Jump to content


Photo

CI+ OpenPli 8.1


  • Please log in to reply
413 replies to this topic

Re: CI+ OpenPli 8.1 #161 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 21 September 2021 - 01:07

Maar iemand van OpenPLi moet toch weten of dit ergens in PLi zelf te debuggen is?

 

Vast wel, en die kan dan reageren. Maar die iemand ben ik niet dus... ;)
 

Op zijn minst kunnen zien in de logfile dat hij de ECMs aan het opslaan is, en achteraf, dat hij toont of hij de vooraf opgeslagen ECM's ook kan terugvinden en decoderen?

 

Voor zover ik weet bestaat dat niet. Ik zie in de code wel debug entries voor andere zaken, maar niet specifiek voor ecm recording.

Je moet wel "[eDVBServiceRecord] ADD PID:..." in de debug log zien, en daar moet de CA PID tussen zitten.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: CI+ OpenPli 8.1 #162 zzzzzz

  • Senior Member
  • 202 posts

+1
Neutral

Posted 21 September 2021 - 01:59

Als ik die TSANALYZE uit die tools die je opgaf mag geloven, zitten er wel degelijk ECM's wel in de opname opgeslagen.

Waarom ze dan niet gedecodeerd kunnen worden is mij niet duidelijk.

 

Zou het te maken kunnen hebben dat er meerdere ECM's van meerdere coderingen in de stream zitten?


Edited by zzzzzz, 21 September 2021 - 01:59.

VU+ Duo 4K :  1 x DVB-C FBC tuner (8 virtual tuners) + 1xDVB-S2X FBC tuner, CI+ module for cable


Re: CI+ OpenPli 8.1 #163 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 21 September 2021 - 08:39

Die meerdere ecm’s worden wel weer door de CI eruit gepikt dus dat zou niets uit mogen maken, die ‘ziet’ hij in real time ook en heeft daar ook geen moeite mee.

de opname bevat een TS met daarin alle ecm’s, die stream gaat vervolgens volledig de CI door en zou dan afgehandeld moeten worden door de CI maar klaarblijkelijk wordt er toch teveel uitgefilterd ….

 

heb je een softcam  geïnstalleerd? Je zou eens kijken of die iets doet als je de opname terug gaat kijken…


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: CI+ OpenPli 8.1 #164 zzzzzz

  • Senior Member
  • 202 posts

+1
Neutral

Posted 21 September 2021 - 09:34

Die meerdere ecm’s worden wel weer door de CI eruit gepikt dus dat zou niets uit mogen maken, die ‘ziet’ hij in real time ook en heeft daar ook geen moeite mee.

de opname bevat een TS met daarin alle ecm’s, die stream gaat vervolgens volledig de CI door en zou dan afgehandeld moeten worden door de CI maar klaarblijkelijk wordt er toch teveel uitgefilterd ….

 

heb je een softcam  geïnstalleerd? Je zou eens kijken of die iets doet als je de opname terug gaat kijken…

Op dit moment is er niets geïnstalleerd van softcams.

Maar ik heb geen losse kaart om dit te decoderen.

Kan die softcam (oscam of CCcam bijv.) op de een of andere manier de module triggeren?


Edited by zzzzzz, 21 September 2021 - 09:37.

VU+ Duo 4K :  1 x DVB-C FBC tuner (8 virtual tuners) + 1xDVB-S2X FBC tuner, CI+ module for cable


Re: CI+ OpenPli 8.1 #165 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,462 posts

+114
Excellent

Posted 21 September 2021 - 10:37

Ik kan mij in geval van Joyne herinneren dat achteraf decoderen ook niet werkte. Ook daar werd toch de CI aangesproken (keek naar een FTA kanaal op 9°). Geen idee waarom de CI toch aangesproken werd… Werkte niet op OpenPli en ook niet op VTi overigens..


Met één been in het graf..... Helaas

Re: CI+ OpenPli 8.1 #166 zzzzzz

  • Senior Member
  • 202 posts

+1
Neutral

Posted 21 September 2021 - 10:54

Bij mij is het resultaat niet gelijk tot hiertoe.

Bij VTI kon ik een opname maken die niet offline te decoderen was, maar wel nog af te spelen was.

De opname was ook effectief nog altijd versleuteld, want als ik ze copieerde naar mijn PC, dan was die daar niet af te spelen.

 

Bij OpenPLi lukt ook dat niet.

De opname speelt niet af en is niet te decoderen.

Dat ene scenario waarin dat toch lukte, dan bleek hij ze in real time gedecodeerd te hebben.


VU+ Duo 4K :  1 x DVB-C FBC tuner (8 virtual tuners) + 1xDVB-S2X FBC tuner, CI+ module for cable


Re: CI+ OpenPli 8.1 #167 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 21 September 2021 - 13:22

Dan zijn er twee mogelijkheden:

  • de offline decoding is alleen getest met een softcam en niet met een CI (en dus is wellicht de code niet op punt)
  • de hardware is niet in staat om playback data door de CI te routeren (moet in het design zitten, niet elke box kan dat)

Ik heb nog even verder zitten testen op mijn Duo4K. Ik heb vier opnames gemaakt van NPO1 HD, alle met "don't descramble, record ecm":

  1. met zowel de CI als de softcam met TVV kaart actief
  2. met alleen de CI actief
  3. met alleen de softcam actief
  4. zonder cam voor NPO1 HD

Opnames 1, 2 en 3 spelen gewoon af, ook zonder cam's, dus "don't descramble" doet inderdaad niks.

 

Opname 4 speelt niet af zonder cam's, maar wel als of de CI of de softcam actief is, dus de ecm's worden wel opgenomen.

 

Vervolgens heb ik BBC1 opgezet om de CI vrij te maken, en een offline decode gestart.

 

Wat me opvalt is dat het vreselijk traag gaat, veel trager dan realtime. Na 30 minuten is de decoded file 17MB (orgineel 179MB), en de box geeft aan dat het een 0:15 minuten opname is, wat raar is, het orgineel is maar 5. Ik heb de box nu maar in standby gezet, straks maar eens kijken wat het resultaat is.

Het lijkt me wel duidelijk dat er op het vlak van offline decoding nog wel wat werk te verrichten is.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: CI+ OpenPli 8.1 #168 zzzzzz

  • Senior Member
  • 202 posts

+1
Neutral

Posted 21 September 2021 - 16:34

Na heel wat onderzoek kom ik op een heel andere conclusie.

Bij mij draait geen enkele softcam, daar kon dus geen interferentie spelen.

 

In tegenstelling tot sommigen hier die de kennis van eigen onderzoek niet wilden delen, doe ik dit wel. 

Ik ben erin geslaagd van de offline decoding te doen werken, en de reden lijkt mij een bug / interferentie te zijn, en weliswaar met de Common Interface Assignments plugin.

Als ik die deinstalleer werkt offline decoding wel.

 

Alleen, dan zit ik wel met een aantal andere problemen.

Nu kan ik bijvoorbeeld 2 opnames van 15:10 tot 15:15 schedulen, die allebei de module nodig hebben, en ik kan beiden instellen om onmiddellijk te decrypteren, ook als de module ingesteld staat om slechts maximaal 1 tegelijk te decoderen.

Het spreekt vanzelf dat dan maar één opname correct zal gedecrypteerd zijn.

 

Ik heb ook geprobeerd met het verwijderen van de common interface assignments plugin, maar dan toch de ci1.xml of ci0.xml terug te zetten (afhankelijk van het CI slot) in \etc\enigma2.

Maar ook na herstart zag hij geen conflicten bij een gelijktijdige opname van 2 zaken die beiden de module nodig hebben.

 

Ik vermoed dat dit tot mislukte opnames zal leiden, omdat een opname de module zal bezet houden, en een andere opname zal starten, en meer van dat soort problemen.

Voeg daar dan de autotimer bij, en uitzenduren die wel eens kunnen verschuiven, en dat kan een probleem worden.

 

Dus mijn vraag aan het OpenPLi team : kunnen jullie dit fixen, zodat de Common Interface Assignment plugin kan blijven gebruikt worden, zonder dat de offline decoding faalt?

Ik weet dat je een softcam in real time kunt stoppen en starten met de juiste commando's.

Kan dat ook met een plugin die geïnstalleerd is?

In dat geval zou dat al een workaround zijn, dat de plugin gestopt wordt op het moment dat je een file decodeert


VU+ Duo 4K :  1 x DVB-C FBC tuner (8 virtual tuners) + 1xDVB-S2X FBC tuner, CI+ module for cable


Re: CI+ OpenPli 8.1 #169 zzzzzz

  • Senior Member
  • 202 posts

+1
Neutral

Posted 21 September 2021 - 16:50

Ik wou er nog eventjes aan toevoegen dat ik de Common Interface Assignment plugin gebruik door individuele services aan het lijstje toe te voegen.

Ik werk dus niet met de Card Id, of Provider Id of zo.

De reden is dat er zenders tussenzitten die niet versleuteld zijn, en dat ik dat niet kan afleiden uit de Card Id of dergelijke.

Dat zou dan willen zeggen dat een onversleutelde zender eveneens de module vasthoudt, wat een spijtige zaak is.

 

Het zou kunnen dat het systeem wel werkt op basis van een algemene setting.

In elk geval, deze setting per service heb ik nodig voor een correcte werking.


VU+ Duo 4K :  1 x DVB-C FBC tuner (8 virtual tuners) + 1xDVB-S2X FBC tuner, CI+ module for cable


Re: CI+ OpenPli 8.1 #170 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 21 September 2021 - 17:57

Ik gebruik die plugin ook, maar wel met CAID filter.

 

Ik heb inmiddels de softcam weer geactiveerd, en nog een keer een offline decode gestart. Die levert wel een file op met een fatsoenlijke lengte, en de decode loopt ook ongeveer 5 minuten. En het resultaat is afspeelbaar.

 

Dus: in mijn setup gaat de offline decode icm met CI assignment en CI module ook mis.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: CI+ OpenPli 8.1 #171 zzzzzz

  • Senior Member
  • 202 posts

+1
Neutral

Posted 21 September 2021 - 18:17

En als je de CI assignment eventjes deinstalleert (backup maken van ci0.xml en ci1.xml vooraf, natuurlijk)?


VU+ Duo 4K :  1 x DVB-C FBC tuner (8 virtual tuners) + 1xDVB-S2X FBC tuner, CI+ module for cable


Re: CI+ OpenPli 8.1 #172 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 21 September 2021 - 19:15

Wordt morgen, 's avonds is de box altijd druk bezig.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: CI+ OpenPli 8.1 #173 zzzzzz

  • Senior Member
  • 202 posts

+1
Neutral

Posted 25 September 2021 - 11:58

Ik heb vandaag meerdere keren geprobeerd, op meerdere zenders, en slechts één keer lukte het om de opname offline te decoderen (een opname van TVE, maar de volgende opname van diezelfde zender faalde).

In het begin testte ik met een cleane install, en zonder softcam.

Nu heb ik eens een softcam geïnstalleerd.

Ik blijf bij mijn indruk dat dit een teer beestje is, het lijkt voldoende dat er een softcam geïnstalleerd wordt, of de Common Interface Assginment plugin wordt geïnstalleerd, en het werkt al niet meer.

Ik vraag mij af of dit iets specifieks voor die module is, of dat het een algemeen probleem is met de offline decoding.

Het fenomeen dat ik nu heb is dat de file geëncrypteerd is, maar wel kan afgespeeld worden.

Wil je hem decrypteren, zodat je hem ook later kunt bekijken, moet je die offline decode starten, die loopt erdoor, maar nadien is de 'gedecodeerde' file nog altijd geëncrypteerd.

 

Opnieuw deïnstalleren van de softcam lost het probleem niet op.

Misschien werkt het enkel na een volledige herinstallatie van het systeem, maar dan mag je geen softcam installeren, en ook geen Common Interface Assignment plugin, en misschien zijn er nog wel andere plugins die de werking verstoren.

Spijtig, maar voorlopig heb ik niets aan die offline decoding.


VU+ Duo 4K :  1 x DVB-C FBC tuner (8 virtual tuners) + 1xDVB-S2X FBC tuner, CI+ module for cable


Re: CI+ OpenPli 8.1 #174 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 25 September 2021 - 12:56

De softcam doet eigenlijk niets, die kijkt (simpel gezegd) alleen of er een ecm.info in /tmp staat, genereert daaruit een cw en geeft die dan via een socket via oscam/CCcam door waardoor je beeld krijgt.

 

De softcam zou dus in het offline decoding verhaal geen invloed mogen uitoefenen....


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: CI+ OpenPli 8.1 #175 zzzzzz

  • Senior Member
  • 202 posts

+1
Neutral

Posted 25 September 2021 - 13:09

Is er ergens waar ik die bug precies kan melden, want ik zou toch denken dat dit een bug is.

Ik weet dat OpenPLi uit vrijwilligers bestaat, en dat ze niets verschuldigd zijn, maar misschien willen ze hier wel eens naar kijken?


VU+ Duo 4K :  1 x DVB-C FBC tuner (8 virtual tuners) + 1xDVB-S2X FBC tuner, CI+ module for cable


Re: CI+ OpenPli 8.1 #176 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 25 September 2021 - 13:11

Ik ben niet goed thuis op dit gebied ,als ik onzin vertel dan sorry.

 

Is het niet zo als je een gecodeerde opname afspeeld dat dan ecm's gegenereerd

wordt en oscam deze op/af vangt ?


Edited by luisteraar, 25 September 2021 - 13:12.


Re: CI+ OpenPli 8.1 #177 zzzzzz

  • Senior Member
  • 202 posts

+1
Neutral

Posted 25 September 2021 - 13:13

De softcam doet eigenlijk niets, die kijkt (simpel gezegd) alleen of er een ecm.info in /tmp staat, genereert daaruit een cw en geeft die dan via een socket via oscam/CCcam door waardoor je beeld krijgt.

 

De softcam zou dus in het offline decoding verhaal geen invloed mogen uitoefenen....

Tja, in principe zou het geen invloed mogen hebben, maar als non-developer kan ik alleen kijken en testen wat eruit komt (of niet).

Met "zou niet mogen" raakt het natuurlijk niet opgelost.


Edited by zzzzzz, 25 September 2021 - 13:21.

VU+ Duo 4K :  1 x DVB-C FBC tuner (8 virtual tuners) + 1xDVB-S2X FBC tuner, CI+ module for cable


Re: CI+ OpenPli 8.1 #178 zzzzzz

  • Senior Member
  • 202 posts

+1
Neutral

Posted 25 September 2021 - 13:50

Ik heb ook een debug log gemaakt, maar ik weet niet of daar privé zaken instaan, ik zie bijv. een hele hoop timers staan, voor mij hoeft niet iedereen te weten welke programma's ik nu precies bekijk.

In elk geval, in die debug log zie ik dingen staan, die mij doen denken dat er zaken geblokkeerd worden.

 

een aantal keer deze bijv. :

 

[eFilePushThreadRecorder] read got interrupted by signal, stop: 0

 

een aantal keer (tijdens decoden) :

 

[eMPEGStreamParserTS] broken startcode
 
en
[eMPEGStreamInformation] index 0 is past EOF
[eMPEGStreamInformation::getFirstFrame] - no data (yet?)
[eMPEGStreamInformation] getStructureEntryFirst failed because file size is zero
[eDVBTSTools] getPTS PCR         db03a04e found at 17672 pid dad (47 0d ad bc 07 10 6d 81 d1 27 7e)
[eMPEGStreamInformation::getLastFrame] - no data (yet?)
[eDVBTSTools] calcEnd [@ML] m_streaminfo.getLastFrame failed, fallback
[eMPEGStreamInformation] getStructureEntryFirst failed because file size is zero
[eDVBTSTools] getPTS PCR         db06c0b7 found at 2831656 pid dad (47 0d ad 36 07 10 6d 83 60 5b fe)
[eDVBServicePMTHandler] OCready
 

Het klopt niet dat de file grootte 0 bytes is, de file is wel degelijk veel groter.

Maar het lijkt erop dat hij de info over de filegrootte niet uit de opname kan halen, en dan maar zelf een index berekent, en dat blijkt dan niet correct te zijn.

Want eerder zag ik staan : 

[eDVBTSTools] calcBegin [@ML] m_streaminfo.getLastFrame returned 115620, 0 (0s), fixup to: 115620, 8809 (0s)
 
Het gebeurt ook vaak dat als ik een gecodeerde opname maak, en ik speel die af (zonder offline te decoderen), dat hij dan begint met een aantal seconden zonder beeld.
Dus ik denk dat er daar iets misloopt bij het opnemen, waardoor hij in de war geraakt qua lengte van de file (in minuten).
 
Bij onmiddellijk decoderen lijkt dat dan weer geen probleem te vormen.

Edited by zzzzzz, 25 September 2021 - 13:52.

VU+ Duo 4K :  1 x DVB-C FBC tuner (8 virtual tuners) + 1xDVB-S2X FBC tuner, CI+ module for cable


Re: CI+ OpenPli 8.1 #179 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 25 September 2021 - 13:54

Kan ook dat hij op zoek is naar een MPEG P-frame, want er moet met een vol beeld gestart worden.

 

Sommige zenders (lees: M7) met hoge compressie hebben veel I-frames tussen twee P-frames, en dan kan het even duren. Vaak is dan audio al wel gestart.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: CI+ OpenPli 8.1 #180 zzzzzz

  • Senior Member
  • 202 posts

+1
Neutral

Posted 25 September 2021 - 13:56

Maar kan ik mijn volledige log file ergens naar een openPLi member sturen, of de bug ergens officieel rapporteren?


VU+ Duo 4K :  1 x DVB-C FBC tuner (8 virtual tuners) + 1xDVB-S2X FBC tuner, CI+ module for cable



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users