Jump to content


Photo

Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC


  • Please log in to reply
147 replies to this topic

Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #61 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,306 posts

+1,719
Excellent

Posted 13 October 2019 - 13:17

Onlangs, dat was eigenlijk pas in de RC vanaf gisteren, zijn m.b.t het onderling mounten van de harde schijf boxen onderling wat zaken aangepast. 

 

Als zowel NFS als CIFS niet werkt heeft het daar niks mee te maken lijkt me.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #62 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 13 October 2019 - 13:19

Blijkbaar was ik de details van zijn issue even kwijt. 


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #63 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,306 posts

+1,719
Excellent

Posted 13 October 2019 - 13:20

@Youto,

 

Hoe maak je de mounts? Als je dat via de reguliere manier doet (en niet via fstab of een script), dan Enigma herstarten in  debug modus, wachten tot deze gestart is, en weer herstarten in normale modus.

 

Nu heb je in /home/root een debuglog bestand. Zoek daarin de mounts op, en kijk of er foutmeldingen bij staan. En post het stukje log met de mounts en de meldingen hier...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #64 tweety

  • Senior Member
  • 149 posts

+1
Neutral

Posted 13 October 2019 - 17:11

Ik ben ook terug naar 7.1, de problemen met de mounts bestaan hier inderdaad niet dus ik hoop dat hetzelfde systeem in 7.2 kan werken.

Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #65 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,306 posts

+1,719
Excellent

Posted 13 October 2019 - 18:06

Welke "de problemen"?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #66 tweety

  • Senior Member
  • 149 posts

+1
Neutral

Posted 13 October 2019 - 19:30

Zoals al eerder gemeld werkte de bestaande mounts van 7.1 niet direct in 7.2, met de diverse aanpassingen werkte de mount naar de dm7020hd uiteindelijk wel maar niet erg stabiel. Bij een herstart van de box kwam het nog al eens voor dat de mount niet actief bleek te zijn en en half uurtje later er ineens wel weer was. Ook de andere mount naar een windows pc was niet meer aanwezig. Terug naar 7.1 en nergens meer last van. Ik laat het voor nu even zo..

Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #67 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 13 October 2019 - 19:34

Wellicht het einde van de dm7020hd?


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #68 tweety

  • Senior Member
  • 149 posts

+1
Neutral

Posted 13 October 2019 - 19:44

Nee hoor, die doet het prima. Maar wat is er nu gewijzigd ten opzichte van 7.1 dat die bestaande mounts niet meer werken? Zo te zien in dit topic ben ik niet de enige waar dit niet soepel loopt dus moet er toch iets zijn wat dit veroorzaakt...

Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #69 Geradus

  • Senior Member
  • 97 posts

+2
Neutral

Posted 13 October 2019 - 20:10

Tot mijn spijt moet ik me hierbij aan sluiten, hier werken de mounts ook niet meer in 7.2RC. Maar hebben het ook niet goed gedaan in 7.1.

 

Hier draaien 2 budget boxen, Zgemma H.2S als master en Mutant HD1500 in fallback samen met als opname een Nas Synology DS118 met DSM 6.2.2-24922 update3. Ben druk aan het sparen voor een VU+ Maar met AOW gaat dat niet erg snel. De Nas neemt overigens ook camerabeelden op in onvif en dat werkt goed en betrouwbaar.

 

Na vele malen flashen met en zonder backup en de Nas compleet in de war heb gebracht met Cifs en NFS ben ik uiteindelijk weer terug gegaan naar 6.2 met de Zgemma en het werkt weer wonderbaarlijk goed.

 

Onder 7.2 blijft het beeld plots stilstaan (Zgemma) en rest niets anders dan de aan en uit knop terwijl je rustig een journaal zat te kijken. Een andere keer start hij spontaan weer op en geeft een crashlog van 0 bytes. Staat de Nas uit dan is er niets aan de hand, beeld is prachtig op beide boxen.

 

Zet de Nas weer aan en probeer je een opname te bekijken komt de lijst tergend langzaam in beeld (7.2) en bij oké slaat hij weer vast  en rest alleen een nieuwe start.

 

In 6.2 werken beide boxen goed samen in NFS met de Nas en kun je opnemen en tegelijkertijd een opname bekijken. De Mutant 1500 staat hierbij nu op 7.0 en ook in NSF.

 

Dit verhaal is slechts bedoeld om feedback te geven en niets anders.



Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #70 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,306 posts

+1,719
Excellent

Posted 13 October 2019 - 20:11

Wij maken geen software voor een DM7020HD, en ook niet voor Windows, dus daar kunnen we weinig over zeggen.

 

Verder zal ik het nog eenmaal uit proberen te leggen (missschien iets voor in de wiki?):

 

De CIFS client in linux is een kernel driver, hoe die werkt wordt gedicteerd door de kernel versie, ook daar doen we helemaal niks mee. De fabrikant van de box bepaald de kernel versie.

 

Wat we wel onder controle hebben zijn de mount opties. Daarbij spelen twee punten: de linux kernel driver doet niet aan negotiation, en ook niet aan version cycling, zoals Windows dat wel doet (gewoon alles proberen tot er iets werkt). 

 

De hele wereld heeft inmiddels SMBv1 afgeschaft, want zo lek als een mandje. Alle NASsen hebben die update gehad, Windows heeft die update gehad, en de linux kernel driver heeft een update gehad zodat deze geen SMBv1 meer gebruikt.

 

Dat levert een uitdaging op: we hebben boxen met een 3.2 kernel, en boxen met een 5,2 kernel. Een deel maakt verbinding op SMBv1 (en faalt als de server dat niet ondersteund), de ander op SMBv2.1 (en dat faailt met een oude server).

 

Wij hebben derhalve besloten om met ingang van 7.2 te standadiseren op SMBv2.1. Zowel voor onze Samba als voor de CIFS client.

 

Dat impliceert dat als je een device hebt met (bv) een oude samba (zoals bv een Fritzbox voor zijn USB storage), en wellicht ook wel de (antieke?) software op die 7020HD, je actie moet ondernemen. Dat betekent of de server vertellen dat deze op SMBv2.1 moet werken, of de client vertellen dat deze met SMBv1 verbinding moet maken.

 

Beide moet je zelf doen, dat kunnen wij niet voor je.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #71 tweety

  • Senior Member
  • 149 posts

+1
Neutral

Posted 13 October 2019 - 20:14

Ik heb tot en met 7.1 nooit deze problemen gehad, maar alleen met 7.2 gaat de boel fout.

Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #72 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,306 posts

+1,719
Excellent

Posted 13 October 2019 - 20:16

Onder 7.2 blijft het beeld plots stilstaan (Zgemma) en rest niets anders dan de aan en uit knop terwijl je rustig een journaal zat te kijken. Een andere keer start hij spontaan weer op en geeft een crashlog van 0 bytes. Staat de Nas uit dan is er niets aan de hand, beeld is prachtig op beide boxen.

 

Zet de Nas weer aan en probeer je een opname te bekijken komt de lijst tergend langzaam in beeld (7.2) en bij oké slaat hij weer vast  en rest alleen een nieuwe start.

 

In 6.2 werken beide boxen goed samen in NFS met de Nas en kun je opnemen en tegelijkertijd een opname bekijken. De Mutant 1500 staat hierbij nu op 7.0 en ook in NSF.

 

Als er nu iets is waar een mount NIET voor gemaakt is (en dat is zowel voor CIFS als voor NFS), dan is het de server kant uit zetten zonder de mount eerst los te koppelen. Dat is vragen om ellende.

 

Het enige wat je kunt voorkomen is permanent hangen van de client, door de "soft" optie (voor CIFS) en de "soft,intr" opties (voor NFS), en die worden beiden gebruikt als je via automount je mounts maakt.

 

Je kunt dan beter gebruik maken van autofs, die disconnect automatisch als de share niet gebruikt wordt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #73 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,306 posts

+1,719
Excellent

Posted 13 October 2019 - 20:18

Ik heb tot en met 7.1 nooit deze problemen gehad, maar alleen met 7.2 gaat de boel fout.

 

Lees je nu niet wat ik zit in te tikken?

 

Ik leg je uit waar het probleem zit, en hoe je dat op moet lossen. Wij gaan onze wijzigingen niet terug draaien, het voor jou fixen betekent het breken vooe 95% van alle andere gebruikers. 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #74 tweety

  • Senior Member
  • 149 posts

+1
Neutral

Posted 13 October 2019 - 20:21

Dank voor de uitleg, maar dan nog blijft het vaag dat de dm7020hd met die aanpassing het zomaar ineens niet doet en zomaar ineens weer wel. Ook het wijzigen van de mounts gaat niet zomaar, het lijkt net of er iets niet reageert waardoor de box alleen nog met een harde reset weer te herstellen is. En inderdaad heb ik wat oudere meuk, maar zou toch graag die oude meuk willen blijven gebruiken...

Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #75 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,306 posts

+1,719
Excellent

Posted 13 October 2019 - 20:42

Dat is geen probleem, maar dan moet je dus of de samba op je 7020 vertellen dat deze SMBv2.1 moet accepteren, of aan je mount commando vers=1.0 in de opties toevoegen.

 

En verder hebben wij niks verandert. De rest is linux kernel, en die wordt door de fabrikant aangeleverd. Als die een nieuwe versie introduceren dat moeten wij die gebruiken, zo simpel is het. Daar hebben wij geen controle over.

 

Ook aan de Synlogy kant verandert er bij elke update wel het e.e.a. Na de laatste updates is dit de default voor Samba:

Attached File  Screenshot from 2019-10-13 20-39-12.png   45.17KB   5 downloads

en dat werkt prima met de 7.2 defaults.

 

Zorg wel dat je daar opportunistic locking hebt uit staat, de Samba implementatie is daarvan niet helemaal jofel in SMBv2, wij hebben het in 7.2 ook uit moeten zetten. En Synology gebruikt nog een antieke Samba v3.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #76 tweety

  • Senior Member
  • 149 posts

+1
Neutral

Posted 13 October 2019 - 20:47

Ik knutsel nog wel eens een keer deze week, ben al heel wat wijzer nu. Dank,dank.

Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #77 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,306 posts

+1,719
Excellent

Posted 13 October 2019 - 20:50

Wat je ook altijd kunt doen, aannemende dat je gewoon van automount mount gebruik maakt, is Enigma herstarten in debug mode.

 

Dat maakt een debuglog bestand aan in /home/root.

 

Nadat hij weer is opgestart direct weer herstarten in gewone modus.

 

Je kunt dan in de debug log de mount commando's vinden die Enigma genereert (mount -t cifs ....) en doorstuurt naar Linux, en de response daarop. Dan kun je ook eventuele foutmeldingen zien.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #78 tweety

  • Senior Member
  • 149 posts

+1
Neutral

Posted 13 October 2019 - 20:53

Dank je voor de tip!

Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #79 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 15 October 2019 - 02:49

Ik ben na mijn laatste topic even niet in staat geweest om hier te kijken maar ik zie dat er behoorlijk wat gereageerd is. Wanwizard #60, ik lees en reageer hier op dit forum altijd op mijn tablet en typ mijn verhaal achter elkaar door. Ik zal proberen af en toe een ruimte tussen mijn reacties te creëren alleen weet ik niet of en hoe de website zelf de woorden en de zinnen de lengte ervan bepaald of corrigeert. Dus wanneer er straks op onzinnige momenten alinea's ontstaan heb ik mijn best gedaan.

Maar verderop heb je in een paar topics goede uitleg gegeven over dit onderwerp. Ik heb daar echt iets van opgestoken. In één uitleg zeg je dat de samba1 is vervangen door samba2 en dat wijzelf dit moeten wijzigen in de pc en/of de nas. Maar mijn technische kennis is van dien aard dat ik niet weet hoe. Zou je zo vriendelijk willen zijn om dit in simpele bewoording uit te leggen. Daar zit zeer waarschijnlijk bij het probleem. Mijn nas, goedkoop dingetje van de aldi, werkt denk ik met sambal. Want met pli 7.1 kan ik de nas mounten met cifs, niet met nfs. Met pli 7.2 lukt het mounten helemaal niet meer. Als ik jou uitleg goed begrijp moet dit opgelost zijn wanneer ik de nas naar samba2 kan omschakelen.

Ik wil best gaan werken met 7.2 maar omdat ik dan niet meer via het netwerk in de HDD's van de andere apparaten kan komen werk ik nog maar even met 7.1 Mvg.

Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #80 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 15 October 2019 - 08:35

Als er nu iets is waar een mount NIET voor gemaakt is (en dat is zowel voor CIFS als voor NFS), dan is het de server kant uit zetten zonder de mount eerst los te koppelen. Dat is vragen om ellende.

 

Het enige wat je kunt voorkomen is permanent hangen van de client, door de "soft" optie (voor CIFS) en de "soft,intr" opties (voor NFS), en die worden beiden gebruikt als je via automount je mounts maakt.

 

Je kunt dan beter gebruik maken van autofs, die disconnect automatisch als de share niet gebruikt wordt.

 

Hier snap ik nu geen reet van deze uitleg sorry hoor, leg dit nu eens uit in lekentaal. :o


73's

PE1AQZ



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users