Jump to content


Photo

Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV

Vu duo mkv vastlopen traag

  • Please log in to reply
240 replies to this topic

#1 adrouven

  • Senior Member
  • 114 posts

+4
Neutral

Posted 22 July 2013 - 20:40

Sinds een paar weken (ik denk ongeveer gelijk dat de discussie in het engelse gedeelte van dit forum over de gstreamer weer is gaan lopen) heb ik last van het volgende.

 

Tijdens het afspelen van MKV bestanden begint op volstrekt willekeurige momenten de ondertiteling te haperen en vervolgens wordt het beeld heel schokkerig. Probeer je te stoppen of iets dergelijks dan komen de spinners in beeld. Soms lukt het nog wel om met openwebif te kijken en wat mij opvalt is dat het toch al beperkte geheugen geslonken is tot 5-6 MB. Na een frisse start inclusief even geheel stroomloos maken van de box zie je dan vervolgens ongeveer 33 MB vrij. Dit vrije geheugen verdwijnt meestal wel als sneeuw voor de zon na 20-30min "normaal" kijken tot ongeveer 12-14 MB. Het is helder dat het traag worden hiermee te maken heeft.

 

Box dit weekend echt een geheel nieuwe flash gegeven inclusief alle instellingen weer opnieuw maken en slechts beperkt plugins erop zetten. Heeft niet geholpen

 

Wat staat erop: EPGimport (10 dagen alleen Benelux, EPG.dat 10Mb), Mediaportal, system tools, volledige backup USB en SKIN PLi-HD mod laatste versie

 

Box heeft in deze configuratie goed gewerkt, zelfs met nog veel meer plugins erop (Opera, HBBtv, open uitzending gemist, airplayer, subtittle player by DD, TSmedia

 

 

Is dit een van de "bekende" problemen met drivers of worden de laatste versies van OpenPLi zo langzamerhand toch te pittig voor een oude DUO?


ET9500; vaste opstelling 80cm 4 duo LNB 13, 19, 23 & 28

Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #2 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 22 July 2013 - 21:04

Nee, OpenPLi is niet meer geheugen gaan gebruiken. Wel zijn enige tijd geleden de drivers geupdate, ik denk dat je het daar moet zoeken.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #3 doddema

  • Senior Member
  • 528 posts

+14
Neutral

Posted 23 July 2013 - 17:38

Hier het zelfde probleem, direct na de driver wissel problemen. Ik dit 3 week gelden al eens gemeld. Ik heb nog niet naar het geheugen gekeken, even heen en weer springen trekt de boel hier weer vlot op de Ultimo.
VU+Ultimo met OpenPLI 4.0, 2TB hdd. Oscam, CD seca3 kaart en Ziggo kaart.
Dreambox 7025+ met temperatuur geregelde koeling, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart.
VU+DUO met openPLI CCcam.

Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #4 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 23 July 2013 - 18:02

Heeft niet per se iets met geheugen te maken. De VU+ drivers hebben hier al jaren aan-en-uit last van.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #5 adrouven

  • Senior Member
  • 114 posts

+4
Neutral

Posted 24 July 2013 - 07:12

Als het aan de drivers zou liggen moet ik dan concluderen dat andere images met de oudere drivers werken? Blackhole en OpenATV heb ik er gisteren op gehad in dezelfde configuratie behalve dan de Rytec EPG import. Verschillende opnames achter elkaar bekeken inclusief zelfs een half uurtje op pauze gehad, geen problemen. Je ziet wel het beschikbare geheugen van pakweg 52Mb daalt 14Mb om tussentijds ook wel weer op te lopen maar geen enkel probleem met vertragen of wat dan ook.

Wel valt op dat vooral OpenATV veel trager opstart en ook trager zapt.

 

@Doddema, de DUO raakt dusdanig "verstrikt" dat vaak de spinners nog verschijnen en reactie op commando's tijden duren.

 

Ik weet even niet of het zo in het forum mag wat betreft de regels maar is het een idee om een handtekeningen lijst te maken (tekenen per email / IP) waar iedere Vu+ gebruiker zich kan committeren aan een oproep aan Vu+ om de drivers opensource te maken of anders (bij interesse) het DEV team beter te betrekken bij ontwikkelingen?


ET9500; vaste opstelling 80cm 4 duo LNB 13, 19, 23 & 28

Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #6 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,091 posts

+685
Excellent

Posted 24 July 2013 - 08:12

Behalve reytec support.... Daar zit het hem dan erin... Epg wordt in ram opgeslagen en de vu duo is wat ram betreft de meest beperkte enigma2 hd box...
Dus ik denk dat het een combi driver en teveel epg data is.

Het beste medicijn is dan ook in ieder geval minder reytec data importeren of als work-a-round eventueel een swap regelen... Echter een swap maakt het er ook niet sneller op.

Een out of de box oplossing is een box "regelen" met wat meer ram.

Edited by littlesat, 24 July 2013 - 08:14.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #7 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 24 July 2013 - 09:22

Het probleem, met name bij de VU+Duo en VU+Solo, is de combinatie van weinig geheugen EN een driver die geheugen kwijtraakt. De dm8000 heeft net zo weinig, misschien nog wel minder geheugen (de liefhebber mag het even opzoeken) en die heeft hier geen last van. Vandaar ook dat de VU+Ultimo, Solo2 hier nauwelijks last van hebben, de memory leak treedt wel op, maar je hebt er veel minder snel last van.

 

@adrouven, het heeft geen zin om continu "free" te gaan intikken. Free geeft de hoeveelheid direct voor userspace beschikbaar geheugen. Elke modern operating system (zelfs windows...) proberen dat te minimaliseren. Ongebruikt geheugen = zonde. Hoe minder "vrij" geheugen hoe beter. "Vrij" geheugen wordt gebruikt voor disk read en write caching en allerlei andere soorten van buffering en caching. Als er geheugen nodig is, dan wordt er gewoon wat minder gecached. Ik hoop dat dat zo duidelijk is.

 

Waar het om gaat is voor de kernel beschikbaar geheugen. Dat gaat op een heel ander niveau. Met cat /proc/buddyinfo kun je daar een idee van krijgen. De kernel kan, in tegenstelling tot processen, geen vertaalslag van logisch naar fysiek geheugen gebruiken. Als je compleet willekeurig verdeeld over je ram chips nog 128k geheugen hebt, dan kan dat via de vertaalslag naar logisch niveau als één brok van 128k gepresenteerd worden. De kernel, daarentegen ziet alleen maar brokjes van 1 page (4 k). Als je alleen nog maar brokken van 4k hebt, dan is dat voor bepaalde stukken code, met name in de drivers, gewoon te weinig, ook al is het bij elkaar opgeteld misschien wel heel veel. De drivers hebben weinig mogelijkheid tot netjes omgaan met te weinig geheugen, dus betekent het in de praktijk meestal een crash.

 

Ik hoop dat we daarmee de mythe van "free" eindelijk eens compleet opgehelderd hebben ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #8 doddema

  • Senior Member
  • 528 posts

+14
Neutral

Posted 24 July 2013 - 09:24

Ik weet niet of het geheugen een oorzaak of gevolg is. Ik heb soms dat het afspelenen niet eens start, dan zie ik bij de voortgangsbalk aan bijde zijden 0:00. Druk ik op stop en dan weer op play, start het afspelen wel???
VU+Ultimo met OpenPLI 4.0, 2TB hdd. Oscam, CD seca3 kaart en Ziggo kaart.
Dreambox 7025+ met temperatuur geregelde koeling, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart.
VU+DUO met openPLI CCcam.

Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #9 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 24 July 2013 - 09:26

Dat is heel ander probleem, een fijn eigenschapje van gstreamer, waar we allemaal wel eens tegenaan lopen. Maar als het eenmaal loopt, dan blijft het ook wel lopen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #10 doddema

  • Senior Member
  • 528 posts

+14
Neutral

Posted 24 July 2013 - 09:42

Maar als het eenmaal loopt, dan blijft het ook wel lopen.

Was dat maar zo... Bij een aflevering van 40 min moet ik wel zeker 10 keer springen of stopen en starten om het weer vlot te trekken. Beeld wordt blokkering, halve beelden lopen niet door, beeld bevriest en geluid loopt door, geluid haperd....

Maar bij zelf opgenomen programma's/film geen enkel afspeel probleem!

Edited by doddema, 24 July 2013 - 09:43.

VU+Ultimo met OpenPLI 4.0, 2TB hdd. Oscam, CD seca3 kaart en Ziggo kaart.
Dreambox 7025+ met temperatuur geregelde koeling, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart.
VU+DUO met openPLI CCcam.

Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #11 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 24 July 2013 - 09:45

Wees nou even niet eigenwijs...

 

- niet direct willen starten is een bug in gstreamer, daar heeft iedereen wel eens last van

- niet doorlopen, vastlopen, enz. is bug in VU+ drivers, alleen VU+ eigenaren hebben daar last van

- programma's die opneemt van tv (transport streams) gaan een compleet andere route door de hardware en drivers dan mkv/mp4/avi enz.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #12 doddema

  • Senior Member
  • 528 posts

+14
Neutral

Posted 24 July 2013 - 09:52

Met de bug in de gstreamer kan ik wel leven.

Maar de driver bug is een drama. Ik heb al eens geprobeerd om de oude driver terug te zetten, maar dat hielp niet. Mogelijk het ik dat niet juist gedaan.

Voor dat de driver vernieuwt is had ik geen problemen met het afspelen. Hoe zou ik de vorige driver terug kunnen zetten om te testen?
VU+Ultimo met OpenPLI 4.0, 2TB hdd. Oscam, CD seca3 kaart en Ziggo kaart.
Dreambox 7025+ met temperatuur geregelde koeling, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart.
VU+DUO met openPLI CCcam.

Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #13 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 24 July 2013 - 09:54

Volgens mij moet dat goed kunnen, ik geloof niet dat er dependencies op de kernel zijn. Downloaden als tar (of tgz, etc) bij VU+, uitpakken, oorspronkelijke .ko files hernoemen en die uit de tar daarvoor in de plaats zetten.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #14 doddema

  • Senior Member
  • 528 posts

+14
Neutral

Posted 24 July 2013 - 10:07

Ja zo heb ik het ook gedaan, maar ik heb ook
"depmod -a"
en een kompleet reboot uitgevoerd.

Wat doe die depmod?

Edited by doddema, 24 July 2013 - 10:07.

VU+Ultimo met OpenPLI 4.0, 2TB hdd. Oscam, CD seca3 kaart en Ziggo kaart.
Dreambox 7025+ met temperatuur geregelde koeling, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart.
VU+DUO met openPLI CCcam.

Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #15 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 24 July 2013 - 10:08

Een lijst aanmaken met alle modules en afhankelijkheden.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #16 doddema

  • Senior Member
  • 528 posts

+14
Neutral

Posted 24 July 2013 - 10:20

Ik zal nog eens de driver 20130207 terug zetten en testen vanavond met wat MKV series.
VU+Ultimo met OpenPLI 4.0, 2TB hdd. Oscam, CD seca3 kaart en Ziggo kaart.
Dreambox 7025+ met temperatuur geregelde koeling, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart.
VU+DUO met openPLI CCcam.

Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #17 adrouven

  • Senior Member
  • 114 posts

+4
Neutral

Posted 24 July 2013 - 10:39

@Littlesat: Dat dacht ik eerst ook echter voor de driver update van een week of 4 geleden werkte het allemaal fantastisch goed. Ook de hier beschreven problemen met starten van gstreamer kwamen bij mij niet meer voor. Dit terwijl er wel 25Mb aan EPG data aanwezig was. Keek je neer het "free" memory dan was dat hooguit 12Mb vaak minder tot wel de helft.

Echt nergens last meer van en dat terwijl wij hier op een zondag best een compleet seizoen van een serie als MKV willen kijken. Achter elkaar en geen problemen, tussen door even op pauze zetten of switschen naar een of ander TV kanaal ging echt als een zonnetje. Zo goed zelfs dat ik mijn eerdere gedachten om hem maar te gaan vervangen in de ijskast had geplaatst. Gevoelsmatig komt die wens weer terug  :(

 

@Erik: Ik weet van die valse informatie maar het maakt makkelijk iets visueel. Dat het eigenlijk niks zegt had ik al eens ergens (dacht ook als reactie ergens op van jouw) gelezen. Als ik het goed interpreteer dan is de oplossing van Vu+ dus de box volproppen met mega geheugen en hopen dat je vaak genoeg update of herstart  ;)  lekkere houding maar goed. Et9X00 zie ik op dit moment voor de prijzen waarvoor ze worden aangeboden nou niet direct als een alternatief. Wel goede drivers maar technisch wat achter blijvend lijkt het.

 

Ik zal ook eens proberen die drivers van 20130207 terug te plaatsen.

Ik neem aan dat bij een "online" update die drivers opnieuw weer vervangen worden dus even niet updaten als het werkt.


ET9500; vaste opstelling 80cm 4 duo LNB 13, 19, 23 & 28

Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #18 doddema

  • Senior Member
  • 528 posts

+14
Neutral

Posted 24 July 2013 - 10:54

Ik heb 4 ko files vervangen in /lib/moduls/3.1.1/extra
Als dit niet de juiste plaats is, hoor ik het wel, ik voer geen depmod uit, en wel een complete reboot.

Na een test van een serie die gisteren om de 5 min haperde, speeld nu goed af.
VU+Ultimo met OpenPLI 4.0, 2TB hdd. Oscam, CD seca3 kaart en Ziggo kaart.
Dreambox 7025+ met temperatuur geregelde koeling, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart.
VU+DUO met openPLI CCcam.

Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #19 doddema

  • Senior Member
  • 528 posts

+14
Neutral

Posted 24 July 2013 - 11:00

@adrouven, om even uit te sluiten dat het een combinatie is van file's en drivers, ik heb problemen met de serie 4400 en Breaking Bad met dutch sub's.
VU+Ultimo met OpenPLI 4.0, 2TB hdd. Oscam, CD seca3 kaart en Ziggo kaart.
Dreambox 7025+ met temperatuur geregelde koeling, OpenPLI image, Swapfile 64mb op CF kaart.
VU+DUO met openPLI CCcam.

Re: Vu+ Duo wordt traag bij afspelen MKV #20 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 24 July 2013 - 11:26

Ik weet van die valse informatie maar het maakt makkelijk iets visueel. Dat het eigenlijk niks zegt had ik al eens ergens (dacht ook als reactie ergens op van jouw) gelezen. Als ik het goed interpreteer dan is de oplossing van Vu+ dus de box volproppen met mega geheugen en hopen dat je vaak genoeg update of herstart  ;)  lekkere houding maar goed. Et9X00 zie ik op dit moment voor de prijzen waarvoor ze worden aangeboden nou niet direct als een alternatief. Wel goede drivers maar technisch wat achter blijvend lijkt het.

 

Ik zal ook eens proberen die drivers van 20130207 terug te plaatsen.

Ik neem aan dat bij een "online" update die drivers opnieuw weer vervangen worden dus even niet updaten als het werkt.

Ik ga er van uit dat VU+ niet meer geheugen in z'n ontvangers stopt om driver-problemen te omzeilen, het geheugen wordt gewoon langzamerhand goedkoper. Nieuwere ontvangers hebben gewoon meer geheugen. Dat is voor hbbtv ook wel nodig.

 

Ja, in ieder geval niet updaten als er driver updates zijn. Maar dat komt niet zo vaak voor.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.




Also tagged with one or more of these keywords: Vu duo, mkv vastlopen traag

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users