Jump to content


Photo

OSD in reverse color bij gebruik PIP

VUDUO

  • Please log in to reply
72 replies to this topic

#1 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 17 May 2017 - 09:28

Ik gebruik de Pli-HD skin op mijn VUDUO. Als ik Picture-in-picture gebruik lijken alle on-screen-display-graphics in een soort reverse color te zijn. Alle zwart krijgt een groene kleur en al het gele wordt paars.

 

Is dit een bekend probleem of ligt het aan mijn VUDUO op leeftijd. Ik heb op dit moment geen andere grafisch gerelateerde problemen met deze ontvanger dus het lijkt mij een software of driver bug te zijn.

 

Reproduceerbaar door tijdens PIP kijken (2-tuners) op OK drukken en de infobalk onderin is groen ipv zwart. Dit blijft zo ook als ik PIP uitzet. Een Enigma2 herstart is niet voldoende, alleen een volledige herstart (via menu) maakt de skin weer zoals gewenst..

 

 



Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #2 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,376 posts

+393
Excellent

Posted 17 May 2017 - 12:39

Ik heb het hier ook nog even kort getest op mijn brakke Vu+ Duo. Daar werkt het, voor zover je kunt spreken over een werkende PIP, v.w.b. het door jou geschetste probleem wel goed. Misschien dat iemand met een iets recentere versie dat kan testen want mijn Duo doet het nog zolang als deze onder spanning blijft. En anders ga ik voor mijzelf een probleem veroorzaken waar ik nu nog even geen zin in heb. :)


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #3 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,776 posts

+185
Excellent

Posted 18 May 2017 - 09:31

Ik heb het hier ook nog even kort getest op mijn brakke Vu+ Duo. Daar werkt het, voor zover je kunt spreken over een werkende PIP, v.w.b. het door jou geschetste probleem wel goed. Misschien dat iemand met een iets recentere versie dat kan testen want mijn Duo doet het nog zolang als deze onder spanning blijft. En anders ga ik voor mijzelf een probleem veroorzaken waar ik nu nog even geen zin in heb. :)

@Frenske bij deze ;) Hier nog een "goed" werkende Vu+ Duo (wel met de pararalle beveiliging over de ELCO), dus ik heb het even getest met de build van 1805 met de volgende bevindingen:

 

PLi-FullnightHD:  PiP werkt en laat beelden zien met een paar seconden vertraging, dus geen vloeiend extra beeld (ik weet niet of dat normaal is, want ik gebruik deze feature nooit), echter zijn de gepresenteerde plaatje prima.Als ik het menu open wordt het beeld groen en de text van het menu paars.

 

PLi-HD: PiP werkt en laat beelden zien met een paar seconden vertraging, dus geen vloeiend extra beeld (ik weet niet of dat normaal is, want ik gebruik deze feature nooit), echter zijn de gepresenteerde plaatje prima. Als ik het menu open wordt het beeld groen en de text van het menu paars

 

Overigens als ik PiP stop, verdwijnt het paars/groen niet uit het menu, een restart van de box lost het op.

 

Dus het komt overeen met wat @Hulkman beschijft.


Edited by 40H3X, 18 May 2017 - 09:31.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #4 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,091 posts

+685
Excellent

Posted 18 May 2017 - 10:03

De VUDUO kan geen HD plaatjes pippen.... Dat is dan wel via een truukje in de drivers ge-work-a-round dat hij alleen de stilstaande beeld frames laat zien. Daarom ziet het er dan ook "schokkend" uit.

Dat het menu paars wordt bij een PIP lijkt me veroorzaakt te worden door "iets" in de drivers. Daar kunnen wij zelf niet veel aan doen...


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #5 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 18 May 2017 - 17:56

Maar dan toch hè Littlesat, er is al "enige" tijd geen update geweest van de driver van de Duo... Ik vind het verdacht. Kan er misschien eens een plaatje gepost worden?

 

En dat de SoC van de Duo (net als veel andere ontvangers uit die tijd) geen HD kan PiPpen mag toch wel genoegzaam bekend verondersteld worden.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #6 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 19 May 2017 - 10:01

Ik schrijf in mijn topic toch ook niet dat het schokkerig werkt? Ik gebruik PIP zelden (gemiddeld 1xpj) en dan nog is het wel bruikbaar voor reclame skippen of parallelle voetbal wedstrijden. Daar staan ook veel single tuners tegenover die hardware-matig gezien wel een prachtige PIP kunnen draaien, maar ja met 1 tuner schiet dat toch niet op.

 

En ja de VUduo is gedateerd, de mijne is van 24 februari 2010. Ik kan hem ondertussen sneller uit mekaar halen dan de ketting op m'n fiets leggen en ook mijn soldeervaardigheden zijn de afgelopen jaren met rasse schreden gestegen.

 

Ik vindt het wel jammer dat dit probleem een slechte invloed heeft op een andere functie van de ontvanger die wel hinderlijk is en eigenlijk was ik bang dat de videochip van de duo op springen stond, maar 40H3X stelde me weer gerust, hij heeft het ook en misschien hebben alle VUduos het wel, interresant om te weten.

 

Als Erik het verdacht vindt en verder wil onderzoeken krijgt hij van mij alle zegen en medewerking. Ik zal vanavond proberen een screendump of anders een foto te maken. Als het ook op de screendump staat weten we in elk geval zeker dat het een Pli software kwestie betreft, toch?

 

Voorlopig blijf ik van PIP af. . . . tenzij het voor jullie is.



Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #7 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 19 May 2017 - 10:10

Mijn menig is iets subtieler. Het feit dat deze ontvanger een "ouwetje" is, mag niet betekenen dat er dingen die altijd goed werkten opeens niet meer goed werken, zeker niet als er geen driver update is geweest. Of en waar je PiP voor gebruikt, of het nuttig is, of het goed werkt, laat ik aan de mening van een eenieder en is hier niet relevant.

 

Ik zeg helemaal niet dat we het met een screendump kunnen oplossen, alleen is het wel stap 1, dan weten we tenminste waar het precies om gaat.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #8 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 19 May 2017 - 10:42

@Erik,

 

Ik was nog in het stadium 'heb ik dat alleen', 'heeft alleen de VUduo dat', 'gaat er iets kapot'. 

 

Gedeelde smart is halve smart, nu de oorzaak zoeken.

 

 

Vraag:

Bij nieuwere tuners zit PIP in de videochip gebakken en hoeft de software alleen tuner, grootte en positie van de PIP video te bepalen?

 

Bij de duo wordt de PIP video middels grabben, gesimuleerd zodat de skin.xml voor alle modellen hetzelfde kan blijven?

 

Even voor mijn duidelijkheid, het plaatje van de PIP wordt dus uit de tuner gegrabbed en deze wordt als een overlay skin op het beeld getoont, vergelijkbaar met bijvoorbeeld het plaatje van de Linux pinguïn bij de screensaver?



Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #9 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 19 May 2017 - 15:55

Nee, het is geen PC. Video decoding gebeurt helemaal in hardware, de codecs en in geval van DVB (mpeg transport stream) het demuxen ook. Voor PiP wordt de tweede video decoder ingeschakeld (als die aanwezig is, anders geen PiP). De tweede video decoder van de SoC die in de VU+ Duo zit (en ook veel gen1 Xtrend ontvangers) heeft een beperkte tweede video decoder die alleen intraframes kan decoderen. Zo'n intraframe komt twee keer per seconde langs, dus dat klopt.

 

D'r zit nergens software "tussen".


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #10 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,776 posts

+185
Excellent

Posted 19 May 2017 - 17:24

@hulkman je hoeft niks te doen ik zet morgen wel een screenshot hier. Dat kun je trouwens ook zelf doen, door naar de Webif pagina te gaan met http://ipaddressvanjebox en daar met maak een screenshot één te maken hierop te klikken met de rechtermuis knop en het plaatje hier uploaden.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #11 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 19 May 2017 - 19:57

Ik heb de screenshots gemaakt, en ook daar is iets vreemds mee.
 
Na het gebruik van de PIP is de OSD van zap lijst op de TV groen, maar de schermafdruk is 'gewoon' zwart.
Maar in het hoofdscherm zijn OSD van de TV en de schermafdruk beide groen.
 
Het is toch wel erg vreemd.

 

Attached File  OSD test 1.jpg   189.05KB   1 downloads

Attached File  OSD test 2.jpg   117.52KB   1 downloads

Attached File  20170519_2039071.jpg   127.61KB   1 downloads

Attached File  20170519_2040081.jpg   89.04KB   1 downloads



Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #12 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 20 May 2017 - 09:59

M.a.w. de OSD laag wordt groen (of paars?), de video blijft goed. Zet eens transparency helemaal uit? Het lijkt er op dat het daar fout gaat, de alpha parameter lijkt incorrect geinterpreteerd te worden. Als dat het is, dan wordt het wel even zwaar zoeken waardoor dat veroorzaakt kan worden. Wat een heel stuk scheelt als jullie zo precies mogelijk kunnen aangeven vanaf welke datum het misgaat.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #13 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,776 posts

+185
Excellent

Posted 20 May 2017 - 16:07

De OSD transparency is toch een schuifbalk onder A/V Instellingen? Als je die helemaal terugschuift (staat hier default op de max) zien je niks meer (alles zwart) :ph34r: in het menu en dan wordt het erg lastig om de PiP weer aan te zetten of zie ik wat over het hoofd?


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #14 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 21 May 2017 - 10:43

Dat kan altijd nog via de webif (heel handig voor dit soort situaties).

 

Maar er zijn twee levels van transparency in de OSD, op pixel niveau en globaal. Met de menu-instelling pas je de laatste aan. En de fout zit 'm, volgens mij, in de combinatie van beide transparancy ("alpha") attributen. Dat kán iets in enigma zijn, maar net zo goed driver of hardware. Ik vind het alleen erg toevallig dat alleen de duo er last van heeft, sinds enige tijd. Dat suggereert dat er een op zich prima change in enigma is geweest, op enig punt, maar dat die een bestaande bug in de drivers triggert. Het zal niet de eerste keer zijn en zeker op het gebied van scaling en transparency zijn er wat "bekende" problemen.

 

Maar daarom wil ik dus zo precies mogelijk weten wanneer het probleem begon, dan kunnen we gaan kijken wat de changes waren in enigma rond die tijd.

 

Misschien dat WanWizard nog wat oude images kan terugzetten om te testen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #15 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,776 posts

+185
Excellent

Posted 21 May 2017 - 11:04

Wil ik graag doen als deze beschikbaar zijn, om zo het tijdsmoment van de intreding te pinpointen.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #16 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,215 posts

+1,713
Excellent

Posted 21 May 2017 - 11:29

We houden images voor 6 maanden vast, dus als je een paar datums roept, dan ga ik wel op zoek. Wel ff geduld hebben, ik zit midden in een verhuizing...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #17 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,776 posts

+185
Excellent

Posted 21 May 2017 - 11:33

18-05-2017 heb ik getest en daar was het aanwezig, dus de volgende data (tussen pozen van 2 maand)

 

23-12-2016

 

23-02-2017

 

23-04-2017

 

...en succes met de verhuizing ;)


Edited by 40H3X, 21 May 2017 - 11:34.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #18 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,215 posts

+1,713
Excellent

Posted 21 May 2017 - 11:36

Staan weer online. Ik hoor wel als je er meer wilt hebben.

 

.. en merci. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #19 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,776 posts

+185
Excellent

Posted 21 May 2017 - 13:27

23-12-2016 geen artifact bij PiP in de OSD na openen Menu

23-02-2017 wel artifact bij PiP in de OSD na openen Menu

 

Voor een verdere pinpoint @WanWizard stel ik voor:

 

08-01-2017

 

23-01-2017

 

08-02-2017


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: OSD in reverse color bij gebruik PIP #20 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,215 posts

+1,713
Excellent

Posted 21 May 2017 - 14:04

Staan ook weer online.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.




Also tagged with one or more of these keywords: VUDUO

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users