Jump to content


Photo

Oscam ervaringen, vragen en antwoorden

Softcams

  • This topic is locked This topic is locked
4250 replies to this topic

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3701 HPPli

  • Senior Member
  • 1,887 posts

+36
Good

Posted 20 August 2012 - 23:48


Nee op zich herken ik dit fenomeen wel. Ik weet niet of dat intentie of gewoon een bug in oscam is. Soms als je een tijdje geen geldige ecm's krijgt van een zender, dan stop oscam gewoon met decrypten, hij gaat de ecm's ook niet meer opvragen. Je moet dan inderdaad echt zappen om weer beeld te krijgen.

Geen bug en ook niet de intentie van oscam. Ik heb er hier geen last van en er worden keurig ECMs opgevraagd en oscam stopt dus niet.

Kennelijk heb je onze bevinding(en) niet helemaal begrepen. Oscam stopt niet en vraagt bij aanwezigheid keurig om zijn ECM's. Echter, indien de aanvoer van ECM's in gebreke blijft door bijv. de kaart er even uit wordt gehaald, of in mijn geval het kleine NSLU-Servertje server maakt een nachtelijke reboot//reset is Oscam niet meer in staat de draad op te pakken (dus ECM's op te vragen) en verder te decrypten. Oscam gaat pas weer zijn werk opstarten na een 1e zap en/of ander kanaal.

Voor sommige minder leuk om te horen, CCcam kent dit probleem of Bug absoluut niet, deze blijft altijd zijn ECM's opvragen ook als de aanvoer een poosje is weggeweest.
Mijn inziens jammer dat hiervoor geen instelling is ingebakken, naast de reeds vele wel aanwezige timeout instellingen waaraan wel is gedacht bij de Oscam-Developers.

Edited by HPPli, 20 August 2012 - 23:49.


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3702 Dr Diq

  • Member
  • 11 posts

-1
Neutral

Posted 21 August 2012 - 01:42

Maar als jullie het goed vinden nu even terug naar mijn oorspronkelijke vraag:

Wat ik nu mis en dus zou willen is niet enkel de srvid, maar ook de ECMPID aan een aangemaakte service toevoegen.

Weet iemand hoe ik dit in oscam kan implementeren? Ben helemaal niet te beroerd om dit zelf te doen en daarna te compileren.... :)
GrZ, Dr Diq

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3703 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 21 August 2012 - 05:56

Het is niet altijd reproduceerbaar.

Het gaat erom als je een zender hebt waar je eerder wel goede ecm's van krijgt, dan een tijdje niet (helemaal niet), bijvoorbeeld omdat je simpelweg de kaart uit je ontvanger trekt en dan weer wel (kaart er weer in). Tegen die tijd wil oscam nog wel eens gestopt zijn met ecm's opvragen, wat Gullie ook zegt. Geen enkele instelling kan dat voorkomen,


Nee klopt, Ik heb hetzelfde en oscam heeft dit altijd gehad, wat bij een opname vervelend is. Het komt van de dvbapi. probleem doet zich enkel voor als je oscam als client gebruikt. De dvbapi vraagt de ecm voor betreffend kanaal en reader naar waar hij was gewoon niet meer op. Even zappen lost dit probleem dan meestal op. Maar soms moet men oscam herstarten.

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3704 hemertje

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 33,492 posts

+118
Excellent

Posted 21 August 2012 - 07:54

............ of in mijn geval het kleine NSLU-Servertje server maakt een nachtelijke reboot//reset is Oscam niet meer in staat de draad op te pakken (dus ECM's op te vragen) en verder te decrypten. Oscam gaat pas weer zijn werk opstarten na een 1e zap en/of ander kanaal.

Voor sommige minder leuk om te horen, CCcam kent dit probleem of Bug absoluut niet, deze blijft altijd zijn ECM's opvragen ook als de aanvoer een poosje is weggeweest.
Mijn inziens jammer dat hiervoor geen instelling is ingebakken, naast de reeds vele wel aanwezige timeout instellingen waaraan wel is gedacht bij de Oscam-Developers.


heb nooit begrepen waarom een server iedere nacht zou moeten rebooten...

on the Glassfibre 1GB DVB-C...


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3705 alias haha

  • Senior Member
  • 361 posts

+2
Neutral

Posted 21 August 2012 - 08:13

Heb al vanaf begin dit jaar dat ik oscam gebruik, MGcamd als client, heb verder geen instellingen gedaan die je met dvbapi wel moet doen. Heb totaal nergens last van, overal en altijd beeld.
Laat s'nachts om 4 uur oscam rebooten en heb er een check scriptje langs draaien om te kijken of oscam nog draait. Voor mij geen CCcam meer in ieder geval.
Oscam werkt hier gewoon goed.

Vu+ duo 4K | Vu+ duo²

Zgemma H9S SE | Zgemma H9 Combo

Wavefrontier T90


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3706 ni_hao

  • Senior Member
  • 846 posts

+5
Neutral

Posted 21 August 2012 - 08:31

of in mijn geval het kleine NSLU-Servertje server maakt een nachtelijke reboot//reset is Oscam niet meer in staat de draad op te pakken (dus ECM's op te vragen) en verder te decrypten. Oscam gaat pas weer zijn werk opstarten na een 1e zap en/of ander kanaal.


Nee klopt, Ik heb hetzelfde en oscam heeft dit altijd gehad, wat bij een opname vervelend is. Het komt van de dvbapi. probleem doet zich enkel voor als je oscam als client gebruikt.

Klopt dus niet want ik neem aan dat HPPli geen dvbapi op zijn NSLu2 heeft. Ik zal eens een cronjob maken op mijn server welke mijn server herstart; eens kijken of oscam dan nog ECMs verwerkt.

Edited by ni_hao, 21 August 2012 - 08:32.


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3707 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,622 posts

+695
Excellent

Posted 21 August 2012 - 08:36

heb nooit begrepen waarom een server iedere nacht zou moeten rebooten...

Als je op het streamboard forum komt en leest over memory leaks e.d. dan begijp je in ieder geval dat dit bij oscam blijkbaar geen overbodige luxe is.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3708 ni_hao

  • Senior Member
  • 846 posts

+5
Neutral

Posted 21 August 2012 - 08:41

Wel, net via een cronjob mijn ubuntu server laten rebooten en oscam wordt keurig opgestart en werkt prima. Op mijn ontvangers (welke achter de server hangen) ook weer beeld. Ik denk dat het niks met oscam te maken heeft maar met de NSLu2 configuratie.

Edited by ni_hao, 21 August 2012 - 08:42.


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3709 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 21 August 2012 - 09:33


............ of in mijn geval het kleine NSLU-Servertje server maakt een nachtelijke reboot//reset is Oscam niet meer in staat de draad op te pakken (dus ECM's op te vragen) en verder te decrypten. Oscam gaat pas weer zijn werk opstarten na een 1e zap en/of ander kanaal.

Voor sommige minder leuk om te horen, CCcam kent dit probleem of Bug absoluut niet, deze blijft altijd zijn ECM's opvragen ook als de aanvoer een poosje is weggeweest.
Mijn inziens jammer dat hiervoor geen instelling is ingebakken, naast de reeds vele wel aanwezige timeout instellingen waaraan wel is gedacht bij de Oscam-Developers.


heb nooit begrepen waarom een server iedere nacht zou moeten rebooten...

Waarschijnlijk gevalletje Microsoft.
Oscam met memory leaks? Is dat niet platform afhankelijk?

Edited by J3r03n5ky, 21 August 2012 - 09:34.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3710 HPPli

  • Senior Member
  • 1,887 posts

+36
Good

Posted 21 August 2012 - 10:35

Wel, net via een cronjob mijn ubuntu server laten rebooten en oscam wordt keurig opgestart en werkt prima. Op mijn ontvangers (welke achter de server hangen) ook weer beeld. Ik denk dat het niks met oscam te maken heeft maar met de NSLu2 configuratie.

Leuk dat je deze test hebt gedaan (voor mij). Wil je nog eens uitvoeriger controleren ????
Een van je clienten op RTL4HD schakelen, laten spelen en in je Server even de "RTRL4HD kaart" zo'n 2 minuten eruit halen. Je hebt dan natuurlijk geen beeld meer op diezelfde client die nog steeds op RTL4HD staat. Vervolgens de kaart weer in de server en afwachten of (wederom dezelfde client) het beeld weer terugkomt (niet gaan zappen !).

Ik kan dan wachten totdat ik een ons weeg, maar beeld komt niet terug. Schakel ik een keer naar een ander kanaal en terug, heb ik gewoon weer beeld op RTL4HD.

P.S. Op het Servertje wordt inderdaad geen gebruik gemaakt van oscam.dvbapi, die conclusie was/is juist van je !

Edited by HPPli, 21 August 2012 - 10:38.


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3711 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 21 August 2012 - 12:33

Maar als jullie het goed vinden nu even terug naar mijn oorspronkelijke vraag:

Wat ik nu mis en dus zou willen is niet enkel de srvid, maar ook de ECMPID aan een aangemaakte service toevoegen.

Weet iemand hoe ik dit in oscam kan implementeren? Ben helemaal niet te beroerd om dit zelf te doen en daarna te compileren.... :)

Ik denk niet dat je daar veel enthousiasme voor zult krijgen...

- Bij alle kaartjes, behalve bij CDS is dit helemaal niet nodig
- Voor CDS-kaartjes heeft Oscam daar een fix voor

M.a.w. (zo goed als?) niemand heeft dit nodig.

Het lijkt wel of jij per sé om een vage reden een oude oscam-versie wilt blijven gebruiken? Waar de fix nog niet in zit?

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3712 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 21 August 2012 - 12:39

Nee klopt, Ik heb hetzelfde en oscam heeft dit altijd gehad, wat bij een opname vervelend is. Het komt van de dvbapi. probleem doet zich enkel voor als je oscam als client gebruikt. De dvbapi vraagt de ecm voor betreffend kanaal en reader naar waar hij was gewoon niet meer op. Even zappen lost dit probleem dan meestal op. Maar soms moet men oscam herstarten.

Hoe dan ook is dat niet wat je wilt, hij moet het eindeloos blijven proberen. Hij mag van mij wel eventueel alternatieve bronnen van ecm's gaan proberen, maar het gaat er om dat hij het blijft proberen. Een paar minuten geen beeld in je opname is lang niet zo erg als de rest van de opname weg. En daarvoor hoef je niet eens illegaal bezig te zijn, even de box met je kaart herstarten, of wat klooien aan je netwerk en je hebt je onderbreking al.

Misschien moet iemand dat nog maar weer eens officieel inschieten als bug? Probleem is natuurlijk dat oscam door de meeste gebruikers als cardserver wordt gebruikt, waardoor de dvbapi er nogal bekaaid afkomt.

Als iemand dat nog eens wil proberen, zet ik er wel een "metoo" bij ;-)

Ik zou er graag zelf naar kijken, maar ik heb daar momenteel ECHT de tijd niet voor :-(

Edited by Erik Slagter, 21 August 2012 - 12:46.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3713 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 21 August 2012 - 12:44

Waarschijnlijk gevalletje Microsoft.
Oscam met memory leaks? Is dat niet platform afhankelijk?

Memory leaks hebben meestal plaats in "user"-programma's. Als er memory leaks in kernels, systeemprogramma's en libraries zouden zitten, dan zou je elke dag wel kunnen gaan herstarten, dat gaat dan heel snel.

Aangezien het operating system netjes bijhoudt (jaja, ook windows) welk programma welk geheugen gebruikt (kort door de bocht, het is even wat complexer), wordt alle geheugen opgeruimd als een programma (al dan niet met memory leaks) wordt afgesloten. Als je een oscam hebt die teveel geheugen gebruikt (en ja, dat zie ik regelmatig, helaas), dan is het voldoende om oscam te stoppen en te starten. Daar is geen reboot voor nodig.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3714 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,622 posts

+695
Excellent

Posted 21 August 2012 - 13:17

Wat ik nu mis en dus zou willen is niet enkel de srvid, maar ook de ECMPID aan een aangemaakte service toevoegen

Maar feitelijk is dat wel de enige methode om de filtering e.d. volledig uniek te maken... Buiten de SID is ook de ECMPID van belang om de ECM stream uniek te maken. Alleen de SID/CAID/PROVID is niet meer uniek genoeg....

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3715 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 21 August 2012 - 13:30

Dat is alleen omdat CDS zo'n nare truuk uithaalt. Geen enkele andere provider doet dat. En het is ook nogal tegen het hele concept in, om twee ecm pids met dezelfde caid:ident uit te zenden.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3716 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,622 posts

+695
Excellent

Posted 21 August 2012 - 14:51

Het is momenteel niet alleen CDS die dezelfde nare truuk uithaald.... en zo naar is die ook weer niet... ;)

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3717 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 21 August 2012 - 14:57

Welke provider dan? Ik heb het nog niet gezien. Zelfs Cyfra+ doet het niet, lees ik van de week.

Volgens mij is juist het hele idee dat een combo van caid:ident één enkele ecm provider beschrijft. Als je meer informatie nodig hebt (zoals in de ecm stream moeten kijken, wat cccam doet en oscam tegenwoordig ook), dan ben je toch fout bezig???

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3718 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,622 posts

+695
Excellent

Posted 21 August 2012 - 15:20

Precies die doet het ook.... ;) Zie het maar als een van de antishare maatregelen. ;)

Maar oorspronkelijk is het gedaan zover ik begrijp voor o.a. de fastscan... zodat de ontvanger blijft weten welke hij in moet lezen.......... Maar het voldoen gewoon aan het DVB protocol....

En inderdaad de enige manier om het goed te managen is de ECMPID mee te nemen in de selectie van de kaarten en bij te houden welke ECMs een kaart/server wel kan coderen/decoderen. De caid/provid/sid is niet voldoende... En helaas CDS gaat dit niet terugdraaien hoe je het ook went of keert - of je het nu goed vindt of fout.... ;)

Edited by littlesat, 21 August 2012 - 15:25.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3719 Hotzenwalder

  • Senior Member
  • 46 posts

+1
Neutral

Posted 21 August 2012 - 15:36

Gaat de eventuele ECMPID regelen dat er onderscheid gemaakt kan worden tussen providers met dezelfde caid? ZIGGO gebruikt bijvoorbeeld 0604:000000, maar ook Nova Greece, Showtime en Bulsatcom gebruiken dat. Zeker als je SAT en CABLE combineert op je server willen nog wel eens verzoeken van 0604 Nova Greece bij je Ziggo kaart belanden en een simpele blokkade met een !service (op 0604) werkt niet, want dan blokkeer je heel ZIGGO.
Ik heb het nu met moeite kunnen tweaken door alle SIDS van de 0604 providers als service aan te maken en na te lopen of er geen dubbelingen zijn met ZIGGO 0604 SIDS. Als er een methode is om makkelijker onderscheid te maken tussen verschillende providers met hetzelfde ID dan houd ik me aanbevolen.

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #3720 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,622 posts

+695
Excellent

Posted 21 August 2012 - 16:03

Daar noem je wat op.... maar meestal is het verschil (per toeval) dan ook goed te maken dankzij andere SIDs.... als de ECM pids worden toegevoegd maakt de boel dan uiteraard nog unieker... maar niet helemaal waterdicht uiteraard....

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W




Also tagged with one or more of these keywords: Softcams

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users