Jump to content


Photo

Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release?

GStreamer VLC

  • Please log in to reply
173 replies to this topic

Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #121 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 27 January 2022 - 18:10

In develop zit die niet (meer).

Heb hem al gevonden in branch release7.3.

Ik kan dus verder.



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #122 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 27 January 2022 - 18:10

Deze link vis ik uit de huidige develop, dus je kijkt met je neus... ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #123 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 27 January 2022 - 18:16

Je hebt helemaal gelijk en toch zat de bril op mijn neus.

morgen verder prutsen   :P



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #124 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 29 January 2022 - 11:52

Ik vermoed dat SDL een afhankelijkheid heeft met DRM (*) en KMS, en onze enigmaboxen hebben (denk ik) alleen een standaard framebuffer device. Omdat de drivers nog altijd closed source zijn kunnen we daar niets aan veranderen (mijn aanbod om gratis drivers te schrijven voor een settop met open hardware staat nog steeds).

 

Overigens is het in principe wel mogelijk om een X display op de settop te krijgen, ik ben daar eens mee bezig geweest maar stuitte op wat ellende in de standaard kernel config dacht ik (daarom ook geen systemd).

 

(*) DRM = Direct Rendering Manager, KMS = Kernel Mode Switching

 

Op zich moet de framebuffer ook wel goed werken als video device, ook al is het zonde van de extra rekentijd (meeste video is in YUV formaat, dat omzetten naar RGB kost iets van 6 multiply-add operaties per pixel). De enigma framebuffer heeft wel een raar dingetje dat je via een ioctl moet melden dat je "iets" in de buffer gedaan hebt. Dan wordt die ingeblend met de video. Doe je dat niet, dan wordt hij maar  een paar keer per seconde ge-update, en da's waardeloos voor video...

 

In theorie zou je de YUV video buffer ook wel aan moeten kunnen door de omgekeerde code van de "grab" tool (die het video geheugen naar systeemgeheugen leest, meestal door een DMA controller aan te sturen) te maken. Geen idee of de hardware dat toestaat, leuk idee voor een experimenttje.


Real musicians never die - they just decompose

Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #125 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 29 January 2022 - 12:39

Ik ben er nog niet helemaal uit maar wel ver.

Veel stb boxen hebben opengl-es2 (wayland?)

De ffmpeg libs zijn ge configureert zodat hardware transcode/acceleratie gebruikt wordt

bij mij ook met sdl2 support.

DirectFB wordt ook ondersteund .

ffplay wil niet omdat ie X verwacht.

Vandaag eens spelen met mplayer op stb.



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #126 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 30 January 2022 - 14:17

Probleem gevonden

VLC kan goed overweg met linux dvb boxen maar dan moet

de linux doos een dvb_api hebben die moderner is versie >5.0.

Zou mij niet verbazen dat onze std boxen nog dvb api v 2.0 heeft uit 2002.

Ik zou de vlc dvb i/o kunnen aanpassen zodat die met de oude api overweg.

Voor het moderniseren van openpli neem eens een kijk in linuxtv.org



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #127 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 30 January 2022 - 15:25

Voor zover ik weet zitten de meeste op v5.

 

Welke versie beschikbaar is, is afhankelijk van de linux kernel versie. En die wordt gedicteerd door de fabrikant, door de closed source drivers. Er valt dus weinig te "moderniseren".


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #128 Niceguy

  • Senior Member
  • 244 posts

+3
Neutral

Posted 31 January 2022 - 11:19

Allereerst iedereen maar vooral luisteraar en alle anderen die supporteren hartelijk dank voor jullie werk!

Ik hoop dat het gaat lukken, dit zou een tweede leven voor veel boxen betekenen...

Omdat ik echt een N00B ben heb ik me stil gehouden maar wilde in ieder geval mijn dank uitspreken.

 

Ik heb deze suggestie

Misschien is deze wat voor TS https://forums.openp...e/#entry1421634

geprobeerd maar de ipk wil niet installeren bij mij; noch op 8.1 noch op 7.3 geeft 0 pakketten geinstalleerd. Moet ik daar iets speciaals voor doen?

 

Op de 8.1 had ik de service app al geinstalleerd op 7.3 niets Zijn allebei VU+UNO4KSE ontvangers...


Edited by Niceguy, 31 January 2022 - 11:20.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #129 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 1 February 2022 - 10:46

Ik heb het nog niet opgegeven hoor ,ik zie weer lichtpunten.

Ben er achter gekomen dat vlc ook de gststeamer sink kan gebruiken.

Denk dat ik er vandaag niet ertoe aan kom ,vrouw wil kleren kopen  :(



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #130 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 1 February 2022 - 11:08

Allereerst iedereen maar vooral luisteraar en alle anderen die supporteren hartelijk dank voor jullie werk!

Ik hoop dat het gaat lukken, dit zou een tweede leven voor veel boxen betekenen...

Omdat ik echt een N00B ben heb ik me stil gehouden maar wilde in ieder geval mijn dank uitspreken.

 

Ik heb deze suggestie

Misschien is deze wat voor TS https://forums.openp...e/#entry1421634

geprobeerd maar de ipk wil niet installeren bij mij; noch op 8.1 noch op 7.3 geeft 0 pakketten geinstalleerd. Moet ik daar iets speciaals voor doen?

 

Op de 8.1 had ik de service app al geinstalleerd op 7.3 niets Zijn allebei VU+UNO4KSE ontvangers...

Hij kan gewoon uit de feed worden geinstalleerd en dat gaat prima Plugin browser -> extensions -> videoplayer-simple_2.1


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #131 Niceguy

  • Senior Member
  • 244 posts

+3
Neutral

Posted 13 February 2022 - 19:06

 

Allereerst iedereen maar vooral luisteraar en alle anderen die supporteren hartelijk dank voor jullie werk!

Ik hoop dat het gaat lukken, dit zou een tweede leven voor veel boxen betekenen...

Omdat ik echt een N00B ben heb ik me stil gehouden maar wilde in ieder geval mijn dank uitspreken.

 

Ik heb deze suggestie

Misschien is deze wat voor TS https://forums.openp...e/#entry1421634

geprobeerd maar de ipk wil niet installeren bij mij; noch op 8.1 noch op 7.3 geeft 0 pakketten geinstalleerd. Moet ik daar iets speciaals voor doen?

 

Op de 8.1 had ik de service app al geinstalleerd op 7.3 niets Zijn allebei VU+UNO4KSE ontvangers...

Hij kan gewoon uit de feed worden geinstalleerd en dat gaat prima Plugin browser -> extensions -> videoplayer-simple_2.1

 

 

Inderdaad.. Zie helaas geen toegevoegde waarde.. Zoals ontwikkelaar zelf ook opmerkt staat allees nogal door elkaar...

 

Hoop dat het lukt met een VLC implementatie....



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #132 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 13 February 2022 - 19:11

Ik ben er nog mee bezig.

Enigste probleem nog directfb en eglgles2 goed in de VOUT te zetten.


Edited by luisteraar, 13 February 2022 - 19:12.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #133 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 18 February 2022 - 19:46

Vraagje aan bitbake deskundigen hier.

Bij maken van ipk komt error/waarschuwing dat files ontbreken ,is bij mij niet zo

erg de missende files staan op de box en de ipk wordt toch gemaakt.

Hoe oplossen?

ERROR: vlc-1.0+gitAUTOINC+0857947aba-r0 do_package_qa: QA Issue: /usr/share/vlc/ytdl-extract.py contained in package vlc requires /usr/bin/python3, but no providers found in RDEPENDS_vlc? [file-rdeps]
ERROR: vlc-1.0+gitAUTOINC+0857947aba-r0 do_package_qa: QA Issue: /usr/lib/vlc/plugins/video_output/libegl_wl_plugin.so contained in package vlc requires libEGL.so, but no providers found in RDEPENDS_vlc? [file-rdeps]
ERROR: vlc-1.0+gitAUTOINC+0857947aba-r0 do_package_qa: QA Issue: /usr/lib/vlc/plugins/video_output/libgles2_plugin.so contained in package vlc requires libv3ddriver.so, but no providers found in RDEPENDS_vlc? [file-rdeps]
ERROR: vlc-1.0+gitAUTOINC+0857947aba-r0 do_package_qa: QA run found fatal errors. Please consider fixing them.
ERROR: Logfile of failure stored in: /home/hans/enigma2/openpli-oe-core/build/tmp/work/cortexa15hf-neon-vfpv4-oe-linux-gnueabi/vlc/1.0+gitAUTOINC+0857947aba-r0/temp/log.do_package_qa.319834
ERROR: Task (/home/hans/enigma2/openpli-oe-core/meta-local/recipes-local/vlc/vlc.bb:do_package_qa) failed with exit code '1'

 



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #134 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 18 February 2022 - 21:43

Ik zie geen meldingen over ontbrekende files, is zie meldingen over runtime dependencies die niet kunnen worden geresolved.

 

Dat houdt het maken van de ipk niet tegen (de meldingen geven aan dat jou build omgeving geen recipies voor die dependencies heeft), maar je zult 'm niet geinstalleerd krijgen als die dependencies er niet zijn.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #135 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 18 February 2022 - 22:39

libEGL enz kunnen met andere ipk s
geïnstalleerd worden.
Heb een bb moeten maken om de lib's correct
op de box te krijgen met correcte Packard PC files.
GB heeft een zoontje met egl gles2 lib's gemaakt.
Ik denk dat ik in mijn vlc bb moet aangeven dat nog bepaalde ipk's meegeinstalleerd moeten worden.
in de bdepend van vlc.bb staan ze

Edited by luisteraar, 18 February 2022 - 22:43.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #136 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 18 February 2022 - 23:38

RDEPENDS_{PN} += "virtual/EGL, virtual/libGLESv2" toevoegen in de bb van vlc?

607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #137 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 19 February 2022 - 14:46

Bedankt je hebt me op het goede been gezet.

oplossing was.

in mijn vlc.bb de regels

RDEPENDS_${PN} += "libv3ddriver.so"
RDEPENDS_${PN} += "libEGL.so"

 

in mijn libegl.bb de regels

RPROVIDES_${PN} += "libv3ddriver.so"
RPROVIDES_${PN} += "libEGL.so"

 

Mijn vlc.bb maakt gebruik van vlc-4.0.0 develop die

heeft veel meer VOUT modules.

 

Nu nog depends python3 probleem oplossen missing /usr/bin/python3



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #138 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 19 February 2022 - 18:50

rdepends_{pn}+="python3" zou ook moeten werken.

Welke video output wil je gaan gebruiken?

607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #139 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 19 February 2022 - 19:02

Bedankt voor het meedenken.

Heb het ondertussen opgelost ,het was

 

RDEPENDS_${PN} += "python3-core"

 

De build gaat nu 100% goed ,heb wel een paar patches moeten doen in wayland.

Die moet ik nog goed controleren voordat ik live kan testen op de box.

Welke video output ik ga gebruiken weet ik nog niet ,eerst kijken welke werken.

De volgende VOUT modules zijn aanwezig.

libegl_display_generic_plugin.so  libvmem_plugin.so
libegl_wl_plugin.so               libwdummy_plugin.so
libfb_plugin.so                   libwextern_plugin.so
libflaschen_plugin.so             libwl_shell_plugin.so
libgles2_plugin.so                libwl_shm_plugin.so
libvdummy_plugin.so               libxdg_shell_plugin.so
libvgl_plugin.so                  libyuv_plugin.so
libvideo_splitter_plugin.so

Hoop dat ik morgen eindelijk kan testen.



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #140 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 20 February 2022 - 19:49

Testen lopen tot zover goed met de laatste vlc versie

dbus communicatie werkt nu ook

 

Nu komt het leuke werk

fb communicatie  wil niet goed kan fb device niet in terminal mode zetten.

gles2 ander probleempje

 

ik verveel me deze week niet  ;)





0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users