Jump to content


Photo

CanalDigitaal gaat over op CI+ module

CI+ Viaccess OrcaCI+ Viacces Orca CanalDigitaal

  • Please log in to reply
188 replies to this topic

Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #61 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,275 posts

+691
Excellent

Posted 18 July 2015 - 10:41

Eindelijk iemand die het precies zo begrijpt zoals ik het ook begrepen had...!

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #62 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 18 July 2015 - 10:48

Ik denk trouwens niet dat dit puur een theoretische kwestie is: Dream Multimedia heeft nog altijd auteursrechten op grote delen van de Enigma2-code en zal WT Electronic als een concurrent zien. Als WT Electronic de licentie van Enigma niet respecteert dan is het heel goed denkbaar dat DMM zijn advocaten erop afstuurt om de concurrentie te plagen.

Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #63 WTE

  • Senior Member
  • 821 posts

+36
Good

Posted 18 July 2015 - 10:54

 

Ik snap het niet meer, ik neem aan dat je de code hebt bekeken.

Zover ik ben geïnformeerd is het een stukje enigma source code met een klein stukje binary blob (of hoe je wilt noemen) genaamd ciplushelper.


De GPL staat niet toe dat binnen 1 programma code draait onder een niet-GPL-compatibele licentie. Die ciplushelper is dus een auteursrechtelijke overtreding, wat tot gevolg heeft dat het recht dat de GPL je geeft om Enigma2 te verspreiden komt te vervallen.

Als die binaire blob een los programma zou zijn, dan zou er geen probleem zijn.

 

 

 

Precies, de (binaire blob) ciplushelper is een los programma.


Mut@nt HD51 STB 4K

   :rolleyes:                :rolleyes:


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #64 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,275 posts

+691
Excellent

Posted 18 July 2015 - 11:02

Dat is niet een los programma... dat is een binary blob die in de enigma2 binary gestopt wordt. of is er inmiddels iets nieuws onder de "zon" verschenen?


Edited by littlesat, 18 July 2015 - 11:04.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #65 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,014 posts

+639
Excellent

Posted 18 July 2015 - 11:03

 

De GPL staat niet toe dat binnen 1 programma code draait onder een niet-GPL-compatibele licentie. Die ciplushelper is dus een auteursrechtelijke overtreding, wat tot gevolg heeft dat het recht dat de GPL je geeft om Enigma2 te verspreiden komt te vervallen.

Als die binaire blob een los programma zou zijn, dan zou er geen probleem zijn.

 

 

Is het dan niet mogelijk dat enigma zodanig aangepast wordt dat het functioneerd met en zonder de ciplushelper ?

 

De ciplushelper kan dan een plug-in zijn.  Of zie ik het te eenvoudig?

 

Willy


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #66 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,275 posts

+691
Excellent

Posted 18 July 2015 - 11:05

Die blob moet gewoon opensource ergens gezet worden -of- hij moet echt als los programmaatje kunnen functioneren (zover ik begrepen had bestaat dit nog niet) -of- de leveranciers stoppen het in de drivers


Edited by littlesat, 18 July 2015 - 11:05.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #67 WTE

  • Senior Member
  • 821 posts

+36
Good

Posted 18 July 2015 - 11:06

Dat is niet een los programma... dat is een binary blob die in de enigma2 binary gestopt wordt.

 

zie bijlage, cihelper is echt een los programma. Om verder verwarring te voorkomen er zijn een aantal modellen welk de code in enigma2.bin aanbieden.

Ik het het over een ander oplossing wat gebruik maakt van ciplushelper en zodoende de ci+ protocol ondersteunt.

Attached Files


Edited by WTE, 18 July 2015 - 11:11.

Mut@nt HD51 STB 4K

   :rolleyes:                :rolleyes:


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #68 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,275 posts

+691
Excellent

Posted 18 July 2015 - 11:06

En dan???


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #69 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,275 posts

+691
Excellent

Posted 18 July 2015 - 11:09

Ik zie het volgens mij al...

 

dat is dat ding wat samenwerkt met de drivers van DMM.... filetje op een DMM en de CI+ doet het... dit gaat niet voor alle boxen werken... Net zo iets als eigenlijk een bepaald soort VU box geschikt maken dat hij toch stiekem kan opnemen...

 

Waar ik het over had is een of andere patch die de enigma2 binary aanpast met een binary blob...


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #70 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 18 July 2015 - 11:10

Is het dan niet mogelijk dat enigma zodanig aangepast wordt dat het functioneerd met en zonder de ciplushelper ?

De ciplushelper kan dan een plug-in zijn. Of zie ik het te eenvoudig?


Een plugin "plugt in" een programma en draait dus binnen dat programma. Dat betekent dat de licentie met de GPL verenigbaar moet zijn en sluit binaire blobs in plugins uit.

Bedenk dat dit geen toeval is of technsich licentiedetail is: CI+ dient om je vrijheden te beperken, GPL juist om ze te garanderen. Over de licentie is goed nagedacht en het is precies vanwege dit soort dingen dat de GPL het mengen van incompatibele licenties binnen één programma verbiedt. Er staat letterlijk "liberty or death for the program" (versie 3, Enigma2 gebruikt versie 2) als titel boven één van de hoofdstukken: De licentie is bedoeld om kwesties als CI+ onmogelijk te maken en wie het toch probeert begeeft zal door een juridisch mijnenveld moeten wandelen om te zien of hij de overkant haalt.

Edited by Zuppelan, 18 July 2015 - 11:12.


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #71 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 18 July 2015 - 11:24

In zoverre dat als het een plugin betreft je die als gebruiker (in ieder geval in de praktijk) straffeloos kunt gebruiken.



Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #72 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 19 July 2015 - 18:51

Zover ik ben geïnformeerd is het een stukje enigma source code met een klein stukje binary blob (of hoe je wilt noemen) genaamd ciplushelper.

Dan heb jij iets anders gezien dan ik, dat is duidelijk. Laat maar weten als je inderdaad bovenstaande voor me hebt. Wie weet gaan we er dan wel iets mee doen (of niet). In de vorm die ik gezien heb in geval zéker niet.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #73 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 19 July 2015 - 18:54

dat is dat ding wat samenwerkt met de drivers van DMM.... filetje op een DMM en de CI+ doet het... dit gaat niet voor alle boxen werken... Net zo iets als eigenlijk een bepaald soort VU box geschikt maken dat hij toch stiekem kan opnemen...

Precies. Een "lege" binary die niks anders doet dan verborgen functionaliteit die al in de drivers zit aanzetten. Ben benieuwd met hoeveel drivers dit gaat werken :D


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #74 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 19 July 2015 - 19:09

...juridisch mijnenveld...


Valt in de praktijk wel mee. GPL is een wolf zonder tanden. 't Is niet zo dat je zomaar source code kunt eisen van iemand die van je GPL code gebruik maakt. In het allerergste geval zou je misschien kunnen afdwingen dat hij ophoudt met je code te gebruiken. Verder gaat de GPL licentie niet.

En als eindgebruiker thuis kun je lekker doen wat je maar wil, en hoef je je niks aan te trekken van patenten, en van licentievoorwaarden ook niks, zolang je maar geen inbreuk maakt op auteursrechten.
Real musicians never die - they just decompose

Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #75 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 19 July 2015 - 19:14

Dat gezegd hebbende, de licentie van Enigma2 is heel bewust gewoon GPL. Zonder uitzonderingen.

Wij willen juist af van closed-source binaire zooi waar je wordt overgeleverd aan de genade van een obscure bron. Daaronder vallen niet alleen dit soort CI+ puisten, maar ook raadselachtige "pau" programma's, CCcam en zijn vriendjes, en zeker niet te vergeten de Broadcom drivers.

En in de afgelopen twintig jaar ofzo is er nooit iemand komen zeuren over softcams, en oscam heeft allang bewezen dat ook dit prima open-source kan.
Real musicians never die - they just decompose

Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #76 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 19 July 2015 - 22:02

't Is niet zo dat je zomaar source code kunt eisen van iemand die van je GPL code gebruik maakt. In het allerergste geval zou je misschien kunnen afdwingen dat hij ophoudt met je code te gebruiken.


Dat ophouden met gebruiken is wel definitief over en uit. De betreffende persoon mag het betreffende programma nooit meer verspreiden, zo zegt de licentie. Het is echter een goed gebruik dat een auteur bij een GPL-overtreding de overtreder vergiffenis geeft zodra hij zijn leven betert.

Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #77 rhinoceros

  • Senior Member
  • 569 posts

+23
Neutral

Posted 24 July 2015 - 09:03

Zie deze mededeling van CD:

 

 

Nieuwe lijst met geteste tv's voor gebruik met CanalDigitaal CI-module

Steeds meer mensen maken gebruik van een televisie met een ingebouwde ontvanger. Met behulp van een CI-module kunt u uw smartcard in deze tv's gebruiken. Heel handig omdat u geen losse tv-ontvanger meer nodig heeft. En u kunt gebruik maken van 1 afstandsbediening.

Voor het actuele overzicht van alle geteste tv’s kijkt u hier.

 

Nieuwe TV's worden kenelijk getest met de CI module. Zeer waarschijnlijk ondersteunen de meeste van deze modellen geen CI+. Er staan nu al meer dan 500 modellen op de lijst. De box in de TV is wel de trend.

 

Als M7 dan toch overgaat op CI+ dan moeten al deze mensen dus toch een decoder box gaan gebruiken. Dat lijkt me moeilijk te verkopen.


"Het enige wat we leren van de geschiedenis is dat we niets leren van geschiedenis.", Georg Wilhelm Friedrich Hegel, 1831


Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #78 Jan Gruuthuse

  • Senior Member
  • 985 posts

+20
Neutral

Posted 25 July 2015 - 07:48

Klein detail:

Slot (pcmia) waar de CIplus-module ingaat is niet altijd een hardwarematige CI+. Is dit slot gewoon CI, heb je veel kans dat niet alle kanalen van een CI+ provider met hun CI+ module in het CI slot opengaan.


Sf8HD, sf8008, OpenPli 9.0, fixed lnb 28.2E, 19.2E

Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #79 goldeneye

  • Senior Member
  • 1,030 posts

+14
Neutral

Posted 25 July 2015 - 10:48

Allemaal leuk, maar waar plaats ik dat losse bestandje?? Ik heb een DM8000 en zou daar best eens een UPC CI+ module in willen testen... Het is immers geen .ipk bestand. Iemand die dat wat duidelijker kan uitleggen??

Kan het uberhaubt in OpenATV/OpenPli e.d. werken of moet het echt in een originele DMM firmware??



Re: CanalDigitaal gaat over op CI+ module #80 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 25 July 2015 - 13:19

Ik kan je aanraden die vraag eens te stellen op het forum van DMM zelf, omdat de kennis hier over dit onderwerp nihil is. De kans dat het met een OpenPLI-firmware gaat werken lijkt me nagenoeg uitgesloten. Het zou ook best kunnen dat de DM8000 hier te oud voor is.



Also tagged with one or more of these keywords: CI+, Viaccess OrcaCI+, Viacces Orca, CanalDigitaal

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users