Jump to content


Photo

Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led !

Vu Duo

  • Please log in to reply
465 replies to this topic

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #21 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 1 May 2012 - 11:52

De makkelijkste manier om een elco stuk te krijgen is er wisselpanning op te zetten of een te hoog voltage. Dan kan de elco nog zo goed/duur zijn, hij gaat dan gewoon stuk. Ik verdenk eerder het ontwerp van het geheel dan die exacte elco. Als er slechte elco's gebruikt waren, dan zouden ze willekeurig stuk gaan, maar het is nu kennelijk altijd die ene.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #22 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 1 May 2012 - 12:02

Wat als je ipv C807 220uF 16V een type neem die wat meerspanning aankan, bv Radiale elco 220uF 25V

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #23 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 1 May 2012 - 12:08

Of een bipolaire elco, als je zeker wilt zijn. 220 ųF is helaas geen waarde die ze in "solid" hebben.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #24 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 1 May 2012 - 13:14

Het uitdrogen van een elco is een functie van de temperatuur en daardoor vrij goed uit te rekenen, met een beetje googlen heb je zó de formule te pakken. De ontwerp levensduur van de elco staat er op: xxx uur bij yyy graden.(in dit geval 85 graden)
Een elco wordt warmer dan de omgeving als er een rimpelspanning op staat.
Kennelijk klopt hier het ontwerp niet. Vervang 'm door een exemplaar van 105 graden en /of langere levensduur..

edit:
Als ik me goed herinner, dan geeft elke 10 graden hogere ontwerptemperatuur een verdubbeling van de levensduur. Met 105 graden kom je dan op 4 keer zo lang=8 jaar. :)

Edited by zeeteefje, 1 May 2012 - 13:18.


Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #25 Gman2oo6

  • Senior Member
  • 335 posts

+4
Neutral

Posted 1 May 2012 - 14:03

Ok dan

Laat me jullie uit je droom helpen
de C807 vervangen voor een 330uf 16v 105Graden en ook met de originele 220uf maakt niks uit
hij blijft gewoon op alleen een led en thats it

Dus deze gaat naar de eeuwige jachtvelden

Meteen een vraag wat is een goede vervanger ervoor ???

Happy with my (sec) ET9500 ET10000 and PLI 8.1

I'm honorary banned member at sat4all :-)


Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #26 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 1 May 2012 - 14:04

Het hier gemelde voorval is niet de normale (verwachte) achteruitgang van de Elco. De regel over temperatuur gaat dus niet op. De theorie van Erik lijkt me plausibeler: Te hoog voltage of negatieve spanning door wisselspanning. Als 'm vervangt lijkt me een type dat een hoge temperatuur kan verdragen logisch. Maar hogere spanning/bipolair is belangrijker.

Wellicht is het een idee om een oscilloscoop over die Elco te zetten om meer te weten te komen.

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #27 Gman2oo6

  • Senior Member
  • 335 posts

+4
Neutral

Posted 1 May 2012 - 14:40

Ok ben nu weg ga me een Xtend ET9500 ophalen
eens kijken hoe die is

Happy with my (sec) ET9500 ET10000 and PLI 8.1

I'm honorary banned member at sat4all :-)


Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #28 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 1 May 2012 - 15:08

Hij wil TV kijken, duhh :D
Maar wij willen weten wat nu de oorzaak is. :P

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #29 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 1 May 2012 - 15:36

Ik zou op mijn strepen gaan staan en de winkel aanspreken op wettelijke garantie (apparaat is veel sneller stuk dan de te verwachten levensduur). Brandsporen op de printplaat zijn duidelijk geen gevolg van verkeerd gebruik van het apparaat, dus je staat sterk. Je hebt recht op gratis reparatie of een tegemoetkoming in de prijs van een nieuwe ontvanger.

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #30 Roodkapke

  • Senior Member
  • 5,782 posts

+29
Good

Posted 1 May 2012 - 16:14

Als je hem bij een fatsoenlijke zaak hebt gekocht zou ik daar minimaal contact mee opnemen.
Er is ook nog zoiets als coulance.
Ze mogen in ieder geval een poging doen je te helpen lijkt me.

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #31 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 1 May 2012 - 16:30

In Nederland is dit zelfs een recht, niet eens coulance. Je hebt recht op garantie gedurende de verwachte levensduur. Nu is die levensduur natuurlijk helaas een zeer rekbaar begrip, maar 2 jaar is zeker te kort. Reken er maar op dat de consumentenbond al snel op 10 jaar gaat zitten.

Claimen helpt i.i.g om te voorkomen dat er 'baggerboxen' in de markt worden gezet doordat dealers en fabrikant ten onder gaan aan garantieclaims.

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #32 Gman2oo6

  • Senior Member
  • 335 posts

+4
Neutral

Posted 2 May 2012 - 00:29

Ha lol garantie kan ik natuurlijk claimen als ik er zelf NIET aan had gesoldeerd
Dus deze wijze info komt NU natuurlijk te laat !!

Fatsoenlijke zaak ....ja lijkt me wel
En spijtig genoeg was ik niet de eerste daar met dit probleem

Maar goed heb de ET9500 ziet er goed uit
De oude gaat de verkoop in als zijnde defect !

Nu eens kijken hoelang deze het blijft doen ( al hoewel clark tech toch al wat langer bestaat dan VU )

Happy with my (sec) ET9500 ET10000 and PLI 8.1

I'm honorary banned member at sat4all :-)


Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #33 Lemmingsbeest

  • Senior Member
  • 262 posts

+4
Neutral

Posted 2 May 2012 - 02:44

Ik heb zelf nooit problemen gehad met de VuDuo maar heb er wel al een paar gezien met die rode led alleen nog branden.

Deze waren nog onder garantie en toen had ik nog geen esr meter.

Bij de 3 boxen die ik gezien had waren er geen "dikke" elco's te zien en volgens de reparatiebon was het mainboard vervangen.

Dit lijkt een beetje op de problemen met de ati/nvidia vga kaarten in laptops en het bekende BGA probleem. (reballing helpt 100% reflow niet altijd)

Ik hoop dat iemand dit inderdaad eens uitzoekt welke komponenten dit probleem veroorzaken want de laatste die ik gezien had werkte alleen als die een hele tijd met de rode led had gestaan en na een 20 minuten springt de ontvanger weer aan.

Een esr meter is een geweldig meetinstrument maar is wel wat prijzig(105 euro). Maar ook niet altijd een 100% oplossing voor elco's door te meten.

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #34 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 2 May 2012 - 10:10

Nu eens kijken hoelang deze het blijft doen ( al hoewel clark tech toch al wat langer bestaat dan VU )


Xtrend bestaat nog korter dan Vu en heeft geen relatie met Clarke Tech. De eerste ET9000's worden met de kerst pas 2 jaar...

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #35 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 2 May 2012 - 15:03

Ha lol garantie kan ik natuurlijk claimen als ik er zelf NIET aan had gesoldeerd
Dus deze wijze info komt NU natuurlijk te laat !!


Je maakt het jezelf beslist niet makkelijker door eraan te solderen, maar juridisch verandert dit niets. Apparaat is niet door jouw schuld stuk is gegaan, dus garantie. Wat wel zo is, is dat de winkel in zijn recht staat om de vraag te stellen of het defect niet door jouw gesoldeer is veroorzaakt (en je geen verdere schade hebt aangericht). De bewijslast daarvoor zal bij jou gelegd worden. Volgens mij kom je een heel eind met het leveren van dat bewijs... je hebt namelijk deze discussie gestart met foto's van de situatie voor je ingreep.

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #36 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 3 May 2012 - 16:12

Hier heb ik maar even voor de zekerheid een zakje (10 stuks) elco's besteld via het internet, waarschijnlijk dezelfde kwaliteit, namelijk 10 stuks voor $ 1,79 incl. verzenden uit China :D.
Je kan ze maar in huis hebben.

edit: sorry het zijn er 20 :P

Edited by Pedro_Newbie, 3 May 2012 - 16:13.


Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #37 teletub

  • Senior Member
  • 199 posts

+2
Neutral

Posted 3 May 2012 - 16:23

Doe je er ook wat in de verkoop, je weet maar nooit :D :D :P

Vu + Ultimo 3x Dvb-C  met OpenPli
Zgemma H2 met OpenPli


Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #38 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 3 May 2012 - 16:45

Hier heb ik maar even voor de zekerheid een zakje (10 stuks) elco's besteld via het internet, waarschijnlijk dezelfde kwaliteit, namelijk 10 stuks voor $ 1,79 incl. verzenden uit China :D.
Je kan ze maar in huis hebben.

Hmmm, dat is verdacht goedkoop, gaan ze waarschijnlijk net zo hard weer stuk :mellow:

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #39 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 3 May 2012 - 16:48

Vandaar dat ik ook zei dat het waarschijnlijk dezelfde kwaliteit is, of zou het nog minder kunnen zijn?
LINKJE

Re: Lijkt wel een vloek ? alleen een rode led ! #40 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 3 May 2012 - 16:50

Het kan altijd minder...

Waarom bestel je ze niet gewoon bij Conrad ofzo?

Nu komen ze uit China (Hong Kong waarschijnlijk) en dan doen ze er drie-vier weken over om hier te komen...

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.




Also tagged with one or more of these keywords: Vu Duo

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users