Jump to content


Photo

Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC


  • Please log in to reply
147 replies to this topic

Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #101 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 19 October 2019 - 09:13

 

@Tweety het is iets anders, Samba versie 1 is lek/risicovol, dus op een zeker moment gaan “we” besluiten deze versie niet meer te gebruiken (=ondersteunen). De bijvangst van deze keuze, is dat als er ergens iemand nog gebruik maakt van Samba versie 1, zijn/haar gedeelde schijf niet meer toegankelijk is en dat is de reden waarom dit draadje/topic is ontstaan.

 

Dit mislukken van het delen van een harde schijf treft voornamelijk oudere ontvangers en NAS’en die bijvoorbeeld niet zijn ge-update. Daar draait dan nog Samba versie 1 op en omdat OpenPLi dit dus nu niet standaard meer ondersteund gaat het fout.

 

Het lastige met Linux achtige omgevingen, zoals OpenPLi, is dat deze Linux achtige omgevingen, bij het mislukken van het tot stand komen van een gedeelde harde schijf, niet “vanzelf” opzoek gaan naar de mogelijkheden om dit delen op een andere manier tot stand te laten komen. Dus, dan wordt het “handwerk” en moet je zelf OpenPLi zo instellen dat een oudere en dus “lekke” versie van Samba wordt gebruikt en dat instellen is voor velen, begrijpelijk, lastig. 


Edited by 40H3X, 19 October 2019 - 09:14.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #102 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,258 posts

+691
Excellent

Posted 19 October 2019 - 09:20

En je ook meteen gewaarschuwd! Beter is uiteraard EERST kijken of er een update is voor je nas!!!!!!!

Edited by littlesat, 19 October 2019 - 09:21.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #103 tweety

  • Senior Member
  • 149 posts

+1
Neutral

Posted 19 October 2019 - 09:29

Ik snap het verhaal en vanuit jullie oogpunt begrijpelijk, maar toch jammer want veel oud spul werkt prima en het zou zonde zijn als je die spullen niet meer of alleen met een flinke aanpassing zou kunnen gebruiken... iedereen wil graag bijblijven met de nieuwste versie maar verandering is niet altijd verbetering, er zijn nog een hoop oudere spullen in omloop, zo blijkt...

Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #104 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,258 posts

+691
Excellent

Posted 19 October 2019 - 09:31

De aanpassing is niet flink... en wie weer wordt hier nog wat aangepast (al hoewel ik vind dat de gebruiker wel gewaarschuwd moet worden met minimaal een pop-up) en als je de nas (kunt) update(n) is de boel meteen beter!

Een volgend ‘uitdaging’ wat hier op lijkt is dat later met een nieuwere oe bouwomgeving (warrior dacht ik) er verplicht wachtwoorden op de box moeten staan om er toegang op te krjjgen... zekers met root. Alles wordt vanwege veiligheid dichtgetimmerd...

Edited by littlesat, 19 October 2019 - 09:35.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #105 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 19 October 2019 - 12:19

Nu ook met afbeeldingen https://wiki.openpli...er_SMB_Protocol succes!


Edited by 40H3X, 19 October 2019 - 12:21.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #106 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 19 October 2019 - 13:15

Ik snap het verhaal en vanuit jullie oogpunt begrijpelijk, maar toch jammer want veel oud spul werkt prima en het zou zonde zijn als je die spullen niet meer of alleen met een flinke aanpassing zou kunnen gebruiken... iedereen wil graag bijblijven met de nieuwste versie maar verandering is niet altijd verbetering, er zijn nog een hoop oudere spullen in omloop, zo blijkt...

 

Je hebt het verhaal nog niet helemaal begrepen zie ik.

 

De uitschakeling van SMBv1 is een wereldwijd fenomeen, van alle software leveranciers. Systemen die up to date zijn en gehouden worden gaan automatisch over, daar hebben wij geen invloed op. Dat is zo bij Linux kernel drivers, bij Samba, bij Windows, bij NAS leveranciers. De reden hiervoor is hierboven al uitgelegd.

 

Dat heeft ons voor een uitdaging geplaast, want nu zijn er mensen:

  • met boxen met een oude linux kernel, met een CIFS driver die standaard SMBv1 praat
  • met boxen met een recente linux kernel, met een CIFS driver die standaard SMBv2 praat
  • met niet bijgewerkte server systemen die nog SMBv1 praten
  • met wel bijgwerekte systemen die geen SMBv1 meer praten

En daarbovenop zijn er ook nog 3 authenticatie protocollen, waardoor we dus 5 faculteit aan combinaties hebben, waarvan er maar een paar werken, omdat Linux geen protocol onderhandelingen doet.

 

En zie daar de enorme stortvloed aan "het werkt niet" posts.

 

Voor ons onmogelijk te ondersteunen, te meer omdat we vaak geen idee hebben wat de server in kwestie is, en hoe die geconfigureerd is. Er zijn dan veel mensen die op hun server maar weer SMBv1 aan zetten om het werkende te krijgen, wat een slecht idee is, want dat is zo lek als een mandje.

 

In eerste instantie hebben we dat opgelost door de client kant (de box) vast te zetten op SMBv2 en NTLMSSP, veruit de de meest gebruikte combinatie aan de server kant.

 

Daarmee is het aantal combinaties gereduceerd tot nog een paar die het niet meer doen: oude server systemen die geen SMBv2 en/of NTLMssp praten: Oude, goedkope en niet bijgewerkte NAS of servers met een oude Samba (OpenPLi 4 of ouder).

 

Helaas heb jij dus pech, want jij hebt dus nog een van die combinaties.

 

Ik heb nu een andere oplossing bedacht waarbij OpenPLi de mogelijke combinaties af loopt (van SMBv3/NTLMssp naar SMBv1/NTLM), en de mount opties bijwerkt met de juiste settings.

 

Dit is in test op dit moment, als ik weer een werkende laptop heb kan ik dat overzetten naar de RC zodat het ook publiek getest kan worden,


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #107 tweety

  • Senior Member
  • 149 posts

+1
Neutral

Posted 19 October 2019 - 14:40

Ok, mooi om te zien dat er nog wat in het verschiet ligt, als het zover is dan test ik dat graag.

Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #108 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,258 posts

+691
Excellent

Posted 19 October 2019 - 14:49


Ik heb nu een andere oplossing bedacht waarbij OpenPLi de mogelijke combinaties af loopt (van SMBv3/NTLMssp naar SMBv1/NTLM), en de mount opties bijwerkt met de juiste settings.

Het zou dan wel handig zijn dat je tijdens het mounten bijvoorbeeld een popup krijgt in dit geval met een disclaimer of je dat wel wilt met de waarschuwing over de veiligheid...


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #109 Youto

  • Senior Member
  • 521 posts

+11
Neutral

Posted 21 October 2019 - 01:37

#40H3X, jou uitleg in #101 is voor mij geheel duidelijk en perfect uitgelegd. Iedere keer als ik weer dit topic ga lezen zijn er diverse nieuwe uitleg en oplossingen toegevoegd zo dat zelfs ik met mijn weinige verstand van zaken steeds beter ga begrijpen hoe en waarom het mounten nu niet meer gaat zoals het normaal altijd gegaan is. Maar de manier hoe je het uitlegt in #101 is in mijn geval in een normale mensentaal zodat het me nu helemaal duidelijk is.

Maar ook Wanwizard verdient een schouderklopje want in #85 geeft hij een oplossing met de regel die ik bij mountopties moet intypen en het werkt. Ik heb op één van mijn boxen toch maar weer 7.2 geïnstalleerd bij het mounten van mijn nas ging het weer mis maar toen ik bij de mountopties de regel intypte die hij als oplossing gaf in #85 werkte het ineens wel. Deze regel (rw,vers=1.0,sec=ntlm) was voor mij de ontbrekende schakel om eea. weer werkend te krijgen. Misschien lukt dit bij anderen ook wel. Bij mij wel.

En ik lees ook een paar keer de opmerking om de nas te updaten, dat had ikzelf ook al bedacht maar om een voor mij onbekende reden krijg ik dit niet voor elkaar. Het lukt mij om via mijn pc in de nas te komen, ook de optie software update heb ik gevonden maar erop klikken had geen resultaat. Waarom weet ik niet maar de nas ging niet updaten. Daarom ben ik blij dat de oplossing van wanwizard wel een goed resultaat heeft opgeleverd.

Ik weet niet of deze oplossing qua veiligheid een goede is maar voor nu werk het weer. Mvg.

Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #110 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 21 October 2019 - 09:26

 


Ik heb nu een andere oplossing bedacht waarbij OpenPLi de mogelijke combinaties af loopt (van SMBv3/NTLMssp naar SMBv1/NTLM), en de mount opties bijwerkt met de juiste settings.

 

Het zou dan wel handig zijn dat je tijdens het mounten bijvoorbeeld een popup krijgt in dit geval met een disclaimer of je dat wel wilt met de waarschuwing over de veiligheid...

 

Maak dan ook gelijk een optie ''Tips uitschakelen'', mijn hemel geen popups of meldingen aub daar word ik zo ziek van. :angry:


73's

PE1AQZ


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #111 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 21 October 2019 - 10:07

#40H3X, jou uitleg in #101 is voor mij geheel duidelijk en perfect uitgelegd. Iedere keer als ik weer dit topic ga lezen zijn er diverse nieuwe uitleg en oplossingen toegevoegd zo dat zelfs ik met mijn weinige verstand van zaken steeds beter ga begrijpen hoe en waarom het mounten nu niet meer gaat zoals het normaal altijd gegaan is. Maar de manier hoe je het uitlegt in #101 is in mijn geval in een normale mensentaal zodat het me nu helemaal duidelijk is.

Maar ook Wanwizard verdient een schouderklopje want in #85 geeft hij een oplossing met de regel die ik bij mountopties moet intypen en het werkt. Ik heb op één van mijn boxen toch maar weer 7.2 geïnstalleerd bij het mounten van mijn nas ging het weer mis maar toen ik bij de mountopties de regel intypte die hij als oplossing gaf in #85 werkte het ineens wel. Deze regel (rw,vers=1.0,sec=ntlm) was voor mij de ontbrekende schakel om eea. weer werkend te krijgen. Misschien lukt dit bij anderen ook wel. Bij mij wel.

En ik lees ook een paar keer de opmerking om de nas te updaten, dat had ikzelf ook al bedacht maar om een voor mij onbekende reden krijg ik dit niet voor elkaar. Het lukt mij om via mijn pc in de nas te komen, ook de optie software update heb ik gevonden maar erop klikken had geen resultaat. Waarom weet ik niet maar de nas ging niet updaten. Daarom ben ik blij dat de oplossing van wanwizard wel een goed resultaat heeft opgeleverd.

Ik weet niet of deze oplossing qua veiligheid een goede is maar voor nu werk het weer. Mvg.

 

Mooi dat het je is gelukt, welke merk NAS heb je? Zoals ik het nu lees heb je toegang tot de harde schijf van je NAS m.b.v. de instelling rw,vers=1.0,sec=ntlm . Dit betekent dat je NAS gebruikt maakt van de versie 1 van Samba die "lek' is.

Om dit aan te passen zou je eens opzoek kunnen gaan naar hoe je dit op je NAS kunt instellen, kortom op zoek gaan welke versie van Samba de NAS gebruikt en waar dit staat ingesteld. Bij een Synology (Het merk NAS dat ik gebruik) kun je aangeven wat de minimale versie van Samba (hier staat die op versie 2) is, welke bij het opzetten van een gedeelde schijf gebruikt mag worden en de maixmale versie en hier op versie 3, daardoor is dus het gebruik van versie 1 niet meer mogelijk.


Edited by 40H3X, 21 October 2019 - 10:07.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #112 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 21 October 2019 - 10:36

De meeste nassen kunnen toch gewoon NFS aan als die optie er is dat ook gewoon gebruiken.

Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #113 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 23 October 2019 - 06:27

Voor wat betreft NFS ik krijg het met geen mogelijkheid mee aan de praat de server mijn VU uno4k stond al 7.2 RC op heb gisteravond die ook op de et10k gezet maar kan geen mounts meer maken de box blijft hangen op het scherm ook is er weer een probleem met de picons wie niet meer te downloaden zijn.

Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #114 teo1966

  • Senior Member
  • 1,106 posts

+10
Neutral

Posted 23 October 2019 - 10:38

Hier hetzelfde met een Galaxy 4k met de laatste 7.2 rc
Met nfs op een ds1512 geen mount meer
Ben maar effe terug gegaan naar 7.1

VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #115 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 23 October 2019 - 11:39

Ik zal er vanmiddag even naar kijken, ben me niet bewust dat ik NFS gesloopt heb bij het fixen van CIFS. We hebben het over automounts, toch?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #116 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 23 October 2019 - 12:07

Ja en heb alle mounts ook al verwijderd en opnieuw proberen toe te voegen maar hij blijft op scherm staan uw mount wordt geactiveerd of zoiets dergelijks (heeft bij mij de hele nacht erop gestaan vanmorgen maar even netjes box uit en aan gedaan (via commandline)


Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #117 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 23 October 2019 - 12:15

AutoMount.py] Failed to create /media/net/Sharename Error: 'bool' object has no attribute 'replace'

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #118 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 23 October 2019 - 13:10

Heb je meer details? Ik ben "reizende", dus ik kan zelf niks zien of testen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #119 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,790 posts

+186
Excellent

Posted 23 October 2019 - 13:15

SKIN] Parsing embedded skin <embedded-in-'SimpleSummary'>
[Skin] Processing screen: <embedded-in-'SimpleSummary'>
[ActionMap] Keymap 'MsgBoxActions' -> Action = 'ok'.
[NetworkBrowser] fallback to default translation for Please wait while updating your network mount...
[Skin] Processing screen: MessageBox
warning, skin is missing element autoresize in <class 'Screens.MessageBox.MessageBox'>(Please wait while updating your network mount...)
[SKIN] Parsing embedded skin <embedded-in-'SimpleSummary'>
[Skin] Processing screen: <embedded-in-'SimpleSummary'>
[AutoMount.py] Failed to create /media/net/Sharename Error: 'bool' object has no attribute 'replace'
connectionLost? [Failure instance: Traceback (failure with no frames): <class 'twisted.internet.error.ConnectionLost'>: Connection to the other side was lost in a non-clean fashion: Connection lost.
]

Niet veel, dit  is volgens mij het relevante deel in enigma.20191023.debuglog


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Bestaande en werkende Cifs-mounts werken (nu) niet meer in 7.2RC #120 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,544 posts

+1,737
Excellent

Posted 23 October 2019 - 13:16

Al gevonden denk ik: https://github.com/O...02597a9e6a7358d

 

Misschien kun je deze "AutoMount.py" proberen?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users