Jump to content


Photo

Oscam ervaringen, vragen en antwoorden

Softcams

  • This topic is locked This topic is locked
4250 replies to this topic

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3321 TheMystery

  • Senior Member
  • 395 posts

+2
Neutral

Posted 24 May 2012 - 15:57

@Bas
Om even terug te komen op wat ECM-tijden zag ik bij nader inzien dat je niet sprak zoals alle andere over de standaard HD kanalen bijv. Ned1HD maar over Nickelodeon(SD)
Daarom heb ik even gekeken en een copie-past gemaak van de Webif van mijn VU+DUO draaiend op de laatste Oscam en met de hier besproken nieuwe cardreader-settings.
Ik denk dat het nu wel tijd is dat je gebruik gaat maken van de nieuwste Oscam versies daar ik met dat TV-kanaal kom op een ECM van 179mSec !!! :D

2012/05/24 12:38:58 77402200 c dvbapiau (0100&00006A/0716/0FAE/64:6461): found (179 ms) by kaartlezer Up VU1


Dus Bas, n.a.v. je vraag:"kan iemand me uitleggen wat er zo speciaal is aan de Experimental en de nieuwe cardreader code"?
Kijk en concludeer ! B)


Ik kom krijg op mijn vu geen betere tijden als 330 - 335
settings zijn als volgt:
detect = cd
mhz = 1785
cardmhz = 100

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3322 frikandel

  • Senior Member
  • 66 posts

0
Neutral

Posted 24 May 2012 - 17:11

jullie hebben het veel over de interne ontvangers kan er ook wat advies gegeven worden over de speeds in de linux bakjes voor de freaks onder ons

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3323 HPPli

  • Senior Member
  • 1,910 posts

+36
Good

Posted 24 May 2012 - 18:00

jullie hebben het veel over de interne ontvangers kan er ook wat advies gegeven worden over de speeds in de linux bakjes voor de freaks onder ons

Wij hebben het niet over interne ontvangers maar de Oscam-verbeteringen voor de interne cardreaders van onze Dream-receivers.

Hint ! ;) Misschien zou je de Oscam-Wiki eens kunnen lezen en/of de boards welke ik eerder per PM (al) heb doorgegeven.
Ook het terug lezen van de laatste 5 a 6 pagina's van deze topic geeft (duidelijk) beantwoording van je vraag naar wat advies !!

Edited by HPPli, 24 May 2012 - 18:01.


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3324 frikandel

  • Senior Member
  • 66 posts

0
Neutral

Posted 24 May 2012 - 18:04

ja maar na 3 a 4 weken van allerhande instellingen te veranderen en dan nog om de haverklap dat het beeld eruit klapt word je niet vrolijk van

de een zegt dit de ander dat maar niemand kan echt concreets iets zeggen

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3325 HPPli

  • Senior Member
  • 1,910 posts

+36
Good

Posted 24 May 2012 - 18:15

Ik kom krijg op mijn vu geen betere tijden als 330 - 335
settings zijn als volgt:
detect = cd
mhz = 1785
cardmhz = 100

Ik heb er ook even voor moeten experimenteren, zat eerst op 2000, vervolgens naar 1845 en toen 1500 om na langer testen met kleine stapjes op de ideale waarden van 1785 uit te komen.
Misschien is het bij jou ietsjes anders, dus mijn advies is begin bij bijv. 2000 en ga telkens een klein stapje terug.

detect = cd
mhz = 2000, stapjes terug naar/tot 1500
cardmhz = 100

Wel na iedere proef, Oscam tot rust laten komen (10 min) en Oscam zelf bij de start van je proeven resetten (user-stats)

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3326 mika-nl

  • Senior Member
  • 454 posts

+10
Neutral

Posted 24 May 2012 - 18:24

ja maar na 3 a 4 weken van allerhande instellingen te veranderen en dan nog om de haverklap dat het beeld eruit klapt word je niet vrolijk van

de een zegt dit de ander dat maar niemand kan echt concreets iets zeggen


Je kan toch alles loggen en als het beeld er uitklapt dit hier posten ?
moet je wel je situatie er bij zetten.

MiKa

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3327 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 24 May 2012 - 18:31

@Mystery: Als je nog lager ecm response waardes wilt zul je cardmhz omhoog moeten zetten. Aangezien je een vu box hebt laat je de maxmhz op 1785 staan en zet je cardmhz op 9 Mhz. (divider 3) Dan overclock je hem bijna 2x maar nu weet je tenminste dat je dat doet en kloppen de timings ook. Op die manier krijg ik er icm dreambox 800hd pvr ecm responses van ca 260 ms. Sneller lukt dat niet met de interne reader, de volgende divider (2) is nl 13.5 Mhz en dat trekt de kaart niet meer.

Met de vu zit je met divider 2 op ongeveer 8,92 Mhz en divider 1 zal hem met bijna 18 mhz gaan klokken, gaat ook niet goed.
Vooropgesteld dat de interne reader van de vu vergelijkbaar werkt als de interne readers van de dreamboxen.
Er zitten echter ic onderdelen op de vu reader waarmee mogelijkheid bestaat tot 2 onafhankelijke dividers, of dat ook zo gebruikt kan worden moet nog blijken maar dat is nog in onderzoek. Nog geen enkele meting gezien op streamboard, het is wachten totdat een bevlogen oscammer met vubox en een frequentiemeter aan de slag gaat.

@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3328 deleted

  • Senior Member
  • 702 posts

+48
Good

Posted 24 May 2012 - 19:28

@theparasol

Vandaag toch maar eens een nieuwe oscam geïnstalleerd op de ET9500, en als ik 2000 of 1835 neem dan klokt hij ze effectief op 20Mhz en 18Mhz, dus 2700 eens genomen en dan heb ik het volgende

PLL maxmhz = 27.00, wanted cardmhz = 5.00, divider used = 5, actualcardclock=5.40

Is dit nog te verbeteren? ECM tijden zijn rond de 320ms

EDIT: bij 2500, wat kan ik nu het beste nemen?

PLL maxmhz = 25.00, wanted cardmhz = 5.00, divider used = 5, actualcardclock=5.00

Edited by ocram, 24 May 2012 - 19:31.


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3329 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 24 May 2012 - 19:38

@all HPPli had een mooie max waarde van mhz = 1785 voor de vu box vastgesteld, echter ik bedenk me ineens: dan werkt de PLL divider techniek totaal niet, ook niet de nieuwe timing berekeningen, die gaat pas werken vanaf mhz = 2000 of hoger :wacko:

Je knutselt dan enkel wat met de timings van de internal readercode die altijd al in oscam zat vanaf de eerste revs.

@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3330 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 24 May 2012 - 19:49

@ocram: enkel de divider klokt de kaart in de internal reader. als je dus een divider van 5 hebt maakt het niet uit wat je bij mhz invult, die waarde wordt enkel benut om te kunnen berekenen welke divider gebruikt moet worden om de verlangde cardmhz te verkrijgen. (oscam kiest de divider die maxmhz / divider dichtste bij gewenste cardmhz krijgt)

Daarna speelt mhz waarde enkel een rol om de card timings te bepalen.

Wil je dus echt een verschil merken moet je mhz waardes proberen waardoor je voor de verlangde cardmhz ook daadwerkelijk andere dividers krijgt.

Dan merk je ook goed verschil: of veel sneller / langzamer / helemaal niet meer werken.
Daarna is het finetunen naar de werkelijke maxmhz pll waarde om de laatste milliseconden responsetijd winst.

Maar goed, het is allemaal experimenteerwerk zo. Een frequentiemultimeter erop en je bent binnen 10 seconden klaar.

@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3331 deleted

  • Senior Member
  • 702 posts

+48
Good

Posted 24 May 2012 - 20:05

Ik heb er dit maar van gemaakt:


PLL maxmhz = 21.00, wanted cardmhz = 5.00, divider used = 5, actualcardclock=4.20

Dit geeft ECM tijden van 316 to 321ms

PLL maxmhz = 28.00, wanted cardmhz = 5.00, divider used = 6, actualcardclock=4.67

Dit geeft hetzelfde resultaat.

Ik kan maar beter zo'n laag mogelijke waardes gebruiken denk ik? Totdat iemand het correct gemeten heeft....

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3332 riji

  • Senior Member
  • 183 posts

0
Neutral

Posted 24 May 2012 - 20:05

Kan er iemand een concreet voorbeeld geven voor het gebruik van de OScam met een TV-VL kaart in een Ultimo.
Ik bedoel wat er aan de betreffende bestanden moet aangepast worden opdat die zouden werken.
Mij is het na een dag proberen niet gelukt.
Ik had de OScam experimentele versie uit de download bij de openPLI gehaald.

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3333 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 24 May 2012 - 20:20

@ocram: Gezien jullie merkwaardige resultaten met VU boxen verwacht ik toch dat er gebruik gemaakt wordt van twee dividers.
Dat betekend dat de code daarop aangepast zou moeten worden

Wat ook nog kan is dat de VU helemaal geen divider techniek gebruikt om de kaart correct te klokken.
Je vraagt 5 Mhz,Je krijgt 5 Mhz. Je vraagt 6? Je krijgt 6.

Bij dreamboxen klopte daar geen hout van, er zit ik weet niet hoeveel lapwerk voor de timings in. Allemaal om de dreamboxen te corrigeren voor veel gebruikte waardes.
Maar ondertussen vergallen exact diezelfde patches het correct werken van de vu box: wel mhz goed maar timings totaal verkeerd.

Kortom, alles kan. Het is giswerk en ik stop dan ook met geven van aanwijzingen of tips want alles wat je zegt kan en zal tegen je gebruikt worden ;)

Ik heb geen vu en om maar zo wat aanpassingen in oscam code te maken op basis van veronderstellingen en giswerk gaat me te ver.
Wil er wat veranderen/gebeuren moet eerste de echte cardfrequenties gemeten worden en dan kunnen we net als bij de dreamboxen pas wat trefzeker ten goede aanpassen.

@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3334 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 24 May 2012 - 20:24

Ik had de OScam experimentele versie uit de download bij de openPLI gehaald.


Er heeft die dag een foute oscam-experimental in openpli gezeten waardoor het helemaal niet kon werken.
Oscam-experimental wordt elke nacht door openpli builtserver gemaakt op basis van laatste sources van oscam.
Net toevallig toen jij dacht nu ga ik daarmee aan de slag heeft er een versie ingezeten die als ik het me goed herinner de kaart niet kon initten.

@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3335 deleted

  • Senior Member
  • 702 posts

+48
Good

Posted 24 May 2012 - 20:27

@theparasol

Ik maak geen gebruik van de VU, deze staat in de kast niks te doen, ik spreek enkel over een Xtrend ET9500, dit om vergissingen te voorkomen.

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3336 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 24 May 2012 - 20:44

Hupsakee, ook dat kan en mag.

Ocram, ik hoor links en rechts wat berichten over defecte kaarten en readers in xtrend boxen icm oscam.
Kijk dus uit met de waardes die je eruit goochelt met oscam. Oscam heeft een history met dreambox internal readers maar er zit totaal geen code in om
vu of xtrend goed te laten werken. Wil je beslist oscam gebruiken is een externe reader de allerbeste keuze op dit moment.

Hier wat visuals van de vu reader:

Attached File  VU_SC_CLK.jpg   217.07KB   16 downloads

@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3337 riji

  • Senior Member
  • 183 posts

0
Neutral

Posted 24 May 2012 - 20:51

@theparasol
Bedankt.
Ik denk dat ik beter nog een tijd wacht om de OScam met mijn Ultimo te proberen te gebruiken.

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3338 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 24 May 2012 - 21:02

Precies, eerst ff lekker genieten en als je een keer tijd en gelegenheid vindt kun je er altijd nog weer een dag aan ergeren ;)

@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3339 ferrarisat

  • Senior Member
  • 106 posts

+5
Neutral

Posted 24 May 2012 - 21:28

Heb hier op mijn ET 5000 369/369 staan.
Als ik 0/0 zet en de ontvanger reboot staat ie op 500/357 en na een paar uurtjes is er een brand lucht in de kamer.
De kaart kan je dan niet aan raken erg heet.

Met 369/369 is er geen probleem.
DM800HD open pli 2.0
Amiko Alien leuke test ontvanger
Xtrend ET5000 open pli
T90 met 13.0-19.2-23.5-28.2 + wat meer

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3340 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 24 May 2012 - 21:42

De kaart loopt met 9 Mhz in een dreambox nog niet heet, dat weet ik uit ervaring want ik heb hem zelf driekwart jaar zo draaiende gehad.
Met 13.5 Mhz geeft de kaart niet meer thuis dus de xtrend produceert met 500 om 369 een vette overklok ruim over de 10 Mhz.
Het kan geen divider techniek zijn want de oscam code stuurt die 500 als 5 clockspeed naar de internal reader.
Aangezien 369 bij jouw geen sahara omstandigheden triggert of instabiliteit op langere duur zou 4 een normale mhz waarde ergens tussen 1 en 9 moeten opleveren.

Als het divider techniek was geweest zou divider 4 zelfs een hogere mhz waarde naar de kaart toe moeten opleveren, duidelijk niet het geval.
Wat nog wel kan is omgekeerde divider, je deelt niet de maxmhz van de pll maar je vermenigvuldigd een minimale waarde.




call (Sci_WriteSettings (reader, reader->protocol_type, reader->mhz / 100, ETU, WWT, reader->BWT, reader->CWT, EGT, 5, (unsigned char)I));
//P fixed at 5V since this is default class A card, and TB is deprecated




Ik ben benieuwd naar je ecm waardes, waar liggen die met jouw xtrend, wellicht dat ik met mijn dreambox vergelijkbare waardes krijg met bekende clockspeeds dan kunnen we ook een goede indicatie krijgen van het rekensommetje wat xtrend intern maakt.

Edited by theparasol, 24 May 2012 - 21:43.

@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB




Also tagged with one or more of these keywords: Softcams

29 user(s) are reading this topic

0 members, 29 guests, 0 anonymous users