Jump to content


Photo

Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release?

GStreamer VLC

  • Please log in to reply
173 replies to this topic

Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #61 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 24 January 2022 - 11:50

Bijna, de werkelijke installatie van de dvbmediasink wordt gedaan op de plaats waar dat recipy aangeroepen wordt.

607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #62 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 24 January 2022 - 12:16

Kom op

 

wordt opgeroepen door gst-plugin-subsink.bb 

en servicemp3 is weer afhankelijk van de subsink



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #63 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 24 January 2022 - 12:58

Ik weet niet of ik jou goed begrijp, maar de subsink en de dvbmediasink worden geinstalleerd met het plugins-servicemp3.bb recipy.

607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #64 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 24 January 2022 - 13:00

En daarom staat het niet op een HiSil box, want die gebruikt geen servicemp3.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #65 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 24 January 2022 - 13:02

Wil je hiermee zeggen dat jou box geen gstreamer heeft ?

laat serviceapp zich installeren ?

welke box heb je ?



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #66 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 24 January 2022 - 16:22

Nee.

 

Ik heb gezegd dat op een HiSilicon box gstreamer niet gebruikt wordt om media af te spelen.

 

Op een box met een Broadcom Soc: enigma -> servicemp3 -> gstrreamer (playbin/playbin2) -> dvbmediasink -> SoC

Op een box met een Hisilicon SoC: enigma -> servicehisilicon -> ffmpeg -> dvbmediasink -> SoC

 

Je zit in antieke code te rommelen, handel die nodig gemoderniseerd moet worden voor het broodnodige media support, en dat los je niet op door er een VLC GUI aan vast te meubelen...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #67 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 24 January 2022 - 16:29

Zoals eerder aangegeven draait servicemp3 hier ook prima op een hisilicon processor.
Het is maar net hoe je het inricht.
En dan ben ik toch benieuwd hoe je de dvbmediasink aan FFmpeg koppelt. Dat is toch echt een GStreamer element.
Ik denk dat je de dvb adapter bedoelt?

607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #68 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 24 January 2022 - 16:36

Ik ben nog aan het uitzoeken of het ook zonder gstreamer kan op broadcom.

ffmpeg kan al veel ook hardware acceleratie eens kijken of ffmpeg user program erbij

gecompileerd kan worden.



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #69 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 24 January 2022 - 17:48

Zoals eerder aangegeven draait servicemp3 hier ook prima op een hisilicon processor.
Het is maar net hoe je het inricht

 

Uiteraard. Uiteindelijk is het allemaal software.

 

Maar dan mis je dus de hardware acceleratie van de SoC, wat het aantal bruikbare codecs limiteert (je moet ergens converteren naar een formaat dat de SoC snapt.

 

servicemp3 gooit de media "over de muur" naar gstreamer via het playbin commando, met de boodschap "veel plezier er mee" ;).

 

servicehisilicon gooit de data direct in /dev/dvb/adapter0/video0 en /dev/dvb/adapter0/audio0, waarna de driver met behulp van de hisil versie van ffmpeg (onderdeel van de driver libs) de data maseert en aan de SoC aanbied.


Edited by WanWizard, 24 January 2022 - 18:00.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #70 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 24 January 2022 - 18:01

ffmpeg kan al veel ook hardware acceleratie eens kijken of ffmpeg user program erbij

gecompileerd kan worden.

 

Wat bedoel je daarmee? GPU assist op een x86 machine of zo?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #71 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 24 January 2022 - 18:06

ik bedoel ff_play ,die is ondertussen al gecompileerd.



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #72 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 24 January 2022 - 18:10

Ok, maar dat heeft niks met hardware acceleratie te maken, daarmee wordt bedoeld dat de hardware bepaalde operaties / algorithmes van de software overneemt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #73 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 24 January 2022 - 18:13

Even afwachten ffmpeg gebruikt veel codec demuxen dit lijkt op hardware.

Ben er nu achter gekomen dat kodi ook (enkel) gebruik maakt van ffmpeg die

wordt nu nieuw gecom[ileerd omdat ik ffmpeg aangepast heb.



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #74 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 24 January 2022 - 18:23

Ja, voor media conversie ligt ffmeg meer voor de hand dan gstreamer. Vandaar dat ik ook eigenlijk van die servicemp3 af wil, want die houdt additioneel codec support tegen...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #75 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,269 posts

+691
Excellent

Posted 24 January 2022 - 19:09

Zover ik weet draait gstreamer niet op een hisi box…:

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #76 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 24 January 2022 - 20:05

Ja, voor media conversie ligt ffmeg meer voor de hand dan gstreamer. Vandaar dat ik ook eigenlijk van die servicemp3 af wil, want die houdt additioneel codec support tegen...


Je moet het helemaal niet via enigma2 willen doen, niet via servicemp3 en al helemaal niet via servicehisilicon.
Ze hebben allebei een hoog knutselgehalte.
Zet er een fatsoenlijke mediaplayer applicatie op en het draait.
Zelf heb ik Kodi hier, zowel als enigma2 plugin als standalone in 1 van de sloten en dat doet wat het moet doen.
Dat gebruikt zowel FFmpeg en GStreamer.
En GStreamer zet h264 en 65 en nog wat andere via de dvbmediasink gewoon naar de dvbadapter.

607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #77 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 24 January 2022 - 20:06

Zover ik weet draait gstreamer niet op een hisi box…:


En of dat draait :)

Edited by XRayhTec, 24 January 2022 - 20:07.

607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #78 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,588 posts

+1,738
Excellent

Posted 24 January 2022 - 21:28

Zet er een fatsoenlijke mediaplayer applicatie op en het draait.

 

Nee.

 

"Gewone" audio applicaties (lees, ontworpen voor PC hardware) verwerken alles in software met gebruik van alle x86 geweld dat ze krijgen kunnen, en pompen vervolgens low level audio naar de OS framework (alsa in het geval van linux), in veel gevallen PCM. En hebben een gestandaardiseerde GUI (QT, Gnome) waar ze voor geschreven zijn.
 

Lang niet alle STB's hebben alsa support, en als het er al is, is de functionaliteit heel beperkt. En zo'n GUI hebben ze ook niet, dat zal allemaal omgevormd moeten worden naar framebuffer UI, en dat is erg traag op een STB (kijk als voorbeeld maar naar de Chromium implementaties die er zijn).

 

Dus linksom of rechtsom ontkom je niet aan /dev/dvb/adapter0/audio0 en /dev/dvb/adapter0/video0, en de hardware beperkingen die daar achter zitten. Daar kun je prima PCM naar toe sturen, dat werkt nu al.

 

Een gemiddelde STB is geen PC, een gemiddelde STB komt zelfs niet in de buurt van een RasPi.

 

Ik weet dat wat er nu is, geknutsel is, daarom zeg ik dat het nodig vervangen moet worden. Maar niet door wat jullie voor ogen hebben, dat heeft een zeer hoog hobby / geek / nerd gehalte, en daar heeft een "mediaplayer" eindgebruiker helemaal nul en niks aan.
 

Wat er ontbreekt om fatoenlijk media te kunnen afspelen is een veel betere service dan zowel servicemp3 als servicehisilicon (beide een libeplayer derivaat) die veel meer codecs  / formaten snapt en deze kan omvormen naar een standaard formaat (bv PCM en h264) wat de SoC in gepompt kan worden.

 

Zoals ik altijd zeg, als mijn ouders en niet mee overweg kunnen deugd het niet... ;)


Edited by WanWizard, 24 January 2022 - 21:35.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #79 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 24 January 2022 - 22:01

klopt ben aan het prutsen ook wel leuk.
ffplay gaat niet lukken missing sdl lib.
bcm kunnen blijkbaar egl gles uitzoeken.

Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #80 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 25 January 2022 - 09:43

@Wanwizard,
Wat je dus eigenlijk wil is de mediaplayer functie in Enigma2 behouden en enkel een uitbreiding van de media formaten die omgezet worden naar PES of TS zodat ze naar de dvb adapter kunnen?

607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users