Jump to content


Photo

Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread)

Skins

  • Please log in to reply
1881 replies to this topic

Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #41 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 12 May 2010 - 04:02

Als je HD kijkt en je hebt last van de overscan..... dan kijk je naar ingezoomt HD... en niet echt native,,,

Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #42 VU+NL

  • Senior Member
  • 6,424 posts

+12
Neutral

Posted 12 May 2010 - 05:43

Ja, dat klopt, maar bij de meeste TV's staat dat default toch zo ingesteld.
Bij mijn Sony TV heb ik heel erg moeten zoeken om die instelling te vinden: en uiteindelijk ben ik er alleen maar naar gaan zoeken omdat ik van deze standaard gehoord had (en dat uiteraard niet wilde).

Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #43 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 12 May 2010 - 06:14

Ik ben even in de standaard menu's gedoken (die waar ik zo bij kan) en daar kan ik niets instellen om dit te verhelpen.

Ik kan eens kijken of in de service menu's nog iets te doen is maar daar moet ik wel even voorzichtig mee zijn.
Ik heb ooit begrepen dat dit met een firmware update verholpen zou kunnen worden maar dit moet nog via een PC met een speciaal kabeltje, tegenwoordig kan je de meeste TV's upgraden via USB-stick.

De infobar staat nu in ieder geval weer beter (voor mijn TV dan)

Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #44 VU+NL

  • Senior Member
  • 6,424 posts

+12
Neutral

Posted 12 May 2010 - 06:21

Bij mijn TV lukte dit ook alleen maar (en nog steeds verborgen) als de betreffende input was gekozen.
Is de infobar nu beter of goed? En de menu's die werden afgebroken?

En een vraag aan een deskundige: in hoeverre moet je met een skin rekening houden met het overscalen door TV's? Ik houd er nu rekening mee, met als resultaat bij mij een lelijk open randje onder de infobar.

Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #45 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,626 posts

+14
Neutral

Posted 12 May 2010 - 06:44

En een vraag aan een deskundige: in hoeverre moet je met een skin rekening houden met het overscalen door TV's? Ik houd er nu rekening mee, met als resultaat bij mij een lelijk open randje onder de infobar.


Ben geen deskundige, maar heb wel een mening ;)

Aangezien je een HD skin maakt zou ik er eigenlijk géén rekening mee houden. HD gaat door HDMI en ziet er het beste uit als er geen overscan gebruikt wordt. Ik zou het dus juist maken zonder overscan, en als mensen op het forum aangeven dat ze een stukje van de balk missen kun je ze helpen door dit aan te geven opdat ze kunnen zoeken naar deze instelling op de tv om deze uit te zetten (dan hebben ze gelijk beter beeld ook omdat er niet meer gezoomd wordt, dus 2 vliegen in één klap).

Overscan is enkel goed voor oude analoge aansluitingen zoals Scart, zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Overscan.

Maar dat is mijn mening ;)

Ps. Pedro-newbie wat voor merk en type tv heb je? Ik denk als je even op Google zoekt dat je de instelling of nieuwe firmware wel moet vinden. Je zit nu namelijk geen echt HD te kijken (waarbij de pixels 1 op 1 aangestuurd worden) maar een HD zender die wordt ingezoomd (dus geconverteerd en waarbij dus beeldinformatie verloren gaat).

Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #46 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 12 May 2010 - 06:53

Als je iedereen tevreden wil houden moet je waarschijnlijk twee skins maken, eentje met en eentje zonder overscan.

Ik zit te denken of dat te scripten zou kunnen zijn, scheelt onderhoud...
Real musicians never die - they just decompose

Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #47 VU+NL

  • Senior Member
  • 6,424 posts

+12
Neutral

Posted 12 May 2010 - 07:38

Ik denk dat ik voorlopig maar even door ga met de versie die ik vannacht heb gepost, en waarin voor de infobar (want dat is het item waar dit het duidelijkste tot uiting komt) rekening is gehouden met overscaling.
In een later stadium kunnen we dan wel een beslissing nemen.

PS: ik heb eens even gekeken bij een aantal bestaande HD-skins: die houden allemaal rekening met overscan!
VU+ DUO/UNO/Digiality 85cm multifocus-4 X twin-Inverto-LNB's/Triax 88 USALS/Logitech Harmony 300, 555, 600, 900 en 1100

Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #48 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,626 posts

+14
Neutral

Posted 12 May 2010 - 07:40

PS: ik heb eens even gekeken bij een aantal bestaande HD-skins: die houden allemaal rekening met overscan!


Klopt, daarom zou ik graag een skin zien die hier geen rekening mee houdt. Ik hoop dat je er dus 2 wil maken (of dat Milo wat met scripting kan) want het voordeel van HDMI is juist dat er geen overscan meer is en je alles dus precies kunt plaatsen op de plekken die je wilt (met andere woorden tot het randje van het beeldscherm).

Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #49 VU+NL

  • Senior Member
  • 6,424 posts

+12
Neutral

Posted 12 May 2010 - 07:57

PS: ik heb eens even gekeken bij een aantal bestaande HD-skins: die houden allemaal rekening met overscan!


Klopt, daarom zou ik graag een skin zien die hier geen rekening mee houdt. Ik hoop dat je er dus 2 wil maken (of dat Milo wat met scripting kan) want het voordeel van HDMI is juist dat er geen overscan meer is en je alles dus precies kunt plaatsen op de plekken die je wilt (met andere woorden tot het randje van het beeldscherm).

Uiteindelijk wil ik ook een "echte" HD-versie hebben, al was het alleen maar voor mezelf........

Natuurlijk zou het handig zijn als MiLo iets kan automatiseren op dit gebied. Als het probleem zich alleen manifesteert bij de infobar, wat ik op dit moment denk, is het probleem nog wel te overzien. Dan maak ik aan het einde van de rit een tweede versie, waarin die bar is verplaatst. Wat vanaf dan wel lastig is, is het plegen van onderhoud, wat dan bij twee versies synchroon moet lopen. Voorlopig ga ik even verder met de "overscale-versie" (al is het alleen maar om Pedro binnenboord te houden.......).
VU+ DUO/UNO/Digiality 85cm multifocus-4 X twin-Inverto-LNB's/Triax 88 USALS/Logitech Harmony 300, 555, 600, 900 en 1100

Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #50 VU+NL

  • Senior Member
  • 6,424 posts

+12
Neutral

Posted 12 May 2010 - 08:19

Bijgaand de versie waar ik voorlopig mee ver ga.

Attached Files


VU+ DUO/UNO/Digiality 85cm multifocus-4 X twin-Inverto-LNB's/Triax 88 USALS/Logitech Harmony 300, 555, 600, 900 en 1100

Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #51 delagroov

  • Senior Member
  • 1,579 posts

+21
Neutral

Posted 12 May 2010 - 08:31

Ik ben deze thread met erg veel interesse aan het volgen. Heb de Magic HD bij mij er nu ook in staan.

Als ik mn TV op breedbeeld heb staan valt de infobar inderdaad iets naar onderen, maar als ik mn TV op niets scalen instel klopt het wel.
Ik neem aan dat dit jullie dit bedoelen met het overscan verschijnsel.

@Vu+NL en Milo Ik vind in het algemeen de HD skins erg mooi, maar het valt me wel op dat de fonts in het algemeen erg klein zijn.
Bij Enigma 1 kon ik dat zelf makkelijk aanpassen, maar de enigma2 skins zitten complexer in elkaar.
Ik zit hier al met E-skinner te kijken, waar ik de groote van de fonts kan in stellen. Met name de zenderlijst, rss reader en epg.
Welke moet ik daar voor hebben? Of is er ergens een globale instelling die als een stylesheet werkt om de groote van de fonts te veranderen.

Vu+ Solo2 / Atemio Nemesis / Et9000 / TM Twin / Spark2

Astra 1/2/3 en HB / Harmony Touch, & 600
https://github.com/d...in-PLi-Full-HD-Night


Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #52 VU+NL

  • Senior Member
  • 6,424 posts

+12
Neutral

Posted 12 May 2010 - 08:54

Je komt ook met commentaar neem ik aan?

Ik kan jouw verhaal over breedbeeld niet helemaal volgens: heb je wel een HD-TV en gebruik je de HDMI-aansluiting? Dat, samen met de instelling "niet overscalen" (of hoe die ook mag heten bij jouw TV) zouden er op bij de huidige versie (0.32) voor moeten zorgen dat er onder de infobar een randje beeld zichtbaar is.

Die lettergrooottes zijn voor mij (terwijl ik goede ogen heb) ook een issue. Binnen de skin kijk ik daar nu nog niet naar, dat behoort bij het finetunen als alles een beetje volwassen is.
Wat ik inmiddels wel voor elkaar heb (zie de andere draadjes die daarover gaan) is de lettergrootte van teletekst-ondertitels en in de grafische multi-EPG.
VU+ DUO/UNO/Digiality 85cm multifocus-4 X twin-Inverto-LNB's/Triax 88 USALS/Logitech Harmony 300, 555, 600, 900 en 1100

Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #53 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,626 posts

+14
Neutral

Posted 12 May 2010 - 08:56

Een instelling hiervoor zou idd fijn zijn. Ik vind de HD fonts namelijk nu goed leesbaar op mijn 42" Plasma. Er kan een hoop informatie op dus ik heb ze persoonlijk liever niet groter.

Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #54 VU+NL

  • Senior Member
  • 6,424 posts

+12
Neutral

Posted 12 May 2010 - 09:05

Ja, die grootte van het scherm, en de kijkafstand en ouderdom en.......
Kortom: er zijn veel redenen om lettergrootte te willen aanpassen.

Om een voorbeeld te geven: ik zit dit nu te doen met een PC (met TV-kaart, S-video als signaal) als monitor. Hoewel die monitor een redelijk formaat heeft (20,2"), is die situatie toch geheel anders dan in de woonkamer.
Aanpassen via het menu zou natuurlijk de voorkeur hebben, maar als het via de PC gaat vind ik het ook goed. Meestal zijn het toch maar eenmalige aanpassingen. Maar zoals inmiddels is gebleken: je moet voor die aanpassingen nu toch wel goed "de weg weten". Maar we leren........
VU+ DUO/UNO/Digiality 85cm multifocus-4 X twin-Inverto-LNB's/Triax 88 USALS/Logitech Harmony 300, 555, 600, 900 en 1100

Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #55 delagroov

  • Senior Member
  • 1,579 posts

+21
Neutral

Posted 12 May 2010 - 09:18

Overscale instelling heb ik niet op mijn TV. Ik heb een Philips 32" LCD die 1080i weergeeft en op HDMI aangesloten.
Ik kan mn TV op breedbeeld, niet schalen, automatisch, 16/9 ,3:4 enz instellen.

Dus als ik kies voor niet schalen krijg een randje beeld onder de infobar, als ik op breedbeeld instel staat de infobar precies op de rand.
Ik neem dus aan dat dit dus bij jou tv overscale heet. Of ik begrijp het verkeerd.

Mijn commentaar is dus in het algemeen dat de lettertypes bij HD skins op mijn tv te klein zijn.
Dus ik ben aan t zoeken in de skin.xml waar ik dat kan aanpassen.

Ja de EPG heb ik ook al kunnen aanpassen.
Ja ik wordt al wat ouder en dan is een slagje groter toch wel fijn./images/smiley/grin.gif

Vu+ Solo2 / Atemio Nemesis / Et9000 / TM Twin / Spark2

Astra 1/2/3 en HB / Harmony Touch, & 600
https://github.com/d...in-PLi-Full-HD-Night


Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #56 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 12 May 2010 - 09:19

Er zou inderdaad ook nog een "large font" en "small font" versie moeten komen. Op mijn 80cm schermpje is het huidige lettertype goed te lezen, op een 1 meter scherm, of bijvoorbeeld de PC monitor die ik wel eens aan de VU+ hang, mag het allemaal juist veel kleiner zijn zodat er meer detail op een scherm past.

Ik zou eerst voor de "large font" versie gaan, dat is waar je nu ongeveer op werkt. Deze fontgrootte is op enige afstand nog goed te lezen op een 80cm scherm, en strijkt het minste tegen de haren in.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #57 delagroov

  • Senior Member
  • 1,579 posts

+21
Neutral

Posted 12 May 2010 - 09:26

Ik weet nog wel dat in PLI met Enigma1 het mogelijk was om in het menu de fontsize voor de multi epg in te stellen.
Dat zou voor toekomstomstige ontwikkeling wel een mooie stap zijn.

Vu+ Solo2 / Atemio Nemesis / Et9000 / TM Twin / Spark2

Astra 1/2/3 en HB / Harmony Touch, & 600
https://github.com/d...in-PLi-Full-HD-Night


Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #58 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,626 posts

+14
Neutral

Posted 12 May 2010 - 09:27

Ik heb een Philips 32" LCD die 1080i weergeeft en op HDMI aangesloten.


Welk type, zal ik eens zoeken of er misschien een "verborgen" instelling is?

Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #59 delagroov

  • Senior Member
  • 1,579 posts

+21
Neutral

Posted 12 May 2010 - 09:33

Ik heb een Philips 32" LCD die 1080i weergeeft en op HDMI aangesloten.


Welk type, zal ik eens zoeken of er misschien een "verborgen" instelling is?


Het is een 32PFL5403D-12. Maar wat zou ik dan extra kunnen.

Wat wordt er nu bedoelt met overscale?

Vu+ Solo2 / Atemio Nemesis / Et9000 / TM Twin / Spark2

Astra 1/2/3 en HB / Harmony Touch, & 600
https://github.com/d...in-PLi-Full-HD-Night


Re: Aanpassen skin door leek? (Magic HD skin thread) #60 VU+NL

  • Senior Member
  • 6,424 posts

+12
Neutral

Posted 12 May 2010 - 09:37

Overscale instelling heb ik niet op mijn TV. Ik heb een Philips 32" LCD die 1080i weergeeft en op HDMI aangesloten.
Ik kan mn TV op breedbeeld, niet schalen, automatisch, 16/9 ,3:4 enz instellen.

Dus als ik kies voor niet schalen krijg een randje beeld onder de infobar, als ik op breedbeeld instel staat de infobar precies op de rand.
Ik neem dus aan dat dit dus bij jou tv overscale heet. Of ik begrijp het verkeerd.

We hebben het inderdaad over hetzelfde. Overigens heet dat op mijn TV niet "overscaling": dat is de algemene term die daarvoor gebruikt wordt. Eigenlijk stamt dat uit het analoge tijdperk: door het beeld een klein beetje in te zoomen werden daarmee de rafelige randjes weggeknipt. Met de hudige HD-TV's en digitale aansluitingen zou "overscale" eigenlijk verboden moeten zijn (zeker als default instelling, wat bij de mijne het geval is). Met overscaling bereik je nu juist een slechter beeld (de pixels worden niet 1:1 weergegeven, maar enigszins vervormd.


Er zou inderdaad ook nog een "large font" en "small font" versie moeten komen. Op mijn 80cm schermpje is het huidige lettertype goed te lezen, op een 1 meter scherm, of bijvoorbeeld de PC monitor die ik wel eens aan de VU+ hang, mag het allemaal juist veel kleiner zijn zodat er meer detail op een scherm past.

Ik zou eerst voor de "large font" versie gaan, dat is waar je nu ongeveer op werkt. Deze fontgrootte is op enige afstand nog goed te lezen op een 80cm scherm, en strijkt het minste tegen de haren in.

Het blijkt dus heel moeilijk te zijn een skin te maken die universeel is. Misschien wel onmogelijk. Eigenlijk komt dat doordat:
1- veel HD-TV's standaard aan overscaling doen (dat zou verboden moeten zijn)
2- Enigma2 niet toelaat dat lettergroottes/types "on the fly" worden veranderd.

Ik ga voorlopig door met de huidige instellingen: een beetje rekening houden met overscale en de huidige fonts. In een eindstadium kunnen we dat altijd nog finetunen (of vier versies maken: wel/geen overscale en large/small fonts, maar dan zie ik het onderhoud niet meer zitten).
VU+ DUO/UNO/Digiality 85cm multifocus-4 X twin-Inverto-LNB's/Triax 88 USALS/Logitech Harmony 300, 555, 600, 900 en 1100



Also tagged with one or more of these keywords: Skins

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users