Ik denk dat hier wel een goed betoog voor te geven is. Zoals reeds eerder betoogd lopen we tegen de grenzen aan van traditionele installaties: De hoeveelheid tuners in huis groeit. Je kunt denken aan meerdere TV's, een ET10000 met 4 tuners, of een Vu+ Uno 4K met zijn FBC-tuners. De hoeveelheid kabels die naar je schotel moeten lopen is het aantal satposities maal het aantal tuners en dat loopt uit de hand. Speciaal bij FBC-tuners is het met een traditionele installatie onmogelijk om de mogelijkheden te benutten.
We hebben dus iets beters nodig en dat bestaat, het heet Unicable, en nu is er ook een verbeterde Unicable geheten JESS. De beperkingen van traditionele installaties zijn dus in beginsel oplosbaar. We zitten echter met een gemeenschap en industrie waar veel kennis en expertise is over traditionele installaties en relatief weinig Unicable/JESS. Als de gebruikersgemeenschap echter bij traditionele installaties blijft, dan gaat daarmee heel veel innovatie aan de massa voorbij. Andere ontvangsttechnieken, bijvoorbeeld kabel, zullen op een bepaald moment ook FBC hebben, en vanwege het voordeel van één kabel wel de voordelen kunnen benutten. Het is dus in het belang van de gemeenschap van satellietgebruikers dat deze stap gezet wordt.
Er ligt echter (nog) geen mooie autosnelweg met bewegwijzering naar Unicable of JESS. Dat komt omdat technologie relatief nieuw is, en we in Nederland in een redelijke niche zitten dat we veel satellietposities ontvangen. Een schotel met 3 of 4 koppen is hier niets bijzonders. Wie zich op weg naar Unicable of JESS begeeft zal zelf moeten navigeren en weet niet wat voor wegdek hij tegenkomt. In het bijzonder zijn kun je technische en economische belemmeringen tegenkomen.
Mijn beweegredenen zijn dan ook net zo zeer het verkennen van de weg voor anderen, als dat ik met mijn eigen persoonlijke situatie bezig ben. Ik heb de route afgelegd en geconstateerd dat de route die ik gevolgd heb goed begaanbaar is. Ik ben echter wel een obstakel tegengekomen en dat is dat het nodig is een LNB een kwartslag te draaien.
Anderen die zich op de weg begeven kunnen natuurlijk andere routes volgen. We hebben de discussie over multiswitchen gehad, al ben ik van mening dat ook op die weg stevige obstakels liggen, maar wie weet weet iemand ook via die weg goed de bestemming bereiken. Dat is allemaal prima, hoe meer routes hoe beter uiteindelijk. Hoe dan ook, iedereen die een situatie heeft met een schotel met meerdere posities en naar Unicable/JESS wil, zal deze LNB's vanzelf in overweging nemen, omdat gebleken is dat de weg goed berijdbaar is.
En daarmee is aannemelijk dat meerderen deze weg zullen berijden.
Vanwege het uitgangspunt dat hoe meer mensen de een Unicable/JESS-installatie bereiken, hoe beter, ligt echter ook de vraag hoe de weg beter berijdbaar gemaakt kan worden. Een routekaart wenselijk zijn. Vandaar dat ik van plan ben nog een handleiding te schrijven hoe dit gebouwd kan worden. Maar ook met een routekaart zullen mensen nog steeds op het obstakel van de gedraaide LNB uitkomen. Het wegnemen van het obstakel maakt de weg beter berijdbaar. En het wegnemen van het obstakel is technisch gezien relatief eenvoudig.
Degenen die dat doen zullen echter nog steeds op het obstakel stuiten dat ik heb aangetroffen. Er is echter de mogelijkheid om het obstakel met relatief weinig moeite weg te nemen en de weg daardoor beter berijdbaar te maken.
Edited by Zuppelan, 20 February 2017 - 08:37.