Jump to content


Photo

Dreambox crashed bij starten opname

DM8000

  • Please log in to reply
96 replies to this topic

#1 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 3 February 2024 - 23:38

Sinds een paar dagen crashed mijn box bij het starten van een opname. In het begin was dit nog onregelmatig maar nu gaat het helemaal niet meer goed. Bij het starten komt er een groen scherm en start de box opnieuw op. Is dit een software probleem of ligt het aan de box of harde schijf? Er wordt opgenomen op een nas schijf. Het afspelen levert geen probleem op. De versie van Pli is 7.1. De interne harde schijf is kapot en moet nog vervangen worden. Nu wort er dus op de nas opgenomen wat altijd goed ging. Ik heb ook al geprobeerd om een andere nas schijf te selecteren voor opname maar dat gaat ook fout. Nadat de box is vastgelopen bij het starten van een opname ging hij wel verder met opname toen de box weer was opgestart. Als ik nu probeer om de timer te stoppen krijg ik ook een groen scherm. Wat kan ik nu het beste doen? Een usb schijf aansluiten en kijken wat er gebeurd? Of een andere interne schijf plaatsen? Ik kan ook de software flashen. Normaal maak ik altijd een backup van de instellingen. Is dat verstandig om nu ook te doen of juist niet? Ik zet dan wel de laatst opgeslagen instellingen terug. Ik weet niet of misschien de fout in de instellingen zit en als ik nu de laatste instellingen overschrijf dat de fout terug komt.

Het zou mooi zijn als ik wat feedback kreeg voor ik wat ga ondernemen.



Re: Dreambox crashed bij starten opname #2 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 4 February 2024 - 00:48

Kan je ook even een crashlog hier plaatsen?

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Dreambox crashed bij starten opname #3 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 4 February 2024 - 01:03

Kan je ook even een crashlog hier plaatsen?

 

Ik weet niet waar die nu wordt opgeslagen. Was eerst op de harde schijf. Op de nas komen ze niet. Daar heb ik al gekeken. Het lijkt een geheugen probleem of volle schijf te zijn. Het instellen van een timer voor bijvoorbeeld morgen gaat al mis. Ook het wissen van een afgeronde timer gaat mis. Het groene scherm is er maar heel even. Ik heb er wel snel een foto van gemaakt. Wat ik zie is IOError (Errno 28] No space left on device. Ik heb een usb stick en compact flash in de box zitten. Deze lijken beide vol te zijn. Die ga ik eerst maar eens opschonen. Er zijn opnames op gekomen zie ik. Maar is het misschien dat er nu wat wordt weggeschreven naar het geheugen wat eerst op de harde schijf terecht kwam? 

 

Oh het lukt me niet om via de pc op de box te komen. Ik wilde zo de bestanden verplaatsen. Webinterface lukt wel. In de verkenner krijg ik een foutmelding


Edited by tajvdz, 4 February 2024 - 01:08.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #4 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 4 February 2024 - 07:59

Weet je zeker dat het pad naar de opnames klopt? Het lijkt erop dat je je flashgeheugen vol loopt te schrijven.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Dreambox crashed bij starten opname #5 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 4 February 2024 - 12:43

Weet je zeker dat het pad naar de opnames klopt? Het lijkt erop dat je je flashgeheugen vol loopt te schrijven.

 

De pad naar de opnames lijkt goed te staan. Als de box gaat opnemen dan komt die opname op de nas terecht. Maar het lijkt inderdaad zo dat het flashgeheugen vol is. Waar wordt normaal de timer weggeschreven? De crashlogs kwamen op de harde schijf maar kan zijn dat die nu ook in het flashgeheugen komen. Er is dus volgens het groene scherm iets vol. Even voor mijn beeldvorming, met flashgeheugen wordt de root bedoeld? Of stond dat ook op de harde schijf? Wat ik eerder al zei lukt het mij niet om via windows op de box te komen. Dan wordt de toegang geweigerd. Als ik het ip adres in de browser zet dan kom ik wel in de webinterface. Ook kan ik met putty op de box / #root inloggen. Alleen weet ik de verdere putty comando's niet meer. Of is die root ook vanuit de box zelf of webinterface te benaderen? Ik kan het niet vinden. Zie alleen de andere devices met uiteindelijk in het[ hoogste niveau, media, cf-net-usb

Maar goed hoe is dit op te lossen? Wat ik al zei het instellen van een timer geeft het groene scherm maar ook het deleten van een afgeronde timer. Allemaal met de melding no space left on device. 

Ik ga straks zo ie zo de schijf die ik al een tijdje klaar heb liggen in de box plaatsen. Maar voor nu wil ik eerst dat de box weer normaal functioneert voor ik wat ga doen. De image opnieuw flashen lijkt me ook zinvol. Maar dit eerst doen of eerst de schijf plaatsen? En huidige instellingen backuppen of de laatst werkende van de vorige flash gebruiken?

 

Ik hoop snel een oplossing te horen want morgen wil ik wat gaan opnemen...


Edited by tajvdz, 4 February 2024 - 12:52.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #6 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,462 posts

+114
Excellent

Posted 4 February 2024 - 12:51

Je kunt even via de PC kijken in /media/hdd. Daar wordt alles bewaard. Wel eerst je NAS ontkoppelen (of even uitzetten)! Als er geen fysiek opslag apparaat is gemount verwijst /media/hdd via symlink naar je flash…

Eventueel grote bestanden daar kun je dan wissen..


Met één been in het graf..... Helaas

Re: Dreambox crashed bij starten opname #7 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 4 February 2024 - 12:55

Je kunt even via de PC kijken in /media/hdd. Daar wordt alles bewaard. Wel eerst je NAS ontkoppelen (of even uitzetten)! Als er geen fysiek opslag apparaat is gemount verwijst /media/hdd via symlink naar je flash…

Eventueel grote bestanden daar kun je dan wissen..

 

media/hdd is er bij mij niet meer omdat de interne harde schijf een tijdje terug is gecrashed en ik nog geen nieuwe schijf heb geplaatst omdat het opnemen via de nas ook goed ging. En wat ik zie kom ik via de pc helemaal niet meer op de box..



Re: Dreambox crashed bij starten opname #8 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 4 February 2024 - 13:42

Wat geeft het commando ‘mount’ voor info?


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Dreambox crashed bij starten opname #9 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,462 posts

+114
Excellent

Posted 4 February 2024 - 13:59

/media/hdd zou er dan nog steeds moeten zijn. Het is immers een symlink…

Start Putty en log in op je DM8000.

cd /media/hdd <enter>

ls <enter>


Met één been in het graf..... Helaas

Re: Dreambox crashed bij starten opname #10 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 4 February 2024 - 19:51

Wat geeft het commando ‘mount’ voor info?

Mount in Putty?



Re: Dreambox crashed bij starten opname #11 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 4 February 2024 - 20:04

/media/hdd zou er dan nog steeds moeten zijn. Het is immers een symlink…

Start Putty en log in op je DM8000.

cd /media/hdd <enter>

ls <enter>

 

dm8000 login: root
Password:
Last login: Sun Feb  4 18:59:34 UTC 2024 on pts/0
root@dm8000:~# cd /media/hdd
-sh: cd: /media/hdd: No such file or directory
root@dm8000:~#
 
Maar goed dit is op zich zo ie zo iets wat mijn probleem niet gaat oplossen. Het lijkt of er iets vol is wat niet bij mijn media (cf/net/usb) staat.
Ik kan wel een nieuwe harde schijf plaatsen maar liever heb ik eerst het probleem opgelost dat ik weer timers kan aanmaken, bewerken of verwijderen.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #12 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 4 February 2024 - 20:24

Doe dan maar eens een "df -h" als je met telnet op je box zit.


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Dreambox crashed bij starten opname #13 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 4 February 2024 - 21:49

Doe dan maar eens een "df -h" als je met telnet op je box zit.

 

 

Dan krijg ik het onderstaande. Geeft meteen het probleem aan denk ik. Rootfs 100% in use.

 

Hoe kan ik deze inhoud bekijken en verwijderen wat er niet hoort.

Wat ik al zei via de pc lukt niet. Via de webinterface of box zelf misschien? Of anders via putty?

 

dm8000 login: root
Password:
Last login: Sun Feb  4 19:01:43 UTC 2024 on pts/0
root@dm8000:~# df -h
Filesystem                Size      Used Available Use% Mounted on
ubi0:rootfs             223.7M    223.6M     84.0K 100% /
devtmpfs                 72.8M      4.0K     72.8M   0% /dev
tmpfs                    64.0K         0     64.0K   0% /media
tmpfs                    72.9M    216.0K     72.7M   0% /run
tmpfs                    72.9M    320.0K     72.6M   0% /var/volatile
/dev/sdf1                 1.8G    174.6M      1.7G   9% /media/usb
/dev/sdc1                 1.9G      1.2G    716.4M  63% /media/cf
192.168.2.10:/USB1        1.8T      1.8T      7.1G 100% /media/net/AS1004T_DreamboxUSB
192.168.2.10:/Music       7.2T      7.0T    257.1G  97% /media/net/AS1004T_Music
192.168.2.10:/DreamboxT
                          3.6T      3.6T     17.8G 100% /media/net/AS1004T_DreamboxT
192.168.2.10:/Dreambox2
                          9.0T      9.0T      7.8G 100% /media/net/AS1004T_Dreambox2
192.168.2.10:/Dreambox1
                          7.2T      7.0T    257.1G  97% /media/net/AS1004T_Dreambox1
//192.168.2.20/Volume_1
                        915.9G    734.7G    181.2G  80% /media/net/CH3SNAS_Volume1
//192.168.2.20/Volume_2
                          1.8T      1.8T      4.5G 100% /media/net/CH3SNAS_Volume2
root@dm8000:~#

Edited by tajvdz, 4 February 2024 - 21:52.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #14 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 4 February 2024 - 22:03

Ziet er idd naar uit dat je opnames op de flash maakte… harde schijf zit via usb op /media/usb…. Ff kenbaar maken dat ding te gebruiken als default voor de opnames. Of bij het mounten van een nas aangeven deze als harde schijf te grbruiken

Edited by littlesat, 4 February 2024 - 22:06.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Dreambox crashed bij starten opname #15 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 4 February 2024 - 22:12

Ziet er idd naar uit dat je opnames op de flash maakte… harde schijf zit via usb op /media/usb…. Ff kenbaar maken dat ding te gebruiken als default voor de opnames. Of bij het mounten van een nas aangeven deze als harde schijf te grbruiken

 

wat je zegt kan en klopt maar het lost mijn probleem nu niet op. Ik kan geen nieuwe timers aanmaken of wijzigen of opnames starten. Veroorzaakt door de volle root. Eerst moet daar wat verwijderd worden. Wat dus via de pc niet meer kan door waarschijnlijk hetzelfde probleem. Door de volle root kan de box geen toestemming tot toegang geven. Via putty zou denk ik wel kunnen maar mijn kennis van putty is zeer beperkt dus ik weet niet hoe dat moet. Misschien kun je via de webinterface of box zelf in die root komen? Of de image opnieuw flashen misschien? Vanwege de volle root kan dat misschien mis gaan? 



Re: Dreambox crashed bij starten opname #16 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,445 posts

+43
Good

Posted 4 February 2024 - 22:12

En dat verklaart iig zijn groene schermen als hij iets aan de timers wil wijzigen. Maar hij heeft een hoop mounts die op 100% usage staan...


2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: Dreambox crashed bij starten opname #17 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 4 February 2024 - 22:22

En dat verklaart iig zijn groene schermen als hij iets aan de timers wil wijzigen. Maar hij heeft een hoop mounts die op 100% usage staan...

 

Laten we ons nu eens beperken op het probleem dat de root voor 100% vol is. Is daar weer ruimte dan kan ik weer opnemen op de nas en ga ik vandeweek de defecte schijf vervangen voor een andere. De andere mounts die op 100% staan zijn nas schijven en hebben niets met het probleem te maken.


Edited by tajvdz, 4 February 2024 - 22:23.


Re: Dreambox crashed bij starten opname #18 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 4 February 2024 - 22:57

De flash leegmaken moet zo wie zo…. Maak ik zou die hdd op de usb als opname schijf kiezen… want op de flash opnemen wil zeggen zo weer vol.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Dreambox crashed bij starten opname #19 tajvdz

  • Senior Member
  • 230 posts

0
Neutral

Posted 4 February 2024 - 23:09

De flash leegmaken moet zo wie zo…. Maak ik zou die hdd op de usb als opname schijf kiezen… want op de flash opnemen wil zeggen zo weer vol.

 

Ik neem niet op de flash op! Dat is nooit gebeurd. Die is vol gelopen met wat anders. Ik vraag al een hele tijd hoe ik die flash leeg kan krijgen... 



Re: Dreambox crashed bij starten opname #20 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 4 February 2024 - 23:14

ubi0:rootfs             223.7M    223.6M     84.0K 100% /
devtmpfs                 72.8M      4.0K     72.8M   0% /dev
tmpfs                    64.0K         0     64.0K   0% /media
tmpfs                    72.9M    216.0K     72.7M   0% /run
tmpfs                    72.9M    320.0K     72.6M   0% /var/volatile
Dit staat allemaal in je flash en die heeft op alle verschillende partities 0% ruimte vrij, om echt alles op te ruimen en schoon te krijgen is opnieuw flashen toch echt de enige goede methode.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....




Also tagged with one or more of these keywords: DM8000

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users