Jump to content


Photo

Snelle manier om mappen te kopiëren?

hdd kopiëren externe hd mappen usb 3.0

  • Please log in to reply
46 replies to this topic

Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #21 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 26 December 2016 - 19:11

Straks gaat er nog iemand beginnen over het boren van een gaatje in de 3,5 inch Single Density floppy disks om er Double Density floppies van te maken (van 720KB naar 1,44 MB)


Ik had gewoon de diskdrive aangepast, sensortje kortsluiten en elke disk is "high density".
Real musicians never die - they just decompose

Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #22 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 26 December 2016 - 19:12

Dank u, ik voel me direct 'aangesproken' ;) ik gebruik die 'antieke' mc bijna dagelijks.


Ik heb nooit kunnen wennen aan NC, en MC vind ik dus ook helemaal niks.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #23 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 26 December 2016 - 19:21

Ik had gewoon de diskdrive aangepast, sensortje kortsluiten en elke disk is "high density".

Zo ver was ik toen nog niet om ook de floppydiskdrive onder handen te nemen.

Ik moet zeggen dat de tegenwoordige Totalcommander toch wel heel erg goed werkt, ook de uitgebreide hernoem mogelijkheden zijn een aanwinst

Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #24 dAF2000

  • PLi® Ex-Leden
  • 14,151 posts

+52
Good

Posted 26 December 2016 - 20:25

Wat mij opviel bij het uitzoeken van een 2.5" schijf is dat het veel goedkoper is om een externe 2.5" USB 3.0 schijf te kopen en deze uit de behuizing te slopen dan een losse schijf te kopen.
Er is nu een 2TB onderweg via Amazon voor € 77 (minus €10 welkomstkorting van Amazon) dus €67. Voor een losse Seagate van 2TB ben ik zo'n € 107 kwijt.

Zojuist nog bij de MM een externe Seagate 4TB schijf gekocht voor € 129, wil je hem los kopen dan zit je rond de € 220.

 

Daar kan een addertje onder het gras zitten. Bij een externe schijf van Western Digital stond iets als "het type schijf die erin zit kan per exemplaar anders zijn en ook de interface kan anders zijn". Dat klonk alsof schijven die niet aan de specs voldeden in zo'n externe behuizing werden gezet. Geen idee of dat bij Seagate ook zo is.


Many answers to your question can be found in our wiki: http://openpli.org/wiki

Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #25 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,311 posts

+1,719
Excellent

Posted 26 December 2016 - 20:29

Er zijn een heleboel van die "merk" schijven (zoals bijvoorbeeld de WD passport serie) die helemaal geen standaard interface hebben, maar direct een controler print met USB en/of eSATA interface.

 

Met zo'n disk kun je dus niks.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #26 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 26 December 2016 - 22:22

De Seagate Expansion schijven worden heel veel gestript uit hun behuizing en na het verwijderen van de USB 3.0 print zijn het gewoon sata schijven. Youtube staat vol met filmpjes hoe de schijf te verwijderen uit de behuizing
Zoals deze b.v.



We zullen het merken, omstreeks 4 januari komt de 2TB binnen die gestript gaat worden, ik houd jullie op de hoogte. De vandaag aangeschafte 4TB blijft netjes in zijn behuizing.

Edited by Pedro_Newbie, 26 December 2016 - 22:24.


Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #27 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 27 December 2016 - 05:12

Wat mij opviel bij het uitzoeken van een 2.5" schijf is dat het veel goedkoper is om een externe 2.5" USB 3.0 schijf te kopen en deze uit de behuizing te slopen dan een losse schijf te kopen.
Er is nu een 2TB onderweg via Amazon voor € 77 (minus €10 welkomstkorting van Amazon) dus €67. Voor een losse Seagate van 2TB ben ik zo'n € 107 kwijt.

Dat is al jaren zo, ook voor 3,5" schijven. De meeste van mijn HDD's zijn op die manier verkregen. Dat komt doordat deze schijven, net zoals die voor PC's en laptops, in grote hoeveelheden tegen vaste prijzen worden afgenomen. Toen destijds door overstromingen in Azië de prijzen van HDD's de pan uitrezen, was dit zelfs de enige manier om nog fatsoenlijk aan een HDD te komen
Nu heb ik mij laten influisteren (dus niet uit eigen ervaring) dat bij die schijven tegenwoordig de USB - SATA convertor in de HDD zit ingebouwd, waardoor deze dus geen normale STA-aansluiting meer heeft. Ik hoop niet dat dit het geval is, maar ik hoor graag het resultaat van je.

 

 

Edit: Ik zie dat ik niet de enige ben met dit idee....


Edited by Rob van der Does, 27 December 2016 - 05:16.


Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #28 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 27 December 2016 - 08:47

Het linke aan een USB schijf blijft de usb poort, die raakt snel los van de PCB. Een PCB swap werkt helaas niet, je de rom/nvram chip mee verhuizen en dat is niet eenvoudig...IMO.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #29 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,311 posts

+1,719
Excellent

Posted 27 December 2016 - 14:02

Het zal afhankelijk zijn van merk en type. Zoals gezegd, de WD Passport die ik hier heb heeft geen print met SATA connectors, maar een print met een USB chassisdeel.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #30 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 27 December 2016 - 15:10

Wat ik tot nu toe heb gezien zijn alle Seagates van dat type met een extra pcb met daaraan weer de USB 3.0 aansluiting en normale sata schijven.
Van WD heb ik inderdaad gezien dat het USB 3.0 pcb rechtstreeks op de drive zit, daar kan je inderdaad niets mee.

Ik houd jullie op de hoogte als ie binnen is.

Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #31 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 27 December 2016 - 15:16

...en die Seagate schijf krijg je zonder de PCB werkende?


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #32 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 27 December 2016 - 15:27

Gezien alle filmpjes waarin het een standaard sata schijf is met een bridge van sata naar usb 3.0 verwacht ik geen problemen.
Deze truc wordt veel gebruikt om de ps4 van een grote schijf te voorzien.

Ik neem aan dat alles gaat werken en anders was het een experiment van € 67, mocht het echt niet werken dan gaat de schijf weer in de behuizing en gaat ie als een 2TB extern zijn dienst doen en anders gaat de "oude"
1TB sata in die behuizing en wordt die gebruikt als een iewat groot uitgevallen USB-stick.
Ben benieuwd of ik daar mee een nieuwe image kan flashen :D



Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #33 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 31 December 2016 - 17:08

De schijf is binnen en gekannibaliseerd :D
 
Hier wat fotootjes

De verpakking zoals deze verkocht wordt
Seagate_1.png

De bijzonderheden van de schijf, typenr. STEA2000400
Seagate_2.png

Bovenaanzicht van de behuizing, cheap China plastic met een aardig design!
Seagate_3.png

De USB 3.0 aansluiting
Seagate_4.png

Behuizing ontdaan van het dekseltje (in de hoek even een beginnetje maken en dan openwerken met een plastic pasje of platte schroevendraaier)
Er zit een papieren afdekking met daarop een zilverfolie
Seagate_5.png

Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #34 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 31 December 2016 - 17:09

Vervolg foto's
Even de schijf aangesloten om te bekijken waar de blauwe led zit, deze zit dus op de USB naar SATA bridge
Seagate_6.png

Schijf uit de behuizing gehaald, je ziet duidelijk de USB bridge en de details van de hard disk
Seagate_6a.png

De USB-bridge verwijderd, aan de zijkant van de schijf zijn de schroefjes nog zichtbaar waar rubbers over zaten waardoor de schijf redelijk trillingsvrij in de behuizing zitten

Nog wat details van de bridge
Seagate_8.png

Seagate_9.png

De schijf zoals die gedetecteerd wordt door de STB
Seagate_10.png


Dus een goedkope oplossing, de losse schijf is te koop vanaf € 111,50 zie https://tweakers.net...le-hdd-2tb.html
Als externe schijf is die te koop in NL vanaf € 86,94, zie https://tweakers.net...-2tb-zwart.html
en bij Amazon.de voor € 77 inclusief verzenden, en in mijn geval kreeg ik € 10 korting.

Regelmatig zijn de externe schijven flink in de aanbieding waardoor er nog wel wat voordeel te behalen valt als je in de markt bent voor een grotere 2.5 inch harde schijf in je STB

Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #35 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,311 posts

+1,719
Excellent

Posted 31 December 2016 - 17:12

Dat is inderdaad gewoon een standaard schijf, mooi dat we dit weten.

 

De PCB van de WD Passport ziet er zo uit, dus met de USB interface geintrgreerd op het PCB van de disk:

data-recovery-from-usb-only-western-digi


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #36 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 2 January 2017 - 20:14

Voor de geïnteresseerden:

De 2TB Seagate externe 2.5 inch schijven zijn nu bij de MM in de aanbieding voor € 77



Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #37 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 2 January 2017 - 20:27

Dank voor terug mooi dat t werkt ;)

Edited by 40H3X, 2 January 2017 - 20:28.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #38 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 3 January 2017 - 09:56

Voor de geïnteresseerden:

De 2TB Seagate externe 2.5 inch schijven zijn nu bij de MM in de aanbieding voor € 77

Besteld; bedankt voor de tip.

 

Was het openen van het huis lastig?



Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #39 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,042 posts

+298
Excellent

Posted 3 January 2017 - 11:45

Voor de geïnteresseerden:
De 2TB Seagate externe 2.5 inch schijven zijn nu bij de MM in de aanbieding voor € 77


Goeie tip, ik ga er een paar bestellen om de opslagcapaciteit thuis wat op te krikken (en moderniseren).
Real musicians never die - they just decompose

Re: Snelle manier om mappen te kopiëren? #40 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 3 January 2017 - 12:40

Besteld; bedankt voor de tip.
 
Was het openen van het huis lastig?


Nee, in het hoekje moet je even je nagel of een mesje er tussen zetten zodat je een kiertje van ongeveer 1 à 2 mm krijgt, daarna kan je met een plastic pasje of, zoals ik heb gedaan, met een brede platkopschroevendraaier er tussen steken in de lengte, daarna de schroevendraaier een beetje draaien zoadat je de kier iets wijder maakt, voorzichtig doordraaien en je hoort dan een klik. Daarna de schroevendraaier ongeveer 1 à 2 cm opschuiven en dan hetzelfde doen. Zo werk je langzaam alle zijdes af. Het is een klusje van hooguit een paar minuten.
Op de lange zijde zitten denk ik zo'n vier klipjes op iedere zijde en op de korte zijde ieder 2 of zo.
Als je het zachtjes doet en met beleid dan blijven alle klipjes intact en kan je de behuizing hergebruiken, bij mij zit er nu de "oude" 1TB schijf in.

Ik gebruikte de schroevendraaier van een Zwitsers zakmes, die is zo'n 6 mm breed en heeft de juiste scherpte, zo kan je de behuizing zonder zichtbare sporen gewoon openen.



Also tagged with one or more of these keywords: hdd, kopiëren, externe hd, mappen, usb 3.0

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users