Om het eerlijk te zeggen lig ik voorlopig totaal niet wakker van die Viaccess. Een nieuwe codering betekent niet automatisch dat alle snufjes daarvan geactiveerd worden... Voorbeeld: Tivusat gebruikt NagaVision 4 (Tiger), een generatie nieuwer dan onze Merlin-kaarten van Canal Digitaal. Toch werken die kaarten prima met softcams. Op dezelfde manier kan een nieuwe codering voor Canal Digitaal zowel goed als slechts nieuws betekenen.
De Seca nano 01 is wat mij betreft een stuk zorgwekkender, omdat er hier sprake is van een implementatieprobleem: De Seca-implementatie in Oscam hiervoor is gewoon afwezig en dus is het inschakelen ervan een probleem, zelfs als is het hoofdmotief van de TV-aanbieder niet om softcams uit te bannen.
De Viaccess-implementatie in Oscam is vrij goed. Als er doelbewust maatregelen tegen softcams worden genomen dan zal het nog steeds afgelopen zijn, daar hoeven we niet aan te twijfelen. Als de aanbieder echter geen speciale anti-softcammaatregelen neemt, dan is Viaccess denk ik geen verkeerde codering voor gebruikers van open ontvangers.
Het is ook onbestaanbaar dat de Seca-kaarten op korte termijn onbruikbaar worden, dus er is zeker geen sprake dat er binnen een paar maanden een oplossing nodig is.
Edited by Zuppelan, 15 July 2015 - 22:35.