Jump to content


Photo

Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led !

Vu Duo

  • Please log in to reply
465 replies to this topic

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #81 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 24 June 2012 - 10:09

...... dus daarom beveel ik de rechtsbijstandsverzekering van harte aan!

Nou, mijn ervaringen met die verzekeringen is dat die voornamelijk geld en mankracht besteden aan het omstandig uitleggen waarom zij in het onderhavige geval geen bijstand kunnen verlenen.

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #82 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 24 June 2012 - 10:13

Dat geloof ik dan ook wel weer ;)

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #83 Carl

  • Senior Member
  • 367 posts

+8
Neutral

Posted 24 June 2012 - 12:27

Lang leve de rechtsbijstandverzekering! Ik ga er van uit dat die doos meer dan 200 euro heeft gekost. Dan gaan ze voor mij aan de slag hoor! Naar mijn idee moet toegang tot de rechter voor iedereen mogelijk zijn. Het is toch van de zotte dat je een flinke berg geld moet hebben om je gelijk, wat je al hebt, ook te krijgen?! Ik vind eigenlijk dat de rechter "gratis" zou moeten zijn, met een klein eigen risico om te voorkomen dat men voor elk wissewasje zich meldt. Maar dat is er niet, dus daarom beveel ik de rechtsbijstandsverzekering van harte aan! We zullen ze grijpen, al die lui die denken zomaar overal mee weg te komen!


Je vergeet nog een punt.
De "klant" moet bewijzen waardoor de product niet meer goed funcktioneert.
Hierna kan hij garantie vragen aan de winkelier met een technisch rapport als bewijs.
Als de winkelier weigert kan je verdere stappen ondernemen.

Het technisch rapport is een prijzig proces en helaas makkelijk onderuit te halen door de winkelier.
Heb je de product wel in een geventileerde ruimte geplaatst?
Heb je de product in een geklimatiseerde omgeving geplaatst?
etc etc.

Edited by Carl, 24 June 2012 - 12:28.

XP1000, Clarketech CT9000 and a VU+ duo

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #84 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 24 June 2012 - 12:30

Maar dat is tenminste stap 1 ;) Als je alle bewijs hebt, maar je kunt alles uit eigen zak betalen, dan kun je het ook wel schudden. Maar we zijn een beetje afgedwaald ;)

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #85 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 24 June 2012 - 12:33

Correct: dat is het verschil tussen de 'echte' garantieperiode van 2 jaar (waarin de leverancier moet bewijzen dat het probleem door de klant is veroorzaakt) en de 'periode waarin goed functioneren van het product verwacht mag worden (de 'normaal te verwachten levensduur', waarin de klant moet bewijzen (of in ieder geval aannemelijk maken) dat het probleem niet door hem is veroorzaakt).

Edited by SatKiekerd, 24 June 2012 - 12:34.


Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #86 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,641 posts

+459
Excellent

Posted 24 June 2012 - 16:03

Correct: dat is het verschil tussen de 'echte' garantieperiode van 2 jaar (waarin de leverancier moet bewijzen dat het probleem door de klant is veroorzaakt) en de 'periode waarin goed functioneren van het product verwacht mag worden (de 'normaal te verwachten levensduur', waarin de klant moet bewijzen (of in ieder geval aannemelijk maken) dat het probleem niet door hem is veroorzaakt).


Dat lijkt me in dit geval niet lastig, ik kan me niet voorstellen dat je met een föhn in de box rondgaat om die elco uit te laten drogen. ;)

Ik heb indertijd in Duitsland wat zaken aangeschaft welke een aantal weken binnen de twee jaar de geest gaf, zonder enige vorm van discussie kreeg ik een nieuw exemplaar thuisgestuurd, wel nadat ik het defecte apparaat hun kant opgestuurd had.
Toch vreemd dat binnen 'één' Europa zoveel verschillende regels gelden, als consument trek je (in nederland) altijd aan het korste eind.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #87 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 24 June 2012 - 16:34

In Duitsland staat op electronische apperatuur zelfs 3 jaar verplichte garantie zover ik weet....

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #88 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 24 June 2012 - 18:00

Correct: dat is het verschil tussen de 'echte' garantieperiode van 2 jaar (waarin de leverancier moet bewijzen dat het probleem door de klant is veroorzaakt) en de 'periode waarin goed functioneren van het product verwacht mag worden (de 'normaal te verwachten levensduur', waarin de klant moet bewijzen (of in ieder geval aannemelijk maken) dat het probleem niet door hem is veroorzaakt).


Correct: dat is het verschil tussen de 'echte' garantieperiode van 2 jaar (waarin de leverancier moet bewijzen dat het probleem door de klant is veroorzaakt) en de 'periode waarin goed functioneren van het product verwacht mag worden (de 'normaal te verwachten levensduur', waarin de klant moet bewijzen (of in ieder geval aannemelijk maken) dat het probleem niet door hem is veroorzaakt).


Dat lijkt me in dit geval niet lastig, ik kan me niet voorstellen dat je met een föhn in de box rondgaat om die elco uit te laten drogen.


Correct: in dit geval is het heel duidelijk. Meestal is dat niet zo, met als resultaat dat je meestal aan het kortste eind trekt (hoewel je dat soms ook wat kunt forceren, zoals slechts gedeeltelijk betalen nadat de reparatie is uitgevoerd. Moet je het apparaat al wel weer terug hebben).
Maar ook in een duidelijk geval 'weet' de leverancier niet altijd wat zijn plichten zijn.

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #89 jeffrey130

  • Member
  • 13 posts

0
Neutral

Posted 26 June 2012 - 11:44

Ik meen ook dat de "levensduur" een maatstaf is om garantie te claimen. Bij een ontvanger van toen ruim 400,- verwacht ik een levensduur van meer dan 2 jaar. Maar inderdaad gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen... In ieder geval had ik na de reactie van Ziezo tec nog een reactie teruggestuurd met daarin de melding dat ik dat natuurlijk allemaal al gedaan heb. Tot op vandaag geen reactie terug. Dus dat gelijk krijg ik daar ook niet...

Gelukkig ben ik redelijk handig met solderen, ook al zat die condensator muur vast. Ik moest m'n soldeerbout flink heet stoken om 'm los te krijgen. Heb er nu 1 inzitten van 105 graden dus ik hoop dat deze langer meegaat...

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #90 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 26 June 2012 - 11:53

Ik meen ook dat de "levensduur" een maatstaf is om garantie te claimen. Bij een ontvanger van toen ruim 400,- verwacht ik een levensduur van meer dan 2 jaar. Maar inderdaad gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen...

Klopt, er spelen 2 verschillende zaken.
1- Binnen de garantietermijn (die wettelijk 2 jaar bedraagt, maar een leverancier mag meer geven) is het aan de leverancier om te bewijzen dat de klant de oorzaak is van een defect. Als dat bewijs niet wordt geleverd, behoort het apparaat deugdelijk gerepareerd of vervangen te worden, zonder kosten voor de klant.
2- Daarbuiten geldt dat van elk apparaat gedurende 'de levensduur' een goede werking mag worden verwacht. Bij het optreden van defecten (die niet aan de klant zijn te wijten), behoor je dan te betalen naar rato van de redelijkerwijze te verwachten levensduur. Als b.v. na 3 jaar een reparatie van €100 wordt uitgevoerd, en de normale levensduur bedraagt 5 jaar, zal de klant 3/5 (in het voorbeeld dus €60) moeten betalen; het resterende deel komt voor rekening van de leverancier.

Let op: in alle gevallen behoor je zaken te doen met de leverancier; op zijn beurt mag hij zich niet verschuilen achter de importeur/fabrikant.

Maar de praktijk is lastiger: ik ken de gesprekken in de winkel met een winkelier die 'van niets weet'.........

Edited by SatKiekerd, 26 June 2012 - 11:54.


Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #91 Carl

  • Senior Member
  • 367 posts

+8
Neutral

Posted 26 June 2012 - 13:08


Ik meen ook dat de "levensduur" een maatstaf is om garantie te claimen. Bij een ontvanger van toen ruim 400,- verwacht ik een levensduur van meer dan 2 jaar. Maar inderdaad gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen...

Klopt, er spelen 2 verschillende zaken.
1- Binnen de garantietermijn (die wettelijk 2 jaar bedraagt, maar een leverancier mag meer geven) is het aan de leverancier om te bewijzen dat de klant de oorzaak is van een defect. Als dat bewijs niet wordt geleverd, behoort het apparaat deugdelijk gerepareerd of vervangen te worden, zonder kosten voor de klant.
2- Daarbuiten geldt dat van elk apparaat gedurende 'de levensduur' een goede werking mag worden verwacht. Bij het optreden van defecten (die niet aan de klant zijn te wijten), behoor je dan te betalen naar rato van de redelijkerwijze te verwachten levensduur. Als b.v. na 3 jaar een reparatie van €100 wordt uitgevoerd, en de normale levensduur bedraagt 5 jaar, zal de klant 3/5 (in het voorbeeld dus €60) moeten betalen; het resterende deel komt voor rekening van de leverancier.

Let op: in alle gevallen behoor je zaken te doen met de leverancier; op zijn beurt mag hij zich niet verschuilen achter de importeur/fabrikant.

Maar de praktijk is lastiger: ik ken de gesprekken in de winkel met een winkelier die 'van niets weet'.........


Bij een hardwarematig fabrieksfout is wel degelijk de fabrikant aansprakelijk. Software zijn er regels dat je de fabrikant niet aansprakelijk kan stellen.
XP1000, Clarketech CT9000 and a VU+ duo

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #92 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 26 June 2012 - 13:18



Ik meen ook dat de "levensduur" een maatstaf is om garantie te claimen. Bij een ontvanger van toen ruim 400,- verwacht ik een levensduur van meer dan 2 jaar. Maar inderdaad gelijk hebben is anders dan gelijk krijgen...

Klopt, er spelen 2 verschillende zaken.
1- Binnen de garantietermijn (die wettelijk 2 jaar bedraagt, maar een leverancier mag meer geven) is het aan de leverancier om te bewijzen dat de klant de oorzaak is van een defect. Als dat bewijs niet wordt geleverd, behoort het apparaat deugdelijk gerepareerd of vervangen te worden, zonder kosten voor de klant.
2- Daarbuiten geldt dat van elk apparaat gedurende 'de levensduur' een goede werking mag worden verwacht. Bij het optreden van defecten (die niet aan de klant zijn te wijten), behoor je dan te betalen naar rato van de redelijkerwijze te verwachten levensduur. Als b.v. na 3 jaar een reparatie van €100 wordt uitgevoerd, en de normale levensduur bedraagt 5 jaar, zal de klant 3/5 (in het voorbeeld dus €60) moeten betalen; het resterende deel komt voor rekening van de leverancier.

Let op: in alle gevallen behoor je zaken te doen met de leverancier; op zijn beurt mag hij zich niet verschuilen achter de importeur/fabrikant.

Maar de praktijk is lastiger: ik ken de gesprekken in de winkel met een winkelier die 'van niets weet'.........


Bij een hardwarematig fabrieksfout is wel degelijk de fabrikant aansprakelijk. Software zijn er regels dat je de fabrikant niet aansprakelijk kan stellen.

Was het maar waar; ook bij 'ingebakken' problemen geldt het betalen volgens het evenredigheidsprincipe (na afloop van de garantietermijn). Het klanten-recht gaat helaas niet verder dan dat.

Edited by SatKiekerd, 26 June 2012 - 13:19.


Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #93 Carl

  • Senior Member
  • 367 posts

+8
Neutral

Posted 26 June 2012 - 14:29

2- Daarbuiten geldt dat van elk apparaat gedurende 'de levensduur' een goede werking mag worden verwacht. Bij het optreden van defecten (die niet aan de klant zijn te wijten), behoor je dan te betalen naar rato van de redelijkerwijze te verwachten levensduur. Als b.v. na 3 jaar een reparatie van €100 wordt uitgevoerd, en de normale levensduur bedraagt 5 jaar, zal de klant 3/5 (in het voorbeeld dus €60) moeten betalen; het resterende deel komt voor rekening van de leverancier.


De kosten delen met betrekking tot de levensduur heb ik nog nooit van gehoord. Misschien dat sommige winkels dit als extra voorwaarde hanteren.
Een settopbox ontvanger valt onder computers en dit heeft maar een economisch leversduur van 3 jaar.
De eerste 2 jaar is garantie dus er blijft 1 jaar economisch levensduur over.
XP1000, Clarketech CT9000 and a VU+ duo

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #94 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 26 June 2012 - 14:59

De kosten delen met betrekking tot de levensduur heb ik nog nooit van gehoord. Misschien dat sommige winkels dit als extra voorwaarde hanteren.

Nee hoor, dit is consumentenrecht dat al een jaar of tien geleden (schat ik) is ingevoerd. Google er maar eens op.
En een ontvanger is niet zonder meer gelijk te stellen aan een computer. Ik vermoed zo dat een jaar of 5 een redelijke te verwachten levensduur voor een STB is.

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #95 Carl

  • Senior Member
  • 367 posts

+8
Neutral

Posted 26 June 2012 - 16:49


De kosten delen met betrekking tot de levensduur heb ik nog nooit van gehoord. Misschien dat sommige winkels dit als extra voorwaarde hanteren.

Nee hoor, dit is consumentenrecht dat al een jaar of tien geleden (schat ik) is ingevoerd. Google er maar eens op.
En een ontvanger is niet zonder meer gelijk te stellen aan een computer. Ik vermoed zo dat een jaar of 5 een redelijke te verwachten levensduur voor een STB is.


Lang leven de consumentenrecht :) Zoals je merkt zit er totaal geen lijn in.

Je haalt denk ik paar dingen denk ik door elkaar. Het gaat er niet om hoelang de box in praktijk werkt maar als het nog econimisch waarde heeft na 3 jaar.
Tegenwoordig zijn de meeste settopboxes een mediaspelers met internet etc. Dit is na 3 jaar verouderd net zoals bij computers.

Edited by Carl, 26 June 2012 - 16:50.

XP1000, Clarketech CT9000 and a VU+ duo

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #96 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 26 June 2012 - 16:55

Lang leven de consumentenrecht :) Zoals je merkt zit er totaal geen lijn in.

Ben ik niet met je eens. Ik vind de huidige wetgeving heel redelijk, met een behoorlijke verplichting voor de leverancier.
Probleem is en blijft echter het 'gelijk krijgen als je het hebt'.

Je haalt denk ik paar dingen denk ik door elkaar. Het gaat er niet om hoelang de box in praktijk werkt maar als het nog econimisch waarde heeft na 3 jaar.

Het begrip 'economische levensduur' is uitsluitend een zakelijk begrip en niet van toepassing op consumenten artikelen.
Probleem is echter wel het vast stellen van de 'redelijker wijze te verwachten levensduur', maar daarin is nu redelijk voorzien door aan een aantal groepen producten waardes toe te kennen (via jurisprudentie) die gewoon gebruikt worden.

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #97 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 26 June 2012 - 17:37

De meeste "trouwe" CDS-klanten zullen er van uit gaan dat hun (Pace...) ontvanger zéker vijftien jaar meegaat! :D

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #98 snellie1972

  • Member
  • 1 posts

0
Neutral

Posted 6 July 2012 - 07:32

Ook mijn vu-duo heeft het rode led probleem de box doet niets meer alles geprobeerd USB/VU-UTIL en zelfs via hyperterminal doet de box niets en gisteren de ELKO vervangen maar ook dit mocht niet baten.
Doch heb ik toch wel een vraag want er is wel iets veranderd namelijk de netwerk lampjes doen het wel zodra ik er een kabel in doe en dat deed hij eerst ook niet meer kunnen jullie iets met deze info of moet ik deze box gewoon afschrijven ??


Groet

snellie1972

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #99 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 6 July 2012 - 12:57

Kan het zijn dat er nog gewoon een oude bootloader in je apparaat zit en je er een nieuwe image op hebt gezet?

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #100 Proostopa

  • Member
  • 19 posts

+1
Neutral

Posted 17 September 2012 - 12:45

Hallo allemaal, ook mijn Vu+Duo PVR heeft het begeven, het begon met dat af en toe de tijd (klok) niet op tijd stond, hij liep achter (of stond stil) ook merkte ik dat de receiver vrij warm aanvoelde. Was van mening dat er iets zou zijn met de Firmware, dus een nieuwe er op via de USB-poort.

Na de reboot bleef hij hangen op Restarting en verder niets meer, ja wel "het" rode ledje, ook het koelvennetje draait niet meer. Elko C807 vervangen, doch geen verandering. Voeding gecontroleerd via de spanning voor de HDD….. geen 5 en geen 12 volt. Heb nu de elko 150uf/450 volt besteld, mogelijk is die de veroorzaker, heb dit al eens gehad bij een Philips DSX6073 die ik inmiddels heb weggegeven maar nog altijd werkt!

Ben wel kortelings overgegaan op het Glasvezelnet, nog een maand dan is mijn abo bij CD afgelopen, maar zou de VU er bij willen houden voor ontvangst via het internet maar zonder schotel, dat zou moeten kunnen, heeft iemand daar ervaring mee?

Edited by Proostopa, 17 September 2012 - 12:46.

Visiosat G3C * 3x Alps Universal Twin LNB * VU+ Duo (Twin Linux OpenPLI HDTV PVR 0,5Tb) * Clarke Tech 5100 HD Combo. Eind oktober 2012 hier geen schotel ontvangst meer, zit inmiddels op het Glasvezelnetwerk.



Also tagged with one or more of these keywords: Vu Duo

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users