
Excellent

Posted 29 December 2016 - 20:49

Garbadge in = garbadge out... ;)

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: 4K vs HD #86 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 29 December 2016 - 21:35

Ander voorbeeld: Ik heb ook filmen als hobby. Dat doe ik met een HDR-FX1 van Sony. Als ik de film heb gemonteerd wordt die gerenderd en als een .TS file opgeslagen. Omdat in de familie mensen zijn die nog met een DVD speler zitten, heb ik die film gedowngrade en op DVD gezet. Het viel me op dat de DVD beter van kwaliteit was dan een gewone DVD hoewel het aantal pixels hetzelfde was. Ik zat ook toen op een forum voor ADOBE PREMIERE montage waar techneuten bijzitten uit de filmwereld. Ik heb hen de hier omschreven conclusie voorgelegd en gevraagd of dit suggestie was of niet. Het antwoord dat ik kreeg was dat de gedowngrade DVD wel degelijk beter van kwaliteit was en dat kwam doordat het bronmateriaal meer detail bevatte en dat hier een gedeelte van toch wordt meegenomen naar de DVD. Dus opnemen in HD en downgraden naar DVD geeft beter beeld dat hetzelfde filmpje meteen in DVD kwaliteit opnemen ondanks dat beide dezelfde resolutie hebben...


Jouw filmpje is gewoon beter gemasterd. Met meer of minder pixels in het bronmateriaal heeft dat niets te maken, blijkbaar heeft jouw encoder beter werk afgeleverd (bijvoorbeeld een hogere bitrate, of beter motion detection etc.) dan die van de DVD waarmee je vergeleek.

't Is echt niet zo dat een paarse pixel zich nog herinnert dat hij ooit uit een blauwe en een rode samengevoegd is...

Edited by MiLo, 29 December 2016 - 21:36.

Real musicians never die - they just decompose

Re: 4K vs HD #87 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,676 posts

+1,740
Excellent

Posted 29 December 2016 - 21:46

Zichtbare "kwaliteit" heeft helemaal niks te maken met resolutie.

 

Moet je gedurende de dag maar eens kijken naar de programma's op bijvoorbeeld SBS6 HD (1920x1080) en naar bijvoorbeeld Channel 4 SD (704×576), dan ziet die laatste er gewoon veel beter uit. Ondanks het feit dat het beeldformaat maar een kwart is van de eerste... Daar zie je duidelijk het effect van het uitgezonden materiaal.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: 4K vs HD #88 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,654 posts

+460
Excellent

Posted 29 December 2016 - 23:56

Daar maak je nogal een vergelijking zeg maar die zal bewust zijn gemaakt omdat het een overduidelijk voorbeeld is.

Off topic, de dag dat sbs iets van kwaliteit gaat uitzenden moet ik nog meemaken ;)

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: 4K vs HD #89 HPPli

  • Senior Member
  • 1,882 posts

+36
Good

Posted 30 December 2016 - 00:05

Off topic, de dag dat sbs iets van kwaliteit gaat uitzenden moet ik nog meemaken ;)

 

Volg jij dan niet iedere dag het programma Utopia ? :P  Volgens SBS 6 pure kwaliteit zowel inhoudelijk alsmede beeld-technisch ;)  (Dome-camera's hoogst persoonlijk door John aangebracht en ge-tuned) 



Re: 4K vs HD #90 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,654 posts

+460
Excellent

Posted 30 December 2016 - 09:15

Daar heb je inderdaad kwaliteits camera's voor nodig zodat je nog een poging kunt wagen er nog iets van te maken.

Ik ben bang (ik weet het eigenlijk zeker) dat het ondanks de uitstekende apparatuur, nooit iets zal worden.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: 4K vs HD #91 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,676 posts

+1,740
Excellent

Posted 30 December 2016 - 15:26

Daar maak je nogal een vergelijking zeg maar die zal bewust zijn gemaakt omdat het een overduidelijk voorbeeld is.

 

Uiteraard, het geeft perfect aan dat de uiteindelijke waarneming geen directe relatie heeft met resolutie en/of de "kwaliteit" van de STB.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users