Jump to content


Photo

Plots geen NPO meer via DVB-T


  • Please log in to reply
164 replies to this topic

Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #61 PliPi

  • Senior Member
  • 454 posts

+1
Neutral

Posted 15 February 2019 - 11:15

NL 1,2,3,tv gelderland en flevoland kan ik hier zonder kaart of abonnement kijken.(laptop met dvb-t2 stick)

Ik weet niet of XRayhTec in een inmiddels omgeschakelde regio zit
https://d1uyvls174j0...97073a16c0c.png
https://forum.kpn.co...igitenne-445235
 


Edited by Tech, 15 February 2019 - 17:15.
geen idee welke browser je gebruikt maar standaard staan er nogal vreemde zaken in je postings, die heb ik maar verwijderd.


Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #62 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 15 February 2019 - 11:21

TotaalTV maakt de vereenvoudiging dat een UltraHD-ontvanger H.265 kan weergeven, dus als je klanten vertelt dat ze een UHD-ontvanger nodig hebben, dan koopt niemand verkeerde spullen. Op zich is dat een heel helder advies en ik vind het een te verdedigen uitspraak.

 

De werkelijkheid zit evenwel iets ingewikkelder in elkaar en daarvoor moeten we weer terugvallen op TS 101 154. Er bestaan voor H.265 meerdere IRD's, die verdeeld zijn in twee hoofdgroepen, HDTV en UHDTV. Zoals gezegd vermoed ik dat Digitenne uitzendt volgens de "50Hz HEVC HDTV 8-bit IRD" en dat betekent dat een H.265 HD-ontvanger die conformeert aan de "50Hz HEVC HDTV 8-bit IRD" geschikt is.

 

Daarmee is echter niet het hele verhaal gezegd. Zoals je op bladzijde 132 van de specificatie kunt lezen is 1920x1080p50 ook een integraal onderdeel van de UHDTV IRD's. Wat is nu het verschil tussen 1920x1080p50 uitzenden volgens de HDTV IRD dan wel UHDTV IRD? Het antwoord is dat de UHDTV IRD veel meer toestaat. In belangrijke mate staat UHDTV 10-bit toe, waarmee het je nieuwe mogelijkheden als HDR en BT.2020 kunt gaan gebruiken. Maar als je de UHDTV implementeert, dan moet dat in zijn geheel gebeuren en moet een ontvanger dus ook signalen van 3840x2160 en wel op de hoogst mogelijke framerate van 60Hz accepteren (er zijn in UHD geen aparte IRD's meer voor 50 en 60 Hz).

 

Conclusie: Als zenders van nieuwe mogelijkheden als HDR gebruik willen maken, dan moet het signaal aan de regels van de UHDTV IRD voldoen en dan zou het zo maar juist zijn dat een UltraHD-ontvanger noodzakelijk is, ook al is het daadwerkelijke signaal "maar" 1920x1080p50. Een ontvanger als de OS Mega zou dan buiten de boot vallen.

 

Als het signaal binnen de HDTV IRD blijft, en dat is eigenlijk mijn verwachting, dan zijn ontvangers als de OS Mega wel adequaat.

 

Tot slot: De problemen die PliPi meldt lijken niet aan deze materie gerelateerd te zijn.



Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #63 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 15 February 2019 - 11:23

@PLiPi,

 

even volledig off-topic: op welke manier zit jij te posten, dat je daar allemaal HTML en andere flauwekul in krijgt?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #64 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 15 February 2019 - 11:23

Maar zit XRayhTec in een gebied waar al geupgrade is dan?


TotaalTV zegt dat "Gelderland, Overijssel, Flevoland en een klein deel van Utrecht" omgeschakeld zijn. XRrayhtec meldt werkende ontvangst in Gelderland en Flevoland.

Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #65 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 15 February 2019 - 11:34

TotaalTV maakt de vereenvoudiging dat een UltraHD-ontvanger H.265 kan weergeven, dus als je klanten vertelt dat ze een UHD-ontvanger nodig hebben, dan koopt niemand verkeerde spullen. Op zich is dat een heel helder advies en ik vind het een te verdedigen uitspraak.

 

De werkelijkheid zit evenwel iets ingewikkelder in elkaar en daarvoor moeten we weer terugvallen op TS 101 154. Er bestaan voor H.265 meerdere IRD's, die verdeeld zijn in twee hoofdgroepen, HDTV en UHDTV. Zoals gezegd vermoed ik dat Digitenne uitzendt volgens de "50Hz HEVC HDTV 8-bit IRD" en dat betekent dat een H.265 HD-ontvanger die conformeert aan de "50Hz HEVC HDTV 8-bit IRD" geschikt is.

 

Daarmee is echter niet het hele verhaal gezegd. Zoals je op bladzijde 132 van de specificatie kunt lezen is 1920x1080p50 ook een integraal onderdeel van de UHDTV IRD's. Wat is nu het verschil tussen 1920x1080p50 uitzenden volgens de HDTV IRD dan wel UHDTV IRD? Het antwoord is dat de UHDTV IRD veel meer toestaat. In belangrijke mate staat UHDTV 10-bit toe, waarmee het je nieuwe mogelijkheden als HDR en BT.2020 kunt gaan gebruiken. Maar als je de UHDTV implementeert, dan moet dat in zijn geheel gebeuren en moet een ontvanger dus ook signalen van 3840x2160 en wel op de hoogst mogelijke framerate van 60Hz accepteren (er zijn in UHD geen aparte IRD's meer voor 50 en 60 Hz).

 

Conclusie: Als zenders van nieuwe mogelijkheden als HDR gebruik willen maken, dan moet het signaal aan de regels van de UHDTV IRD voldoen en dan zou het zo maar juist zijn dat een UltraHD-ontvanger noodzakelijk is, ook al is het daadwerkelijke signaal "maar" 1920x1080p50. Een ontvanger als de OS Mega zou dan buiten de boot vallen.

 

Als het signaal binnen de HDTV IRD blijft, en dat is eigenlijk mijn verwachting, dan zijn ontvangers als de OS Mega wel adequaat.

 

Tot slot: De problemen die PliPi meldt lijken niet aan deze materie gerelateerd te zijn.

Tot zover de theorie  :)

 

In de praktijk blijkt men bijna altijd te kiezen voor de allersimpelste combo van mogelijkheden omdat dat de minste bandbreedte kost en omdat 99,999% van de gebruikers het verschil toch niet ziet. Dus ik denk dat het wel degelijk veilig is om te stellen dat je met een HD HEVC-capable ontvanger Digitenne T2 kunt kijken.

 

Ik snap overigens die stap naar 50p niet zo. Hoeveel producenten leveren al aan in 50p? DVB HD staat helemaal geen 50p toe. Wat er nu gebeurt is dat de deinterlacing (bob&weave) bij de encoder gebeurt in plaats van bij de decoder. En dat is onzinnig want je hebt dan veel meer bandbreedte nodig (kan ik uit ervaring zeggen).

 

En overigens II, zo'n beetje alle Broadcom en HiSillicon ontvangers vanaf de xp1000/et4000 en nieuwer kunnen 50p weergeven, dus ook de Edisions.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #66 PliPi

  • Senior Member
  • 454 posts

+1
Neutral

Posted 15 February 2019 - 11:37

@PLiPi,
 
even volledig off-topic: op welke manier zit jij te posten, dat je daar allemaal HTML en andere flauwekul in krijgt?

Ben er niet blij mee om nbps e.d. codes te plaatsen maar anders wordt mijn tekst aan een stuk geplaatst en daarmee onleesbaar, vind ik.
Gewoon op Enter knop drukken levert geen break op. Zolang ik niet weet hoe de break te krijgen lijkt me dit de beste van twee kwaden.


Edited by Tech, 15 February 2019 - 17:16.
en toch haal ik ze weg, dit is zeer irritant voor alle andere lezers!!


Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #67 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 15 February 2019 - 11:39

Ik denk dat je even uit de "raw" mode moet gaan en naar de "wysiwyg" mode, de grote schakelaar linksboven.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #68 PliPi

  • Senior Member
  • 454 posts

+1
Neutral

Posted 15 February 2019 - 11:45

Ik denk dat je even uit de "raw" mode moet gaan en naar de "wysiwyg" mode, de grote schakelaar linksboven.

 

in de browser noch in deze site vind ik genoemde schakelaar


Edited by Tech, 15 February 2019 - 17:16.
...


Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #69 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 15 February 2019 - 11:45

In de praktijk blijkt men bijna altijd te kiezen voor de allersimpelste combo van mogelijkheden omdat dat de minste bandbreedte kost en omdat 99,999% van de gebruikers het verschil toch niet ziet. Dus ik denk dat het wel degelijk veilig is om te stellen dat je met een HD HEVC-capable ontvanger Digitenne T2 kunt kijken.


Dat ben ik met je eens, maar let wel op dat de UHDTV-norm ook een bandbreedte voordeel heeft: Je mag H.265 level 5.1 gebruiken, terwijl je je bij HDTV aan level 4.1 moet houden.

Ik snap overigens die stap naar 50p niet zo. Hoeveel producenten leveren al aan in 50p? DVB HD staat helemaal geen 50p toe. Wat er nu gebeurt is dat de deinterlacing (bob&weave) bij de encoder gebeurt in plaats van bij de decoder. En dat is onzinnig want je hebt dan veel meer bandbreedte nodig (kan ik uit ervaring zeggen).


Mijn indruk is dat men de "fout" die destijds gemaakt is en waardoor nu 1080i50 de de facto norm is geworden niet nog een keer wilde laten gebeuren. Door interlacing te verbieden rekent men er resoluut mee af en wordt televisie naar een hoger plan getild. Inderdaad zal veel materiaal in i50 aangeleverd worden en dat zal nog hele lange tijd conversies vereisen, maar aan de andere kant denk ik dat op heel veel plaatsen in studio's al met p50 gewerkt wordt, omdat beeldbewerking op geïnterlaced materiaal niet te doen is. Bronmateriaal zal eerste gedeïnterlaced worden en het opnieuw interlacen zal de laatste stap in de uitzendketen zijn.

Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #70 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 15 February 2019 - 11:48

Even meebabbelen met de off-topic: In het verleden gebruikte ik veel Konqueror. Konqueror kan evenwel niet mee in het browsergeweld en wordt steeds minder bruikbaar. In Konqueror krijg ik de Wysiwyg-editor ook niet te zien en is het puur BBcode wat de klok slaat. Ik blader tegenwoordig op OpenPli.org tegenwoordig met Firefox.

Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #71 PliPi

  • Senior Member
  • 454 posts

+1
Neutral

Posted 15 February 2019 - 11:52

 

Maar zit XRayhTec in een gebied waar al geupgrade is dan?

TotaalTV zegt dat "Gelderland, Overijssel, Flevoland en een klein deel van Utrecht" omgeschakeld zijn. XRrayhtec meldt werkende ontvangst in Gelderland en Flevoland.

volgens mij meldt hij ontvangst VAN en niet IN. Mogelijk zit hij in regio 5 dat nog t1 heeft. Hier staan ook meldingen van geen ontvangst

https://forum.kpn.co...063/index3.html



Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #72 PliPi

  • Senior Member
  • 454 posts

+1
Neutral

Posted 15 February 2019 - 11:54

Zit ook op FF geloof dat 2x enter wel effect heeft =1x =2x

Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #73 PliPi

  • Senior Member
  • 454 posts

+1
Neutral

Posted 15 February 2019 - 11:54

niet dus. Kunne we nu weer on topic gaan? Vind dat al lastig genoeg. (-*

Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #74 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 15 February 2019 - 12:03

 

In de praktijk blijkt men bijna altijd te kiezen voor de allersimpelste combo van mogelijkheden omdat dat de minste bandbreedte kost en omdat 99,999% van de gebruikers het verschil toch niet ziet. Dus ik denk dat het wel degelijk veilig is om te stellen dat je met een HD HEVC-capable ontvanger Digitenne T2 kunt kijken.


Dat ben ik met je eens, maar let wel op dat de UHDTV-norm ook een bandbreedte voordeel heeft: Je mag H.265 level 5.1 gebruiken, terwijl je je bij HDTV aan level 4.1 moet houden.

Ik snap overigens die stap naar 50p niet zo. Hoeveel producenten leveren al aan in 50p? DVB HD staat helemaal geen 50p toe. Wat er nu gebeurt is dat de deinterlacing (bob&weave) bij de encoder gebeurt in plaats van bij de decoder. En dat is onzinnig want je hebt dan veel meer bandbreedte nodig (kan ik uit ervaring zeggen).


Mijn indruk is dat men de "fout" die destijds gemaakt is en waardoor nu 1080i50 de de facto norm is geworden niet nog een keer wilde laten gebeuren. Door interlacing te verbieden rekent men er resoluut mee af en wordt televisie naar een hoger plan getild. Inderdaad zal veel materiaal in i50 aangeleverd worden en dat zal nog hele lange tijd conversies vereisen, maar aan de andere kant denk ik dat op heel veel plaatsen in studio's al met p50 gewerkt wordt, omdat beeldbewerking op geïnterlaced materiaal niet te doen is. Bronmateriaal zal eerste gedeïnterlaced worden en het opnieuw interlacen zal de laatste stap in de uitzendketen zijn.

 

Ik geloof dat we even langs elkaar heen praten. Laten we even helder hebben dat ik interlacing verafschuw. Ik begrijp dat het nodig was in het analoge tijdperk, toen kon je het ook, met een CRT, op een nette manier implementeren. In het digitale domein is het ramp. Ik kan niet begrijpen dat ze die stap niet meteen genomen hebben.

 

Wat jij zegt is ook de redenatie om bij UHD interlacing (eindelijk) te verbieden. En terecht.

 

Waar het mij om gaat is dat ze in HD progressief gaan uitzenden. Volgens DVB wordt het daarmee dan in feite UHD (lol...). Ik ben met je eens dat veel materiaal waarschijnlijk al lang progressief opgenomen en verwerkt wordt. Al is het niet @50 dan wel @25 (brrrrr, maar je ziet het regelmatig). Maar ik geloof er niks van dat de hele ketting tussen producent en uitzendstraat geschikt is voor 50p. Dat is dure apparatuur en wordt niet zomaar even vervangen. Het is slim om voorbereid te zijn, maar ik zou het nu nog niet als @50p uitzenden. Je kunt dat elk moment omzetten, geen reden om dat nu al te doen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #75 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 15 February 2019 - 12:19

Ja, gebied 2. Doetinchem om precies te zijn. 12-2 overgegaan. Met de dvb-t1 stick niets meer te ontvangen. Met een astrometa dvb-t2 stickje de zenders zoals genoemd. De rest is gecodeerd. Met een harkantenne op zolder ook de Duitsers te ontvangen.

607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b


Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #76 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,462 posts

+114
Excellent

Posted 15 February 2019 - 12:34

Ik heb hier een DM525-Combo als testbakje. Die doet de Duitse DVB-T2 H.265 HEVC. Ga dat testen als het hier omgezet wordt.
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #77 PliPi

  • Senior Member
  • 454 posts

+1
Neutral

Posted 15 February 2019 - 12:35

@XRayhTec Ik begrijp dat je in de astrometa dvb-t2 stick nog een antenne moet steken. Wat voor antenne heb je daar aan?

Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #78 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 15 February 2019 - 12:57

Voor NPO hoef ik er niet zoveel aan te hangen. Meegeleverde magneetvoet antenne voldoet al. Als ik de duitsers wil ontvangen moet ik er een armpje met versterker aanhangen

607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b


Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #79 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 15 February 2019 - 12:59

In Doetinchem kan ik me dat voorstellen, dan zit je zowat bovenop de zender... ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Plots geen NPO meer via DVB-T #80 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 15 February 2019 - 13:13

Hmmm... Na de recente omschakeling zou er eigenlijk T2-signaal moeten zijn bij mij in Purmerend. De dichtstbijzijnde mast staat in Alkmaar, maar Almere en Lelystad zouden over het Markermeer met niet veel meer dan een dijk in de zichtlijn makkelijk Purmerend moeten kunnen bereiken. Misschien is het een mooi moment om een DVB-T-antenne aan mijn schotel vast te knopen en de T2-tuner in m'n Ultimo4K zich verdienstelijke te laten maken.

Edited by Zuppelan, 15 February 2019 - 13:15.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users