Jump to content


Photo

CanalDigitaal gaat over op CI+ module

CI+ Viaccess OrcaCI+ Viacces Orca CanalDigitaal

  • Please log in to reply
188 replies to this topic

Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #21 marmel

  • Senior Member
  • 133 posts

0
Neutral

Posted 16 July 2015 - 19:01

De stap komt niet als volslagen verrassing. In 2014 maakte M7 Group al bekend Viaccess Orca te gaan gebruiken. De huidige ontwikkeling is een direct gevolg hiervan. De nieuwe CI-module werkt niet met de huidige smartcards CanalDigitaal, TV Vlaanderen en TéléSAT. Deze maken gebruik van de Nagravision codering van het Zwitserse bedrijf Kudelski. Via internet heeft CanalDigitaal op Satellietforum bekendgemaakt dat er op een later tijdstip meer concrete duidelijkheid over het gebruik van de Viaccess Orca codering komt. De nieuwe Neotion Viaccess Orca CI-module wordt samen met de witte Nagravision CI-module de standaard voor CI-satellietontvangers. M7 Group stopt dus na de introductie van Viaccess Orca niet met de ondersteuning van de nu gebruikte Nagravision codering. Beide coderingsnormen blijven naast elkaar bij CanalDigitaal, TV Vlaanderen en TéléSAT in gebruik.


VU+ duo2 13-19,2-23,5-28,2 HDD 1TB PLI 7.2 Image Ziggo kaart CCcam 2.3.2 en Oscam


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #22 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 16 July 2015 - 19:12

Ik durf te wedden dat ze geen nieuwe nagra kaarten meer uitleveren....  en nieuwe zenders niet meer de nagra ecmpid meegezonden krijgen.

Exact hetzelfde hebben ze bij irdeto ook gedaan destijds. Resultaat: wil je zender X erbij dan kan dat wel maar dat kan dan alleen als je zo'n orca kaart hebt.

 

Als die CI+ standaard / vereiste er niet was geweest was het niet eens een probleem geweest. Alles wat we willen is TV kijken en of dat nu via softcam of CI module gaat is mij persoonlijk om het even zolang ik maar niet die brandhout boxen van de provider verplicht moet gebruiken.


@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #23 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 16 July 2015 - 19:22

Een CI module heeft de beperking van maximaal 1 transponder/quadrant, dus vergeet je extra tuners maar, die zijn waardeloos geworden. En of de huidige hardware in staat is om offline te decoderen via een CI valt nog maar te betwijfelen.

 

Dus m.i. is een CI module helemaal geen oplossing, maar minstens zo erg als de crap hardware van de provider...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #24 catastrofus

  • Senior Member
  • 3,443 posts

+43
Good

Posted 16 July 2015 - 19:50

Om even de oscam-lovers teleur te stellen ;) : Ook onder cccam werkt ziggo uitstekend met zowel de oude @Home kaart als de nieuwe de nieuwe oranje kaart. :)

 

Mede door dit soort geneuzel heb ik na jaren besloten weer terug te gaan naar de kabel. Satelliet gebruik ik nog voor de Engelse en Duitse FTA wat overigens prima werkt.... Nu een Ziggo kaart onder OSCAM draaiend. Alle kanalen waarop ik geabonneerd ben werken prima.. Dus ook FOX Sports 2 HD Int en Mezzo... Beetje OT, maar wel gerelateerd...


Edited by catastrofus, 16 July 2015 - 19:50.

2 x ultimo4k (dvb-c fbc + 1 dvb-s2, 8.3r/nb) + een et10k/osmini (geen tuners en dus fallbackclient, nb) met een Synology ds214+ (2 x 6 TB) op DSM 7.1.1 in ziggo oost (voormalig @Home) + A1/A2/A3/HB (TechniSat)
 


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #25 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 16 July 2015 - 20:01

Een CI module heeft de beperking van maximaal 1 transponder/quadrant, dus vergeet je extra tuners maar, die zijn waardeloos geworden. En of de huidige hardware in staat is om offline te decoderen via een CI valt nog maar te betwijfelen.

 

Dus m.i. is een CI module helemaal geen oplossing, maar minstens zo erg als de crap hardware van de provider...

 

Dit probleem heb ik persoonlijk niet. 1 tuner is voor ons persoonlijke gebruik meer dan genoeg en opnemen hebben we in 10 jaar tijd misschien 3 keer gedaan.

Dus heb ik met een CI module een prima oplossing in handen zonder de crap settop box van de provider te moeten gebruiken.

 

Daarnaast is er FTA ook genoeg te zien dus daar kun je dan de extra tuners wel weer gebruiken ;)


Edited by theparasol, 16 July 2015 - 20:02.

@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #26 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 16 July 2015 - 20:31

Ymmv zeggen ze dan. :)

 

Ik kijk zelden iets live, ik heb een scherm vol autotimers en kijk liever wanneer het mij uitkomt. En als ik al live kijk dan loopt er vast tegelijk een opname.

 

Nu staat M7 hier zelden of nooit aan (af en toe het nieuws), geen RTL publiek in huis, dus veel tranen zullen er niet gelaten worden als het abo moet worden opgezegd.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #27 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,629 posts

+459
Excellent

Posted 17 July 2015 - 09:29

 

Om even de oscam-lovers teleur te stellen ;) : Ook onder cccam werkt ziggo uitstekend met zowel de oude @Home kaart als de nieuwe de nieuwe oranje kaart. :)

 

 

Ja, dat is Irdeto en er is ook niemand die gezegd heeft dat het niet werkt, alleen geldt voor het (voormalige) UPC gebied wat anders, daar draait Nagra met een boxkey, welke weer hardware afhankelijk is.

 

Maar dat is de discussie hier niet, en maak ik mezelf, door te reageren, ook schuldig aan 'topic vervuiling'  ;)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #28 KlaasVV

  • Senior Member
  • 100 posts

+1
Neutral

Posted 17 July 2015 - 09:57

Voor de duidelijkheid: Als ik op mijn Xtrend et8000 straks 1 kanaal wil kijken en 1 kanaal wil opnemen(max) dan moet ik 2 cammodules aanschaffen?



Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #29 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,528 posts

+1,736
Excellent

Posted 17 July 2015 - 10:01

Denk niet dat dat werkt, twee dezelfde CI modules met dezelfde smartcard (daar moet je er dan ook twee van hebben) in dezelfde box...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #30 KlaasVV

  • Senior Member
  • 100 posts

+1
Neutral

Posted 17 July 2015 - 11:08

WanWizard,

 

Dat bedoelde ik ook. Twee cammodules met elk een bijbehorende smartcard en dan als resultaat 1 kanaal kijken en 1 kanaal max opnemen?

Is bovenstaande opstelling dan met sateliettv op (lange) termijn de enige mogelijk om tegelijkertijd 1 kanaal op te nemen en een kanaal te kijken?



Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #31 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 17 July 2015 - 12:48

 

Denk niet dat dat werkt, twee dezelfde CI modules met dezelfde smartcard (daar moet je er dan ook twee van hebben) in dezelfde box...

 
Het zijn geen CI modules, maar CI+ modules. Dat werkt sowieso niet op enigma2

Enige Enigma2 stb's die CI+ compatible zijn (correct me if i'm wrong)

-IQON IOS 100 HD (CI+ compatible)

-Tiviar Alpha Plus (CI+ compatible)


Edited by Jeroensky, 17 July 2015 - 12:51.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #32 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 17 July 2015 - 12:56

WanWizard,

 

Dat bedoelde ik ook. Twee cammodules met elk een bijbehorende smartcard en dan als resultaat 1 kanaal kijken en 1 kanaal max opnemen?

Is bovenstaande opstelling dan met sateliettv op (lange) termijn de enige mogelijk om tegelijkertijd 1 kanaal op te nemen en een kanaal te kijken?

Nee dat werkt ook niet.

Sterker nog in bv de vuduo2 als je twee ci's insteekt werkt niets meer. (daar heb ik een mail voor gestuurd naar vu+ die nooit is beantwoord).

 

Bij een dm8000 kan je wel twee ci's insteken en blijft het nog werken ook.

Maar steek je dezelfde ci's in en kaart in dan moet je een lijst aanmaken welke ci welke kanalen moet decoderen. Anders weet de decoder het niet meer en heb je nada.

Hoe dit te doen google around ik heb die testen reeds meer dan een jaar geleden gedaan. Het is een aanzienlijk werk.

 

Zoals wanwizard zegt de ci is al niet beter dan die crappy eigen m7 decoders.

 

Mocht dit verplicht worden in de toekomst en geen softcam mogelijkheden meer zijn : Dan is het ook voor mij bye bye m7. En jawel de kabel komt er terug in. Sat enkel nog voor fta punt.

 

Mijn box blijft uiteraard als en zeer goede mediaspeler dan die éénmaal we alle nog kleine resterende probleempjes bij implementatie van gst-1 hebben opgelost een super mediaspeler zal zijn.



Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #33 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 17 July 2015 - 12:58

 

WanWizard,

 

Dat bedoelde ik ook. Twee cammodules met elk een bijbehorende smartcard en dan als resultaat 1 kanaal kijken en 1 kanaal max opnemen?

Is bovenstaande opstelling dan met sateliettv op (lange) termijn de enige mogelijk om tegelijkertijd 1 kanaal op te nemen en een kanaal te kijken?


Bij een dm8000 kan je wel twee ci's insteken en blijft het nog werken ook.


 

 

Je mag mijn DM8000 overkopen. Bedrag n.o.t.k.


Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #34 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 17 July 2015 - 13:02

Er zijn intussen voor enkele E2-ontvangers CI+ compatible images verkrijgbaar. Naar verluidt werkt dat ook. De grote vraag is natuurlijk of het ook werkt als de echte beperkingen van CI+ worden geïmplementeerd.

Daarnaast heeft CI+ natrrulijk altijd de beperkingen van een (harde) CAM: slechts één transponder tegelijk decoderen.


Edited by Rob van der Does, 17 July 2015 - 13:03.


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #35 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,004 posts

+637
Excellent

Posted 17 July 2015 - 13:36

Er zijn intussen voor enkele E2-ontvangers CI+ compatible images verkrijgbaar. Naar verluidt werkt dat ook. De grote vraag is natuurlijk of het ook werkt als de echte beperkingen van CI+ worden geïmplementeerd.

Daarnaast heeft CI+ natrrulijk altijd de beperkingen van een (harde) CAM: slechts één transponder tegelijk decoderen.

 

En daar mag natuurlijk niet over gepraat worden.  Want die E2 ontvangers kunnen die CI+ nooit wettelijk geimplementeerd hebben.

Hoe dan ook AUB op, om over CCcam te praten.

 

Je doet toch niets illegaal als je een CI+ module in een E2 ontvanger steekt.

 

CI+ is niet eens een standaard.  Het is gewoon een overeenkomst tussen een aantal partijen.

 

Sommigen zullen zeggen je schendt links en rechts een aantal patenten.  Dat de rechthoudende partijen dan dit bewijzen (bv door een rechtzaak hierover te winnen) ipv van hard te roepen dat hun patenten geschonden zijn.  Maar ja,  als je hard roept dat Uw rechten geschonden zijn, dan geloven sommigen dit misschien.  En schrik je een aantal mensen af.

 

Willy


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #36 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,629 posts

+459
Excellent

Posted 17 July 2015 - 14:02

CI+ = commercie verder niet.

Het is een schandalige methode de kijker nog meer rotzooi door de strot te drukken, ik vind het schandalig dat je geen baas meer bent over eigen apparatuur.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #37 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 17 July 2015 - 14:27

Tja dat kun je wel vinden en ook ik vind dat, maar we moeten er wel mee verder jammer genoeg.

Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #38 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,004 posts

+637
Excellent

Posted 17 July 2015 - 14:49

Dit is m.i. interessant leesvoer:  https://nl.wikipedia.org/wiki/CI%2B

 

Willy


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #39 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 17 July 2015 - 14:51

Er zijn intussen voor enkele E2-ontvangers CI+ compatible images verkrijgbaar. Naar verluidt werkt dat ook. De grote vraag is natuurlijk of het ook werkt als de echte beperkingen van CI+ worden geïmplementeerd.


Waarschijnlijk maken ze gebruik van een soort CI "compatibiliteits" mode. De CI+ is al blij als de receiver een paar vragen goed heeft beantwoord,en gebruikt het protocol verder niet.

Echte CI werkt met asymmetrische encryptie, de CI+ module en receiver zetten een soort TLS verbinding (SSL of HTTPS als je dat meer zegt) op, waarbij de ontvanger een geldig cetrificaat moet presenteren. Tenzij ze de private key van zo'n certificaat gekaapt hebben, wat me vooralsnog niet ondenkbaar maar wel onwaarschijnlijk lijkt, zal deze volle CI+ modus niet gaan werken.

Daarnaast heeft CI+ natrrulijk altijd de beperkingen van een (harde) CAM: slechts één transponder tegelijk decoderen.


Met een beetje slimme software zou je wel zenders uit verschillende transponders kunnen combineren naar een enkele "virtuele" transponder en die door de CI heen sturen voor descrmbelen. Dit stelt overigens dezelfde eisen aan de ontvanger hardware als het achteraf kunnen decoderen, dus op de Dream boxen gaat dit al zeker niet werken.
Real musicians never die - they just decompose

Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #40 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,004 posts

+637
Excellent

Posted 17 July 2015 - 14:59

 

Echte CI werkt met asymmetrische encryptie, de CI+ module en receiver zetten een soort TLS verbinding (SSL of HTTPS als je dat meer zegt) op, waarbij de ontvanger een geldig cetrificaat moet presenteren. Tenzij ze de private key van zo'n certificaat gekaapt hebben, wat me vooralsnog niet ondenkbaar maar wel onwaarschijnlijk lijkt, zal deze volle CI+ modus niet gaan werken.
 

 

Ik denk dat als ze dit willen implementeren, vele zgn. gecertificeerde apparaten niet samen willen werken met de module.  Gevolg:  geen beeld op een certificeerd apparaat.

 

Willy


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*




Also tagged with one or more of these keywords: CI+, Viaccess OrcaCI+, Viacces Orca, CanalDigitaal

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users