Jump to content


Photo

problemen met software-updates


  • Please log in to reply
147 replies to this topic

Re: problemen met software-updates #121 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,791 posts

+186
Excellent

Posted 9 September 2019 - 07:58

https://wiki.openpli.org/HDMI-CEC

Heb je, zoals door @Frenske is voorgesteld, al eens een hele andere image geprobeerd? Ook zit er een debug functie in de opties van HDMI-CEC in OpenPLi, misschien dat er iets uit naar voren komt? Ook het geheel eens volledig stroomloos maken (op een verstandige manier, dus volledig afsluiten en dan pas stekker eruit) van TV, ontvanger(s) en randapperatuur.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: problemen met software-updates #122 felixvos

  • Senior Member
  • 25 posts

0
Neutral

Posted 9 September 2019 - 12:21

Alles stroomloos maken was voor mij de gouden tip. Alles werkt nu weer dank hier voor.



Re: problemen met software-updates #123 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,390 posts

+393
Excellent

Posted 9 September 2019 - 12:56

Alles stroomloos maken was voor mij de gouden tip. Alles werkt nu weer dank hier voor.

Bedankt voor het terugmelden. Nog twee te gaan. ;)


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: problemen met software-updates #124 mbrmijd

  • Member
  • 1 posts

0
Neutral

Posted 9 September 2019 - 15:21

Per toeval (beetje spelen met AB) heb ik hetvolgende ontdekt. Bij het zappen kwam ik terecht bij applicaties, softwarebeheer, beheer applicaties, dat duurt heel even, toen dit scherm in beeld kwam zag ik onderin de tekst er zijn tenminste 15 updates beschikbaar. De gele knop heeft daar de functie updaten. Ik dus gedrukt op de gele knop. Tot mijn verbazing werd nu wel de software ge-update. Daarna terug gegaan naar instellingen, daar op software update geklikt en op mijn scherm verscheen geen updates beschikbaar. Ik via opstartmenu opnieuw opstarten gedaan en bij het opstarten kwam 12 aug tevoorschijn. Dus een goede en geslaagde software update uitgevoerd. Ik meteen daarna op de andere boxen geprobeerd. Eerst op de normale manier, menu, instellingen en software updaten. Die ging fout, liep weer vast. Daarna op de bovenstaande manier en alles gelukt. Het is met een omweg maar op deze manier lukt bij mij nu wel de updates.

 

Bij mij werkt het boven verteld verhaal hetzelfde met een HD51 4K box en functioneert als voorheen. Normaal deed ik het ook op de andere manier, maar als deze werkt doen we het gewoon zo. Een beetje variatie is ook leuk, anders wordt het zo eentonig. Groet Marco. 



Re: problemen met software-updates #125 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 10 September 2019 - 04:22

Ik heb hier ook de apparaten geheel uitgezet en zelfs de stekkers uit het stopcontact gehaald, zo'n 5 minuten gewacht en toen alles weer opgestart. Helaas zonder enkel resultaat. De debug optie die 40H3X benoemd begrijp ik niet. Althans, mijn Engels is best goed maar toevallig het woord debug kan ik niet de betekenis van vinden. Zelfs als bij google translate bij Engels debug intyp staat er bij de Nederlandse vertaling ook gewoon debug als vertaling. Wat ik net al zei, mijn Engels is best goed maar toevallig dit woord even niet. Ik denk dat het een computerwoord is en Engelse computertermen zijn niet aan mij besteed. Maar zowiezo stroom eraf en stroom erop heeft bij mij niet gewerkt.

Re: problemen met software-updates #126 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 10 September 2019 - 09:48

Bij een kennis heb ik even een hd500c opgehaald en hier aangesloten en de benodigde updates ed. uitgevoerd. De hdmi-cec functie aangezet en de voorkeuren aangeklikt zoals ik die altijd heb staan. Daarna in het tv menu, samsung, de anynet+ ingeschakeld en laten zoeken naar apparaten en jahoor, netjes kwam er enigma2 tevoorschijn. Deze aangevinkt en dus alles qua instellingen staan zoals ik dit altijd heb staan. Bibberend van angstheb ik de afstandsbediening van de box gepakt en hallelujah, alles werkt. Ook kan ik weer met de afstandsbediening van de tv de box bedienen en box uit, tv uit. Daarna box aan, tv gaat ook aan. Deze hd500c box heb ik aangesloten op de kabels die normaal op de hd2400 zitten dus aan de kabels kan het ook niet liggen. Even kort resumé, op een andere box werkt alles gewoon zoals het altijd heeft gewerkt. Op beide boxen zit de versie van 9 Sept. Voor mij is het een raadsel waarom op de ene box alles naar behoren werkt en op de andere box het in het geheel niet werkt. Ik heb er geen oplossing voor.

Re: problemen met software-updates #127 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,390 posts

+393
Excellent

Posted 10 September 2019 - 10:22

En om maar gelijk te reageren op jouw laatste opmerking, wij helaas ook niet. Soms is techniek niet logisch.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: problemen met software-updates #128 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 13 September 2019 - 17:00

Techniek niet, HDMI-CEC wel. Dat is magie. Of CEC werk is afhankelijk van de stand van de maan, de dag in de week, wat voor pet je op hebt en heel af en toe ook van welk merk apparaat je op welk merk apparaat aansluit.

 

Sinds we CEC support hebben krijgen we bij vlagen meldingen dat het niet werkt, dat is altijd zo geweest.

De reden dat we zeggen "ik heb er geen last van" is niet om af te schuiven maar:

- je kunt een probleem niet oplossen als je het niet kunt reproduceren

- dat er geen change is geweest in de CEC code waardoor het nu "opeens" niet meer zou werken.

 

CEC support is maar een paar regels code in Enigma, daar gebeurt zeer zelden iets mee. De rest is driver support en hardware. En ja, daar kan vanalles mee misgaan. Helaas kunnen wij dat niet oplossen. Kijk maar naar andere "CEC-compatible" apparaten, of dat met elkaar werkt is meestal ook een lot in de loterij.

 

Ik zit wel eens te denken aan een "waiver" die je verplicht moet lezen en accepteren, dat je van deze informatie kennis hebt genomen en begrijpt, voordat je CEC kunt aanzetten. Anders blijven de zinloze beschuldigingen onze kant op komen en dat levert niks op, alleen irritate naar beide kanten.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: problemen met software-updates #129 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 16 September 2019 - 01:15

#erik slagter, in een vorig comment had ik mij al verontschuldigt en uitgelegd hoe ik tot mijn foutieve aanname kwam. Maar bij deze nogmaals mijn oprechte excuses voor mijn manier van reageren op mijn commentaar dat ik gaf omdat ik dacht dat er meerdere personen waren met dezelfde klachten. Later bedacht ik mezelf dat dit topic in het begin over een ander onderwerp ging en dit halverwege switchte naar het hdmi-cec gebeuren. Toen ik terug ging lezen kwam ik er achter dat de andere meldingen voornamelijk over onderwerp één gingen ipv. onderwerp twee. Ik zit altijd met heel veel plezier het forum door te lezen en meestal steek ik er nog wat van op ook. Het is daarom zeker niet mijn bedoeling om via vervelende en/of kwetsende communicatie er voor te zorgen dat ik hier niet meer welkom ben of misschien wel geblokkeerd oid. zal worden. Ook wil ik je zeggen dat jou uitleg over het hoe en wat van de hdmi-cec mij veel duidelijk heeft gemaakt en ik snap nu ook beter dat het niet een simpel iets is wat zomaar even opgelost kan worden. Mvg.

Re: problemen met software-updates #130 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,390 posts

+393
Excellent

Posted 16 September 2019 - 08:59

@Youto,
Het is echt niet nodig om je te excuseren, simpelweg omdat dit niet persoonlijk aan jou gericht is geweest maar puur een (aanvullende) uitleg óf en hoe HDMI-CEC al dan niet correct functioneert.
Overigens zeer correct hoe jij reageert maar in dit geval was het absoluut niet nodig.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: problemen met software-updates #131 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 17 September 2019 - 00:29

#frenske, okee, duidelijk. Ik vond het wel zo netjes om uit te leggen hoe en waarom ik tot mijn uitspraken kom. Als ik hier iets plaats dan is dit om actief een bijdrage te leveren en om mijn ervaringen met pli toe te voegen zodat anderen en met name ook de personen die pli mogelijk maken de nodige informatie te verstrekken waar ze dan weer verder mee kunnen om het pli gebeuren nog beter te maken dan dat het nu al is. Nou wil ik vooral niet suggereren dat mijn bijdragen er voor zorgen dat pli er beter van wordt maar ik denk dat de ervaringen van de mensen die pli gebruiken altijd een indicatie is of het pli systeem gewaardeerd wordt. Dat dit dan soms misschien op een verkeerde toon opgeschreven wordt is niet met opzet zo bedoeld. Maar nu genoeg gezegd hierover, volgende onderwerp. Mvg.

Re: problemen met software-updates #132 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,791 posts

+186
Excellent

Posted 17 September 2019 - 08:16

Ik heb hier ook de apparaten geheel uitgezet en zelfs de stekkers uit het stopcontact gehaald, zo'n 5 minuten gewacht en toen alles weer opgestart. Helaas zonder enkel resultaat. De debug optie die 40H3X benoemd begrijp ik niet. Althans, mijn Engels is best goed maar toevallig het woord debug kan ik niet de betekenis van vinden. Zelfs als bij google translate bij Engels debug intyp staat er bij de Nederlandse vertaling ook gewoon debug als vertaling. Wat ik net al zei, mijn Engels is best goed maar toevallig dit woord even niet. Ik denk dat het een computerwoord is en Engelse computertermen zijn niet aan mij besteed. Maar zowiezo stroom eraf en stroom erop heeft bij mij niet gewerkt.

 

Oké, debuggen houdt in dat je probeert de oorzaak van een/de fout te achterhalen. Bijvoorbeeld dat je m.b.v. software stap voor stap door de code van een bepaald programma gaat en kijkt wat er dan precies gebeurd.

 

In OpenPLi is debuggen o.a. mogelijk vanuit het menu (de aan/uit knop lang indrukken), maar in dit geval is het ook mogelijk vanuit het HMDI-CEC menu, wat je in dit geval zou kunnen proberen. Je zou deze optie (Main menu > Setup > System > Audio/Video) aan kunnen zetten en de log file hier plaatsen, of we er wat mee kunnen is vers 2, want zoals mijn voorgangers al aangaven is HDMI-CEC;  “veel driver support en hardware en daar kan van alles misgaan”. ( lees ook even https://wiki.openpli.org/HDMI-CEC ). Even als voorbeeld reply #122 van felixvos.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: problemen met software-updates #133 birdybird

  • Senior Member
  • 376 posts

+5
Neutral

Posted 18 September 2019 - 17:07

Dm8000 openpli7. Ook problemen met software updaten. Gaat ineens booten. Nu blijft hij hangen in pakketlijst vernieuwen.

Re: problemen met software-updates #134 birdybird

  • Senior Member
  • 376 posts

+5
Neutral

Posted 18 September 2019 - 17:27

Na weer een herstart en nu een update gedaan
Zonder vraag om te herstarten gaat het goed

Re: problemen met software-updates #135 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,631 posts

+459
Excellent

Posted 18 September 2019 - 20:01

Zonder vraag om te herstarten? Ik neem aan dat de vraag wel is geweest maar dat je de box niet hebt herstart?


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: problemen met software-updates #136 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 19 September 2019 - 04:38

#40H3X, wat betreft debuggen  heb ik gedaan. Er staat nu een hdmi-cec tekstbestand op mijn harde schijf, als ik deze open komt er een heleboel regels tevoorschijn. Veel teveel om via een screenshot te laten zien. Ik zal proberen om dit bestand bij te voegen, ik weet niet of dit lukt. Hier heb ik niet genoeg ervaring mee. Ik ga het proberen. Ik hoor vanzelf wel of het is gelukt. Attached File  hdmicec.log   20.09KB   13 downloadsmvg.



Re: problemen met software-updates #137 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 21 September 2019 - 06:39

Ik zie dat mijn logfile al 7 keer gedownload is, ik neem aan dat er dus wel iets te zien is hierin maar ik lees geen reacties. Omdat ik totaal geen idee heb van wat het allemaal betekent van wat er staat hoop ik dat er iemand is die mij kan/wil vertellen of er iets in staat waarom mijn hdmi-cec niet (meer) werkt. Deze file is het resultaat van dat ik in de hdmi-cec plugin de debug functie heb geactiveerd. Ikzelf heb hier geen kaas van gegeten en hoop dat er iemand is die wel iets van deze kaas kan maken.

Re: problemen met software-updates #138 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,791 posts

+186
Excellent

Posted 22 September 2019 - 10:22

Wat me aan de file, die je hebt toegevoegd, opvalt is dat er geen "herkenning" van de box in staat (wil niet zeggen dat deze niet is), zoals bv hier

Rx: 11:03:11  <Give OSD Name>             <  46 
Tx: 11:03:11  <Set OSD Name>              >  47 osmio4k                                         [0x00]


Rx en TX zijn betekenen zoveel als ontvangen en verzenden. Verder kan "ik" er niet zoveel mee. Misschien is het ook een idee de settings van HDMI-CEC hier te plaatsen, misschien is daar nog wat aan te zien.

 

Nog even een vraag, heb je tijdens dat stroomloos maken ook de TV stroomloos gemaakt, dus stekker van de TV uit de WCD?


Edited by 40H3X, 22 September 2019 - 10:22.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: problemen met software-updates #139 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 23 September 2019 - 00:23

#40H3X, tijdens het stroomvrij maken heb ik niet de tv stroomvrij gemaakt. Zojuist heb ik wel beide apparaten geheel stroomvrij gehad, dus van de box en van de tv heb ik de stekkers uit het stopcontact gehaald, vijf minuten gewacht en de stekkers weer in het stopcontact gedaan. Maar weer niet met het goede resultaat. Op mijn tv, een Samsung, zit een functie anynet+(hdmi-cec). Deze moet aanstaan natuurlijk. Dan volgt de optie apparaat zoeken. Als ik dit doe komt er geen apparaten gevonden terwijl dit wel aanstaat in de box. Ik heb laatst een andere box geprobeerd en zoeken op tv en er kwam enigma2 gevonden. Het lijkt mij daarom dat het probleem in mijn box zit. Een mutant hd2400. En voordat het probleem waar ik dit topic voor gestart hebt, nl. dat de box vastliep tijdens software updates werkte de hdmi-cec functie wel gewoon zonder problemen. Het is begonnen toen de box steeds vastliep tijdens de software updates. Ik zal trouwens een foto uploaden van de settings van hoe ik de hdmi-cec instellingen heb staan. De onderste helft van deze instellingen begrijp ik niets van, deze staan zoals ze stonden. Mvg.

Attached Files



Re: problemen met software-updates #140 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 23 September 2019 - 08:42

#40H3X, tijdens het stroomvrij maken heb ik niet de tv stroomvrij gemaakt. Zojuist heb ik wel beide apparaten geheel stroomvrij gehad, dus van de box en van de tv heb ik de stekkers uit het stopcontact gehaald, vijf minuten gewacht en de stekkers weer in het stopcontact gedaan. Maar weer niet met het goede resultaat. Op mijn tv, een Samsung, zit een functie anynet+(hdmi-cec). Deze moet aanstaan natuurlijk. Dan volgt de optie apparaat zoeken. Als ik dit doe komt er geen apparaten gevonden terwijl dit wel aanstaat in de box. Ik heb laatst een andere box geprobeerd en zoeken op tv en er kwam enigma2 gevonden. Het lijkt mij daarom dat het probleem in mijn box zit. Een mutant hd2400. En voordat het probleem waar ik dit topic voor gestart hebt, nl. dat de box vastliep tijdens software updates werkte de hdmi-cec functie wel gewoon zonder problemen. Het is begonnen toen de box steeds vastliep tijdens de software updates. Ik zal trouwens een foto uploaden van de settings van hoe ik de hdmi-cec instellingen heb staan. De onderste helft van deze instellingen begrijp ik niets van, deze staan zoals ze stonden. Mvg.

Ik denk dat het in die (wispelturige) Anynet+ zit die jouw box niet ziet, vreemd ook dat hij eerst een apparaat moet zoeken, bij mijn Philips UHD tv hoeft dat niet die ziet gelijk wat er op een HDMI aansluiting aangesloten zit.

Als ik de tv start ziet hij gelijk in het Source menu wat er op mijn 4 HDMI aansluitingen zit, bij mijn aangesloten ET10000 (laatste pli 7.1) geeft hij dan Enigma2 aan, en bij mijn Mutant HD 60 (laatste Pli 7.1) geeft hij HD60 aan in het source overzicht en even linksboven in het beeld. 

Op de diverse forums lees ik dat er veel gedoe is bij Samsung tv's met Anynet+, zelf schrijft Samsung ''Let op: Sommige HDMI-kabels bieden mogelijk geen ondersteuning voor Anynet+ (HDMI-CEC). Ook moeten aangesloten apparaten op stand-by staan of zijn ingeschakeld om de functionaliteit van Anynet+ te garanderen.


73's

PE1AQZ



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users