Jump to content


Photo

Draadloos keyboard werkt niet op duo2 wel op xtrend

Duo2

  • Please log in to reply
35 replies to this topic

Re: Draadloos keyboard werkt niet op duo2 wel op xtrend #21 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 16 November 2014 - 17:01

Wat is dat nu voor lulkoek? Waarom zou ik geen oplossing willen?


Je wijst een voorstel voor een goede oplossing die zowel nette code oplevert als praktisch goed werkt van de hand wegens een hypothetische situatie dat iemand misschien ooit eens een bestandje zal moeten wijzigen.

En dat is ook lulkoek. VU+ maakt er een zooitje van met hun Ultimo AB, waarmee ze tegen eigenaren van een Ultimo zeggen: "Je gebruikt onze AB, en die werkt. En voor de rest zoek je het maar uit". En dat maakt het nu ons probleem? Kom op zeg.


Dat is niet wat ik zeg. Ik probeer als onafhankelijk persoon een inzicht te vellen waar de bug zit. Als die bij Vu+ zit dan zal je mij zeker niet de bal jullie kant op zien spelen. Mijn analyse is echter dat het gedrag de driver op dit punt goed verdedigbaar is en de code in PLi aanvechtbaar is. Dat heeft niets te maken met voorkeur voor bepaalde fabrikanten, maar met technische beoordeling.

Je moet 1 ding wel goed begrijpen: wij zijn hier niet om VU+ hogere verkoopcijfers te geven. Als je een fatsoenlijke box wilt, met fatsoenlijke drivers, en met een fabrikant die nog wat inzet voor z'n klanten toont, koop dan geen VU+.


Ja, en door dat standpunt in te nemen en onredelijke eisen te stellen aan fabrikanten, die ze niet kunnen waarmaken, gooi je je eigen glazen in. Je maakt het dan alleen maar lastiger medewerking te krijgen als er wel een situatie is waar de drivers defect zijn.

Re: Draadloos keyboard werkt niet op duo2 wel op xtrend #22 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,642 posts

+459
Excellent

Posted 16 November 2014 - 17:22


Ja, en door dat standpunt in te nemen en onredelijke eisen te stellen aan fabrikanten, die ze niet kunnen waarmaken, gooi je je eigen glazen in. Je maakt het dan alleen maar lastiger medewerking te krijgen als er wel een situatie is waar de drivers defect zijn.

 

 

Dat is wel heel kort door de bocht, Vu+ doet nu juist niets aan om de zaken te verbeteren omdat de hobbyclubs het probleem met een workaround opgelost hebben.

In dit geval is er sprake een  driverdefect , welke nu dus verbloemd wordt door die workaround.

 

Het lijkt me niet meer dan normaal om een probleem bij de bron aan te pakken in plaats van allerlei u-bocht contructies te bouwen om het te laten werken.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Draadloos keyboard werkt niet op duo2 wel op xtrend #23 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 16 November 2014 - 17:31

Dat is wel heel kort door de bocht, Vu+ doet nu juist niets aan om de zaken te verbeteren omdat de hobbyclubs het probleem met een workaround opgelost hebben.


Daar zal vast iets van waar zijn. Als het bij veel images werkt dan daalt automatisch de prioriteit. Dat is ongewenst, want we willen dat fabrikanten correcte drivers maken, dus is het gewenst dat imagebouwers niet te makkelijk zijn met workarounds en plakband. Daar steun ik jullie in. Van harte zelfs.

Het is echter wel zo dat als je een fabrikant bent en een imagebouwer roept mensen op jouw hardware niet te kopen, en ze stellen bovendien allerlei onredelijke eisen, ga je dan alles doen om het ze naar de zin te maken?

Het lijkt me niet meer dan normaal om een probleem bij de bron aan te pakken in plaats van allerlei u-bocht contructies te bouwen om het te laten werken.


Daar zijn we het volmondig over eens. Een probleem moet bij de bron aangepakt worden. We zijn het er alleen niet over eens waar de bron ligt. De bron van het probleem is dat het feit dat een apparaat een 'A' door kan geven bij er PLi toe leidt dat de cijfertoetsen anders geïnterpreteerd worden. Dat is echt logica die bij PLi is bedacht die goed uitwerkt voor ontvangers waar geen afstandsbedieningen met lettertoetsen voor bestaan, maar weinig fundamenteel onderbouwd is.

Re: Draadloos keyboard werkt niet op duo2 wel op xtrend #24 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,614 posts

+1,739
Excellent

Posted 16 November 2014 - 18:34

Noem eens een rijtje aan "onredelijke eisen" ("allerlei" suggereert toch minstens een aantal)? Voor zover ik weet hebben we er maar eentje: "het moet gewoon goed werken".


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Draadloos keyboard werkt niet op duo2 wel op xtrend #25 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 16 November 2014 - 18:34

Is niks raars aan.

Het is nogaal onhandig als je op een gewoon PC toetsenbord moet gaan "sms-en". Op een remote met cijfers heb je geen keus.

Dus vraagt de software aan het input device of hij over letters beschikt, dus of hij een "A" toets heeft. Zo ja, dan hoef je dus geen SMS stijl te gebruiken.

De VU afstandbedieningen hebben helemaal geen "A" toets, maar beweren toch van wel. Da's een bug, die er al lang in zit. De workaround is altijd maar geweest "als het een VU is dan jokt hij".

Om allerlei type nummers te gaan invoeren is voor jou persoonlijk misschien wel een leuke hobby, maar da's geen generieke oplossing. Het input device moet gewoon de waarheid vertellen en geen fabeltjes verkopen.

Er is helemaal niks mis met de "heb je een A dan heb je letters" redenatie. Want de A is tenslotte een letter. Het had ook een "Z" kunnen zijn hoor, maar voor de VU maakt dat niet uit, die zegt daar ook "ja" op. Je kunt dan wel op zoek naar knoppen waarvan de VU input zegt dat hij ze niet heeft, maar het gaat nou juist om de aanwezigheid van doodnormale letterknoppen.

Voor numlock gaat die vlieger helaas niet op, ik heb borden zonder numlock maar met letters.

Dus als je een VU hebt en er een lettertoetsenbord op wil gebruiken, moet je maar een bestandje wijzigen om 't te laten werken. Of gaan mopperen bij de fabrikant.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Draadloos keyboard werkt niet op duo2 wel op xtrend #26 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 16 November 2014 - 18:49

Of zoals nu voor de zoveelste keer bij de image bouwers omdat de fabrikant onbenaderbaar is.


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Draadloos keyboard werkt niet op duo2 wel op xtrend #27 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 16 November 2014 - 18:52

Verhaal van Mike + dat VTI geen images voor andere merken hoeft te maken, dus die kunnen hun enigma2 helemaal verbouwen voor alle bugs in de drivers. Bij ons is daar geen beginnen aan.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Draadloos keyboard werkt niet op duo2 wel op xtrend #28 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 16 November 2014 - 18:57


De VU afstandbedieningen hebben helemaal geen "A" toets, maar beweren toch van wel.

 

Dit hebben we al eens eerder bediscusseerd. Een ontvanger heeft als input device geen afstandsbediening, maar een IR-ontvanger. Een IR-ontvanger ontvangt scancodes. Van wat voor afstandsbediening die afkomen heeft een IR-ontvanger geen idee. De Vu+ IR-ontvanger kan een scancode voor 'A' doorgeven, dus meldt hij terecht dat hij over die toets beschikt.

 

Om allerlei type nummers te gaan invoeren is voor jou persoonlijk misschien wel een leuke hobby, maar da's geen generieke oplossing. Het input device moet gewoon de waarheid vertellen en geen fabeltjes verkopen.

 

Ja, maar dan is het relevant de vraag te stellen wat nu de waarheid is? De driver liegt in zeker zin al door een IR-ontvanger als een toetsenbord te presenteren. En dat betekent dat je afstandsbedieningstoetsen als PC-toetsen moet aan aanbieden. Is beslissing van Dream Multimedia geweest waar we lastig aan kunnen tornen. De ideale droomsituatie zou zijn dat een 1-a-b-c op een afstandsbediening een andere scancode heeft dan een 1-toets op een PC-toetsenbord. Helaas is dat niet zo. Gelukkig is het aantal apparaten dat dit doet niet zo groot en dan is een lijst daarvan helemaal niet zo'n slechte oplossing, helemaal als die lijst door de eindgebruiker aan te passen is.

 


Voor numlock gaat die vlieger helaas niet op, ik heb borden zonder numlock maar met letters.

 

Ik ben dan ook helemaal geen voorstander van checken of een apparaat een bepaalde toets heeft omdat het lastig om uit te sluiten dat er geen IR-ontvangers komen die die toets kunnen doorgeven. Maar als je persé deze methode wilt gebruiken, dan zijn er betere tests te bedenken dan testen op een 'A'. Ik weet zeker dat als de wil er is, dat je een test kunt verzinnen die alle borden die je hebt laat werken en ook de afstandsbediening. Overigens denk ik niet dat het criterium moet zijn dat iemand een bord heeft waar geen Numlock op zit. Het criterium moet zijn of testen op een Num-Lock minder ongewenste situaties oplevert dan testen op een 'A'. Als het aantal ongewenste situaties gereduceerd wordt, dan kun je de test beter aanpassen.



Re: Draadloos keyboard werkt niet op duo2 wel op xtrend #29 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 16 November 2014 - 19:00

Verhaal van Mike + dat VTI geen images voor andere merken hoeft te maken, dus die kunnen hun enigma2 helemaal verbouwen voor alle bugs in de drivers. Bij ons is daar geen beginnen aan.

 

Daar pleit ik ook helemaal niet voor. Ik wijs erop dat je check onlogisch is dat en je alle vrijheid hebt om hem aan te passen opdat hij niet direct de mist in gaat op een ontvanger waar afstandsbedieningen met letters voor bestaan. Dan kun je de hack die je er nu in hebt zitten ook weer verwijderen, wordt je code nog netter ook.



Re: Draadloos keyboard werkt niet op duo2 wel op xtrend #30 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,614 posts

+1,739
Excellent

Posted 16 November 2014 - 19:01

VU+ kennende hebben die AB's ook gewoon een numlock. Of welke ander toets je bedenkt. Die driver roept gewoon overal "ja" op...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Draadloos keyboard werkt niet op duo2 wel op xtrend #31 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 16 November 2014 - 19:22

Als dat zo zou zijn dan zou ik niet zoveel moeite doen om julie ervan te overtuigen dat het probleem aan jullie zijde ligt..

Dit is de situatie op een PC-toetsenbord:

daniel@lentebloem:~> cat /sys/class/input/event0/device/capabilities/key
402000000 3803078f800d001 feffffdfffefffff fffffffffffffffe

Dit is de situatie op mijn Uno:

root@vuuno:~# cat /sys/class/input/event0/device/capabilities/key
108fc312 2040041 0 0 30000 0 8000 40b8 c01 1e3fc0 0 0 ffc

Het aantal bits dat op 1 staat is een stuk kleiner. De driver geeft alleen de toetsen aan die hij daadwerkelijk kan genereren.

Re: Draadloos keyboard werkt niet op duo2 wel op xtrend #32 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 16 November 2014 - 19:29

Is beslissing van Dream Multimedia geweest waar we lastig aan kunnen tornen.


Hoezo? 't Is onze eigen software...

De ideale droomsituatie zou zijn dat een 1-a-b-c op een afstandsbediening een andere scancode heeft dan een 1-toets op een PC-toetsenbord.


Uitstekende suggestie. Jammer dat we geen sourcecode van de drivers hebben om dit even in te voeren. Maar ja, dan hadden we deze discussie sowieso niet...
Real musicians never die - they just decompose

Re: Draadloos keyboard werkt niet op duo2 wel op xtrend #33 roycke

  • Senior Member
  • 97 posts

+1
Neutral

Posted 16 November 2014 - 20:01

ff een praktische vraag buiten deze discussie om;

is het mogelijk om bepaalde files uit de VTI image te halen en deze in de PLI image te plakken zodat ik (en andere die dit probleem hebben) een werkend keyboard hebben of denk ik nu te makkelijk?

 

gr.



Re: Draadloos keyboard werkt niet op duo2 wel op xtrend #34 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 16 November 2014 - 20:09

De betreffende test zit in het gedeelte van Enigma2 dat in C++ is geschreven. Je zou daarom de hele Enigma2-executable moeten kopiëren, ik denk dat je dat vanwege alle afhankelijkheden niet zou lukken. Bovendien zit een heel groot deel van de functionaliteit in de executable, ik denk niet dat je het dan nog PLi zou kunnen noemen.

Als je het voor jezelf wilt aanpassen dan moet je het C++-bestand waar de check in zit aanpassen en dan Enigma2 zelf compileren. Daar is best wel wat kundigheid voor nodig.

Re: Draadloos keyboard werkt niet op duo2 wel op xtrend #35 roycke

  • Senior Member
  • 97 posts

+1
Neutral

Posted 16 November 2014 - 20:16

OK. Thankx. Dus of ik moet op mijn nieuwe ontvanger maar geen draadloos keyboard gebruiken of kiezen voor een andere img. :(
Een nieuwe ontvanger niet, de duo2 bevalt beter dan de et10000. ! :)

Re: Draadloos keyboard werkt niet op duo2 wel op xtrend #36 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 17 November 2014 - 15:42

VU+ kennende hebben die AB's ook gewoon een numlock. Of welke ander toets je bedenkt. Die driver roept gewoon overal "ja" op...

Dat kan ik bevestigen, ik heb het getest destijds.

 

Hèt grote probleem is dat er één event device is waarop alle events binnenkomen van alle mogelijk IR devices. De andere fabrikanten bieden meerdere devices aan met wèl de juiste capabilities. Het kán dus wel, er is geen reden om het op deze manier te doen waardoor er allemaal workarounds moeten worden toegepast.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users