Jump to content


Photo

problemen met software-updates


  • Please log in to reply
147 replies to this topic

Re: problemen met software-updates #21 foresthill

  • Senior Member
  • 37 posts

0
Neutral

Posted 10 August 2019 - 06:12

Sinds een paar dagen heb ik een probleem wat ik hier op het forum ook nog niet ben tegen gekomen. Ik heb drie apparaten hier in huis draaien en op alle drie heb ik hetzelfde probleem. Het zijn een mutant hd51 en twee keer een mutant hd2400. Meestal doe ik één keer per week een software-update op alle drie en dit gaat altijd goed, maar de laatste keer, een paar dagen geleden lukt dit niet meer. Zodra ik de software-update start zie ik dat de balk onderin gaat lopen maar op ongeveer drie kwart van de balk stop deze en gaat links bovenin de spinner draaien en gebeurt er niets meer. De spinner blijft draaien en op het kleine venster blijft de tv zender gewoon doorgaan maar verder kan ik niets meer. Hij reageert ook niet meer op de afstandsbediening. Ik heb dit een keer zeker een half uur zo door laten gaan maar de enigste manier is apparaat uit en weer aan zetten. De software-update is daarna niet gelukt. De hd51 heb ik zelfs via een usb stick opnieuw geflashed zonder back-up en met een nieuwere datum van de software dan wat er op stond maar daarna gebeurd hetzelfde probleem weer. Het rare van dit verhaal vind ik dat op alle drie de apparaten hetzelfde gebeurd en ik blijkbaar de enige ben hiermee want na een paar dagen wachten lees ik nog steeds niets hierover op het forum. Weet iemand een oplossing? gr, Youto.

 

Sinds de installatie van release 7.1 exact hetzelfde probleem met mijn VUDUO2.


VU+DUO2;   Mutant 2400;  2x DiSEqC 4/1 switch Astra 1/2/3/HB; 

Konig HDMI extender; Marmitek remote control extender;

Schotel 110 cm; Schotel 80 cm.


Re: problemen met software-updates #22 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 10 August 2019 - 06:40

Ik ben weer een heel klein beetje slimmer geworden. Ik heb putty gedownload en warempel opkg update en opkg upgrate en m'n gehele beeldscherm kwam vo met regels te staan. Ik heb er doorheen gekeken en heb volgens mij ook de fout regels gevonden. Omdat het op mijn desktop pc staat en ik nu op de tablet zit heb ik er maar een foto van gemaakt. Er komen 2 foto's, van de hd2400 en van de hd51. Zo te zien dezelfde fout alleen een iets andere volgorde. Ik hoop dat jullie er wijs uit kunnen worden. Gr.

Attached Files



Re: problemen met software-updates #23 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 10 August 2019 - 10:49

Die fout is bekend, maar nieuw is dat naast de hd51 ook de hd2400 er last van heeft.

 

Probleem is een bug in glibc die zich openbaart nadat een library met patchelf is behandeld (zoals de v3ddriver.so in de mutants), maar nog geen idee hoe dit opgelost moet worden.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: problemen met software-updates #24 foresthill

  • Senior Member
  • 37 posts

0
Neutral

Posted 10 August 2019 - 11:23

Die fout is bekend, maar nieuw is dat naast de hd51 ook de hd2400 er last van heeft.

 

Probleem is een bug in glibc die zich openbaart nadat een library met patchelf is behandeld (zoals de v3ddriver.so in de mutants), maar nog geen idee hoe dit opgelost moet worden.

 

En de VUDUO2


VU+DUO2;   Mutant 2400;  2x DiSEqC 4/1 switch Astra 1/2/3/HB; 

Konig HDMI extender; Marmitek remote control extender;

Schotel 110 cm; Schotel 80 cm.


Re: problemen met software-updates #25 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 11 August 2019 - 05:31

#wanwizard, heel mooi dat je uitlegt wat er fout is alleen wat het nou precies is begrijp ik niet. Te moeilijke taal voor mij. Het gebeurt sinds kort dus hoe kom ik hier aan dan? Wat mij wel bevreemd is dat je jezelf al een week van de domme houd terwijl ik het diverse keren vertel/uitleg zelfs met foto's erbij en nu in drie simpele regeltjes "die fout is bekend maar niet van de hd2400" ineens wel weet waar het over gaat. Maar begrijp het ik nou goed dat er niets aan te doen is, zelfs niet een schone flash? Dus eigenlijk kan ik nu niet meer updaten? Of zie ik iets over het hoofd? Gr.

Re: problemen met software-updates #26 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,260 posts

+691
Excellent

Posted 11 August 2019 - 07:04

Fff tijdelijk een flashimage doen met backup... trouwens allleen maandag’s komen normaal gesproken updates dus je hoeft niet meerdere keren per week te updaten.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: problemen met software-updates #27 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 11 August 2019 - 07:35

#wanwizard, Wat mij wel bevreemd is dat je jezelf al een week van de domme houd terwijl ik het diverse keren vertel/uitleg zelfs met foto's erbij en nu in drie simpele regeltjes "die fout is bekend maar niet van de hd2400" ineens wel weet waar het over gaat..

Dit soort opmerkingen draagt niet echt bij tot het snel(ler) verkrijgen van een mogelijke oplossing. :(
Ooit van vakantie gehoord?

Edit: Nog los van het feit dat ik alle tests op de 2400HD tot volle tevredenheid afgerond had.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: problemen met software-updates #28 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,630 posts

+459
Excellent

Posted 11 August 2019 - 07:42

De enige oplossing is gewoonweg niet updaten, het is vakantieperiode dus wat software aanpassingen gebeurt er niets, dus is het zinloos de zaak te updaten.

Flashen en geen software update, je kunt wel gewoon plugins ophalen en installeren.

 

Overigens zit het probleem niet bij jou maar gaat er iets mis op de bouwserver.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: problemen met software-updates #29 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 11 August 2019 - 09:53

#tech, okee bedankt voor de uitleg. Normaal doe ik ongeveer 1 keer per 14 dagen een update. Is een gewoonte geworden. Ik kan best wel even zonder updates. Het ging mij gewoon om het probleem zelf. Ik vind het vreemd dat ik 3 apparaten heb staan en op alledrie dit probleem voorkomt. Ik wacht wel af. #frenske, mijn woordkeuze was misschien niet correct gekozen maar het viel mij op dat ik in mijn correspondentie diverse keren uitleg wat het probleem is en wanwizard een paar keer daarop reageert in de trend van ik weet niet/ken het niet/bij mij niet bekend en ineens zegt ohja dat weet ik, is al een tijdje bekend. Mijn commentaar daarop is niet kattig/rottig/vervelend bedoeld. Als dit zo is overgekomen, sorry daarvoor, is niet bewust zo bedoeld.

Re: problemen met software-updates #30 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,388 posts

+393
Excellent

Posted 11 August 2019 - 09:55

@Youto

Bij deze opgelost. Niet het technisch aspect maar wel v.w.b. de woordkeuze. :) ;)


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: problemen met software-updates #31 Moost

  • Senior Member
  • 83 posts

+1
Neutral

Posted 12 August 2019 - 16:42

Misschien een overbodige melding, omdat het euvel bekend is, maar ook hier met een Mutant HD530C last van.

Na aanklikken softwareupdate gaat de onderste stippellijn tot 3/4, blijft dan stil staan, ronddraaiend dingetje linksboven in beeld, geen reactie decoder op de afstandsbediening.

Ongeveer 20-25 minuten later springt ie op het menu, en kan ik nr 1 selecteren, en gaat hij de pakketten installeren en opnieuw opstarten.

 

De updates komen dus wel, maar duurt erg lang.



Re: problemen met software-updates #32 leeuwke

  • Member
  • 6 posts

0
Neutral

Posted 12 August 2019 - 20:39

ik heb gelijkaardige fout bij software update: VU+ Ultimo4K

 

voortgangsindicator begint te lopen tot halverwege het scherm, dan komt de spinner en die blijft spinnen, uiteindelijk loopt de box vast

 

kan de box wel bereiken via telnet terwijl spinner bezig is

 

als manuele update doe , dan loopt de update ok.

 

opkg update en opkg upgrade lopen goed tot hun einde.

 

in bijlage de logs van:

 

opkg update >update.log 2>&1

opkg upgrade >upgrade.log 2>&1

 

geen specifieke foutmeldingen in de logfiles

na herstart krijg ik het geupdate bootscreen

 

 

Attached Files



Re: problemen met software-updates #33 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 12 August 2019 - 20:42

Dus: de update van het menu loopt erg traag (25 min?), maar via de commandline niet?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: problemen met software-updates #34 leeuwke

  • Member
  • 6 posts

0
Neutral

Posted 12 August 2019 - 20:55

manuele update duurt een minuutje of 2.

 

software update via menu : dan blijft de spinner draaien

en uiteindelijk loopt de box vast dat kan na 10 à 15 minuten zijn

 

ik heb vorige week ook manueel geupdated, maar vandaag terug de spinner, daarom maar manueel geupdated en de logs gemaakt

 

heb het ook al voorgehad dat ik uiteindelijk wel het update menu (update en restart automatisch, update en vraag voor restart, ....) krijg, maar box reageert dan niet meer op de afstandsbediening

 

tijdens de spinner zie ik geen process dat uitermate veel cpu gebruikt, dmesg zegt ook niets specifiek

 

enige andere log waar ik zou kunnen kijken?



Re: problemen met software-updates #35 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 12 August 2019 - 21:35

Geen idee, ik heb @Littlesat gevraagd er even naar te kijken, die heeft de nieuwe update code gemaakt. Python programmeren is niet mijn ding... ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: problemen met software-updates #36 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,260 posts

+691
Excellent

Posted 12 August 2019 - 21:42

Hier is hij gewoon telkens snel her eerste stuk... en het tweede ook ???? Geen spinner te zien.

Edited by littlesat, 12 August 2019 - 21:42.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: problemen met software-updates #37 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,559 posts

+1,737
Excellent

Posted 12 August 2019 - 21:52

De vraag is dan of er gelogd wordt, en zo ja, waar de log dan staat. Of dat er op een andere manier gelogd kan worden (debug mode?).

 

Ik heb er zelf ook geen last van, maar flink wat anderen wel, en zolang we niet weten wat het veroorzaakt kunnen we het probleem ook niet oplossen.

 

Ik zie wel dat deze personen posten met een IPv6 adres, hebben jullie toevallig ook IPv6 actief op de box? Of juist niet maar DNS resolved wel IPv6? Wellicht levert dat issues op die flink vertragen, onze servers doen zowel IPv4 en IPv6...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: problemen met software-updates #38 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,260 posts

+691
Excellent

Posted 12 August 2019 - 21:55

IPv6.... mmmm wie weer goede vonst

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: problemen met software-updates #39 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 13 August 2019 - 06:40

#wanwizard, #littlesat, IPv-6 en IPv-4, ik heb ervan gehoord, ik zie het in mijn modem, het staat aan. Ik dacht dat dit met WiFi te maken heeft, mijn boxen zijn allemaal via kabels verbonden met de modem. Ik plaats een foto van de instellingen van een box. Misschien hebben jullie er iets aan.

Attached Files



Re: problemen met software-updates #40 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 13 August 2019 - 07:56

Per toeval (beetje spelen met AB) heb ik hetvolgende ontdekt. Bij het zappen kwam ik terecht bij applicaties, softwarebeheer, beheer applicaties, dat duurt heel even, toen dit scherm in beeld kwam zag ik onderin de tekst er zijn tenminste 15 updates beschikbaar. De gele knop heeft daar de functie updaten. Ik dus gedrukt op de gele knop. Tot mijn verbazing werd nu wel de software ge-update. Daarna terug gegaan naar instellingen, daar op software update geklikt en op mijn scherm verscheen geen updates beschikbaar. Ik via opstartmenu opnieuw opstarten gedaan en bij het opstarten kwam 12 aug tevoorschijn. Dus een goede en geslaagde software update uitgevoerd. Ik meteen daarna op de andere boxen geprobeerd. Eerst op de normale manier, menu, instellingen en software updaten. Die ging fout, liep weer vast. Daarna op de bovenstaande manier en alles gelukt. Het is met een omweg maar op deze manier lukt bij mij nu wel de updates.


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users