Jump to content


Photo

Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard..

oscam cs357x corona cccam

  • Please log in to reply
41 replies to this topic

#1 Phoenixx

  • Member
  • 13 posts

0
Neutral

Posted 28 January 2021 - 23:04

Sinds ik door de corona weer tijd heb om andere dingen te doe heb ik mij weer eens verdiept in Oscam.

Aangezien ik meerdere ontvangers heb komt het soms wel voor dat ik last van beelduitval heb met
sommige zenders. De oscam config heb ik regelmatig nagelopen en werkt goed met een een schone installatie..

Met zenders scannen en feedhunten raakt enigma 2 steeds voller en de ontvanger trager.
Nu heb ik een cacheclean plugin geinstalleerd die de ontvanger schoonhoud maar dan nog..
 
Als ik dan de Oscam restart heb ik weer een tijd goed beeld, toch vond ik dit lastig, vooral met opnemen
dat ik daardoor programma`s miste. Daar komt nog bij dat verschillende versies van oscam verschillend
presteren de ene versie loopt beter dan de andere versie..

Ik weet zeker dat andere mensen hier ook regelmatig last van hebben omdat ik dit in diverse forums lees.

Toen kwam ik op het idee om oscam op een aparte ontvanger te installeren en die in de standbij stand
laten staan zodat de oscam zo stabiel mogenlijk blijft werken en dat werkt nu al een heel stuk beter.

Ook heb ik een crontab opdracht toegevoegt want bij reinit worden cache bitjes gerefrest en doe ik
in terminal nano crontab -e en dan enter en deze regel erin plakken en control o  voor opslaan.

*/5 * * * *  wget  --http-user=user  --http-password=password  -q -O/dev/null http://127.0.0.1:888...l?action=reinit

Om regelmatig cache te legen heb ik er nog een opdracht bij gezet dit word ook bij hosting gebruikt..

sync; echo 3 > /proc/sys/vm/drop_caches

Toch merkte ik dat op langere termijn de homesharing met cccam toch weer iets langere zaptijden had
en toch weer inzakte, na veel lezen kreeg ik een ingeving ;) Waarom toch altijd cccam terwijl ik
daarom juist eerder was overgestapt naar oscam. Cccam is een mooie uitvinding maar slurpt veel te veel
cpu en daardoor data. Het werkt, maar vraag er niet te veel van. Toen kwam ik op het idee om een ander
protocol te gebruiken, het Cs357x protocol gebaseerd op udp die minder cpu data trekt en sneller werkt.

Dit bleek een schot in de roos te zijn, nog nooit in alle jaren ging zappen zo snel,als de brandweer ;)

Het configureren is ook niet moeiijk je hoeft niet veel in te stellen, het werkt snel en stabiel..
Toen heb ik een signaal meter geinstalleerd op enigma +2 die ook de ecm tijden aangaf 2 vliegen in 1 klap.

Ook dat is niet moeilijk, als je met telnet ingelogd ben als root in de ontvanger buiten alle mappen
dus niet in tmp directery plak je de link in je telnet menu

wget http://tunisia-dream...al/installer.sh -O - | /bin/sh

Als je de box opnieuw opstart kan je bij plugins de quick signal read s meter vinden die configureer je
op toets 2 zodat je bij 2 indrukken de s meter te zien krijgt en de ecm tijden van het Cs357 x protocol.

Het activeren van het Cs357x kan in oscam config -> cs357x -> poort in vullen Suppress cmd08 aan en opslaan.
User aan maken -> add user test -> boven in de user menu paswoord -> test -> groep 1 -> Suppresscmd08 aan
Prefer local cards 2 -> keepalive aan _> Cache-EX-Mode: 0  dan opslaan met save.

Uitleg -> Config cs357 is het zend gedeelte user aan maken is het accound gedeelte de reader is de ontvanger
en dvbapi brengt het signaal inwendig via 127.0.0.1 naar de box toe.

Nog even een reader aan maken -> add reader protocol cs357x -> groep 1 -> emm cache 1,1,15 -> block unknown emm 1
user en paswoord van useraccount invullen (test test) -> timeout 30 sec -> keepalive 1 -> settings opslaan.

Eerst de zender oscam restarten en daarna de 2 de box die geeft dan bij reader connected aan.. Veel plezier ermee;)

 



Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #2 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 29 January 2021 - 08:58

Gaat het over het over het CCCam protocol of over CCCam zelf.


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #3 cobus

  • Senior Member
  • 4,747 posts

+69
Good

Posted 29 January 2021 - 09:00

Bedankt! Maar dit was hier al (ondergetekende) wel al bekend.


Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #4 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 29 January 2021 - 11:21

Ik gebruik al sinds jaar en heugenis cs387x (de tcp versie) en dat is dan ook de reden waarom dat protocol, buiten de standaard CCcam config, in de standaard oscam config wordt meegeleverd. :)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 29 January 2021 - 13:50

Ik heb overal het cccam protocol in gebruik, met als reden dat ik "alles" wil kunnen testen, en dit is het meest flexibele. Ik kan leven met een paar milliseconden meer of minder... ;)

 

Ik heb geen ervaring met het steeds langzamer worden en moeten herstarten, zowel niet aan de client kant als aan de server kant.


Edited by WanWizard, 29 January 2021 - 13:50.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #6 Superster

  • Senior Member
  • 271 posts

+1
Neutral

Posted 29 January 2021 - 15:52

Ik heb overal het cccam protocol in gebruik, met als reden dat ik "alles" wil kunnen testen, en dit is het meest flexibele. Ik kan leven met een paar milliseconden meer of minder... ;)

 

Ik heb geen ervaring met het steeds langzamer worden en moeten herstarten, zowel niet aan de client kant als aan de server kant.

 

 

Ik dus wel, met de laatste oscam versies, wanneer ik van een oscam client naar een echte CCcam 2.30 server ging.   Van oscam naar oscam via het cccamprotocol van oscam had die problemen niet. Dat is ook vermoedelijk de manier waarop de meeste mensen dat ook testen............    Had geen zin meer om telkens oudere oscams terug te moeten zetten, heb nu m'n geliefde CCCam 2.30 servertjes ook maar omgezet naar oscam, en doe nu bijna alles met Cs387x......       Heeft 1 grappig voordeel, ik kan nu zo'n oscam server vanaf een andere locatie bewerken, en DAT kon bij CCcam 2.30 niet, nou ja, ik in ieder geval niet....



Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #7 Phoenixx

  • Member
  • 13 posts

0
Neutral

Posted 29 January 2021 - 16:05

Heel mooi superster, ik respecteer de mening van wan wizard, don`t touch it if it ain`t broken heb ik ook wel eens gedacht, maar ik ben erg blij dat ik de overstap heb geomen..

 

Als je wil expirimenteren is het de moeite waard om dit uit te proberen. Ook de mogenlijkheden zijn nu veel mooier en uitgebreider.

 

Het is mogenlijk oscam op een iptv kastje te installeren en via wifi ergens in een hoek te zetten en alleen met een adapter te laten werken,

oscam is er ook op android.

 

Satmeter werkt ook goed die ik via tunesia op de box heb twee vliegen in 1 klap, emm time en signaal afregeling..

 

Nieuwe oscam is ook al weer uit..  11683  Veel plezier ermee.. :D



Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #8 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 29 January 2021 - 16:07

Ik ben in 2014 overgestapt naar OScam. Eigenlijk meteen CCcam afgezworen. Via het cs378x protocol bedien ik mijn 5 boxen. Eigenlijk nooit last van freezes of andere uitvallers... Begonnen met 11400 als ik het goed heb....
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #9 Superster

  • Senior Member
  • 271 posts

+1
Neutral

Posted 29 January 2021 - 16:15

Ach, ik heb op alle apparaten OOK nog steeds gewoon CCcam 2.30 staan , en, als ik dat OVERAL weer aan zet werkt het hele systeem ook perfect.

Alleen van oscam naar CCcam 2.30, dat begon te zeuren de laatste tijd.

Dus OF alles oscam, OF Cccam 2.30.

Nu draait alles oscam, want vanuit huis via het internet aan m'n andere servertje elders kunnen pielen vind ik wel een voordeel... :-)



Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 29 January 2021 - 16:18

Ik dus wel, met de laatste oscam versies, wanneer ik van een oscam client naar een echte CCcam 2.30 server ging. 

 

Dat zou kunnen, maar dat heb ik dus niet, anders dan ter test. Normaal draait alles hier Oscam, maar het cccam protocol staat me toe of server, of client, te switchen zonder dat ik elders config hoef aan te passen.
 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #11 Phoenixx

  • Member
  • 13 posts

0
Neutral

Posted 29 January 2021 - 16:23

Ja super mimisiku, nu komt oscam tot zijn recht en ga ik eens kijken of ik oscam op het maxytec kastje met quad core cortex 53 processor kan installeren,

 

er zijn al video`s van op yt om verder te gaan met expirimenteren. Kastje staat via een verloop plug op vga monitor met android 9.1 ik ben benieuwd

of dit gaat werken...

 

Wordt vervolgd..  :)

 

Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #12 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 29 January 2021 - 17:50

Ik ben van de MPCS periode, dat is dus nog van ver voor rev 00000 ;) 


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 30 January 2021 - 00:58

Ik heb ter test hier ook even een paar boxen omgezet van cccam protocol naar cs378x protocol.

 

Op de SF8008 merk ik eigenlijk weinig verschil, op de VU+ Duo 4K is het verschil duidelijk merkbaar, gevoelsmatig zeker een seconde sneller.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #14 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 30 January 2021 - 09:03

Het is algemeen bekend dat een echte cccam versie zie verslikt in ecms die langer zijn dan 255 bytes.... en laat nu net op de transponders van canaldigitaal viaccess ecms zitten met dit euvel. Hierdoor loopt cccam telkens een beetje vast totdat het zelfs kan crashen en het verstoort ook eea in oscam dingen die eraan hangen....

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #15 Superster

  • Senior Member
  • 271 posts

+1
Neutral

Posted 30 January 2021 - 09:57

Het is algemeen bekend dat een echte cccam versie zie verslikt in ecms die langer zijn dan 255 bytes.... en laat nu net op de transponders van canaldigitaal viaccess ecms zitten met dit euvel. Hierdoor loopt cccam telkens een beetje vast totdat het zelfs kan crashen en het verstoort ook eea in oscam dingen die eraan hangen....

 

Ehhh, zo lang je CCcam 2.30 uitsluitend met CCcam 2.30 gebruikt crashed het NEVER, niet met Canal Digitaal in elk geval... :-)



Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #16 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 30 January 2021 - 10:53

Ik heb zo'n vaag vermoeden dat mensen die nog CCcam gebruiken vroeger met c lijntjes werkten, dat was zo lekker makkelijk, even de gegevens van een illegale share invullen en kijken maar, waarom zou je dan afstappen van deze rotzooi. :huh:  

Maar als je wat langer met Oscam hebt gespeelt dan wil je nooit meer CCcam gebruiken wat om de haveklap vastliep en niet startte. En als Superstar beweerd ''zo lang je CCcam 2.30 uitsluitend met CCcam 2.30 gebruikt crashed het NEVER'' snapt hij er nog niet veel van hoe betrouwbaar Oscam werkt. :P


73's

PE1AQZ


Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #17 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 1 February 2021 - 09:33

Temeer omdat CCcam 2.30 rap vastloopt op de Viaccess ECM's. Gepiel met CCcam.prio én de multiple-decoding. Dat kun je nog omzeilen met CCcam 2.1.
Verbazend veel kabelgebruikers hangen nog aan CCcam 2.3.0
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #18 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 1 February 2021 - 13:42

Om nog even op Oscam zelf terug te komen heb ik nog wat vragen, ik compileer al een tijdje zelf mijn oscam binarys voor o.a. mijn Ultimo4k, dat werkte altijd goed tot pli r7.3, maar niet meer onder pli8.0. :(

Heb allerlei forums afgezocht ook op het daarvoor geëigende Streamboard.tv, ook daar worstelen ze met libssl onder Pli8.0, er zijn daar wel wat kant en klaar gebakken binarys die werken maar niet met opties om voor mij moverende reden aan wil hebben, SSL staat daar dan ook uit. :huh:

En Symlinks in de ontvanger maken zoals soms gesuggereerd word gaat niet op in pli8.0.

 

Uiteindelijk na wat zoeken voor een oplossing en... gevonden, heb ik het maar gelijk bij de bron zelf aangepakt in ''de solo4k'' toolchain van Simplebuild 3.13. :rolleyes:

 

Heb de toolchain (solo4k) aangepast door de lybcrpto.so.1.1 en libssl.so.1.1 (was nog v 0.9.8) toe te voegen in deze toolchain, en ziedaar nu werkt hij ook onder pli r8.0, echter als ik de SSL optie aanzet tijdens het bouwen en hem daarna in de Ultimo 4k zet (met de goede rechten) dan start hij niet op.

In de binary van open pli zie ik die SSL optie wel aanstaan.

 

Mijn vraag wat moet ik nog aanpassen zodat SSL ook werkt, ik weet trouwens niet eens wat SSL in de binary voor een Ultimo 4k precies doet, zonder die optie werkt hij nl ook, maar misschien kunnen jullie mij daar wat meer duidelijkheid over verschaffen, daar zou ik zeer blij mee zijn.  :rolleyes:

Alle andere binarys die ik bouw werken feilloos zonder enige aanpassing in de des betreffende toolchain.  :)


Edited by Sagitarius, 1 February 2021 - 13:46.

73's

PE1AQZ


Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #19 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 1 February 2021 - 13:50

Binary portability is niet eenvoudig onder linux, en de meeste mensen vergeten daar over na te denken.

 

Daarom zeggen we ook dat je niet zelf moet gaan zitten pielen, maar gewoon de versie uit de feed moet gebruiken. En als je dat niet wilt, gewoon bouwen vanuit onze bouwomgeving via bitbake, dan heb je ook altijd een binary die werkt.

 

Voor zover ik weet gebruikt Oscam geen SSL. maar libssl bevat ook allerlei encoding / encrypting functies waar ook libcrypto van gebruik maakt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Oscam, een lang verhaal, maar het is het waard.. #20 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 1 February 2021 - 14:30

Voor zover ik weet gebruikt Oscam geen SSL. maar libssl bevat ook allerlei encoding / encrypting functies waar ook libcrypto van gebruik maakt.

Ik heb altijd gedacht dat die libs voor lybcrypto benodigd waren.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....




Also tagged with one or more of these keywords: oscam, cs357x, corona, cccam

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users