Jump to content

Photo

Openpli update troubles topic

Algemeen

• Please log in to reply
3101 replies to this topic

Re: Openpli update troubles topic #2061 Bag58

• Senior Member
  • 437 posts

+23
Neutral

Posted 23 January 2013 - 11:05

In dat geval zou ik je ook willen aanraden om deze regel toe te voegen aan /etc/backup.cfg:

/etc/sysctl.conf

Dat zorgt er voor dat de aangepaste sysctl.conf door Autobackup veilig wordt gesteld, en hersteld kan worden bij een volgende flash.

Re: Openpli update troubles topic #2062 BuGless

• Senior Member
  • 539 posts

+16
Neutral

Posted 23 January 2013 - 11:09

In dat geval zou ik je ook willen aanraden om deze regel toe te voegen aan /etc/backup.cfg:

/etc/sysctl.conf

Dat zorgt er voor dat de aangepaste sysctl.conf door Autobackup veilig wordt gesteld, en hersteld kan worden bij een volgende flash.

Die echo die ik gaf, verandert niet de /etc/sysctl.conf
Dat zul je alsnog handmatig moeten doen, daarna wordt het na een reboot pas weer ingesteld.

Re: Openpli update troubles topic #2063 Bag58

• Senior Member
  • 437 posts

+23
Neutral

Posted 23 January 2013 - 11:10

En precies dat staat dan ook aangegeven in de post voor de mijne.

Re: Openpli update troubles topic #2064 Dutchdude

• Senior Member
  • 69 posts

+1
Neutral

Posted 23 January 2013 - 11:16

Bag58 & BuGless bedankt voor de tips :)

VuDuo4K, Zgemma H2H, DM8000

Re: Openpli update troubles topic #2065 BuGless

• Senior Member
  • 539 posts

+16
Neutral

Posted 23 January 2013 - 11:22

En precies dat staat dan ook aangegeven in de post voor de mijne.

Ja, sorry. Door die "geweldige" paginering van die webfora is dat soms lastig coherent te lezen.

Re: Openpli update troubles topic #2066 Loui (PD1LOI)

• Senior Member
  • 4,598 posts

+146
Excellent

Posted 23 January 2013 - 11:30

Dat kun je practisch elimineren door de swappiness naar 0 te reduceren:

echo 0 >/proc/sys/vm/swappiness

Bedankt voor de tip! :)
Zo te zien gaat deze setting na reboot verloren, tenzij je hem in /etc/sysctl.conf zet.
Zie de Wiki op http://en.wikipedia....wiki/Swappiness

/etc/sysctl.conf dit staat niet in mijn dm8000 waar kan ik dit dan wel vinden?

Re: Openpli update troubles topic #2067 Bag58

• Senior Member
  • 437 posts

+23
Neutral

Posted 23 January 2013 - 11:30

@BuGless: Geen probleem. :)

Edited by Bag58, 23 January 2013 - 11:34.

Re: Openpli update troubles topic #2068 beebee

• Senior Member
  • 452 posts

+4
Neutral

Posted 23 January 2013 - 11:35

Het probleem met swap is dat hij altijd hoe dan ook gebruikt gaat worden, ook al is dat niet nodig.

Is het niet mogelijk om dit in systemtools op te nemen?
Of op een andere manier default te zetten als je swap actief hebt?
Beebee

Re: Openpli update troubles topic #2069 Bag58

• Senior Member
  • 437 posts

+23
Neutral

Posted 23 January 2013 - 11:37

@beebee
Is dat niet precies wat er is beschreven in de afgelopen posts, te beginnen bij #2060?

Re: Openpli update troubles topic #2070 BuGless

• Senior Member
  • 539 posts

+16
Neutral

Posted 23 January 2013 - 11:40

Bedankt voor de tip! :)
Zo te zien gaat deze setting na reboot verloren, tenzij je hem in /etc/sysctl.conf zet.
Zie de Wiki op http://en.wikipedia....wiki/Swappiness

Gewoon aanmaken. De file wordt automatisch opgepikt door de bootscripts.

Om hem aan te maken, kun je het volgende commando gebruiken:
echo "vm.swappiness = 0" >>/etc/sysctl.conf

Re: Openpli update troubles topic #2071 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 23 January 2013 - 11:47

Het idee van overcommit (geforceerd) uitzetten is op zich wel goed en heel nuttig voor opsporen van fouten, maar in de praktijk heb je er zo weinig aan, dat hebben we de laatste dagen ook kunnen zien. Diverse programma's / onderdelen van enigma gaan er van uit dat overcommit aan staat en allokeren veel meer geheugen dan ze feitelijk gaan gebruiken. Ik zit heel hard te denken waarom je dat zou willen, misschien truuks met een array met vaste "stride" of die een macht van twee moet zijn om er efficienter mee om te gaan, of misschien wel allemaal geheugen dat page-aligned moet zijn (bij v4l2 heb je dat bijvoorbeeld). Ik ga er vooralsnog even niet van uit dat het gewoon slecht programmeerwerk is (maar wie weet???)

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.

Re: Openpli update troubles topic #2072 BuGless

• Senior Member
  • 539 posts

+16
Neutral

Posted 23 January 2013 - 11:56

Het idee van overcommit (geforceerd) uitzetten is op zich wel goed en heel nuttig voor opsporen van fouten, maar in de praktijk heb je er zo weinig aan, dat hebben we de laatste dagen ook kunnen zien. Diverse programma's / onderdelen van enigma gaan er van uit dat overcommit aan staat en allokeren veel meer geheugen dan ze feitelijk gaan gebruiken.

Of mischien gebruiken ze het soms toch, "when you least expect it", en dan hangt de boel of crasht er iets.
Overcommit is leuk als het hebben van swap erg duur is, of wanneer je een normale desktop pc hebt en je dus daadwerkelijk "in control" bent en als er een programma crasht, actie kunt ondernemen. Maar in een STB ben je niet in-control, en het hebben van swap kost niks, dus geef die (verkeerd geprogrammeerde) programma's gewoon genoeg swap (dat ze niet gaan gebruiken) en als ze het dan toch eens stiekem gebruiken, dan loopt de boel tenminste nog (zij het langzamer).

Ik zit heel hard te denken waarom je dat zou willen, misschien truuks met een array met vaste "stride" of die een macht van twee moet zijn om er efficienter mee om te gaan, of misschien wel allemaal geheugen dat page-aligned moet zijn (bij v4l2 heb je dat bijvoorbeeld). Ik ga er vooralsnog even niet van uit dat het gewoon slecht programmeerwerk is (maar wie weet???)

Kan vanalles zijn inderdaad, maar zonder broncode blijft het giswerk.

Re: Openpli update troubles topic #2073 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 23 January 2013 - 12:09

Nou ja je ziet het, met overcommit aan gaat het meestal goed, als de overcommit uit staat, dan is het binnen de kortste keren BOEM. Allebei geen ideale situatie, maar het enige alternatief is uitzoeken waar allemaal zo mega-veel geheugen wordt aangevraagd en dat dan aanpassen. Dat zal geen simpele aanpassing van een malloc/mmap/brk statement zijn. Dus voorlopig denk ik dat we het zullen moeten doen met de overcommit aan. Het mooiste is dat er absoluut genoeg ram is om alles te draaien, dat maakt het extra cynisch.

I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.

Re: Openpli update troubles topic #2074 BuGless

• Senior Member
  • 539 posts

+16
Neutral

Posted 23 January 2013 - 13:01

Nou ja je ziet het, met overcommit aan gaat het meestal goed,

Klopt. Op de machines met minder dan 256MB RAM, gok ik.

als de overcommit uit staat, dan is het binnen de kortste keren BOEM.

Overcommit uit zonder swap bijvoegen resulteert inderdaad in BOEM als er minder dan 256MB RAM is (bij de typische enigma2 configuratie dan).

Allebei geen ideale situatie, maar het enige alternatief is uitzoeken waar allemaal zo mega-veel geheugen wordt aangevraagd en dat dan aanpassen. Dat zal geen simpele aanpassing van een malloc/mmap/brk statement zijn. Dus voorlopig denk ik dat we het zullen moeten doen met de overcommit aan. Het mooiste is dat er absoluut genoeg ram is om alles te draaien, dat maakt het extra cynisch.

Overcommit + swap lost het toch gewoon op, of mis ik nu iets?

Re: Openpli update troubles topic #2075 BuGless

• Senior Member
  • 539 posts

+16
Neutral

Posted 23 January 2013 - 13:11

Erm, sorry, overcommit uit + swap, bedoel ik uiteraard.

Re: Openpli update troubles topic #2076 Dutchdude

• Senior Member
  • 69 posts

+1
Neutral

Posted 23 January 2013 - 14:08

Zeker weten?
Ik heb in de /etc directory een sysctl.conf file van 2kb staan op mijn 8000 met openpli 3....

Re: Openpli update troubles topic #2077 Dutchdude

• Senior Member
  • 69 posts

+1
Neutral

Posted 23 January 2013 - 14:22

@Loui

Zeker weten?
Ik heb in de /etc directory een sysctl.conf file van 2kb staan op mijn 8000 met openpli 3....

zit net even te kijken, en denk dat sysctl.conf bij mij is meegekomen met het installeren van autofs.
Maar zoals Bugless al aangaf kun je hem makkelijk zelf aanmaken...

Re: Openpli update troubles topic #2078 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 23 January 2013 - 15:03

Met die combinatie heb je waarschijnlijk geen problemen. Maar met (default) overcommit aan en geen swap, gaat het normaal ook goed, mits je nfs met de "goede" opties mount.

Re: Openpli update troubles topic #2079 BuGless

• Senior Member
  • 539 posts

+16
Neutral

Posted 23 January 2013 - 15:33

Met die combinatie heb je waarschijnlijk geen problemen. Maar met (default) overcommit aan en geen swap, gaat het normaal ook goed, mits je nfs met de "goede" opties mount.

Ja, ok. Maar dat is wat ik bedoel eigenlijk. Met overcommit uit + swap kan ik garanderen dat er geen problemen zijn. Met (default) overcommit aan (swap wel of niet in deze situatie maakt geen verschil voor de absolute stabiliteit), kun je alleen zeggen dat het meestal goed gaat, mits... en dan noem de config opties maar op. Jij noemt nu toevallig de mount opties, maar er zijn nog talloze andere dingen die ervoor kunnen zorgen dat in de (default) overcommit situatie dingen fout gaan, het vervelende is dat dat fout gaan in dat geval gewoon pas na een paar seconden kan zijn, of na een paar uur, of een paar dagen, of een paar maanden, al naar gelang wat je doet met je systeem in die tijd.

Re: Openpli update troubles topic #2080 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 23 January 2013 - 15:37

Ik denk, dat als iedereen die NFS gebruikt de juist opties gebruikt, niemand meer tegen OOM killers aanloopt (of het moet terecht zijn). Die meldingen zien we pas vrij recent.

Nadeel van een swap is dat je daarvoor toch altijd wat extra's moet doen, de gebruiker zal op z'n minst een harddisk er in moeten hebben, liefst met een swap partitie of anders desnoods een swap file, maar als die er niet is, dan moet de gebruiker er specifiek een stick of card in stoppen en die zal ook nog goed snel moeten zijn om geen teleurstellende "ervaring" te krijgen. Vandaar dat ik wat huiverig ben om het "default" te maken. Misschien dat de hardcore devs daar een ander idee over hebben, dan hoor ik het wel.

Also tagged with one or more of these keywords: Algemeen

11 user(s) are reading this topic

0 members, 11 guests, 0 anonymous users