Jump to content


Photo

Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release?

GStreamer VLC

  • Please log in to reply
173 replies to this topic

Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #141 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 20 February 2022 - 23:56

Ik weet niet of het in 4.0 kan maar probeer framebuffer running op current tty device eens uit te zetten.
Met hw acceleratie aan zou je iets te zien moeten krijgen.

607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #142 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 21 February 2022 - 15:00

Bedankt dat was de gouden tip

Kan mp4 files afspelen met beeld moest wel met --fb-mode spelen.

Geluid nog niet zal ook wel een parameter instelling zijn.

mp3 afspelen gaat wel goed met geluid.

Met mp4 afspelen is cpu load 4%

TS files lukt nog niet maar heb goede hoop.



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #143 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 21 February 2022 - 22:41

Werk je vanaf de commandline?
vlc --aout=alsa

Heb je met de framebuffer full screen?

607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #144 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 22 February 2022 - 10:45

Ja ik werk vanaf cmd line.

Heb fullscreen video op tv.

 

Je moet natuurlijk een video resolutie aanbieden die fb kent.

met fbset zie je de actuele fb resolutie

met cat /sys/class/graphics/fb0/modes zie je de beschikbare resoluties

met fbset kan je ook resoluties toevoegen.

 

Ik heb al weer een nieuwre geptachde vlc op de box met meer video

resoluties heb sd-breedbeeld,hd en fhd in fb.c toegevoegd.

Heb nu even geen tijd om het uit te tetsen evt vanmiddag.

 

De grafische GUI wil al gaan starten maar moet nog een paar kde4 forms toevoegen voor wayland.

stapje voor stapje.

 

Nog iets leuks zou ook met dvb-tuners overweg kennen met kanaal settings in playlist


Edited by luisteraar, 22 February 2022 - 10:52.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #145 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 23 February 2022 - 23:52

De user interface loopt hier met Qt, maar user interface en fb video out lijken in vlc onafhankelijk van elkaar te werken.
Video output wordt full screen over de user interface gezet. Het embedded video in de UI krijg ik nog niet voor elkaar.

607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #146 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 24 February 2022 - 00:29

Zo werkt video meestal, dat is in Windows ook zo, en op de box ook ( /dev/dvb/adapter0/video0 vs /dev/fb0 ).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #147 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 24 February 2022 - 10:58

Kan zijn dat ik nu uit mijn nek lul,zit nog in uitzoek fase.

Wat ik begrijp is /dev/dvb/adapter een video input van bv een webcam of dvb-tuner.

M.b.t framebuffer vlc's fb.c is geschreven voor systemen met de dynamische resolutie zoals bij

window in window framebuffer.

Heb even om te testen fb.c gepatches dat framebuffer via iocontrol op de static resoltutie blijft

van de hdmi uitput resolutie en het framebuffer ram de grote heeft van de media resolutie,dit

werkt tot nu toe goed de media wordt in fullscreen weergegeven.

Moet nog een paar testjes doen dan heb ik een goede patch file voor vlc's fb.c.

M.b.t gui ik werk ik de richting egl es 2 met wayland maar als qt5 het werk al doet

prima spaart werk ,hoe heb je qt5 toegevoegd enkel qtbase-native qtx11extras qtsvg toegevoegd

aan de depends ?



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #148 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 24 February 2022 - 12:04

Nee, /dev/dvb/adapter is de interface naar de SoC voor audio en video. video wil als input een MPEG stream (of een ander door de SoC in hardware ondersteund formaat).

 

De framebuffer is een overlay die uitsluitend bedoeld is voor het creeren van een GUI, niet echt geschikt voor motion video, zeker niet op tragere SoC's (want daarvoor moet de CPU van de SoC worden aangesproken).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #149 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 24 February 2022 - 12:29


M.b.t gui ik werk ik de richting egl es 2 met wayland maar als qt5 het werk al doet

prima spaart werk ,hoe heb je qt5 toegevoegd enkel qtbase-native qtx11extras qtsvg toegevoegd

aan de depends ?

Gewoon " qt5"  vermelden bij PACKAGECONFIG ?=


607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #150 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 24 February 2022 - 13:21

Nee, /dev/dvb/adapter is de interface naar de SoC voor audio en video. video wil als input een MPEG stream (of een ander door de SoC in hardware ondersteund formaat).

 

De framebuffer is een overlay die uitsluitend bedoeld is voor het creeren van een GUI, niet echt geschikt voor motion video, zeker niet op tragere SoC's (want daarvoor moet de CPU van de SoC worden aangesproken).

Enigma 2 is een DVB applicatie en die gebruikt dan ook de DVB API.

Dat betekent natuurlijk niet dat andere applicaties hun  audio en video daar ook naar toe moeten sturen.

Ik zie ook niet in waarom de Linux fbdev niet geschikt zou zijn voor video. Dat werkt prima.


607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #151 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 24 February 2022 - 13:26

Omdat je dan in software moet decoderen, en daar zijn de meeste CPU's in de SoC niet snel genoeg voor. Ze hebben niet allemaal een quad-core 2Ghz ARM CPU...

 

Die hardware decoders zitten er niet voor niks.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #152 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 24 February 2022 - 13:52

Enigma2 is afhankelijk van ffmpeg.

Ffmpeg is zo geconfigureerd dat die zoveel mogelijk gebruik maakt van de SOC video verwerking.

Enigma2 doet ook de video/oudio niet direct dat dat moet een externe mediaplayer doen.

Kodi doet dat ook niet en gebruikt ook een externe player.

Vlc heeft wel meerdere ingebouwde players.

Freambuffer doet niet veel je moet een kant en klaar plaatje in ram zetten en de kernel/sock

stuurt het naar hdmi.

Vlc gebruikt ook ffmpeg voor videobewerking en ffmpeg gebruikk weer de soc.

 

Mbt gui qt5 mee linken gaat niet zo eenvoudig in de oe zit een oude qt5 en vlc verwacht onder anderen qtquickcontrols2



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #153 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 24 February 2022 - 13:59

Enigma2 doet helemaal niks met ffmpeg.

 

ServiceMP3 spreekt gelijk de hardware decoder aan. ServiceHisilicon doet wat met ffmpeg, omdat de HilSilicon SoC's een hardware accellerator hebben die hun versie van ffmpeg kan gebruiken, en dat is weer omdat die SoC geen echte hardware decoder hebben.

 

Gstreamer als player is alleen voor het afspelen van andere formaten.

 

Op een niet HiSil box staat ffmpeg niet eens standaard geinstalleerd.

 

En Kodi werkt dus voor geen meter op een box zonder voldoende CPU power.

 

Je moet echt erg oppassen met het nemen van assumpties op basis van je eigen hardware.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #154 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 24 February 2022 - 14:31

enigma2-plugin-systemplugins-servicemp3.bb

serviceemp3 is gebaseerd op gstplayer

 

<..>

DEPENDS = "\
        enigma2 \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-base gstreamer${GST_VERSION} \
        "

 

<..>

GST_BASE_RDEPS = "\
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-base-alsa \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-base-app \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-base-audioconvert \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-base-audioresample \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-base-audiorate \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-base-videoconvert \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-base-ivorbisdec \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-base-ogg \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-base-opus \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-base-playback \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-base-subparse \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-base-typefindfunctions \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-base-vorbis \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-base-rawparse \
        "

GST_GOOD_RDEPS = "\
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-good-apetag \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-good-audioparsers \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-good-autodetect \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-good-avi \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-good-flac \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-good-flv \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-good-icydemux \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-good-id3demux \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-good-isomp4 \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-good-matroska \
        gstreamer${GST_VERSION}-plugins-good-mpg123 \
        gstreamer${GST_VERSION}-
 



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #155 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 24 February 2022 - 15:31

Enigma2 doet helemaal niks met ffmpeg.

 

ServiceMP3 spreekt gelijk de hardware decoder aan. ServiceHisilicon doet wat met ffmpeg, omdat de HilSilicon SoC's een hardware accellerator hebben die hun versie van ffmpeg kan gebruiken, en dat is weer omdat die SoC geen echte hardware decoder hebben.

 

Gstreamer als player is alleen voor het afspelen van andere formaten.

 

Op een niet HiSil box staat ffmpeg niet eens standaard geinstalleerd.

 

En Kodi werkt dus voor geen meter op een box zonder voldoende CPU power.

 

Je moet echt erg oppassen met het nemen van assumpties op basis van je eigen hardware.

 

Ik denk dat je onderscheid gemaakt dient te worden tussen de manier waarop OpenPli de dingen geconfigureert heeft en de mogelijkheden die een box heeft.

 

Als de CPU van een box Kodi niet aan kan ga ik dat er natuurlijk ook niet opzetten.

Maar ik ga mijn Zgemma h9combo niet beperken omdat mijn XP1000 het niet aankan.

Want eigenlijk hoeft Enigma2 het hele multimedia gebeuren op een h9combo helemaal niet meer af te handelen. Dat blijft behelpen terwijl Kodi het op de 3798mv200 SoC prima aan kan . En VLC mogelijk ook wel.


607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #156 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 24 February 2022 - 17:10

Mbt gui qt5 mee linken gaat niet zo eenvoudig in de oe zit een oude qt5 en vlc verwacht onder anderen qtquickcontrols2


Ik gebruik hier QT5.13.2 op Zeus. Als backends linuxfb,eglfs(mali) of directfb

607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #157 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 24 February 2022 - 17:16

Tnx zal nu wel lukken.

De missende qt pakketten zitten hier toch in qt die ik miste.



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #158 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 24 February 2022 - 19:33

Als de CPU van een box Kodi niet aan kan ga ik dat er natuurlijk ook niet opzetten.

Maar ik ga mijn Zgemma h9combo niet beperken omdat mijn XP1000 het niet aankan.

Want eigenlijk hoeft Enigma2 het hele multimedia gebeuren op een h9combo helemaal niet meer af te handelen. Dat blijft behelpen terwijl Kodi het op de 3798mv200 SoC prima aan kan . En VLC mogelijk ook wel.

 

Dat is voor jou mooi, maar daar hebben zowel wij als onze gebruikers niks aan. En dat maakt deze hele oefening tot een niche verhaal, en dus een stuk minder relevant voor zowel ons als onze gebruikers.

 

Of dat betekent dat de XP1000 nog ondersteund zou moeten worden, dat is nu ook weer het anders uiterste (die heeft niet eens een HD framebuffer ;)).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #159 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 24 February 2022 - 19:52

In mijn achterhoofd zit het volgende

 

enigma2 gebruikt gstreamer om beeld op tv te toveren.

Gstreamer kan niet meer alle vrije/legale iptv streams weergeven.

Het zou kennen dat enigma2 via vlclib zijn beeld/geluid data via

vlc laat verwerken.

Tussen haakjes vlc kan ook overweg met dvbapi ala linuxtv dus ook

de stb tuners direct aanspreken.

Er zit wel een haakje aan vlc die is in plain c geschreven en niet altijd thread save

dus multi kanalen streams enz kan je vergeten met vlc.



Re: Is het denkbaar om GStreamer te vervangen door VLC in toekomstige release? #160 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 24 February 2022 - 21:37

Wij zijn absoluut niet getrouwd met gstreamer, ik zou persoonlijk veel liever een op ffmpeg gebaseerde service zien.

 

Maar dan wel eentje die maximaal gebruik maakt van de aanwezige hardware acceleratie, en niet alles in software probeert te doen, dan kun je net zo goed een RasPi pakken...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users