Jump to content


Photo

CanalDigitaal gaat over op CI+ module

CI+ Viaccess OrcaCI+ Viacces Orca CanalDigitaal

  • Please log in to reply
188 replies to this topic

Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #41 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 17 July 2015 - 15:13

..

Daarnaast heeft CI+ natrrulijk altijd de beperkingen van een (harde) CAM: slechts één transponder tegelijk decoderen.

De Aston Dual cam kon/kan toch ook 2 transponders tegelijk decoderen?



Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #42 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 17 July 2015 - 17:04

 

 

WanWizard,

 

Dat bedoelde ik ook. Twee cammodules met elk een bijbehorende smartcard en dan als resultaat 1 kanaal kijken en 1 kanaal max opnemen?

Is bovenstaande opstelling dan met sateliettv op (lange) termijn de enige mogelijk om tegelijkertijd 1 kanaal op te nemen en een kanaal te kijken?


Bij een dm8000 kan je wel twee ci's insteken en blijft het nog werken ook.


 

 

Je mag mijn DM8000 overkopen. Bedrag n.o.t.k.

 

Erg leuk , ...

 

Maar eigenlijk bied ik één der mijne echte org dm8000 aan :P

 

Punt is als tvv en telesat de weg opgaan dat softcam niet meer mogelijk is zijn tvv en telesat voor mij niet meer relevant en kunnen ze hun abbonement in  ach bedenk het maar ....... steken :P

 

En ik behoor zowat in de groep van eerste klanten voor tvv en télésat.



Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #43 mrbeam

  • Senior Member
  • 300 posts

+6
Neutral

Posted 17 July 2015 - 17:23

..
Daarnaast heeft CI+ natrrulijk altijd de beperkingen van een (harde) CAM: slechts één transponder tegelijk decoderen.

De Aston Dual cam kon/kan toch ook 2 transponders tegelijk decoderen?
nope, 2 services via 1 transponder.

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x FBC, DVB-T2, DVB-C USB), Octagon SF4008 (dual DVB-S2, DVB-T2 & DVB-C USB), Mutant HD51 (DVB-S2 & DVB-T2), TBS6920 & TBS6925


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #44 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 17 July 2015 - 22:42

Op opensat4all wordt gesuggereert dat Xtrend een image heeft die CI+ ondersteund, en gebaseerd is op openpli. Dan kan openPli toch compatible worden met CI+? Openpli heeft closed source, bijvoorbeeld de HbbTV plugins van bepaalde fabrikanten. Of gaat er ClosedPLI komen?

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #45 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 17 July 2015 - 22:47

 

 

 

WanWizard,

 

Dat bedoelde ik ook. Twee cammodules met elk een bijbehorende smartcard en dan als resultaat 1 kanaal kijken en 1 kanaal max opnemen?

Is bovenstaande opstelling dan met sateliettv op (lange) termijn de enige mogelijk om tegelijkertijd 1 kanaal op te nemen en een kanaal te kijken?


Bij een dm8000 kan je wel twee ci's insteken en blijft het nog werken ook.


 

 

Je mag mijn DM8000 overkopen. Bedrag n.o.t.k.

 

Erg leuk , ...

 

Maar eigenlijk bied ik één der mijne echte org dm8000 aan :P

 

Punt is als tvv en telesat de weg opgaan dat softcam niet meer mogelijk is zijn tvv en telesat voor mij niet meer relevant en kunnen ze hun abbonement in  ach bedenk het maar ....... steken :P

 

En ik behoor zowat in de groep van eerste klanten voor tvv en télésat.

 

 

Ik vrees dat er wat CI+ modules klaar zijn voor in de achterste lichaamsholtes ;-)

Mijn DM8000 is 1e generatie uit Eindhoven (made by ProDrive). Duurzamer dan de Goliath. (LOL). Voor hoogste bieder.

 


Edited by Jeroensky, 17 July 2015 - 22:48.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #46 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,598 posts

+458
Excellent

Posted 17 July 2015 - 23:02

Het stelt niets voor om een OpenPLi image te maken met CI+ support, alleen heb je de benodigde bestanden daarvoor nodig welke in e2 mee gecompileerd moet worden.

Aangezien die bestanden weer closed zijn, gaat het niet wat worden, buiten dat denk ik dat het ook niet geheel legaal is.
Daar komt bij dat de bouwomgeving zodanig aangepast moet worden dat het bouwproces voor andere boxen verstoord kan raken.

Probleem is dus dat je die closed ci bestanden nodig hebt en daar is lastig aan te komen....en als je die al kunt krijgen begeef je je op een wankel pad als je ze gebruikt, ik kan me niet voorstellen dat er een geldige licentie wordt gebruikt.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #47 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 18 July 2015 - 06:23

Daarnaast heeft CI+ natrrulijk altijd de beperkingen van een (harde) CAM: slechts één transponder tegelijk decoderen.

Met een beetje slimme software zou je wel zenders uit verschillende transponders kunnen combineren naar een enkele "virtuele" transponder en die door de CI heen sturen voor descrmbelen. Dit stelt overigens dezelfde eisen aan de ontvanger hardware als het achteraf kunnen decoderen, dus op de Dream boxen gaat dit al zeker niet werken.

Zou dat ook flexibel kunnen zijn? Ik bedoel daarmee dat elk kanaal dat geopend wordt (voor live, stream of opname) direct (on the fly) wordt toegevoegd aan die virtuele transponder?

Als dat zou lukken zou er al een aardige beperking van een CAM (wel of niet CI+) zijn weggenomen.



Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #48 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 18 July 2015 - 07:16

Ik denk dat een nieuwe cccam of oscam die het hele ci+ gebeuren overbodig maakt nog het meeste flexibel is... Alleen niemand weet nu nog of het er ooit van komt....

Edited by littlesat, 18 July 2015 - 07:17.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #49 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 16,974 posts

+635
Excellent

Posted 18 July 2015 - 08:02

Ik denk dat een nieuwe cccam of oscam die het hele ci+ gebeuren overbodig maakt nog het meeste flexibel is... Alleen niemand weet nu nog of het er ooit van komt....

 

Lijkt mij ook.  Maar als het iemand programmeert zullen er weer enkele "keys" nodig zijn die angstvallig geheim gehouden zullen worden.  En alleen bekend bekend bij degenen die er geld mee willen verdienen.

 

Willy


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #50 WTE

  • Senior Member
  • 821 posts

+36
Good

Posted 18 July 2015 - 08:22

Het stelt niets voor om een OpenPLi image te maken met CI+ support, alleen heb je de benodigde bestanden daarvoor nodig welke in e2 mee gecompileerd moet worden.

Aangezien die bestanden weer closed zijn, gaat het niet wat worden, buiten dat denk ik dat het ook niet geheel legaal is.
Daar komt bij dat de bouwomgeving zodanig aangepast moet worden dat het bouwproces voor andere boxen verstoord kan raken.

Probleem is dus dat je die closed ci bestanden nodig hebt en daar is lastig aan te komen....en als je die al kunt krijgen begeef je je op een wankel pad als je ze gebruikt, ik kan me niet voorstellen dat er een geldige licentie wordt gebruikt.

 

De aanpassingen in e2 zijn al maanden beschikbaar voor een aantal modellen.

Het lijkt er eerder op dat images makers ci+ willen boycotten.

Een geldige licentie is niet mogelijk met een enigma2 maar dit geld ook voor hbbtv en gebruik van codering systemen. Deze hobby bevindt zich in een heel grijs gebied.


Mut@nt HD51 STB 4K

   :rolleyes:                :rolleyes:


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #51 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 18 July 2015 - 08:31

WTE volgens mij weet jij precies hoe de vork in de steel steekt, wij gaan niet zomaar binary blobs in onze open source image toevoegen, waarvan niemand kan zien wat het precies is en waarvan de legale context uiterst dubieus is. Hoewel je over dat laatste kunt discussieren omdat er ook softcams worden meegeleverd. Maar die zitten tenminste niet IN enigma. Zodra je binary blobs in enigma gaat opnemen zijn er allerlei dingen die niet meer goed gaan: raadselachtige crashes van enigma, waar begin je met zoeken? Wie weet wat de blob allemaal onder water doet en vernaggelt, net zo goed als voor andere enigma componenten? Maar belangrijker, wat gebeurt als we aanpassingen doen aan de interne datastructuren van enigma? Ik weet het al: segfaults.

 

De nettere manier (echt net is niet mogelijk), is een stuk enigma source code, of een plugin, waarvan het grootste deel open source is, met een klein stukje binary blob waar dat absoluut nodig. De binary blob mag niets anders doen dan wat het moet doen en absoluut geen gebruik maken van andere dingen dan wat 'm via de interface wordt aangereikt. Persoonlijk zou ik het dan nog overwegen, ik kan niet spreken voor de andere teamleden. Maar zoals nu, nee absoluut niet.


Edited by Erik Slagter, 18 July 2015 - 08:32.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #52 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 18 July 2015 - 08:33

Of de Industrie wil dat je toch CI+ gebruikt op je Linux STB. Industrie lekt zelf de (aangepaste) CI+ drivers. Dan komt er waarschijnlijk in de nabije toekomst een zeer onaangename verrassing voor deze CI+ gebruikers. Je smartcard zit uiteindelijk in hardware die volledig onder controle van de provider is.


Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #53 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 18 July 2015 - 08:44

De aanpassingen in e2 zijn al maanden beschikbaar voor een aantal modellen.

Het lijkt er eerder op dat images makers ci+ willen boycotten.

 

Wat als de programmeurs van Enigma de broncode daarvan op gaan eisen? Men heeft wijzigingen aangebracht aan Enigma2, wat onder GPL gelicenseerd wordt. Indien men een  GPL-programma verspreidt is men verplicht de broncode erbij te doen. Als het de ongewijzigde broncode is, dan is niemand daarin geïnteresseerd. Maar als er wel wijzigingen zijn aangebracht wordt het een ander verhaal...

 

De fabrikant speelt door zijn broncodes niet vrij te geven een gevaarlijk spel. Als één iemand die auteursrecht heeft op code in Enigma2 er werk van maakt, dan verliest de fabrikant al zijn rechten op Enigma2 en is zijn hele handel om zeep.



Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #54 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 18 July 2015 - 09:03

Een geldige licentie is niet mogelijk met een enigma2 maar dit geld ook voor hbbtv en gebruik van codering systemen.

Nee hoor: HbbTV is een open standaard, die door iedereen gebruikt mag worden.

Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #55 WTE

  • Senior Member
  • 821 posts

+36
Good

Posted 18 July 2015 - 09:18

WTE volgens mij weet jij precies hoe de vork in de steel steekt, wij gaan niet zomaar binary blobs in onze open source image toevoegen, waarvan niemand kan zien wat het precies is en waarvan de legale context uiterst dubieus is. Hoewel je over dat laatste kunt discussieren omdat er ook softcams worden meegeleverd. Maar die zitten tenminste niet IN enigma. Zodra je binary blobs in enigma gaat opnemen zijn er allerlei dingen die niet meer goed gaan: raadselachtige crashes van enigma, waar begin je met zoeken? Wie weet wat de blob allemaal onder water doet en vernaggelt, net zo goed als voor andere enigma componenten? Maar belangrijker, wat gebeurt als we aanpassingen doen aan de interne datastructuren van enigma? Ik weet het al: segfaults.

 

De nettere manier (echt net is niet mogelijk), is een stuk enigma source code, of een plugin, waarvan het grootste deel open source is, met een klein stukje binary blob waar dat absoluut nodig. De binary blob mag niets anders doen dan wat het moet doen en absoluut geen gebruik maken van andere dingen dan wat 'm via de interface wordt aangereikt. Persoonlijk zou ik het dan nog overwegen, ik kan niet spreken voor de andere teamleden. Maar zoals nu, nee absoluut niet.

 

Ik snap het niet meer, ik neem aan dat je de code hebt bekeken.

Zover ik ben geïnformeerd is het een stukje enigma source code met een klein stukje binary blob (of hoe je wilt noemen) genaamd ciplushelper.


Mut@nt HD51 STB 4K

   :rolleyes:                :rolleyes:


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #56 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 16,974 posts

+635
Excellent

Posted 18 July 2015 - 09:22

Ik weet niet of dit mogelijk is, maar kun je die CI+ support niet als een plug-in beschikbaar stellen.  

 

Voordeel:  Enigma blijft zoals het is.  Alleen diegenen die hierin geinterresseerd zijn installeren deze plug-in.

 

Willy


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #57 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 18 July 2015 - 10:07

En juist die ci plus helper blob zit ons dwars.... Want zover ik begrijp mag die volgens de opengl licentie niet in de enigma2 binary zitten.

Maar blijkbaar met een hd2400 heb je dat hele probleem niet. Dus de vu's, xtrends, dream multimedia en andere merken kunnen het ook in de drivers stoppen, daar waar het eigenlijk ook hoort...

Als plugin gaat niet, omdat voor de meeste merken een aanpassing nodig is in de enigma2 binary...

Edited by littlesat, 18 July 2015 - 10:13.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #58 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 16,974 posts

+635
Excellent

Posted 18 July 2015 - 10:18

En zo worden handeltjes via achterpoortjes bevorderd.

 

Willy


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #59 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,123 posts

+685
Excellent

Posted 18 July 2015 - 10:20

De images die die blob in hun image hebben gestopt voldoen niet aan onze licentie in geval van een openpli based image en dan weer indirect aan die van dream multimedia.... Eigenlijk zouden wij hun beleefd kunnen vragen deze patch terug te draaien... Net zoals wij ook "beleefd" gevraagd zijn in het verleden om menusort, pluginsort, mytube e.d. niet meer in ons image te stoppen....

Tenminste zover ik het begrijp..... Maar het is lastige materie!

Is dit allemaal onzin dan is die blob patch in ren vloek en een zucht zo gepushed...

Edited by littlesat, 18 July 2015 - 10:25.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #60 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 18 July 2015 - 10:39

Ik snap het niet meer, ik neem aan dat je de code hebt bekeken.

Zover ik ben geïnformeerd is het een stukje enigma source code met een klein stukje binary blob (of hoe je wilt noemen) genaamd ciplushelper.


De GPL staat niet toe dat binnen 1 programma code draait onder een niet-GPL-compatibele licentie. Die ciplushelper is dus een auteursrechtelijke overtreding, wat tot gevolg heeft dat het recht dat de GPL je geeft om Enigma2 te verspreiden komt te vervallen.

Als die binaire blob een los programma zou zijn, dan zou er geen probleem zijn.

Edited by Zuppelan, 18 July 2015 - 10:41.




Also tagged with one or more of these keywords: CI+, Viaccess OrcaCI+, Viacces Orca, CanalDigitaal

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users