Jump to content


Photo

Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt


  • Please log in to reply
140 replies to this topic

Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #21 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 15 August 2022 - 09:37

Wat is het verschil in het Tuner gedeelte tussen OpenPLI 8.2 en de andere images OpenAtv - OpenVix - OpenBlackhole, misschien moeten we het in die richting zoeken (suggestie).

Ik denk dat jou vaststelling overeen komt met mijn vaststelling dat niet

altijd bij kanaal wisseling het juiste lnb kwadrant gekozen wordt.



Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #22 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+21
Neutral

Posted 15 August 2022 - 09:48

En wat zou de oorzaak daarvan zijn met OpenPLi 8.2 indien dit de reden is.


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #23 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 15 August 2022 - 09:50

En wat zou de oorzaak daarvan zijn met OpenPLi 8.2 indien dit de reden is.

Mijn actuele kennis hoe enigma2 er mee om gaat ontbreekt mij.



Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #24 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+21
Neutral

Posted 15 August 2022 - 09:57

Iets voor de bouwers van OpenPLi, graag jullie advies.


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #25 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+21
Neutral

Posted 15 August 2022 - 11:37

Getest met een Gigablue Quad 4K met OpenPli 8.2 aan dezelfde schotel aangesloten en LNB's (Triple LNB Quad) 2 coax kabels aangesloten, werkt en zapt feilloos op Astra 1,2,en 3.

 

De Vu+ Ultimo 4K heeft deze aan boord: 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + 1 x DVB-C/T/T2 DUAL (TWIN) tuner, 2 x coax kabel naar 1 Triax 78 met Triple LNB en 2 x coax kabel naar 1 Triax 66 met Triple LNB. 1 x coax kabel naar Antenne voor DVB-T.


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #26 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 15 August 2022 - 12:09

Getest met een Gigablue Quad 4K met OpenPli 8.2 aan dezelfde schotel aangesloten en LNB's (Triple LNB Quad) 2 coax kabels aangesloten, werkt en zapt feilloos op Astra 1,2,en 3.

 

 

Eigenaardig

Op mijn gigabluequad4k heb ik wel dat probleem.

Kijk ik ard en zap naar bvn geen beeld komt het wel eens voor

geen beeld terug naar ard weer beeld dan bvn geen beeld.

Zap dan naar sf1 op 13e beeld dan bvn en beeld.



Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #27 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 15 August 2022 - 12:16

Probeer eens een andere diseqc switch of zet de spanning gewoon wat hoger in de LNB instellingen of probeer gewoon een andere LNB.



Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #28 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 15 August 2022 - 13:14

Probeer eens een andere diseqc switch

Daar valt niets aan te veranderen, zijn 2 Triple lnb's hebben nl een ingebouwde diseqc switch hij gebruikt geen losse diseqc switchen.

Ik verdenk de triax 66cm met de triple lnb, dat is geen goede combinatie, hoe vreemd het ook klinkt een 78cm triax met Triple lnb is juist uitstekend geschikt voor het ontvangen van 3 satellieten, die maakt optimaal gebruik van het hele schotel vlak, Door de lnb hoeken van de Triple kijkt hij langs de randen van de 66 cm schotel, dus minder signaal.


73's

PE1AQZ


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #29 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,619 posts

+1,739
Excellent

Posted 15 August 2022 - 13:33

We moeten in deze discussie oppassen wat er precies gezegd en bedoeld wordt.

 

Zo wordt "geen beeld" al snel "geen ontvangst" genoemd, en dat zijn twee wezelijk verschillende zaken.

 

Ik zou M7 niet vergeten. Het is de laatste maanden vaker dan er prima ontvangst is ( = voldoende dB's en geen BER ), Oscam prima zijn ECM requests krijgt, en daar prima op antwoord elke 10 seconden, en er toch geen beeld is. En na wat zappen wel.

 

Gegeven het feit ik dit alleen op 23.5 zie, en iedereen hier een andere handware setup heeft, zou ik niet zo snel naar de hardware kijken...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #30 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+21
Neutral

Posted 15 August 2022 - 16:50

Op FTA zenders zapt hij als de bliksem, en zonder enige hapering (alle images), dit op de 3 Astra satellieten, met sterk signaal steeds boven de 80db.,

Met VTI ook op de M7 23.5 zenders, werkt perfect daarmee, de schotel is uitgericht met een Satlink WS 6960 HD meter voor maximale ontvangst kwaliteit.

De triax 66 is op Tuner B aangesloten, de 78 op tuner 1, als er geen opnames lopen is Tuner A de voorkeur tuner.

Heb dit eens omgewisseld maar dat maakt geen verschil uit voor Astra 23.5 tijdens het zappen.

 

Is er gevaar bij om de spanning te verhogen bij deze LNB's ?.

Kan de hitte van de afgelopen tijd een rol spelen, de Triax 78 staat de hele dag in de volle zon, de 66 enkel in de voormiddag.

.


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #31 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 15 August 2022 - 18:17

Als ik het mag inkorten

 

Bij gbquad4k geen enkel probleem alles werkt.

Bij vu uno 4k se problemen fta zenders zappen geen

probleem bij M7 zenders zap problemen.

 

conclusie 1 schotel en kabels zijn in orde.

uno 4k controleer de oscam configuratie.


Edited by luisteraar, 15 August 2022 - 18:18.


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #32 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 15 August 2022 - 18:40

Zie mijn sig, prima ontvangst SNR=80-85% met onderstaande setup


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #33 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 15 August 2022 - 20:04

Het is bekend dat de FBC tuners wel eens traag 'in kunnen lopen' en vaak gaat dat in combi met LCD4Linux waar een waarde aangepast moest worden om de snelheid weer terug te krijgen, misschien is dat hier ook aan de orde......


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #34 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+21
Neutral

Posted 16 August 2022 - 08:11

Ja, dat is waar voor PLI images, echter in VTI werken de FBC tuners als een speer, althans hier, ik heb telkens een verse image gebruikt zonder LCD4LINUX, helaas is VTI ter ziele aan het gaan, daar is al ruim 2 jaar niets meer bijgewerkt, laat staan nieuwe versies verschenen.


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #35 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 16 August 2022 - 08:50

Getest met een Gigablue Quad 4K met OpenPli 8.2 aan dezelfde schotel aangesloten en LNB's (Triple LNB Quad) 2 coax kabels aangesloten, werkt en zapt feilloos op Astra 1,2,en 3.

 

De Vu+ Ultimo 4K heeft deze aan boord: 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + 1 x DVB-C/T/T2 DUAL (TWIN) tuner, 2 x coax kabel naar 1 Triax 78 met Triple LNB en 2 x coax kabel naar 1 Triax 66 met Triple LNB. 1 x coax kabel naar Antenne voor DVB-T.

Als ik dit zo lees vraag ik me af waarom je 2 schotels gebruikt, met de Triax 78 en de triple quad heb je toch aan 4 aansluitingen genoeg, maar dat kan een praktische reden zijn.

Je hebt het over een een 66cm Triax, naar mijn weten bestaat die niet, dat moet dan een 64cm Triax zijn.

Ik schreef het eerder al, een Triax 64 met Triple lnb werkt niet optimaal, geeft veel minder signaal af dan een triple lnb voor een Triax 78, dat is de meest optimale installatie voor 3 satellieten.

Je schreef dat je 80db aan signaal hebt een vreemde waarde bij een pli image daar gaat de sterkte indicatie tot maximaal 17-18db ontvangst hebt.

Ik gebruik ook een 78cm Triax met een quad triple lnb, en daar komt op alle 3 satellieten dik16-db uit, heb er ook nog een 4e Black Ultra lnb naast gezet voor de Hotbird en daar komt ook 16db uit.

Wat nog een erg belangrijk punt is de scheefstand (skew) van de Triple lnb van je Triax78 schotel, die moet je niet horizontaal zetten maar onder een hoek, die is afhankelijk van de locatie waar je woont, in België zal die anders zijn dan hier in Nederland, de Astra 28 lnb staat het meest naar boven.

Voor de duidelijkheid ik gebruik ook een Ultimo4 met fbc tuners, en Pli 8.2 als image.

 

Attached File  20170420_140606.jpg   79.96KB   3 downloads


Edited by Sagitarius, 16 August 2022 - 08:54.

73's

PE1AQZ


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #36 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+21
Neutral

Posted 16 August 2022 - 09:17

Er lopen dus van elke schotel 2 kabels naar de ultimo 4K, de andere kabels zijn verbonden met een duo 2 + solese + gigablue 4K.

Het is geen 80 db maar 80 %, op de zenders Een / NPO 14.4 db ontvangst signaal.

Het is een Triax 64 inderdaad, deze geeft op deze zenders 13.6 db signaal.

Vrijwel nooit uitval gehad in vele jaren met deze opstelling.

De Triple is optimaal afgesteld met een Satlink meter, ook de hoek, met o.a VTI perfecte kijk en zap ervaring.


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #37 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 16 August 2022 - 10:21

Welke ontvangers gebruik je ik lees

vu uno 4k se

vu ultimo 4k

gbquad4k

 

Als je resultaten meld geef dan ook aan op welke

box en firmware anders komen geen juiste conclusies.


Edited by luisteraar, 16 August 2022 - 10:23.


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #38 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 16 August 2022 - 10:35

Er lopen dus van elke schotel 2 kabels naar de ultimo 4K, de andere kabels zijn verbonden met een duo 2 + solese + gigablue 4K.

Het is geen 80 db maar 80 %, op de zenders Een / NPO 14.4 db ontvangst signaal.

Het is een Triax 64 inderdaad, deze geeft op deze zenders 13.6 db signaal.

Vrijwel nooit uitval gehad in vele jaren met deze opstelling.

De Triple is optimaal afgesteld met een Satlink meter, ook de hoek, met o.a VTI perfecte kijk en zap ervaring.

Kun je eens een foto plaatsen van je 2 schotels en vooral van achterkant van de triple lnb's zodat de schuinstand goed te zien is.

En nogmaals waarom 2 schotels terwijl het volgens mij ook met je Triax 78cm (meeste versterking) gaat met een triple quad lnb.


73's

PE1AQZ


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #39 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+21
Neutral

Posted 16 August 2022 - 11:59

Welke ontvangers gebruik je ik lees

vu uno 4k se

vu ultimo 4k

gbquad4k

 

Als je resultaten meld geef dan ook aan op welke

box en firmware anders komen geen juiste conclusies.

VU+ Solose / OpenPLi 8.2 /werkt goed

VU+ Ultimo 4K /OpenPli 8.2 / slecht zappen op 23.5 TVV zenders, melding afstemmen mislukt / Met VTI 15 gaat het zappen feilloos en snel

VU+ DUO2 / PurE2 / goede werking / OpenPLi 8.2 zal worden geplaatst

GBQuad 4k / OpenPLi 8.2 / alles werk naar behoren


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: Sinds april enkele HD zenders 23,5E geven afstemmen mislukt #40 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+21
Neutral

Posted 16 August 2022 - 12:08

 

Er lopen dus van elke schotel 2 kabels naar de ultimo 4K, de andere kabels zijn verbonden met een duo 2 + solese + gigablue 4K.

Het is geen 80 db maar 80 %, op de zenders Een / NPO 14.4 db ontvangst signaal.

Het is een Triax 64 inderdaad, deze geeft op deze zenders 13.6 db signaal.

Vrijwel nooit uitval gehad in vele jaren met deze opstelling.

De Triple is optimaal afgesteld met een Satlink meter, ook de hoek, met o.a VTI perfecte kijk en zap ervaring.

Kun je eens een foto plaatsen van je 2 schotels en vooral van achterkant van de triple lnb's zodat de schuinstand goed te zien is.

En nogmaals waarom 2 schotels terwijl het volgens mij ook met je Triax 78cm (meeste versterking) gaat met een triple quad lnb.

 

Er lopen maar 2 kabels vanaf de Triax 78 naar de Ultimo 4K deze zijn aan FBC tuner A aangesloten, dit is de voorkeur tuner.

Het zap probleem is enkel met 23.5, dit is de midden ontvangst kop, daar zal de schuinstand niets aan veranderen, trouwens met andere images werkt het wel goed (reeds meermaals gemeld)

Ik weet heel zeker dat de schotel perfect is afgesteld, daar is geen enkel probleem mee, VTI - Openatv ... werken feilloos en met ruim voldoende signaal.

Het is de combinatie FBC tuners met OpenPLI 8.2 die hier niet naar behoren werkt,


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users